Gå til innhold

Bekymringer etter celleprøve og biopsi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Står det «ille» til der nede, ser de nok det under biopsien. Da jeg tok biopsi, fikk jeg beskjed om at dette haster og fikk svar etter 5 dager. 
Fikk fortalt den gang (5-6 år siden) at de normalt fjerner 3 gram, da skal det gå greit å bli gravid. I mitt tilfelle måtte de fjerne over 15 gram, så jeg kan ikke få flere barn. (Hadde heller ingen planer om flere barn, så var ikke noe tap for meg.)

Ønsker deg masse lykke til!

Anonymkode: 2b722...747

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 10.1.2022 den 14.51):

Hei! Skulle gjerne hatt litt råd fra dere - eller i det minste få luftet bekymringene mine. 

 

Før jul tok jeg både en celleprøve hos fastlegen og en biopsi av livmorhalsen hos gynekolog fordi fastlegen ikke likte hvordan livmortappen så ut og henviste meg videre med en gang. Begge deler i Bergen. 

 

Har ventet på svar i 3 uker for celleprøven og 2,5 uke for biopsien nå. Antar jo at dette tar 3+ uker å få svar på, men er det noen som vet ca hvor lang tid det pleier å ta? 

 

Jeg bekymrer meg mye for resultatene og skulle gjerne fått det overstått enten det er kjipe resultater eller ikke. Hadde HPV+ (ikke type 16/18) og LSIL-resultat i fjor og dette var derfor oppfølgings-celleprøven ett år senere. Bekymrer meg lite for kreftfaren fordi jeg vet det tar årevis for celleforandringer å utvikle seg til kreft (om i det hele tatt), men er derimot redd for konisering som behandling fordi jeg ønsker meg barn om et par år. Synes det virker grufullt å skulle være redd for senaborter og den slags i en ellers lykkelig tid. 

 

Opplever for tiden en del andre plager (blødninger når jeg ikke skal ha dem og lette «mensensmerter» hele tiden) som helt sikkert skyldes andre ting, men som jeg attribuerer til celleforandringene fordi jeg ikke har fått svaret ennå. Jeg lar meg med andre ord stresse ganske mye av dette. 

 

Noen med erfaringer eller gode råd - enten knyttet til svartid eller til mestring av bekymringene mens jeg venter?

Anonymkode: e5b31...3fc

Har du fått svar? 

På mandag så har jeg ventet i 5 uker på svar. Også Bergen. 

Anonymkode: d5c45...727

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Åå er som å høre meg selv. Venter og venter på svar, frykter det verste. I midten av 20-årene og etablert, lyst å prøve å få barn om ikke så lenge og er ganske redd. Sikkert irrasjonelt å tenke, men jeg er mer redd for å miste muligheten til å få egne barn, enn for kreft. Har ASC-H, mulig «høygradig lesjon» med synlige forandringer og ascetoopptak samt farge av lugols væske? Vet ærlig talt ikke hva halvparten av det som står i journalen betyr, men prøver å google for å forstå, slik at jeg kan forberede meg. Noen som har forklaring på hva swede score er? 

Anonymkode: 90ded...114

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...