Gå til innhold

Er du for rovdyr i norsk natur?

celmarith

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Ja jeg er for det. Forstår ikke at i andre land takler man det, men i Norge fremstilles det som umulig. Folk har dessuten hatt husdyr og levd med rovdyr tett på siden mennesker begynte å holde husdyr, mens nå når det finnes mange flere muligheter og verden er blitt mindre angående informasjon om hvordan andre løser dette, så er det så umulig?

Anonymkode: 8367d...abd

Historisk sett har jo det fungert dårlig, det var en grunn til at myndighetene innførte skuddpremie på Ulv, Bjørn, etc, den han menneskene var en større del av naturen 

Yellowstone. 

Det er faktisk ganske innlysende. Alt henger sammen i naturen. 

Anonymkode: 12338...80f

Det er jo bare en påstand.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For en bærekraftig mengde av alle rovdyr unntatt ulv. Siden ulvene i Norge nettopp ble bevist er av samme art som den finsk-russiske ulven som det anslås å være 60k individer av i Eurasia, er den også langt i fra utrydningstruet.

Mao. beskatning som vanlig av jerv, gaupe og Bjørn, og fjerning av ulv på grensa. Det er også på tide å vurdere beskatning av havørn.

Anonymkode: d006b...9e3

Beskatning er et veeeldig fint ord. 

Det betyr: Drep. 

Hvilken rett har vi nordmenn til å drepe uskyldige dyr? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

celmarith skrev (4 timer siden):

Hvorfor ikke ulv?

For den er en lystmorder og hører ikke til i norsk natur, de dyrene som er i Norge er ikke ulv men hybrider

Pippi Lotta skrev (4 timer siden):

Hvorfor akkurat ulv? Jeg bodde mange år i et område med både ulv og bjørn. Kan ikke si at ulven plaget meg noen gang, men bjørn var jeg red for å møte. Uanset om det var litt skummelt så er jeg for at vi skal ha et rikt dyreliv, og støtre ulvebestand en nå (det turte jeg aldri og si i lønsj pausen når jeg bode i «ulve området» 😂).

Jeg har også bodd ulvesonen, jeg personlig er ikke redd ulv for egen sikkerhet men for hunder, barn, sau og andre byttedyr i skogen blir utryddet av lystmorderen ulven. Har gått i skogsområder opp mot 8 ulv, naboen mistet hunden sin i line 2 meter fra trappen ihjelbitt av ulv. Ulven i Norge er hybrider og dyreparkulver som er vandt med mennesker og forbinner oss med mat akkurat som bikkjer. Ingen andre av de 3 andre store rovdyrene går opp på trappen til folk, derfor er jeg motstander av ulv i Norge og Skandinavia, de hører til i Canada/Alaska og i Russland 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Yellowstone. 

Det er faktisk ganske innlysende. Alt henger sammen i naturen. 

Yep, og det fine med Yellowstone er at de faktisk har skjønt det, og feller de ulvene som streifer utenom nasjonalparken.

Anonymkode: d006b...9e3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (14 minutter siden):

Og hvordan er rovdyr bra for artsmangfoldet?

Det førte til en trofisk kaskade som forandret økosystemet til å bli mer artsrikt. F.eks så førte mangelen på rovdyr til at hjortedyrene beitet vekk trærne, noe som igjen førte til at beverbestanden ble nesten borte. Med ulvene har både planter  dyr kommet tilbake, fugler pga trærne og blomster med fuglene. 

https://www.yellowstonepark.com/things-to-do/wildlife/wolf-reintroduction-changes-ecosystem/

Det finnes mange mekanismer innen en slik kaskade, de har ikke funnet ut av alle  som hendte og fortsatt hender i Yellowstone enda. Men akkurat som at laksen og grizzlyen er viktig for eksistensen av skogene i Canada er ulven og andre rovdyr veldig viktige i andre systemer. Man kan ikke fjerne et rovdyr og tenke at det ikke har noen effekt.  Skottlands avskoging er en konsekvens av at de utryddet nesten alle rovdyr i Storbritannia og hjortedyrene spiser opp enhver kvist som dukker opp der det før var skog. 

Endret av Frøkensina
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PITTY skrev (2 timer siden):

Egnet plass?? Dyrehage?

Et sted som det ikke har så tett bebyggelse 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Man kan ikke uten videre sammenligne Norges husdyrhold og rovdyrforvaltning med andre land sitt. Man må vite mer om bønders levekår, om naturen og beiteområdene blandt annet. 

