AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #1 Del Skrevet 11. januar 2022 For dere som har peiling på strikking, jeg har et spørsmål. Har bestilt et teppe på bestilling. Dama vil brodere på motivet (som er en slags ramme rundt teppet). Jeg skjønner ikke hvorfor hun ikke kan strikke det inn? Teppet er hvitt og så skal det være blått motiv. Er det for å gjøre det lettere for seg selv? Har betalt ganske mye og bare lurer 😅 Ser for meg at det hadde vært penere om det var en del av strikkingen og ikke brodert på! Anonymkode: 4fbc4...a79 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #2 Del Skrevet 11. januar 2022 Mye enklere å sy det på etterpå, tyder på at hun ikke er så god til å strikke. Det vil jo bli dobbelt opp med garn på mønsteret. Det kan jo i noen tilfeller bli fint det da. Men uansett ekstremt viktig at hun broderer med riktig fasthet. Anonymkode: 3da5d...bdf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #3 Del Skrevet 11. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Mye enklere å sy det på etterpå, tyder på at hun ikke er så god til å strikke. Det vil jo bli dobbelt opp med garn på mønsteret. Det kan jo i noen tilfeller bli fint det da. Men uansett ekstremt viktig at hun broderer med riktig fasthet. Anonymkode: 3da5d...bdf Med at det kan bli fint så mente jeg at det gir jo en slags 3d effekt. Så er jo spørsmålet om det er det du ønsker. Anonymkode: 3da5d...bdf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #4 Del Skrevet 11. januar 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Mye enklere å sy det på etterpå, tyder på at hun ikke er så god til å strikke. Det vil jo bli dobbelt opp med garn på mønsteret. Det kan jo i noen tilfeller bli fint det da. Men uansett ekstremt viktig at hun broderer med riktig fasthet. Anonymkode: 3da5d...bdf Takk for svar. Da var det det jeg fryktet. Guud Anonymkode: 4fbc4...a79 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #5 Del Skrevet 12. januar 2022 Avhenger også på hva slags type mønster (og garn) det er. Siden det er et teppe antar jeg det strikkes flatt (noen strikker mønsterteppe i rundstrikk og klipper opp). Siden det er kantmønster kan det jo tenkes at å brodere det på vil gi en mer stabil og brukevennlig kant på teppet. Hun kunne kanskje brukt intarsia, men dersom mønsteret har noen små detaljer kan det bli litt mindre fint i overgangene, spesielt med glatt garn. Jeg er ikke så glad i å brodere på mønster selv, nettopp fordi jeg ikke liker at det blir tykkere. Det har hendt at jeg har brukt en kombinasjon (strikket in store mønsterpartier og brodert inn små detaljer). Jeg har også unngått brodering ved å strikke et stort fargeparti separat og festet det på, slik at man får to lag stoff oppå hverandre istedet for et stivt område med dobbel tråd. Hva enn som funker best for det aktuelle prosjektet. Anonymkode: 049de...ad7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #6 Del Skrevet 12. januar 2022 Det vil bli penere å brodere på etterpå, og det er mer arbeidskrevende enn å strikke det inn. Blått mønstergarn vil vises gjennom det hvite teppet, om det skal strikkes på vanlig måte. Intarsia (en teknikk for å unngå å ta mef seg møndtertråden frem og tilbake over arbeidet) blir sjeldent pent. Som oftest blir det tydelige overganger/mindre pent der en snurrer garnfargene om hverandre for å forsøks å unngå hull. Problemet her er ikke nødvendigvis hvor flink denne strikkeren er, men at det du ber om er strikketeknisk litt lite gjennomførbart. For et hvitt teppe med ramme med mønsterstrikk rundt, ville jeg personlig heller ha plukket opp masker og strikket rammen på rundt etterpå. Men den løsningen vil også bli synlig, siden strikkeretningen vil bli annerledes, og det måtte tilpasses med fellinger i hjørnene. Å strikke kantene som paneler og sy de på etterpå vil også vises, da du selvfølgelig vil få kanter av sømmer rundt teppet. Ett eller annet kompromiss må gjøres, rett og slett. Det er ikke uten grunn at strikkede tepper/vogntepper vanligvis har mønster over hele teppet. Anonymkode: 42acf...60a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå