PITTY Skrevet 10. januar 2022 #81 Del Skrevet 10. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei. Eg er sauebonde og har aldri mottatt ei krone i erstatning for sau som har blitt tatt av rovdyr, dødd av sjukdom eller ulykker. Staten betaler ikkje bonden erstatning. Det største problemet er ikkje rovdyra, men folk som totalt mangler kunnskap og innsikt i det dei uttaler seg om. Anonymkode: 2cdc8...956 Grunnen til at Norge er på verdenstopp i døde beitedyr, er ene og alene fordi vi har verdens beste erstatningssystem. Du får tre ganger så mye for rovdyrdrept sau sammenliknet med slaktepris. Norge er det eneste landet der det ikke stilles krav til saueeier for å få erstatning, det står ved lov derimot. Forskjell på teori og praksis. I andre land må saueeier bevise at han har gjennomført pålagte tiltak for at rovdyr ikke skal drepe sau. Forøvrig hyggelig hvis du har sluppet unna med alle sauene i behold. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
celmarith Skrevet 11. januar 2022 Forfatter #82 Del Skrevet 11. januar 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Og på legekontoret vil du betale det det faktisk koster å ha en time? Det er mye mer sosialt rettferdig å dele utgifter til utdanning, helsevesen og matproduksjon på alle slik at de som har mest er med på å betale mest for disse helt nødvendige tjenestene. Anonymkode: e904d...19b Hvorfor dra helse å utdanning inn i denne diskusjonen? Jeg er helt i mot subsidiering når det kommer til kjøtt og meieriprodukt, vi har alle sett lidelsene hos dyrene i denne bransjen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isambard Skrevet 11. januar 2022 #83 Del Skrevet 11. januar 2022 (endret) Absolutt. Jeg håper det går an å få til både sauehold og rovdyr, men hvis jeg måtte velge så ville jeg heller lagt ned hele sauenæringen enn å utrydde ulven. Jeg liker fårekjøtt, men ikke til enhver pris. Endret 11. januar 2022 av Isambard Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skiftenøkkel Skrevet 11. januar 2022 #84 Del Skrevet 11. januar 2022 Ja rovdyr kan vi gjerne ha. Men la kommunene forvalte bestanden. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #85 Del Skrevet 11. januar 2022 Ja til rovdyr! De skal få leve uten å jages av drittfolk som tydeligvis har glemt kardemommebyloven om å ikke plage andre. Sauebønder kan vi derimot ha færre av..helst null. De kan gå over til andre næringer som ikke plager dyr Anonymkode: abc7c...2df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #86 Del Skrevet 11. januar 2022 Dere som er for ulv: - Hvor i landet bor dere? - Hvilken betydning tenker dere at ulven har for naturen/økosystemet (i Norge - ikke yellowstone). - Hva er deres erfaring med husdyrproduksjon i ulveområder (ikke nødvendigvis sona)? Anonymkode: 9e39e...dc2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #87 Del Skrevet 11. januar 2022 7 hours ago, Isambard said: Absolutt. Jeg håper det går an å få til både sauehold og rovdyr, men hvis jeg måtte velge så ville jeg heller lagt ned hele sauenæringen enn å utrydde ulven. Jeg liker fårekjøtt, men ikke til enhver pris. Ulv er ikke en utrydningstruet art. Anonymkode: 8f2d2...fdf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #88 Del Skrevet 12. januar 2022 Er det noen som har areal og ressurser nok til å håndtere en ulvebestand så må det vel være Norge. Anonymkode: 8fc51...2fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #89 Del Skrevet 12. januar 2022 celmarith skrev (18 timer siden): Hvorfor dra helse å utdanning inn i denne diskusjonen? Jeg er helt i mot subsidiering når det kommer til kjøtt og meieriprodukt, vi har alle sett lidelsene hos dyrene i denne bransjen! Fordi det handler om hvilke tjenester som er så viktige for folk at vi skal dekke utgifter over skatteseddelen. Alle trenger helsehjelp, alle trenger utdanning - og alle trenger mat. Hvis bøndene hadde fått mer penger, hadde det vært bedre dyrevelferd også! Den ekstreme rovdriften man ser på bønder går ut over både dyr og mennesker. Anonymkode: e904d...19b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #90 Del Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Dere som er for ulv: - Hvor i landet bor dere? - Hvilken betydning tenker dere at ulven har for naturen/økosystemet (i Norge - ikke yellowstone). - Hva er deres erfaring med husdyrproduksjon i ulveområder (ikke nødvendigvis sona)? Anonymkode: 9e39e...dc2 Jeg bor i et litte sted i innlandet med mye rovdyr. Jeg tenker at ulven er en naturlig del av økosystemet. Jeg har ikke drevet med husdyr selv, men jeg ser at geiter virker til å greie seg bra i uvle områder. Sauen som dessverre er «lit» ihjel avlet ikke så bra. Jeg synes prisen på kjøtt burde gå opp slik at saue bønder fikk råd til sauer som greier å springe fra rovdyra i større grad, jeg ville være villig til å betale ekstra for bedre dyrevelferd. Anonymkode: 26309...a05 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #91 Del Skrevet 12. januar 2022 Jeg lurer på hvor mange