Gå til innhold

Jeg har egenkapital, ikke han


Pilga

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg og kjæreste skal nå kjøpe oss et hus, og vi har funnet drømmeboligen våres. Jeg lurer nå på hvordan vi bør fordele lånet? Vi tjener like mye begge to, men jeg besitter et par millioner i egenkapital, og han ingen. 
 

Vi er ikke gift, og jeg tenker derfor at vi bør dele 50/50 av boligen. Han må da låne hele sin halvdel, mens jeg får betraktelig mindre i lån. Tanken på at jeg skal betale hans del av boligen + renter synes jeg er kjedelig, i verste fall hvis det skulle bli brudd. Vi er tross alt ikke gift, ikke barn eller er forlovet. Synes dere dette er unfair? Skal sies at jeg er glad i å spare og har levd nøkternt og han kanskje levd mye mer enn det jeg har gjort før vi treftes. Jeg vil hjerne så det jeg har høstet :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En måte å løse det på er at dere har hvert deres lån, slik at han betaler ned sin halvdel og du din. 

 En annen måte er at du har høyere eierbrøk enn han ( si at boligen koster 4 millioner og du har 2 millioner i egenkapital, da skal din eierbrøk være 3/4 og hans 1/4) og dere har lik gjeld.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pilga skrev (4 minutter siden):

Hei!

Jeg og kjæreste skal nå kjøpe oss et hus, og vi har funnet drømmeboligen våres. Jeg lurer nå på hvordan vi bør fordele lånet? Vi tjener like mye begge to, men jeg besitter et par millioner i egenkapital, og han ingen. 
 

Vi er ikke gift, og jeg tenker derfor at vi bør dele 50/50 av boligen. Han må da låne hele sin halvdel, mens jeg får betraktelig mindre i lån. Tanken på at jeg skal betale hans del av boligen + renter synes jeg er kjedelig, i verste fall hvis det skulle bli brudd. Vi er tross alt ikke gift, ikke barn eller er forlovet. Synes dere dette er unfair? Skal sies at jeg er glad i å spare og har levd nøkternt og han kanskje levd mye mer enn det jeg har gjort før vi treftes. Jeg vil hjerne så det jeg har høstet :(

Dere skal selvfølgelig dele boligen ihht. prosentfordelingen dere betaler for den. I situasjoner som din er det ganske vanlig at man tar opp ett lån hver, rentebetingelser har sammenheng med egenkapitalen og hans manglende spareevne vil etter all sannsynlighet slå negativt ut for din del hvis dere tar et felles lån. Tinglys boligen ihht reelt eierskap, feks 33/66!

Anonymkode: 4544b...feb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du betaler på en måte ikke hans del av boligen hvis dere begge betaler like mye på avdraget i måneden og dere har en samboerkontrakt som sier at det dere går inn med i boligen går dere også ut med. Da vil ikke dere eie 50/50 sånn sett den dagen den er nedbetalt, men han kan isåfall betale ned til deg for at det tilslutt skal bli 50/50 hvis han per i dag ikke har råd til å betale en større prosentandel av lånet enn deg. 

Jeg og min kjæreste har kjøpt oss bolig der han har betydelig mer i egenandel (arv) og vi betaler 50/50 på lånet og har en kontrakt der vi begge går ut med vår del som vi gikk inn med hvis det skulle bli slutt. Nå har vi jo tenkt å være sammen for resten av livet og gifte oss og tenker ikke så mye på at det kanskje blir en type 60/40 eierandel når lånet er nedbetalt, men samtidig så tjener jeg mer penger og kan derfor bruke mer på oppussing og sånt slik at det sikkert blir likt om 20 år eller noe uansett. 

Anonymkode: 6104f...aab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pilga skrev (7 minutter siden):

Hei!

Jeg og kjæreste skal nå kjøpe oss et hus, og vi har funnet drømmeboligen våres. Jeg lurer nå på hvordan vi bør fordele lånet? Vi tjener like mye begge to, men jeg besitter et par millioner i egenkapital, og han ingen. 
 

