Gå til innhold

Studenter, hadde dere tatt denne dealen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Visste ikke at man hadde ubetalte internships i Norge. Er slikt lov?

Anonymkode: baedc...4a6

Ja, mener at jeg har lest at det er lov. Om det burde være lov derimot…

Anonymkode: 9ae3f...c12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aldri i livet ville jeg latt meg kontrollere av foreldre i voksen alder.

At du ikke får bo med noen betyr du ikke kan få flytte inn med kjæreste.

Å ikke kunne jobbe deltid betyr tapt erfaring.

Å kreve A er sinnsykt.

Anonymkode: c6f0d...04d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidserfaring er mer verdifullt enn A i snitt. Arbeidserfaring gir jobb, A i snitt gjør ikke (nødvendigvis) det. Hadde aldri i livet gått med på den «dealen» du skisserer. Helt ærlig så høres disse foreldrene rimelig forstyrret ut, og jeg hadde kommet meg langt langt vekk. 

Anonymkode: d563e...d5d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ja, mener at jeg har lest at det er lov. Om det burde være lov derimot…

Anonymkode: 9ae3f...c12

Å ikke betale lønn er også oppskriften på å kun ansette folk med god økonomi fremfor de beste kandidatene. 

Anonymkode: baedc...4a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Arbeidserfaring er mer verdifullt enn A i snitt. Arbeidserfaring gir jobb, A i snitt gjør ikke (nødvendigvis) det. Hadde aldri i livet gått med på den «dealen» du skisserer. Helt ærlig så høres disse foreldrene rimelig forstyrret ut, og jeg hadde kommet meg langt langt vekk. 

Anonymkode: d563e...d5d

jeg kan jo få meg arbeidserfaring uten en deltidsjobb, jeg kan ha sommerjobber og engasjere meg frivillig.

 

TS 

Anonymkode: df8bb...7a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, absolutt.

Hvis du kan ha sommerjobber og verv og slike ting, så er det ikke så farlig å ikke kunne ha deltidsjobb. Er faktisk deilig å ikke måtte bekymre seg over studier og jobb. Å kunne kunne bo sammen med noen er jo ikke så big deal heller, det betyr heller ikke at man ikke kan ha kjæreste. 

Jeg synes det er en kjempebra deal. De kravene de har stilt er småting i det store bildet og i forhold til resten av livet ditt. Du har masse av tid til å "bli voksen". Å fullføre studietiden med en gratis leilighet og null gjeld eller fordeler de fleste bare kan drømme om. 

Husker selv at flere av vennene mine syntes det var teit å bo hjemme gratis under hele studietiden min til jeg var 24 år, og at det ville gjøre at jeg ikke ble selvstendig og "voksen". Vel, jeg kjøpte meg leilighet til 3,2 mill alene med en gang jeg var ferdig med studiene, og nå 5 år senere har jeg en svært god karriere og kjøpte akkurat en bolig for nesten 6 mill. Er både voksen og selvstendig. Samtidig har disse folka som flytta ut da de var 19 år slitt med å fullføre studier, masse studiegjeld og ingen håp om å kjøpe bolig før om mange år. Nå er plutselig låta "ikke alle er like heldige som får lov til å bo hjemme". 

Så ja, hvis du har muligheten til å ta den dealen foreldrene dine tilbyr, ta det!

Anonymkode: bf18c...600

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

At du ikke får bo med noen betyr du ikke kan få flytte inn med kjæreste.

 

Det er jo som regel dårlig valg hvis en ung mann velger å flytte inn med kjæreste. NESTEN  ALLTID DÅRLIG VALG.

 

Anonymkode: 1a9c4...b23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Mine foreldre er rimelig kontrollerende typer. Jeg er enebarn og alle deres ambisjoner skal leves ut igjennom meg. Greit nok, jeg er en ambisiøs type og er interessert i det jeg studerer. 
 

Nå er jeg snart ferdig med første året på studier og jeg tenker å flytte ut hjemmefra. De foreslår at de kjøper en leilighet som overføres til meg ved endt studietid. Jeg skal få bo gratis, men det kommer visse forbehold med dem. De krever innsyn i mine karakterer og forventer at jeg skal holde meg på Aer, jeg får ikke ha en deltidsjobb og får ikke bo med noen. 
 