som er eksperter på sau og deres liv , har sett en sau jeg? Og da mener jeg mer enn på tv og i ei pekebok i barnehagen. Anonymkode: f72b8...c7b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #92 Del Skrevet 12. januar 2022 https://www.nrk.no/osloogviken/_-vi-ma-ha-sprekere-sauer-1.13573760 https://www.nrk.no/viten/avlet-til-latskap-1.3453948 https://www.nationen.no/kronikk/den-sprekeste-sau-kan-selvfolgelig-ikke-lope-fra-ulv/ https://www.aftenbladet.no/meninger/debatt/i/445Eq/av-de-120000-sauene-som-mister-livet-hvert-aar-doer-mer-enn-100000-av https://www.faktisk.no/artikler/je9re/antall-sauer-tatt-av-rovdyr-er-mer-enn-halvert-de-siste-atte-arene Sauene som brukes i dag er ikke egnet til utmarksbeite, i hvert fall ikke på steder der det er lite folk. Hvorfor ikke begynne med alle de andre årsakene til at sauer dør på beite? Hvorfor ikke gjerde inn sauer og heller flytte de noen ganger i løpet av sommeren? Anonymkode: 5d806...8fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pappa messi Skrevet 12. januar 2022 #93 Del Skrevet 12. januar 2022 Jeg er for rovdyr! 🐺Alle har rett til å leve og bo i naturen.😤 I tillegg syntes jeg helt ærlig at vi mennesker ikke har noen rett til å bestemme hvem som kan være her og hvem som ikke kan. ☮️🏞️ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #94 Del Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): https://www.nrk.no/osloogviken/_-vi-ma-ha-sprekere-sauer-1.13573760 https://www.nrk.no/viten/avlet-til-latskap-1.3453948 https://www.nationen.no/kronikk/den-sprekeste-sau-kan-selvfolgelig-ikke-lope-fra-ulv/ https://www.aftenbladet.no/meninger/debatt/i/445Eq/av-de-120000-sauene-som-mister-livet-hvert-aar-doer-mer-enn-100000-av https://www.faktisk.no/artikler/je9re/antall-sauer-tatt-av-rovdyr-er-mer-enn-halvert-de-siste-atte-arene Sauene som brukes i dag er ikke egnet til utmarksbeite, i hvert fall ikke på steder der det er lite folk. Hvorfor ikke begynne med alle de andre årsakene til at sauer dør på beite? Hvorfor ikke gjerde inn sauer og heller flytte de noen ganger i løpet av sommeren? Anonymkode: 5d806...8fe Tror du det er greit å gjerde inn områder i fjellet? Fjellet har fri ferdsel og man får ikke tillatelse til å gjerde inn noe. Anonymkode: f72b8...c7b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teppe Skrevet 12. januar 2022 #95 Del Skrevet 12. januar 2022 Ja, enkelt og greit🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 12. januar 2022 #96 Del Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Jeg lurer på hvor mange som er eksperter på sau og deres liv , har sett en sau jeg? Og da mener jeg mer enn på tv og i ei pekebok i barnehagen. Anonymkode: f72b8...c7b Alle har jo ser sauer😅 de er over alt😛 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mt3 Skrevet 12. januar 2022 #97 Del Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 1/10/2022 den 17.19): I flere afrikanske land, får jo innbyggerne absolutt null og niks "erstatning" for tap av husdyr. Hvis dyrene blir tatt av rovdyr, eller dør etter for eksempel store fall i naturen, så får ikke eieren noen penger fra myndighetene. men i Norge kan jo bøndene selvfølgelig gi absolutt blanke pokker i skadde dyr, eller dyr som blir tatt av rovdyr. Bøndene får jo erstatning uansett. Anonymkode: aad3d...d5d Tror du bør lese deg opp om kravene til dokumentasjon på tap for å kunne søke erstatning. Bønder ønsker heller ikke å utrydde rovdyr, men de vil det skal bli enklere å ta ut enkeltdyr. Disse enkeltdyrene er rovdyr som går inn i en saueflokk og angriper mange dyr og etterlater de døende i hopetall uten at rovdyret spiser seg mett, men går videre til neste flokk og gjør det samme. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #98 Del Skrevet 12. januar 2022 Hver gang folk diskuterer ulv er det sauebøndene som blir antatt å være de store ulvemotstanderne. Det finnes ganske riktig sauebønder som er ulvemotstandere, men det er ikke mange sauebønder igjen i ulvesonene og antall sauebønder er halvert siden 1989. Vi har ca 14.000 igjen. Den gruppen der du finner de virkelig ihuga ulvemotstanderne er blant jegerne. Blant 500.000 registrerte jegere finner man en betydelig pressgruppe mot ulv. Ulv tar sau, men de tar langt mer elg, rådyr og småvilt. En ulveflokk tar ca 120 elg i løpet av et år, dette er en beskatning som er milevidt over det som er anbefalt i et hvilket som helst jaktområde i norge. Det argumentet jeg hører mest fra jegere er dog ikke antall vilt ulven tar, men at de stopper jegerne fra å jakte fordi de ikke kan bruke hund. Da ryker både fuglejakt, harejakt og mye av elg og rådyrjakten. Et kjapt googlesøk viser forresten at de som skyter ulv utenfor lovlig ulvejakt i all hovedsak er jegere, ikke bønder. Så rett kritikken og argumentene mot de som faktisk er den store gruppen ulvemotstanderne og ikke mot sauebøndene som faktisk har veket plass for ulven og lagt ned gårdsbrukene sine. Anonymkode: 33b9d...3d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå