Gå til innhold

Jeg har egenkapital, ikke han


Pilga

Anbefalte innlegg

Jeg tenker at det kan være lurt å dele huset 50/50 og ha forskjellig lån, men forstår ikke hvordan banken skal gå med på det dersom det skal være to boliglån. Om de tar pant i huset for hans del, så vil jo det likevel bare være halvparten for hans bit. De kan ikke ta din 50% del til å dekke hans del av lånet dersom han ikke betaler.

Om dere har felles lån der han er ansvarlig for en del, og du en annen så går det fint, men som andre her oppe påpeker; ønsker du å gå inn i en økonomisk deling med en person som såpass nylig har sløst om seg med penger?

Anonymkode: 809d7...b49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg lurer på hvor mange kvinner det er som eier 50% av boligen men på ingen måte har bidrat like mye med verken egenkapital eller lønn. Det er nok helt sikkert over 60% av alle kvinner som er huseiere tenker jeg.

Anonymkode: b0100...ba9

I leiligheten jeg og samboer eier nå gikk jeg (kvinne) inn med seks ganger så mye EK. I vennegjengen min på sju jenter er det kun 1 som har mindre EK enn samboeren, hos oss andre er det enten likt eller damen som har mest. Jeg har inntrykket av at dette er det vanlige hos andre rundt meg og... Det du skriver der stemmer ikke! 😂

Anonymkode: e3634...9f9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt kommer an på om han har råd til å betjene et lån tilsvarende halve boligens verdi. Har han det, vil dere kunne eie 50/50. Han betjener da et lån som er to millioner høyere enn ditt.

Om han ikke har det, må dere eie med ulik brøk. Det er etter min mening ikke så heldig, da det gir grobunn for uoverensstemmelser vedrørende fordeling av kostnader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

I leiligheten jeg og samboer eier nå gikk jeg (kvinne) inn med seks ganger så mye EK. I vennegjengen min på sju jenter er det kun 1 som har mindre EK enn samboeren, hos oss andre er det enten likt eller damen som har mest. Jeg har inntrykket av at dette er det vanlige hos andre rundt meg og... Det du skriver der stemmer ikke! 😂

Anonymkode: e3634...9f9

Historisk er det vedkommende du svarer på innlegget til korrekt, mens det du skriver nok er korrekt for de yngre. Jenter er i mange tilfeller flinkere med penger enn gutter. Selv om det er mange rotekopper av begge kjønn.

Hvor mye ek den enkelte har er også blitt mye viktigere nå enn tidligere. Spesielt fordi mange etablerer seg for andre gang (og en del tredje og fjerde også). Personlig forstår jeg ikke at folk orker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (5 timer siden):

Alt kommer an på om han har råd til å betjene et lån tilsvarende halve boligens verdi. Har han det, vil dere kunne eie 50/50. Han betjener da et lån som er to millioner høyere enn ditt.

Om han ikke har det, må dere eie med ulik brøk. Det er etter min mening ikke så heldig, da det gir grobunn for uoverensstemmelser vedrørende fordeling av kostnader.

Det er akkurat det også! At han i verste fall ikke får ha et så stort lån. Men igjen vil jo et stort lån kanskje begrense muligheten hans til å sløse penger andre steder (kan man håpe…) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville eid 50% av boligen hver, og finansiert akkurat den delen hver for dere, og betalt hver for dere.

Andre utgifter i forhold til bolig deler dere likt.

Da vi kjøpte huset vårt her hadde jeg egenkapital, men ikke han. Dette er snart 20 år siden. Vi skrev samboerkontrakt på dette, samt at vi eide halve boligen hver. I ettertid arvet han, og puttet inn i boligen, da gjorde vi om kontrakten. Han har tjent mer enn meg, men har også tre barn mer enn meg. Dette er en løsning vi begge har vært komfortable med, og begge synes er ok ved et eventuelt brudd.

Vil anbefale deg å gjøre klare avtaler om dette i forkant. Vi fikk hjelp av advokat. Valgte det selv om alt var rosenrødt da, for å få det ryddigst mulig. Nå har vi ikke hatt behov for den, men det er veldig fint å vite at vi gjorde det allikevel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

48 minutter siden, Pilga said:

Det er akkurat det også! At han i verste fall ikke får ha et så stort lån. Men igjen vil jo et stort lån kanskje begrense muligheten hans til å sløse penger andre steder (kan man håpe…) 

Nå har han vel vist at han ikke prioriterer lånebetalingene, da.