Jeg har jo lyst til å være voksen og selvstendig, men dette er jo en veldig økonomisk lur deal? 
 

hva hadde dere gjort? 

Anonymkode: df8bb...7a7

At du har svært konrtollerende foreldre, og oppgir din frihet og selvstendighet som menneske. Bli nektet jobb? Bli pålagt kun A'er. Aldri i livet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg hadde alle bortsett fra kravet om rent A snitt vært helt innaforr for min del. Men det er mest fordi jeg vet at jeg aldri ville greid å fått et rent A snitt uansett hva jeg studerer. Men føler du at A snitt er noe du vil greie, så er det en kjempedeal du har fått av foreldrene dine.

Anonymkode: d8be0...522

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hadde heller tatt meg en hybel på studenthjem, jobbet deltid og nytt friheten. Plutselig kan det oppstå uenigheter og da er du fullstendig underlagt foreldrene dine sin kontroll.

Anonymkode: e169e...c3e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg hadde tatt dealen?

Som ung student? Ja, muligens. Jeg hadde kanskje ikke turt å si nei, fordi muligheten virket bra. 

Hadde det vært lurt av meg? Oh hell no😅 Da hadde jeg gått glipp av mye. 
 

Hva som er lurt for deg, tør jeg ikke spekulere i. Dette valget handler om veldig mye mer enn økonomi. Trolig vil det prege deg og andres oppfattelse av deg. Så kanskje det også kommer an på hvilket miljø du vil ha rundt deg i studietiden, hva som er lurt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.1.2022 den 6.19):

Nei, hadde heller tatt meg en hybel på studenthjem, jobbet deltid og nytt friheten. Plutselig kan det oppstå uenigheter og da er du fullstendig underlagt foreldrene dine sin kontroll.

Anonymkode: e169e...c3e

kan jo bare flytte da.

 

ts

Anonymkode: df8bb...7a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en ganske god deal det. Men du er ikke garantert at du får A i snitt. Hva om du ikke får det til? Husk at den studien du tar, skal du jobbe innenfor resten av livet. De kommer mest sannsynlig  til blande seg mye i privat livet ditt er det ok for deg? Du er heller ikke sikker på at du får den boligen med mindre kjøpskontrakten er på ditt navn. Det er også vanskelig å få seg en relevant jobb etter studiene uten relevant arbeidserfaring selv om du har utdanning. 

Jeg personlig ville gått med på det, men med betingelser at jeg velger selv hva jeg skal studere, jobbe litt vedsiden av og tjene mine egne penger som jeg kan bruke på hva jeg vil. Får ha et sosialtliv. Og ikke A som en forventning, men jeg kan prøve å gjøre så godt jeg kan.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.1.2022 den 22.14):

 

Husker selv at flere av vennene mine syntes det var teit å bo hjemme gratis under hele studietiden min til jeg var 24 år, og at det ville gjøre at jeg ikke ble selvstendig og "voksen". Vel, jeg kjøpte meg leilighet til 3,2 mill alene med en gang jeg var ferdig med studiene, og nå 5 år senere har jeg en svært god karriere og kjøpte akkurat en bolig for nesten 6 mill. Er både voksen og selvstendig. Samtidig har disse folka som flytta ut da de var 19 år slitt med å fullføre studier, masse studiegjeld og ingen håp om å kjøpe bolig før om mange år. Nå er plutselig låta "ikke alle er like heldige som får lov til å bo hjemme". 

Anonymkode: bf18c...600

Samme her. Jeg sparte også i fond og jobbet en del. Klarte å få over en million i egenkapital i løpet av studiene. Man kan spare mye i løpet av 5 år om man bor gratis og får gratis mat. 

Anonymkode: baedc...4a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De priviligertes dilemma ... 

Først hadde jeg forhørt meg om hva som hadde skjedd hvis jeg ikke hadde fått A. 
Hadde jeg kunne levd med konsekvensene hadde jeg selvsagt sagt ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...