Gå til innhold

Hvorfor skal kristendommen være en del av vår kulturarv?

Sommer2464

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

20 hours ago, Sommer2464 said:

Jeg er en agnostiker og har stor respekt for kristendommen men jeg syns det er fryktelig trist at de har fjernet ikke kristne religioner i hele Europa fra år 300 til rundt 1200 samisk religion overlevde lengre. Men hvorfor skal religionen som har fjernet norrøn andre germanske religioner keltisk religion slavisk, finsk og samisk religion være en del av vår kulturarv?

Du ønsker å fjerne Kristendommen fra vår kulturarv. Hvordan kan du ha stor respekt for Kristendommen?

Anonymkode: a8798...2ab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Du ønsker å fjerne Kristendommen fra vår kulturarv. Hvordan kan du ha stor respekt for Kristendommen?

Det er bare det at de har utryddet så mange religioner etter at romerne sluttet å forfølge dem skulle de forfølge hedningene å utrydde deres religioner. Så derfor syns jeg ikke at den religionen som utryddet den opprinnelige religionen skal være en del av vår kulturarv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.1.2022 den 16.05):

Nei, de ble utryddet. I tillegg så kan ikke folk gjenoppta disse religionene, for mange av de gamle kulturene skrev aldri ned hva de trodde på. Så det er ikke lett å vite hva f.eks vikingen trodde på.

Det er masse informasjon om dette, ingenting hindrer dem i å ta opp dette, men få er interesserte i disse mot kristendommen, som er vår kulturarv og med lang historie og tradisjoner

Sommer2464 skrev (På 11.1.2022 den 16.43):

Det er bare det at de har utryddet så mange religioner etter at romerne sluttet å forfølge dem skulle de forfølge hedningene å utrydde deres religioner. Så derfor syns jeg ikke at den religionen som utryddet den opprinnelige religionen skal være en del av vår kulturarv.

De har ikke utryddet noen religion i Norge. Hedningene finnes enda, men har mistet sin posisjon som dominerende tro, fordi kristendommen hadde bedre verdier som flere ønsket å følge, ellers hadde de vel gått tilbake til Odinistene.

Anonymkode: 61b82...1dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De har ikke utryddet noen religion i Norge. Hedningene finnes enda, men har mistet sin posisjon som dominerende tro, fordi kristendommen hadde bedre verdier som flere ønsket å følge, ellers hadde de vel gått tilbake til Odinistene.

Hvor har du hørt det i fra?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ok, men det var nå altså folk som valgte å la seg kue. Hadde de stått på krava og kjempet kunne de beholdt troen sin, tydeligvis var religionen deres verdiløs og ikke verdt å kjempe for.

Altså…..🙄

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sommer2464 skrev (5 minutter siden):

Hvor har du hørt det i fra?

Å, hjelpes. Lest en historiebok i det siste? Det står der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Å, hjelpes. Lest en historiebok i det siste? Det står der.

Å hjelpes, du klarer ikke å begrunne dine egne påstander, så du forventer at vi finner begrunnelsene for deg…🤔

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvom kristendommen ikke har særlig relevans i dag, hverken som kilde til viten, kunnskap osv og kategoriseres mer som overtro en som en trolig forklaring på naturlige fenomener, er det selvfølgelig en del av vår historiske kulturarv.

hadde alle vi vært født i Pakistan hadde vi mest sannsynlig vært muslimer. Hadde vi vært født i nabolandet til Pakistan hadde vi mest sannsynlig vært hinduer. Hadde vi alle vært født i Israel så hadde vi mest sannsynlig vært jøder eller muslimer.

Hvilken religiøsitet du har avhenger av hvor i verden du fødes, hvilken kultur du vokser opp i. Det har ingen ting med fakta og vitenskap å gjøre. Religion er kultur, historie og tradisjon, ikke svaret på noe.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer2464 skrev (2 timer siden):

Men den utryddet jo så mange religioner.

Nei, det var mennesker som utryddet religionene. Vi har det med å utrydde mennesker som ikke tror det samme som oss. Se bare på alt hatet mot de som ikke vaksinerer seg mot korona. Se alt hatet vi har mot rikingene. Vi ønsker å utrydde hverandre. Siviliserte samfunn er bare litt mer utspekulerte enn før.

