Gå til innhold

Mot i brøstet - Har karakterene en diagnose

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ser litt på mot i brøstet på tv 2 sumo og har begynte å tenke litt på diagnosene karakterene har.

Nils er langt oppi 30-årene når serien begynner og er vel sikkert 40 år ved seriens slutt. Likevel leser han Donald, eter chips og drikker brus hver dag. Har store problemer med å få et arbeid og alle andre stiller spørsmål med intelligensen hans. Jeg tror personlig at Nils er mentalt tilbakestående, kanskje hjerneskadet?

Karl har store problemer med å kontrollere impulsene sine. Han har storhetstanker om seg selv. Er narsistisk. Jeg tror helt klart at han har en eller annen personlighetsforstyrrelse. Han tar inn Nils rett og slett for å mate sine egne storhetstanker om seg selv.

Henry på sine side er kanskje den farligste karakteren. Han går fra kvinne til kvinne, er utro og bedrar. Utnytter de rundt seg. Det er klare tegn på psykopati. Han utnytter helt klar Karl sin svakhet pga personlighetsforstyrrelsen.

Har dere noen teorier?

Anonymkode: cd62c...aad

• Liker 8
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glemte å skrive at Nils kler seg som han er rundt 16-18, til tross for at han er langt oppi 30 årene. Han oppfører seg også slik.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er en gjeng med surrehuer alle sammen, og det var det lov til å være på nittitallet. 

Anonymkode: c9b5e...351

• Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en sitcom hvor karaktertrekkene ble overdrevet for å skape underholdning, så nei, diagnostisere fiktive mennesker driver jeg ikke med.

Anonymkode: 3ac57...4d5

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nok ikke tiltenkt diagnoser, mot i brøstet er bare ren 90-talls sjarm 😄

Anonymkode: 85846...cb1

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var før nordmenn ble så selvbevisste. 🙈

Anonymkode: 4a9bd...e26

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner meg på en norsk oppgave jeg gjorde ved å analysere Andeby (satire) på vgs, fikk bra karakter på oppgaven men den kan jo ikke brukes til noe for Andeby er Andeby og Mot i brøstet er nettopp det: en humoristisk serie på 90 tallet. Lenge før alle skulle diagnostiseres.. En tid hvor naiv norsk humor kunne være nettopp det uten at den skulle overtolkes ihjel.

I dag skal alle og alt inn i en diagnose. I hver eneste tråd her på kg kommer en ikke unna noen glupinger som buser ut med: asberger, narsissisme, psykopat, autisme etc. En kan knapt gjøre noe som helst uten at andre har en diagnose på det:roll: Det kan være greit som et skråblikk, eller som satire, men når en ser alt i lys av å sykelig gjøre noe er det på tide å ta et skritt tilbake til virkeligheten.

Mot i brøstet funket på sin tid, tenker ikke noe mer over det enn akkurat det igrunn..

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja...Fikk fort en teori om at du må ha litt for lite og gjøre om dagen...😉😂

Anonymkode: dd745...3fc

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skal Nils forestille så gammel da, eller er det bare skuespilleren som var det? 

Anonymkode: 03707...56e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils er i begynnelsen av 30 årene når serien begynner, ikke langt oppi 30 årene.

Anonymkode: 90c6f...37e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men skal Nils forestille så gammel da, eller er det bare skuespilleren som var det? 

Det tror jeg var litt greia. 
Dumheten var overdrevet. Likeså var hissigheten til Karl. 
Meningen at vi skulle kjenne igjen typene, bare at karaktertrekkene ble overdrevet for å underholde. 
Er for øvrig enig med @skreppamedleppai at vi er alt for ivrige til å sette diagnoser på alle for tida. Ikke minst her inne 😅

Skulle gjerne likt å lese analysen hennes av Andeby. 

Apropos å lese Donald; mannen min er snart 60 og leser fortsatt Donald…

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk hadde ikke diagnoser på 90 tallet, de vare bare litt rare 😄 de med diagnoser ble jo ansett som gale. 

Anonymkode: 8b4a2...88b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Glemte å skrive at Nils kler seg som han er rundt 16-18, til tross for at han er langt oppi 30 årene. Han oppfører seg også slik.

Nils er i tidlig 20 årene

Anonymkode: a4bd6...633

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skuespilleren

Anonymkode: a4bd6...633

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser litt på mot i brøstet på tv 2 sumo og har begynte å tenke litt på diagnosene karakterene har.

Nils er langt oppi 30-årene når serien begynner og er vel sikkert 40 år ved seriens slutt. Likevel leser han Donald, eter chips og drikker brus hver dag. Har store problemer med å få et arbeid og alle andre stiller spørsmål med intelligensen hans. Jeg tror personlig at Nils er mentalt tilbakestående, kanskje hjerneskadet?

Karl har store problemer med å kontrollere impulsene sine. Han har storhetstanker om seg selv. Er narsistisk. Jeg tror helt klart at han har en eller annen personlighetsforstyrrelse. Han tar inn Nils rett og slett for å mate sine egne storhetstanker om seg selv.

Henry på sine side er kanskje den farligste karakteren. Han går fra kvinne til kvinne, er utro og bedrar. Utnytter de rundt seg. Det er klare tegn på psykopati. Han utnytter helt klar Karl sin svakhet pga personlighetsforstyrrelsen.

Har dere noen teorier?

Nå må du rulle inn. 

Nils er preget av å bli behandlet av sin mor som om han var 5 år. Man er jo et resultat av arv og miljø. Litt lav IQ, men så har han vel ikke lært stort mer enn grunnskolen og moren har tillatt det å skje at han har blitt sittende på gutterommet og lest Donald frem til han flyttet inn hos karl. Moren er vel ikke det supreste forbildet å ha heller. 

Karl er en helt vanlig fyr som tar ansvar for karriere og eget liv. Kunne mestret sinne bedre men diagnose.  Nei. 

Henry har løyet og bedratt men det har da mange menn gjort siden tidenes morgen. Dårlig karaktertrekk så klart, men ikke en diagnose.  

Anonymkode: 7d71e...4ac

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Vogt som spiller Karl syntes selv at oppførselen til Karl virket veldig spesiell, han prøvde å få noen svar fra Tore Ryen (som har skrevet det) på hva Karl slet med og hva som gjorde at han var så sint. Men Tore Ryen hadde kalt det for kunstnertull å tenke sånn, og bare sagt at sånn er karakteren Karl. Og da ble det sånn, og folk likte det. Det var en annen tid når serien kom ut. Folk bare nøt enkel humor uten å stille spørsmål rundt det. Og mange gjør det fortsatt i dag, heldigvis. 

Anonymkode: 30c20...d5f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gjøre seg så mye tanker om en serie som sluttet for snart 25 år siden?

Anonymkode: 141ce...7af

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...