Anonymkode: 03772...f1b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dillan skrev (På 13.1.2022 den 12.51):

En måte å løse det på er at dere har hvert deres lån, slik at han betaler ned sin halvdel og du din. 

 En annen måte er at du har høyere eierbrøk enn han ( si at boligen koster 4 millioner og du har 2 millioner i egenkapital, da skal din eierbrøk være 3/4 og hans 1/4) og dere har lik gjeld.

Det man går inn i boet med går man ut med. Avtale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svinet skrev (1 time siden):

Det man går inn i boet med går man ut med. Avtale. 

Da er det et must å ha skriftlig avtale, hvis de på et senere tidspunkt gifter seg kan en eierbrøk på skjøtet bli brukt som bevis på at de eier halvparten hver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg lurer på hvor mange kvinner det er som eier 50% av boligen men på ingen måte har bidrat like mye med verken egenkapital eller lønn. Det er nok helt sikkert over 60% av alle kvinner som er huseiere tenker jeg.

Anonymkode: b0100...ba9

Jeg gjør det. Men:

1) Vi er gift, så det som er ervervet i ekteskapet er vårt, ikke hans eller mitt 

2) Jeg gjør MYE mer  i hus og hjem og med ungene enn han gjør. Og uten meg hadde han ikke kunnet jobbe (og tjene så mye penger) som det han gjør. 
 

Så det har jeg null dårlig samvittighet for, faktisk. Han hadde mer egenkapital enn meg, men siden det har jeg arvet penger, så der er vi likt. 

Anonymkode: 8f147...7cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dillan skrev (4 minutter siden):

Da er det et must å ha skriftlig avtale, hvis de på et senere tidspunkt gifter seg kan en eierbrøk på skjøtet bli brukt som bevis på at de eier halvparten hver.

Ingen forhold som varer så de avtalene bør skrives og bevitnes. Enn hvor dårlig det passer inn i nyforelskelsen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig så viktig å bo sammen med og kjøpe hus med denne mannen, TS? Jeg synes de røde flaggene blafrer hardt i vinden her, og du tar en kjempesjanse ved å blande økonomi med han. Særboer kan være helt fint, det. 

Anonymkode: 8a5d9...e1b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (7 timer siden):

Historisk er det vedkommende du svarer på innlegget til korrekt, mens det du skriver nok er korrekt for de yngre. Jenter er i mange tilfeller flinkere med penger enn gutter. Selv om det er mange rotekopper av begge kjønn.

Hvor mye ek den enkelte har er også blitt mye viktigere nå enn tidligere. Spesielt fordi mange etablerer seg for andre gang (og en del tredje og fjerde også). Personlig forstår jeg ikke at folk orker.

Sant, hadde tenkt å kommentere generasjonsforskjellene, men glemte det. Tviler likevel på at det hen skriver er riktig for over 60% av norske kvinner.

For den eldre generasjonen var det mer vanlig å få barn i tidlig alder og videre vanskeligere å kombinere jobb med barn og hus. Mange kvinner ble derfor «tvunget» til å gå hjemme uten muligheter for inntekt eller å øke sin egen formue. Synes derfor det blir feil å fremstille det slik som i vedkommendes innlegg, som om kvinnene har snyltet på mennene…

Anonymkode: e3634...9f9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pilga skrev (På 13.1.2022 den 12.44):

Hei!

Jeg og kjæreste skal nå kjøpe oss et hus, og vi har funnet drømmeboligen våres. Jeg lurer nå på hvordan vi bør fordele lånet? Vi tjener like mye begge to, men jeg besitter et par millioner i egenkapital, og han ingen. 
 

Vi er ikke gift, og jeg tenker derfor at vi bør dele 50/50 av boligen. Han må da låne hele sin halvdel, mens jeg får betraktelig mindre i lån. Tanken på at jeg skal betale hans del av boligen + renter synes jeg er kjedelig, i verste fall hvis det skulle bli brudd. Vi er tross alt ikke gift, ikke barn eller er forlovet. Synes dere dette er unfair? Skal sies at jeg er glad i å spare og har levd nøkternt og han kanskje levd mye mer enn det jeg har gjort før vi treftes. Jeg vil hjerne så det jeg har høstet :(

Jeg vil gjerne høste det jeg har sådd. 

Anonymkode: fafeb...a8e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp noe alene, ts. Han har ikke egenkapital, han får ikke lån på egen hånd. Han får spare og kjøpe seg inn på sikt, om det er viktig for ham. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...