Vi er ikke gift, og jeg tenker derfor at vi bør dele 50/50 av boligen. Han må da låne hele sin halvdel, mens jeg får betraktelig mindre i lån. Tanken på at jeg skal betale hans del av boligen + renter synes jeg er kjedelig, i verste fall hvis det skulle bli brudd. Vi er tross alt ikke gift, ikke barn eller er forlovet. Synes dere dette er unfair? Skal sies at jeg er glad i å spare og har levd nøkternt og han kanskje levd mye mer enn det jeg har gjort før vi treftes. Jeg vil hjerne så det jeg har høstet :(

Jeg hadde 2 millioner i EK når vi kjøpte hus. Kjøpte for 6 000 000 kr.  Vi løste det slik at vi eier LÅNET 50/50, men eierandel var fordelt etter hvor mye av huset man betalte for på kjøpedagen. Så jeg eier 66,6% av huset, han eier 33,3% av huset. Vi betaler likt på boliglånet, fellesutgifter, strøm, vann osv.

Anonymkode: e0b4a...472

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller gått inn med at dere deler lånet 50-50, men eierandelen i boligen deles etter hvor mye hver av dere gikk inn med. 

Altså, om dere kjøper en bolig til 10.000.000kr, så har du 2.000.000kr i egenkapital , og så låner dere 8.000.000kr. 

Da vil han eie 40%, og ha 4.000.000kr i lån. Du vil eie 60% (40+20) og også ha 4.000.000kr i lån. 

Om det på sikt skulle oppleves som urettferdig, og han har mulighet til å kjøpe seg inn mer, kan dere evt. avtale å endre eierbrøken, eller at han kjøper ut de 10% av deg for en gitt pris. 

Anonymkode: 0fce4...bcc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest bienvilleparish

Du må for guds skyld få en samboerkontrakt hvor det står at de 2 millionene + verdiøkning på de og eventuelt renter skal du beholde ved brudd. Enten kan du gjøre som du sier at dere deler kjøpesummen på to og betaler 50% hver og da vil hans lån selvfølgelig bli høyere enn ditt, eller så kan dere dele lånet som er resterende etter du har lagt inn de 2 mill i egenkapital og du eier dermed en større andel enn han. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør fordi jeg ikke aner, men vil han i det hele tatt få eget lån når han ikke har egenkapital?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

C8H10N4O2 skrev (4 minutter siden):

Jeg spør fordi jeg ikke aner, men vil han i det hele tatt få eget lån når han ikke har egenkapital?

Mest trolig ja, fordi banken tar sikkerhet i boligen der mine penger ligger :) men da må vi ha samme bank. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode forslag her! Det er jo noe med den magefølelsen at det i det perfekte liv var at vi kunne ha det helt 50/50.  
 

noe som uroer meg er jo at han eide et eget objekt for 2 år siden, og det lånte han til over pipa og ble skyldig etter salg. Så jeg er redd for hvilken respekt han har for et lån der vi begge står ansvarlige med mitt egenkapital som risk. Vanskelig dette :) jeg er veldig moderat med ting Og han er mer på plusssiden. magefølelse er vanskelig!… hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pilga skrev (5 minutter siden):

Mange gode forslag her! Det er jo noe med den magefølelsen at det i det perfekte liv var at vi kunne ha det helt 50/50.  
 

noe som uroer meg er jo at han eide et eget objekt for 2 år siden, og det lånte han til over pipa og ble skyldig etter salg. Så jeg er redd for hvilken respekt han har for et lån der vi begge står ansvarlige med mitt egenkapital som risk. Vanskelig dette :) jeg er veldig moderat med ting Og han er mer på plusssiden. magefølelse er vanskelig!… hehe

Da ville jeg ikke ha gitt han noen eier andel. Siden du da risikerer å miste alt, om han begynner å låne på felles hus. Da er det bedre du kjøper nå. Han betaler litt mer av faste utgifter som leie til deg. Også får han spare til evnt egenandel. Når du ser han klarer det. Kan dere vurdere å kjøpe sammen senere. Evnt du må stå som eier. Og har all styring iht lån på bolig, og skrive kontrakt iht andel om dere går fra hverandre 

Anonymkode: 82e0e...9b9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må nok forsøke å dele det på noen måte, da jeg ikke føler meg komfortabel med å stå med hele lånet alene.

