Gå til innhold

Bekymringer etter celleprøve og biopsi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Skulle gjerne hatt litt råd fra dere - eller i det minste få luftet bekymringene mine. 

 

Før jul tok jeg både en celleprøve hos fastlegen og en biopsi av livmorhalsen hos gynekolog fordi fastlegen ikke likte hvordan livmortappen så ut og henviste meg videre med en gang. Begge deler i Bergen. 

 

Har ventet på svar i 3 uker for celleprøven og 2,5 uke for biopsien nå. Antar jo at dette tar 3+ uker å få svar på, men er det noen som vet ca hvor lang tid det pleier å ta? 

 

Jeg bekymrer meg mye for resultatene og skulle gjerne fått det overstått enten det er kjipe resultater eller ikke. Hadde HPV+ (ikke type 16/18) og LSIL-resultat i fjor og dette var derfor oppfølgings-celleprøven ett år senere. Bekymrer meg lite for kreftfaren fordi jeg vet det tar årevis for celleforandringer å utvikle seg til kreft (om i det hele tatt), men er derimot redd for konisering som behandling fordi jeg ønsker meg barn om et par år. Synes det virker grufullt å skulle være redd for senaborter og den slags i en ellers lykkelig tid. 

 

Opplever for tiden en del andre plager (blødninger når jeg ikke skal ha dem og lette «mensensmerter» hele tiden) som helt sikkert skyldes andre ting, men som jeg attribuerer til celleforandringene fordi jeg ikke har fått svaret ennå. Jeg lar meg med andre ord stresse ganske mye av dette. 

 

Noen med erfaringer eller gode råd - enten knyttet til svartid eller til mestring av bekymringene mens jeg venter?

Anonymkode: e5b31...3fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Ts,

Jeg har vært gjennom prosessen med celleforandringer og konisering. Tok litt tid å få svar på prøvene i fjor husker jeg, men ikke så lenge at jeg ringte for å spørre etter resultatene.

Jeg spurte gynekologen (overlege på et av de største sykehusene i Norge) om eventuelle risikoer ifbm graviditet senere, men hun sa at de tar så lite nå med nye instrumenter at dette ikke er en fare lenger. De bruker en liten løkke som svir av det ytterste hudlaget, så de skjærer ikke lenger. Jeg velger å ikke la det påvirke meg, og satser på at fremtidige graviditeter vil gå greit :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tok en 3-4 uker fra jeg tok celleprøve til jeg fikk svar fra gynekologen. Alt var bra.

Anonymkode: 9b910...a73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alli634 skrev (1 time siden):

Hei Ts,

Jeg har vært gjennom prosessen med celleforandringer og konisering. Tok litt tid å få svar på prøvene i fjor husker jeg, men ikke så lenge at jeg ringte for å spørre etter resultatene.

Jeg spurte gynekologen (overlege på et av de største sykehusene i Norge) om eventuelle risikoer ifbm graviditet senere, men hun sa at de tar så lite nå med nye instrumenter at dette ikke er en fare lenger. De bruker en liten løkke som svir av det ytterste hudlaget, så de skjærer ikke lenger. Jeg velger å ikke la det påvirke meg, og satser på at fremtidige graviditeter vil gå greit :) 

 

Tusen takk for at du sier at de har byttet metode og at det er redusert risiko for slike komplikasjoner! Jeg har svært lyst på barn med tiden, så det er en enorm lettelse for meg å høre. 
 

Håper det står bra til med deg og at du er blitt frisk 😊

Anonymkode: e5b31...3fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det tok en 3-4 uker fra jeg tok celleprøve til jeg fikk svar fra gynekologen. Alt var bra.

Anonymkode: 9b910...a73

Tusen takk for info! 😊 Får vente en ukes tid og se om det er kommet noen svar til meg da.

 

Godt å høre at alt var fint på dine prøver. 

Anonymkode: e5b31...3fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei! Skulle gjerne hatt litt råd fra dere - eller i det minste få luftet bekymringene mine. 