Anonymkode: 8d8cf...dca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capitan Fracassa skrev (10 minutter siden):

Å hjelpes, du klarer ikke å begrunne dine egne påstander, så du forventer at vi finner begrunnelsene for deg…🤔

Jeg kan begrunne de, men virker ikke som om TS skjønner det vi skriver når h-n stiller dumme spørsmål tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jaconandersen

De andre troene forsvant fordi det bare var tull og såpass lett å se at det bare var tull. Kristendommen og tanken om en Gud gir i alle fall fiolosfisk mening. Selv de antikke greske filosofene kom frem til at det nåtte være en Gud.

Uansett tror jeg at vestlige samfunn bare vil forfalle nå etter folk sluttet å tro på kristendommen. Så vil dette folket bare forsvinne fra historien.

Endret av Jaconandersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaconandersen skrev (9 minutter siden):

De andre troene forsvant fordi det bare var tull og såpass lett å se at det bare var tull. Kristendommen og tanken om en Gud gir i alle fall fiolosfisk mening. Selv de antikke greske filosofene kom frem til at det nåtte være en Gud.

Uansett tror jeg at vestlige samfunn bare vil forfalle nå etter folk sluttet å tro på kristendommen. Så vil dette folket bare forsvinne fra historien.

Man kan ikke vite om en religion er tull eller ikke jeg anbefaler deg å bli agnostiker. Hvordan kan de antikke greske filosofene ha vist det uten å ha kjent jøder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jaconandersen skrev (På 11.1.2022 den 19.07):

Hvorfor er det mindre sannsynlig å tro på en åttebent hest og snakkende ravner i motsetning til en fyr i Israel som kan gå på vannet, trylle vann om til vin og en Gud som putter isbjørner og kameler på en trebåt og lager oversvømmelse over hele jordkloden 🤥

Anonymkode: 39b95...f96

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer2464 skrev (På 11.1.2022 den 16.43):

Jeg er selv kristen, og helt enig med deg. Det er ufattelig trist hvordan den kristne kirka har oppført seg mot religiøse minoriteter. Bekmørkt kapittel i historien.
Jeg tror noe av bakgrunnen er det du er inne på. Når kristendommen ble den romerske religionen, overtok den samtidig tilbøyeligheten til å forfølge andre. Tragisk.

Anonymkode: defbd...2f4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er selv kristen, og helt enig med deg. Det er ufattelig trist hvordan den kristne kirka har oppført seg mot religiøse minoriteter. Bekmørkt kapittel i historien.
Jeg tror noe av bakgrunnen er det du er inne på. Når kristendommen ble den romerske religionen, overtok den samtidig tilbøyeligheten til å forfølge andre. Tragisk.Anonymkode: defbd...2f4

Romerne forfulgte ikke fordi de var kristne, de forfulgte for å holde på makta. Måten du sprer usannheter om kristne får det til å høres ut som om du ikke egentlig er kristen selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Egentlig en god tråd dette men veldig vanskelig å gi gode svar.

Kristendommen er vår arv tross alt.  Så er det det med å holde på de gode tingene med religionen da.  Tror det kan være med på å stabilisere Norge. 

Dessverre er det ikke alle religioner som er slik, det kan man se på de landene som sliter med religiøse konflikter.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kulturarv er jo ikke noe man kan velge vekk eller bestemme hvordan skal være. Kulturarv handler om at fortiden har formet samfunnet slik det er i dag. At Kristendommen har påvirket oss er jo et faktum. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odyssinous
Sommer2464 skrev (På 10.1.2022 den 19.19):

Jeg er en agnostiker og har stor respekt for kristendommen men jeg syns det er fryktelig trist at de har fjernet ikke kristne religioner i hele Europa fra år 300 til rundt 1200 samisk religion overlevde lengre. Men hvorfor skal religionen som har fjernet norrøn andre germanske religioner keltisk religion slavisk, finsk og samisk religion være en del av vår kulturarv?

Helt enig. Kristendommen har vært et fremmedelement her i Europa og en pest og en plage. Vi har hatt 100 000 år med paganisme og 1000 med kristendom, så vi kan fint gå tilbake til naturreligion igjen. Selv føler jeg mye mer tilhørighet til de norrøne gudene enn den kristne.

Nå skal det sies at ateismen og folkene assosiert med denne ofte er , folk med forkastelig moral, så pr i dag er kristne mye nærmere meg på de aller fleste områder hva etikk og moral angår. Kanskje vi på sikt kan slå oss sammen og kjempe mot transhumanismen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...