Per dags dato er det jeg som har huset og lånet alene, og han deler faste utgifter hos meg. Han var jo svært nøye med at han ikke ville betale noe på lånet mitt mens han bodde her, og ikke har han foreslått å dele rentene på boliglånet mitt mellom oss heller. Men når vi skal kjøpe hus så vil han helst at jeg bruker hele egenkapitalen mitt, og vi deler 50/50 av lånet så jeg må eie mer av huset og jeg må betale deler av hans lån. Merkelig hvordan pipa får en annen lyd da situasjonen snur 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pilga skrev (20 timer siden):

Mange gode forslag her! Det er jo noe med den magefølelsen at det i det perfekte liv var at vi kunne ha det helt 50/50.  
 

noe som uroer meg er jo at han eide et eget objekt for 2 år siden, og det lånte han til over pipa og ble skyldig etter salg. Så jeg er redd for hvilken respekt han har for et lån der vi begge står ansvarlige med mitt egenkapital som risk. Vanskelig dette :) jeg er veldig moderat med ting Og han er mer på plusssiden. magefølelse er vanskelig!… hehe

Stol på magefølelsen din! 

Anonymkode: c2d15...312

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 hours ago, Pilga said:

noe som uroer meg er jo at han eide et eget objekt for 2 år siden, og det lånte han til over pipa og ble skyldig etter salg. Så jeg er redd for hvilken respekt han har for et lån der vi begge står ansvarlige med mitt egenkapital som risk. Vanskelig dette :) jeg er veldig moderat med ting Og han er mer på plusssiden. magefølelse er vanskelig!… hehe

Dette er et gigantisk rødt flagg! Og veldig nære i tid. Hvor trygg er du på at han har lært og ikke kommer til å gjøre det igjen?

Anonymkode: 03772...f1b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Dere skal selvfølgelig dele boligen ihht. prosentfordelingen dere betaler for den. I situasjoner som din er det ganske vanlig at man tar opp ett lån hver, rentebetingelser har sammenheng med egenkapitalen og hans manglende spareevne vil etter all sannsynlighet slå negativt ut for din del hvis dere tar et felles lån. Tinglys boligen ihht reelt eierskap, feks 33/66!

Anonymkode: 4544b...feb

Jeg lurer på hvor mange kvinner det er som eier 50% av boligen men på ingen måte har bidrat like mye med verken egenkapital eller lønn. Det er nok helt sikkert over 60% av alle kvinner som er huseiere tenker jeg.

Anonymkode: b0100...ba9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at det er lurt å kjøpe med han her? Er jo røde flagg over alt. 

Anonymkode: 412ed...3a6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dine penger er dine penger

Hans penger er deres penger

 

Anonymkode: 62a87...025

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri maktet å involvere meg med en økonomisk rotekopp. Hvorfor vil du deg så vondt? Dere har helt ulikt syn på økonomi, dette blir en utfordring i forholdet. I promise you!! Snakker av erfaringer her. Vær særboer eller Finn deg en med samme verdier. 

Anonymkode: 09326...289

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår at dere eier 50/50 og har hvert deres lån, hvor du da vil få et betydelig lavere lån enn han. Da blir det ikke noe diskusjon om skjevdeling av utgifter på leiligheten (kommunale avgifter, oppussing osv), som det kanskje ligger an til å kunne bli ref hans oppførsel i dag mår han leier hos deg. 

Anonymkode: e6ce8...4f4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg lurer på hvor mange kvinner det er som eier 50% av boligen men på ingen måte har bidrat like mye med verken egenkapital eller lønn. Det er nok helt sikkert over 60% av alle kvinner som er huseiere tenker jeg.

Anonymkode: b0100...ba9

Dette er BS. 

Anonymkode: 4a405...6c5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...