 

Før jul tok jeg både en celleprøve hos fastlegen og en biopsi av livmorhalsen hos gynekolog fordi fastlegen ikke likte hvordan livmortappen så ut og henviste meg videre med en gang. Begge deler i Bergen. 

 

Har ventet på svar i 3 uker for celleprøven og 2,5 uke for biopsien nå. Antar jo at dette tar 3+ uker å få svar på, men er det noen som vet ca hvor lang tid det pleier å ta? 

 

Jeg bekymrer meg mye for resultatene og skulle gjerne fått det overstått enten det er kjipe resultater eller ikke. Hadde HPV+ (ikke type 16/18) og LSIL-resultat i fjor og dette var derfor oppfølgings-celleprøven ett år senere. Bekymrer meg lite for kreftfaren fordi jeg vet det tar årevis for celleforandringer å utvikle seg til kreft (om i det hele tatt), men er derimot redd for konisering som behandling fordi jeg ønsker meg barn om et par år. Synes det virker grufullt å skulle være redd for senaborter og den slags i en ellers lykkelig tid. 

 

Opplever for tiden en del andre plager (blødninger når jeg ikke skal ha dem og lette «mensensmerter» hele tiden) som helt sikkert skyldes andre ting, men som jeg attribuerer til celleforandringene fordi jeg ikke har fått svaret ennå. Jeg lar meg med andre ord stresse ganske mye av dette. 

 

Noen med erfaringer eller gode råd - enten knyttet til svartid eller til mestring av bekymringene mens jeg venter?

Anonymkode: e5b31...3fc

tror du har ingenting og være redd for , jeg fikk svar etter 1 uke da jeg hadde noe fohøyet celleforandringer , var en liten kul, men ble fjernet og var ikke kreft, er det noe tar de kontakt mye før

Anonymkode: 1fcd5...66d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært igjennom 2 koniseringer med begge alvorlige celleforandringer. Har aldri måttet gå gjennom abort, og har 2 nydelige barn. Jeg er jevnlig inne til kontroller og siste runde nå tok 6 uker pga at covid tar opp mye av laboratorium.. 

Anonymkode: 80a0f...57a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har vært igjennom 2 koniseringer med begge alvorlige celleforandringer. Har aldri måttet gå gjennom abort, og har 2 nydelige barn. Jeg er jevnlig inne til kontroller og siste runde nå tok 6 uker pga at covid tar opp mye av laboratorium.. 

Anonymkode: 80a0f...57a

Så godt å høre at det har gått som planlagt med barn for deg! Kjenner at jeg blir mer og mer trygg på at det går bra jo flere av dere som bekrefter at det har gått seg til. 

Det du sier om laboratoriet gir god mening! Har faktisk lurt på dette med svartid for andre helseprøver pga covid-prøvene selv. Det er vel sikkert de samme bioingeniørene på de samme laboratoriene som analyserer prøvene - klart det blir kapasitetsutfordringer da. 

 

Anonymkode: e5b31...3fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tusen takk for at du sier at de har byttet metode og at det er redusert risiko for slike komplikasjoner! Jeg har svært lyst på barn med tiden, så det er en enorm lettelse for meg å høre. 
 

Håper det står bra til med deg og at du er blitt frisk 😊

Anonymkode: e5b31...3fc

Takk for det 😊

Går helt sikkert kjempefint meg deg og 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SnowBells

Jeg fikk svar én uke etter prøvetaking når jeg fikk påvist CIN III (siste forstadiet før kreft). Koniseringen ble gjort smertefritt på poliklinikk med en slags diatermislynge. Jeg tror at hvis man har veldig kort livmorhals etter konisering, så kan man eventuelt legge cerclage (snurpe sammen livmorhalsen for å forsterke den) ved graviditet.

Viktig at du ringer og purrer om du ikke har fått svar i løpet av 4 uker forresten, du skal jo ikke gå sånn og blø 🤔

Endret av SnowBells
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt konisering i 2007, jeg husker dessverre ikke hvor lang tid det tok å få biopsi svar, det er en stund siden. Men siden jeg fikk positiv biopsi, tok det bare noen uker å få operasjon. 

