Gå til innhold

Er du for rovdyr i norsk natur?

celmarith

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Alterego666 skrev (Akkurat nå):

Vi skal ha alle rovdyr som hører hjemme i den norske faunaen. Selvsagt skal vi det, det er ikke en gang en diskusjon.

Flott... Da har vi to av hver 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Det har du helt rett i, det er mange forskjellige ting beitedyr dør av. Mange bruker moderne teknologi for å følge med på dyrene sine, men det hjelper ikke mot rovdyr. Dersom bøndene hadde fått bedre betalt, kunne flere brukt slik teknologi.

Anonymkode: e904d...19b

Kanskje kan man utvikle teknologi til å monitorere de store rovdyrene også, og bruke dette på et eller annet vis til å forhindre at buskapen støter på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klossmajor skrev (Akkurat nå):

Kanskje kan man utvikle teknologi til å monitorere de store rovdyrene også, og bruke dette på et eller annet vis til å forhindre at buskapen støter på dem.

NoFence på ulv hadde vært fint!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nettopp!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Enig. 

Jeg vet ikke om noe annet land (bortsett i fra noen isolerte, grisgrendte øyer) som sender forsvarsløse dyr ut i den ville naturen uten nøye oppsyn. 

Jeg har bodd mange år i Italia. Der er det både sauer og ulver. Massevis av begge deler. Da jeg for noen år siden fortalte en italiensk sauebonde at i Norge ble sauene sluppet ut på villmarksbeite uten oppsyn, da trodde han at jeg spøkte. Han trodde ikke på meg. 

I distriktet der jeg bodde lengst, ble det like før jul oppdaget endel ulveflokker nær bebyggelse. Kommunen gikk ut med råd til innbyggerne: Ikke sett matsøppelet utendørs og hold katter og hunder innendørs om natta. Det var ingen som engang vurderte at ulvene skulle skytes. Det var et langt kommentarfelt under innlegget fra kommunen: Ingen - absolutt ingen - kom på den absurde idéen om at ulvene skulle drepes. 

Anonymkode: 12338...80f

Ja Norge er ganske unike i dette. Det er vel pga jordbrukspolitikken vår. Men uansett hvor mye erstatning de får for de malpalsserte sauene (raser som ikke klarer seg bra på egenhånd i den norske fjellheimen) så skal norske bønder likevel rovdyrene til livs. 

I Italia har de også et fantastisk konsept: gjeterhunder! Som passer sauene mot ulv på ypperlig vis. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig skal vi ha det, så kan alle suebøndene heller fokusere på å redde den overveldende andelen sau som dør til sykdom og sult fremfor å skylde på ulven som bare står for en marginal andel døde sau per år.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er for det. Forstår ikke at i andre land takler man det, men i Norge fremstilles det som umulig. Folk har dessuten hatt husdyr og levd med rovdyr tett på siden mennesker begynte å holde husdyr, mens nå når det finnes mange flere muligheter og verden er blitt mindre angående informasjon om hvordan andre løser dette, så er det så umulig?

Anonymkode: 8367d...abd

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er du villig til å betale for dette, både i butikken og over skatteseddelen? Skal hver bonde ansette 3-4 personer i beitetida for å se til dyra? Bonden selv har hendene fulle om sommeren med slått, gjenlegg, vedlikehold etc. 

Veldig mange i dag bruker GPS på dyrene, slik at man kan følge med på hvor de er, hvor de går, man får beskjed dersom de har vært i ro for lenge (tegn på sykdom).

Beitedyr er viktig for norsk matproduksjon og for artsmangfold og kulturlandskapet. 

Jeg er ikke villig til å betale noe som helst over skatteseddelen. I butikken kan folk betale det det faktisk koster å produsere kjøttet/meieriproduktene, uten subsidier! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

celmarith skrev (Akkurat nå):

Jeg er ikke villig til å betale noe som helst over skatteseddelen. I butikken kan folk betale det det faktisk koster å produsere kjøttet/meieriproduktene, uten subsidier! 

Og på legekontoret vil du betale det det faktisk koster å ha en time? Det er mye mer sosialt rettferdig å dele utgifter til utdanning, helsevesen og matproduksjon på alle slik at de som har mest er med på å betale mest for disse helt nødvendige tjenestene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkensina skrev (2 minutter siden):

Ja Norge er ganske unike i dette. Det er vel pga jordbrukspolitikken vår. Men uansett hvor mye erstatning de får for de malpalsserte sauene (raser som ikke klarer seg bra på egenhånd i den norske fjellheimen) så skal norske bønder likevel rovdyrene til livs. 