Anonymkode: f72b8...c7b

Hvordan er norske bønders levekår i forhold til de svenske og finske? Kanskje vi rett og slett ikke burde ha så mye sauehold i Norge da om vi ikke kan ta vare på de. Det er jo ikke noe galt med å kjøpe sauekjøtt fra områder/land som egner seg bedre til sauehold, og eventuelt bare ha noe sauehold strategisk kun til områder som vi trenger de til å opprettholde beiting av økologiske hensyn. At sauer som ikke tåler det løper fritt rundt i fjellet vet jeg ikke hvor mye vi er tjent med uansett hvor sponsa de er av staten. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

linsejesus skrev (1 time siden):

Hvorfor er det klart at vi skal ha ulv i Norge?

Hvorfor ikke? Men det kan jo ikke ha det ved tett bebyggelse eller et sted hvor det er endel dyrehold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trafikkdirigenten skrev (9 minutter siden):

Hunder, barn, sau og andre byttedyr i skogen blir utryddet av lystmorderen ulven. Naboen mistet hunden sin i line 2 meter fra trappen ihjelbitt av ulv. 

Makan til overdrivelse..

Og når det kommer til hund har jeg i grisgrendte strøk en klar statistikk på at disse svært ofte står låst fast i en pæle med et par meter kjetting e.l.. Og der står de å gauler til spott og spe. Gjerne dag og natt. Snakk om å vie hunden så liten interesse. At det da også kan gå virkelig galt kan vel ikke være noen overraskelse..

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkensina skrev (11 minutter siden):

Det førte til en trofisk kaskade som forandret økosystemet til å bli mer artsrikt. F.eks så førte mangelen på rovdyr til at hjortedyrene beitet vekk trærne, noe som igjen førte til at beverbestanden ble nesten borte. Med ulvene har både planter  dyr kommet tilbake, fugler pga trærne og blomster med fuglene. 

https://www.yellowstonepark.com/things-to-do/wildlife/wolf-reintroduction-changes-ecosystem/

Det finnes mange mekanismer innen en slik kaskade, de har ikke funnet ut av alle  som hendte og fortsatt hender i Yellowstone enda. Men akkurat som at laksen og grizzlyen er viktig for eksistensen av skogene i Canada er ulven og andre rovdyr veldig viktige i andre systemer. Man kan ikke fjerne et rovdyr og tenke at det ikke har noen effekt.  Skottlands avskoging er en konsekvens av at de utryddet nesten alle rovdyr i Storbritannia og hjortedyrene spiser opp enhver kvist som dukker opp der det før var skog. 

Nå er det vel verken mangel på trær, fugler eller blomster i Norge, trofisk kaskade er også en teori som blir kritisert. Det normale er at predatorer, byttedyr og deres næringstilgang, går i sykluser og regulerer hverandre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

trafikkdirigenten skrev (29 minutter siden):

Jeg har også bodd ulvesonen, jeg personlig er ikke redd ulv for egen sikkerhet men for hunder, barn, sau og andre byttedyr i skogen blir utryddet av lystmorderen ulven. Har gått i skogsområder opp mot 8 ulv, naboen mistet hunden sin i line 2 meter fra trappen ihjelbitt av ulv. 

Kanskje naboen din burde investert i en hundegård da. Det er vel båndtvang meste parten av tiden også, så man bør kunne passe på hundene sine.

Det er vel lit overdrevet og være red for barna, har det noen gang blitt raportere at et barn er drept eller bare skadet av ulv? Jeg har aldri hørt om det. 

Må også påpeke at det ikke er så farlig om ulven spiser andre byttedyr, man kan jo bare minske jakt kvotene til de lystmorderne menneskene (det hadde jeg ikke turt og skrive på FB med fult navn i tilfelle tidligere kollegaer hadde sett det 😂 men det er jo sant!).

Ulven i Norge er hybrider og dyreparkulver som er vandt med mennesker og forbinner oss med mat akkurat som bikkjer.

Nei dette er feil! Den norske ulvestammen er en av de ulvene som har minst innlandet hund i verden, de har litte til ingen innlandet hund i seg. Myten om at de stammer fra dyreparker er også avkreftet. Dette kan du lese mer om i den største forskningsrapporten som noen gang er laget om ulv: https://www.nrk.no/trondelag/norsk-ulv_-ny-rapport-om-ulvebestandens-opprinnelse-_-dna-fra-dyreparker-overrasket-ntnu-forskerne-1.15750013

Ingen andre av de 3 andre store rovdyrene går opp på trappen til folk, derfor er jeg motstander av ulv i Norge og Skandinavia, 

Virkelig? Som sagt jeg har bod i et område med både ulv og bjørn i nabolaget og jeg hørte flere historier om bjørn som sto utenfor vinduet en ulver. Naturforvalteren må jo ut og skremme bjørner som oppsøker mennesker av og til også. Kanskje jeg bodde lenger inne i skogen en hva du har gjort, men jeg var mer red for bjørn hværtfal. Ulv føltes aldri som noen trussel mot meg eller hunden min. 

de hører til i Canada/Alaska og i Russland 

Litt arrogant og hevde at vi kan utrydde de, samtidig som man mener de skal eksistere i andre land? 