Jeg har siden fått to barn. :) To greie graviditeter og to greie vaginalt fødsler. 

Anonymkode: f8a86...2d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg har tatt konisering i 2007, jeg husker dessverre ikke hvor lang tid det tok å få biopsi svar, det er en stund siden. Men siden jeg fikk positiv biopsi, tok det bare noen uker å få operasjon. 

Jeg har siden fått to barn. :) To greie graviditeter og to greie vaginalt fødsler. 

Anonymkode: f8a86...2d3

Så godt å høre😊

Jeg ble konisert i 2015 og fikk høre at de tok ganske mye. De spurte om jeg ville ha flere barn med tanke på det. Kan jeg fint bli det nå også? 

Desverre fikk jeg påvist lette celleforandringer igjen. 

Anonymkode: 37d29...4d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tok 6 eller 8 uker på svar på både biopsier og koniseringer. Har hatt 2 koniseringer. Ble gravid med minste etter jeg hadde hatt koniseringene. Fødte uke 31+2 , men mye på sykehus før det grunnet de måtte stoppe fødsel noen ganger. I mitt tilfelle har jeg svak livmorhals som forkorter seg av kynnere. Mange går det helt fint med 💖 de måtte inn å åpne opp fra 1-2 cm, hadde rier I mange timer utenatt det ville åpne seg mer enn 1 cm, pga arrvev etter koniseringene. Men da de tok vekk gikk det relativt fort:)

Anonymkode: bb19c...9d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Tok 6 eller 8 uker på svar på både biopsier og koniseringer. Har hatt 2 koniseringer. Ble gravid med minste etter jeg hadde hatt koniseringene. Fødte uke 31+2 , men mye på sykehus før det grunnet de måtte stoppe fødsel noen ganger. I mitt tilfelle har jeg svak livmorhals som forkorter seg av kynnere. Mange går det helt fint med 💖 de måtte inn å åpne opp fra 1-2 cm, hadde rier I mange timer utenatt det ville åpne seg mer enn 1 cm, pga arrvev etter koniseringene. Men da de tok vekk gikk det relativt fort:)

Anonymkode: bb19c...9d2

Interessant å høre din erfaring også. Godt at de fikk løst problemet med arrvevet under riene - virker jo som de kan være veldig løsningsorienterte når det støtes på utfordringer underveis.
 

Håper det gikk fint med minsten 💕

Anonymkode: e5b31...3fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.1.2022 den 14.51):

Hei! Skulle gjerne hatt litt råd fra dere - eller i det minste få luftet bekymringene mine. 

 

Før jul tok jeg både en celleprøve hos fastlegen og en biopsi av livmorhalsen hos gynekolog fordi fastlegen ikke likte hvordan livmortappen så ut og henviste meg videre med en gang. Begge deler i Bergen. 

 

Har ventet på svar i 3 uker for celleprøven og 2,5 uke for biopsien nå. Antar jo at dette tar 3+ uker å få svar på, men er det noen som vet ca hvor lang tid det pleier å ta? 

 

Jeg bekymrer meg mye for resultatene og skulle gjerne fått det overstått enten det er kjipe resultater eller ikke. Hadde HPV+ (ikke type 16/18) og LSIL-resultat i fjor og dette var derfor oppfølgings-celleprøven ett år senere. Bekymrer meg lite for kreftfaren fordi jeg vet det tar årevis for celleforandringer å utvikle seg til kreft (om i det hele tatt), men er derimot redd for konisering som behandling fordi jeg ønsker meg barn om et par år. Synes det virker grufullt å skulle være redd for senaborter og den slags i en ellers lykkelig tid. 

 

Opplever for tiden en del andre plager (blødninger når jeg ikke skal ha dem og lette «mensensmerter» hele tiden) som helt sikkert skyldes andre ting, men som jeg attribuerer til celleforandringene fordi jeg ikke har fått svaret ennå. Jeg lar meg med andre ord stresse ganske mye av dette. 