I Italia har de også et fantastisk konsept: gjeterhunder! Som passer sauene mot ulv på ypperlig vis. 

Stemmer det. Spesialtrente hunder brukes mye. Men selv om det brukes hunder, slippes ikke store saueflokker på beite i villmark. Som den italienske sauebonden sa til meg: "Det er jo galskap! De klarer seg ikke!"

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

celmarith skrev (3 timer siden):

Hvorfor ikke ulv?

Er det fint synes du, når ulven er helt inntil hus og biter en hund i to?

Anonymkode: 345c6...c72

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det fint synes du, når ulven er helt inntil hus og biter en hund i to?

Anonymkode: 345c6...c72

På dagtid? 

Bor man i ulvesone/grisgrendt, holder man hunder og katter inne om natta. Eventuelt i store bur-inngjerdinger. Gjerder hjelper også. 

Det er ikke bare ulv som tar hund og katt. Reven kan også forsyne seg (små hunder og katter). Store rovfugler tar også hund og katt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Alterego666
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er faktisk potensielt en idé så lenge de flotte vandrerne får et stort nok område til å oprettholde en bærekraftig  stamme på opp mot 1000 individer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja jeg er for det. Forstår ikke at i andre land takler man det, men i Norge fremstilles det som umulig. Folk har dessuten hatt husdyr og levd med rovdyr tett på siden mennesker begynte å holde husdyr, mens nå når det finnes mange flere muligheter og verden er blitt mindre angående informasjon om hvordan andre løser dette, så er det så umulig?

Anonymkode: 8367d...abd

Det er nettopp dette. I andre land er det fullt mulig (og historisk selvsagt), så kanskje det er holdningene i Norge det er noe galt med? 🧐

Jeg lurer veldig på hvorfor i vårt langstrakte land vi kun tillater en håndfull gauper, resten kan skytes. Spesielt nå som vi begynner å få et stort problem med økende antall rådyr som er et naturlig byttedyr for gaupa. Byttedyr trenger rovdyr for å unngå sykdom og sult pga overpopulasjon.

Hvorfor kan de ha mange flere  gauper i Sverige og Finland uten behov for å skyte de? Synes dette er veldig merkelig. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Frøkensina skrev (4 timer siden):

Ja absolutt og Norge trenger virkelig å revurdere holdningene til våre rovdyr. Både for artsbevaring, men også for at intakte økosystemer er så mye sunnere for planeten og de er under globalt press nå med fare for kaskadekollapser framover. Artsrike og intakte økosystemer er mye bedre rustet til å motstå klimaendringer og de lagrer mer CO2. 

Se på Yellowstone og alt det positive gjeninnføring av ulv førte med seg der.  Alt henger sammen i naturen. 

Og hvordan er rovdyr bra for artsmangfoldet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (1 minutt siden):

Og hvordan er rovdyr bra for artsmangfoldet?

Yellowstone. 

Det er faktisk ganske innlysende. Alt henger sammen i naturen. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkensina skrev (2 minutter siden):

Det er nettopp dette. I andre land er det fullt mulig (og historisk selvsagt), så kanskje det er holdningene i Norge det er noe galt med? 🧐

Jeg lurer veldig på hvorfor i vårt langstrakte land vi kun tillater en håndfull gauper, resten kan skytes. Spesielt nå som vi begynner å få et stort problem med økende antall rådyr som er et naturlig byttedyr for gaupa. Byttedyr trenger rovdyr for å unngå sykdom og sult pga overpopulasjon.

Hvorfor kan de ha mange flere  gauper i Sverige og Finland uten behov for å skyte de? Synes dette er veldig merkelig. 

Man kan ikke uten videre sammenligne Norges husdyrhold og rovdyrforvaltning med andre land sitt. Man må vite mer om bønders levekår, om naturen og beiteområdene blandt annet. 

Anonymkode: f72b8...c7b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en bærekraftig mengde av alle rovdyr unntatt ulv. Siden ulvene i Norge nettopp ble bevist er av samme art som den finsk-russiske ulven som det anslås å være 60k individer av i Eurasia, er den også langt i fra utrydningstruet.

Mao. beskatning som vanlig av jerv, gaupe og Bjørn, og fjerning av ulv på grensa. Det er også på tide å vurdere beskatning av havørn.

Anonymkode: d006b...9e3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...