Endret av Pippi Lotta
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bør ha utmarksbeite, da sau holder lyng, gress, kratt og busk nede. Noe som igjen fører til mindre flått. I tillegg blir det bedre levevilkår for haren. Sørlandsharen er i sterk tilbakefall pga at skogen gror igjen. Det må gis tilskudd til elektronisk overvåking av sau, kyr og geit som skal ut på beite.

Ulv (og andre rovdyr) som er for nærgående, bør skytes. Da får vi bukt med de ulvene/linjene som er blitt uredd mennesker. De ulvene som holder seg langt inni skogene er da naturlig redd mennesker og får være i fred. Nå er rovdyrforvaltningen slik at store flokker tas helt eller delvis ut. Dermed får vi ikke den naturlige seleksjonen som ellers ville oppstått, dersom det blir innført tillatelse til å lettere skyte de ulvene som går inn i fjøs, hundegårder og  for nært gårdstun. (Og nei, norsk ulv er hverken hybrider eller satt ut fra dyreparker. Dere som skriver dette, har tydeligvis ikke fått med dere siste skriv som er ute nå) 

Jeg har selv nær familie som bor i Innlandet. Der kan de ikke gå kveldsturer med hundene alene, i frykt for at deres hund blir angrepet. Spesielt på vårparten når det er ulvevalper på gang. Jeg trodde ikke på det, før jeg selv var i de traktene og så ulvetråkkene nær husveggen. 

Ikke alt er svart/hvitt når det kommer til rovdyr/beitedyr i norsk natur. 

Dette var mine "5 cent" i denne diskusjonen. 

Endret av Troyamin
staveleifer.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troyamin skrev (4 minutter siden):

Ikke alt er svart/hvitt når det kommer til rovdyr/beitedyr i norsk natur. 

Rovdyrpolitikk har nok vært det en stund. Svart..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

celmarith skrev (21 timer siden):

En ting er helt sikkert, er det noen som gjør mer skade enn nytte her på jorden, så er det vi mennesker. Ingen andre arter har gjort større skade enn oss.

Helt enig. Men nå er det engang slik at om vi vil fortsette å eksistere, må vi forvalte naturen på ett eller annet vis. Spørsmålet er fortsatt hvorfor vi skal ha ulv i Norge.

Selvsagt skal vi det. Jeg kommer fra gård og tror ikke vi mennesker skal overstyre og kontrollere naturen. 

Den store trusselen mot menneskene heter ikke rovdyr. Den heter bakterier og virus. Covid for eksempel….

Anonymkode: b239d...78c

Og for å forsvare oss mot bakterier og virus er vi nødt til å overstyre og kontrollere naturen :)

PITTY skrev (20 timer siden):

Før var det noe som het å gjete/passe på dyra sine. Nå kan hvem som helst drive sau og med full jobb ved siden av. Og disse ser etter dyra med et minimum og likevel innfor regelverk. De får eks.lov til å beite midt på Hjerkinn i svarteste natta, ikke sjans til å se de før det er for seint. Har passert snuter med millimeter selv. Fint hvis en småbarnsfamilie kjører over en haug med sau og lam så kjøtt og blod spruter. Bare for at disse bøndene skal ha fritt beite hvor som helst. 

Denne beitesauen klarer seg dårlig i norsk fauna. Ramler de på ryggen ned i en grop e.l så klarer de pokker ikke å snu seg engang. Rovfugl, kråker, skjærer hakker de ihjel. Og hvem får skylda uansett.? Ulv Ulv Ulv.. og masse penger på konto. Dusteland.

Bøndene får ikke la dyra beite "hvor som helst." Men heldigvis får de lov til å la dyra gå fritt på store utmarksbeiter fremfor å holde dem i fjøs hele året. Hadde de hatt god nok inntekt, ville nok mange benyttet både gjetere og sette av mer tid til å vokte dyra. For ikke å snakke om å bruke villsau eller andre raser som klarer seg bedre, men som gir mindre kjøtt og ull og derfor ikke er lønnsomme nok for den jevne sauebonde.

Det stemmer ikke det du sier om at det bare er ulven som får skylda. Den for skylda for det den gjør. De fleste sauer tapes til andre ting. Forskjellen er ikke først og fremst at bøndene er mer opptatt av ulven, men at ulven er den eneste risikofaktoren som mange andre folk (som ikke selv påvirkes og heller ikke bryr seg nevneverdig om dyrevelferd), ønsker å ha MER av. Bøndene hadde nok reagert på samme måte om noen tok til orde for mer sykdom, dårligere gjerder og brattere skrenter på beitene.

Doktor Dyregod skrev (20 timer siden):

Hvorfor ikke?

Fordi bestanden uansett er for liten til å ha noen særlig begrensende effekt på hjortebestanden mm. og tar en del sau.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

linsejesus skrev (16 minutter siden):

Bøndene får ikke la dyra beite "hvor som helst." Men heldigvis får de lov til å la dyra gå fritt på store utmarksbeiter fremfor å holde dem i fjøs hele året. Hadde de hatt god nok inntekt, ville nok mange benyttet både gjetere og sette av mer tid til å vokte dyra. For ikke å snakke om å bruke villsau eller andre raser som klarer seg bedre, men som gir mindre kjøtt og ull og derfor ikke er lønnsomme nok for den jevne sauebonde.

Det stemmer ikke det du sier om at det bare er ulven som får skylda. Den for skylda for det den gjør. De fleste sauer tapes til andre ting. Forskjellen er ikke først og fremst at bøndene er mer opptatt av ulven, men at ulven er den eneste risikofaktoren som mange andre folk (som ikke selv påvirkes og heller ikke bryr seg nevneverdig om dyrevelferd), ønsker å ha MER av. Bøndene hadde nok reagert på samme måte om noen tok til orde for mer sykdom, dårligere gjerder og brattere skrenter på beitene.

Men du ser at det er noe galt i "systemet" når bøndene er "tvunget" til å bruke en ny-konstruert sauerase som ikke klarer seg selv, hverken i møte med vanlig natur eller rovdyr? 

I tillegg vet vi at det ligger tonnevis med sauekjøtt på frys som forbrukerne ikke vil ha. 

Så hva foreslår du? (Bortsett fra å drepe ulv) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Eg er sauebonde og har aldri mottatt ei krone i erstatning for sau som har blitt tatt av rovdyr, dødd av sjukdom eller ulykker. Staten betaler ikkje bonden erstatning.

Det største problemet er ikkje rovdyra, men folk som totalt mangler kunnskap og innsikt i det dei uttaler seg om.

Anonymkode: 2cdc8...956

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Derfor på egnet sted. Langt fra folk. Har selv sett hvordan det ser ut etter ulven innenfor et beite. Hoder ikke med å kaste dart på et norgeskart. Må planlegges og tilrettelegges bedere enn i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligg ikkje tonnevis av sauekjøtt på lager! Det er lenge sidan. Vi har for lite kjøtt på lager no! 

Folk kjem med påstander dei ikkje har peiling på her inne!

Sauen er godt egna til å ta seg fram i terrenget. Garantert langt bedre en deg som turgåer. Sauen klatrer høgt og beiter på toppane. 

Eg som sauebonde har slettes ikkje mykje tap av dyr som følge av at sauen tar seg dårlig fram/ er uegna til å gå i fjellet. Sauen er tilpassa norsk natur og er eit veldig godt beitedyr som rydder og tar vare på kulturlandskapet. 

Anonymkode: 2cdc8...956

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker said:

Men du ser at det er noe galt i "systemet" når bøndene er "tvunget" til å bruke en ny-konstruert sauerase som ikke klarer seg selv, hverken i møte med vanlig natur eller rovdyr? 

I tillegg vet vi at det ligger tonnevis med sauekjøtt på frys som forbrukerne ikke vil ha. 

Så hva foreslår du? (Bortsett fra å drepe ulv) 

Ja, det er absolutt ikke et godt nok system i dag. Jeg skal ikke påstå å ha enkle svar på såpass komplekse problemstillinger som innebærer distriktspolitikk, matpolitikk og miljøpolitikk osv. Folk vil ha både norsk mat og billig mat, og produksjonen bør kanskje subsidieres kraftigere? Støtte til mer dyrevennlig drift og mer robuste raser.

Når det gjelder ulven tenker jeg at vi skal høre mest på dem som er direkte rammet og mindre på folk vil ha den i skogen bare fordi de synes den er et flott dyr.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...