 

Noen med erfaringer eller gode råd - enten knyttet til svartid eller til mestring av bekymringene mens jeg venter?

Anonymkode: e5b31...3fc

Jeg er i samme situasjon, men "mulig høygradig ASC-H", og positiv for HPV andre typer (ikke 16/18).

Har vært til biopsi og fikk beskjed om at det er 4-6 ukers ventetid på svar. På mandag har det gått 4 uker for meg, så i slutten av neste uke så kommer jeg til å ringe sykehuset og høre om svaret er klart. Om jeg ikke er syk fra før, så blir jeg syk av å vente. Har forøvrig ingen symptomer, tok celleprøve av ren rutine. 

Det står med store bokstaver i det første brevet jeg fikk at dette ikke betyr kreft, men det KAN jo være kreft, og jeg tenker på dette døgnet rundt. Droppet å bruke penger på frisør før jul i tilfelle håret forsvinner i løpet av våren.... Bare et svar hadde hjulpet, noe å forholde seg til. 

Anonymkode: d5c45...727

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg som skrev forrige kommentar. Fikk konsertbillett i gave nå. Håper jeg lever til sommeren og får opplevet konserten 🥺

Anonymkode: d5c45...727

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.1.2022 den 14.51):

Hei! Skulle gjerne hatt litt råd fra dere - eller i det minste få luftet bekymringene mine. 

 

Før jul tok jeg både en celleprøve hos fastlegen og en biopsi av livmorhalsen hos gynekolog fordi fastlegen ikke likte hvordan livmortappen så ut og henviste meg videre med en gang. Begge deler i Bergen. 

 

Har ventet på svar i 3 uker for celleprøven og 2,5 uke for biopsien nå. Antar jo at dette tar 3+ uker å få svar på, men er det noen som vet ca hvor lang tid det pleier å ta? 

 

Jeg bekymrer meg mye for resultatene og skulle gjerne fått det overstått enten det er kjipe resultater eller ikke. Hadde HPV+ (ikke type 16/18) og LSIL-resultat i fjor og dette var derfor oppfølgings-celleprøven ett år senere. Bekymrer meg lite for kreftfaren fordi jeg vet det tar årevis for celleforandringer å utvikle seg til kreft (om i det hele tatt), men er derimot redd for konisering som behandling fordi jeg ønsker meg barn om et par år. Synes det virker grufullt å skulle være redd for senaborter og den slags i en ellers lykkelig tid. 

 

Opplever for tiden en del andre plager (blødninger når jeg ikke skal ha dem og lette «mensensmerter» hele tiden) som helt sikkert skyldes andre ting, men som jeg attribuerer til celleforandringene fordi jeg ikke har fått svaret ennå. Jeg lar meg med andre ord stresse ganske mye av dette. 

 

Noen med erfaringer eller gode råd - enten knyttet til svartid eller til mestring av bekymringene mens jeg venter?

Anonymkode: e5b31...3fc

Gjorde dette ifjor. Celleprøve viste 3 grad. Biopsi førte til konisering. Nå er jeg helt frisk 😊

Anonymkode: dd4f6...62b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok biopsi av livmoren og celleprøve for et års tiden siden pga langvarige blødninger, og gynekologen mistenkte mulig kreft i livmoren. Ventet halvannen uke på svar på biopsien og vel 2,5 uker på celleprøven, begge deler var fine, men hadde polypper i livmoren som lagde blødningene. Normalt må man vel regne med ca 4 uker for svar på celleprøve i alle fall, og ikke alle leger sender svaret dersom det er normalt. Dette var også i Bergen forresten. 

Anonymkode: 83312...c9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke skremme deg TS, men jeg ville vært mer bekymret for blødninger og smerter. Har du fått en henvisning til gynekolog for det? Det er fint å bare ta en ekstra sjekk hvis man opplever blødninger og i tillegg har vondt. 

Anonymkode: 2ef15...459

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...