Gå til innhold

Er du for rovdyr i norsk natur?

celmarith

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Doktor Dyregod skrev (1 minutt siden):

Så klart vi skal ha rovdyr. Men det må jo være på egnet plass. Det har de jo bommet litt på

Egnet plass?? Dyrehage?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Gaupe og Jerv, ja takk.  Bjørn og ulv er farlig for menneske så de kan vi gjerne jakte på. 

Anonymkode: 34342...377

Ja Ulv er kjempefarlig for mennesker, den er så farlig at i løpe av de siste 200 år har bare et mennesker i Norge blitt drept av ulv.

Bjørn er jo lit farligere 36 mennesker har blitt drept av Bjørn i Norge de siste 200 år, og det siste kjente tilfelle var i 1906,

Sjansen for et menneske og bli drept av en bjørn eller ulv er veldig liten. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men kun i rovdyrsoner! Det må være enklere å skyte rovdyr som kommer inn i beiteprioritert område. Vi trenger beitedyra mer enn vi trenger rovdyra.

Anonymkode: e904d...19b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaupe og Jerv, ja takk.  Bjørn og ulv er farlig for menneske så de kan vi gjerne jakte på. 

Når skadet sist ulv eller bjørn et menneske i Norge?  Hold isbjørn utenfor.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, men kun i rovdyrsoner! Det må være enklere å skyte rovdyr som kommer inn i beiteprioritert område. Vi trenger beitedyra mer enn vi trenger rovdyra.

Da får vi kanskje sørge for at noen passer på at disse beitedyra (les: hjelpesløse byttedyra) blir beskyttet både mot rovdyr og mot naturen forøvrig?

Det er ingen som helst tvil om at et ekstremt stort antall beitedyr som dør på beite, dør av andre ting enn rovdyrangrep. 

Og for å svare på spørsmålet i HI: Ja, jeg er for at rovdyra skal være her. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

helt uenig i den, sist ulv drepte i det fri var for 200 år siden. Bjørn angriper sjelden mennesker ( kun isbjørn )

Anonymkode: ec8c9...6ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men ikke alle rovdyr over alt. 

Ulv er jeg litt usikker på at vi må ha i Norsk natur. 

Anonymkode: 185bb...131

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dolce skrev (10 minutter siden):

Da får vi kanskje sørge for at noen passer på at disse beitedyra (les: hjelpesløse byttedyra) blir beskyttet både mot rovdyr og mot naturen forøvrig?

Det er ingen som helst tvil om at et ekstremt stort antall beitedyr som dør på beite, dør av andre ting enn rovdyrangrep. 

Og for å svare på spørsmålet i HI: Ja, jeg er for at rovdyra skal være her. 

Det har du helt rett i, det er mange forskjellige ting beitedyr dør av. Mange bruker moderne teknologi for å følge med på dyrene sine, men det hjelper ikke mot rovdyr. Dersom bøndene hadde fått bedre betalt, kunne flere brukt slik teknologi.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Doktor Dyregod said:

Så klart vi skal ha rovdyr.

Hvorfor er det klart at vi skal ha ulv i Norge?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Ikke enig med deg der. På tide at bøndene tar ansvar for beitedyra sine, det burde vært ulovlig å sende dyr på beite uten tilsyn. 

linsejesus skrev (22 timer siden):

Jeg er for å ha rovdyr i norsk natur i den grad de gjør større nytte enn skade og ikke er utrydningstruet. De få ulvene vi har tjener så vidt jeg vet ingen kritisk funksjon, gjør stor skade og er ikke en truet art, så de kan vi godt holde borte.

En ting er helt sikkert, er det noen som gjør mer skade enn nytte her på jorden, så er det vi mennesker. Ingen andre arter har gjort større skade enn oss.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

celmarith skrev (3 minutter siden):

Ikke enig med deg der. På tide at bøndene tar ansvar for beitedyra sine, det burde vært ulovlig å sende dyr på beite uten tilsyn. 

Beitedyr har tilsyn. Hvor ofte mener du man skal se til dyr på utmarksbeite? Hvis man skal unngå rovdyrangrep må man være der 24/7. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Beitedyr har tilsyn. Hvor ofte mener du man skal se til dyr på utmarksbeite? Hvis man skal unngå rovdyrangrep må man være der 24/7. 

Riktig! