Gå til innhold

Studenter, hadde dere tatt denne dealen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mine foreldre er rimelig kontrollerende typer. Jeg er enebarn og alle deres ambisjoner skal leves ut igjennom meg. Greit nok, jeg er en ambisiøs type og er interessert i det jeg studerer. 
 

Nå er jeg snart ferdig med første året på studier og jeg tenker å flytte ut hjemmefra. De foreslår at de kjøper en leilighet som overføres til meg ved endt studietid. Jeg skal få bo gratis, men det kommer visse forbehold med dem. De krever innsyn i mine karakterer og forventer at jeg skal holde meg på Aer, jeg får ikke ha en deltidsjobb og får ikke bo med noen. 
 

Jeg har jo lyst til å være voksen og selvstendig, men dette er jo en veldig økonomisk lur deal? 
 

hva hadde dere gjort? 

Anonymkode: df8bb...7a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lol nei. Foreldrene mine har ikke styringsrett på mitt liv eller bolig. Da skulle de fått hatt den leiligheten for seg selv, evt brukt penger på noe annet. 

Anonymkode: 40277...b7c

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Storebror
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

jeg får ikke ha en deltidsjobb 

Anonymkode: df8bb...7a7

Om du har "ambisjoner" er det svært dumt å ikke ta deltidsjobb. Det er ikke kun karakterene som teller når man søker jobb, referanser er også relevant. 

Mange ansettelser skjer også ved at man først har sommerjobb eller deltidsjobb hos arbeidsgiveren.

Foreldrene dine gjør deg en bjørnetjeneste om de nekter deg deltidsjobb.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte

Jeg hadde takket ja og gjort så godt jeg kunne på skolen. 

Men hadde gjort det jeg ønsket på fritiden. Å bo sammen med noen er jo greit om du ikke allerede har en kjæreste/partner du har lyst til å bo sammen med,

Eller så hadde jeg leid ut et rom og brukt de pengene til å feste for 🤣 Sånn i all hemmelighet. 

Men hadde aldri latt foreldrene mine få nøkkel til leiligheten. Hadde heller ikke låst opp om de kommer uanmeldt til alle døgnets tider. 

Alt kommer helt an på hvordan du er, hvis du ikke synes dette er uoverkommelig, hvorfor ikke? Deilig å bo for seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det der hadde jeg aldri gått med på. Det ender med at du ikke får ha besøk, foreldre som låser seg inn i leiligheten "din" når det ikke passer og masse mas. 

Om du skal være selvstendig, er ikke dette veien å gå. Og jobb, ja, det bør man faktisk ha (under normale omstendigheter, ikke alle som kan ha det) når man studerer. Om så 1 lørdag i mnd. Man får masse erfaring og blir mer attraktiv for fremtidige arbeidsgivere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dealen er grei nok, jeg. 

Du får jo ha sommerjobb. Og deltidsjobb er verdifullt på mange studier, men ikke alle (f.eks medisin, juss eller Siviløkonom i Bergen). 

Skulle ønske mine foreldre hadde gjort tilsvarende for meg!

Anonymkode: 217af...334

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storebror skrev (12 minutter siden):

Om du har "ambisjoner" er det svært dumt å ikke ta deltidsjobb. Det er ikke kun karakterene som teller når man søker jobb, referanser er også relevant. 

Mange ansettelser skjer også ved at man først har sommerjobb eller deltidsjobb hos arbeidsgiveren.

Foreldrene dine gjør deg en bjørnetjeneste om de nekter deg deltidsjobb.

 

Jeg har et studie der ubetalte internships er det mest vanlige, og det er ikke før på slutten av mastergraden. 

Anonymkode: df8bb...7a7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge har du igjen av studiet?

Mine foreldre vet stort sett alt om både mine karakterer og min økonomi, men det er fordi jeg ønsker at de skal vite det. Hadde derfor ikke hatt noe problem med å ha en sånn ordning egentlig.

Men som de andre sier: deltidsjobb er viktig på CV’en! 
 

Når det gjelder kjæreste, så kan man jo ha det selv om man ikke bor sammen og foreldrene ikke vet det, så det går fint :) 

Anonymkode: a8480...29b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg aldri i livet sagt ja til dette.

Det er ditt liv, ikke deres. Hva skal de gjøre om du får B eller C? kaste deg ut?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ville jeg uten problem ha gått med på, men du er nødt til å avklare følgende først:

-Hva skjer dersom du ikke klarer å oppnå A i alle fag? Her må du få et konkret svar.

Kjæreste er ikke noe problem, det er uansett smart å vente noen år med å flytte sammen så han kan evt. bare overnatte fram til da. 

Anonymkode: b6300...df7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette seriøst? 

Ville aldri ha sagt ja til noe sånt. Jeg er voksen, og bestemmer over mitt eget liv. Foreldre har ingen rett til å få innsyn. 

Anonymkode: 062ff...c83

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Mine foreldre er rimelig kontrollerende typer. Jeg er enebarn og alle deres ambisjoner skal leves ut igjennom meg. Greit nok, jeg er en ambisiøs type og er interessert i det jeg studerer. 
 

Nå er jeg snart ferdig med første året på studier og jeg tenker å flytte ut hjemmefra. De foreslår at de kjøper en leilighet som overføres til meg ved endt studietid. Jeg skal få bo gratis, men det kommer visse forbehold med dem. De krever innsyn i mine karakterer og forventer at jeg skal holde meg på Aer, jeg får ikke ha en deltidsjobb og får ikke bo med noen. 
 

Jeg har jo lyst til å være voksen og selvstendig, men dette er jo en veldig økonomisk lur deal? 
 

hva hadde dere gjort? 

Anonymkode: df8bb...7a7

Hvorfor skal de ha innsyn og forvente kun A-er? Av prinsipp hadde jeg aldri gått med på noe sånt. Selv om man gjør en veldig god innsats er det ikke alltid at man får A, og dessuten er det mange ting som spiller inn for hvor bra man gjør det. Som for eksempel hvordan man har set psykisk. Høres dessverre ikke ut som verdens mest støttende foreldre for meg. 

Anonymkode: 212b4...796

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg har et studie der ubetalte internships er det mest vanlige, og det er ikke før på slutten av mastergraden. 

Anonymkode: df8bb...7a7

Visste ikke at man hadde ubetalte internships i Norge. Er slikt lov?

Anonymkode: baedc...4a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor skal de ha innsyn og forvente kun A-er? Av prinsipp hadde jeg aldri gått med på noe sånt. Selv om man gjør en veldig god innsats er det ikke alltid at man får A, og dessuten er det mange ting som spiller inn for hvor bra man gjør det. Som for eksempel hvordan man har set psykisk. Høres dessverre ikke ut som verdens mest støttende foreldre for meg. 

Anonymkode: 212b4...796

Du ville ikke gitt noen innsyn i karakterene dine for en «betaling» på noen millioner? :klo: Jeg hadde gitt hvem som helst innsyn i karakterene mine for en slik sum :ler: 

Det som dog er viktig å avklare i forkant er hva som skjer når/hvis TS ikke klarer å få A i alle fag (for det er vel ikke så veldig sannsynlig) samt at foreldrene må respektere at det er TS sitt hjem og aldri låse seg inn uten hennes samtykke. 

Anonymkode: b6300...df7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Å forvente A-snitt er hinsides. De færreste greier dette, og deltidsjobber er ofte helt nødvendig ved ansettelser. Det er kamp om beinet den dagen du skal ut i jobb. 

Anonymkode: 1184a...f22

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du ville ikke gitt noen innsyn i karakterene dine for en «betaling» på noen millioner? :klo: Jeg hadde gitt hvem som helst innsyn i karakterene mine for en slik sum :ler: 

Det som dog er viktig å avklare i forkant er hva som skjer når/hvis TS ikke klarer å få A i alle fag (for det er vel ikke så veldig sannsynlig) samt at foreldrene må respektere at det er TS sitt hjem og aldri låse seg inn uten hennes samtykke. 

Anonymkode: b6300...df7

Det er jo hele prinsippet som er rart. Foreldrene mine er støttende og ville aldri bedt meg om å dele karakterer jeg sier at jeg helst vil holde for meg selv. Dessuten er ikke jeg en person som hadde klart å holdt meg på kun A-er, men dersom jeg var det så skjønner jeg ikke hvorfor foreldrene mine skulle skapt et slikt press på meg og være såpass kontrollerende. Gode foreldre bør jo støtte barna sine uansett hvordan det går på skolen, greit nok at de ønsker å se barna sine gjøre det bra, men å sette regler og kreve innsyn på barna sine som er over 18 år gir jo ikke mening. 

Anonymkode: 212b4...796

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke. Da skulle jeg i såfall ha hatt en kontrakt med forhandlede vilkår, ellers vet man aldri hva slags ekstra greier de hiver på deg mot at du får beholde leiligheten ("vi var innom på fredag klokka 22, hvorfor var du ikke hjemme?"). 

Dette er jo kun win-win for dem, både økonomisk investering i tillegg til  sosial og økonomisk kontroll over det  voksne (!) barnet sitt. 

Studietiden handler om komplett løsrivelse fra barndommen til det å bli selvstendig voksen og i denne dealen høres det ut som du kommer til å både bli behandlet som og føle deg som et barn enda lenger.

Anonymkode: 73e11...aa1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...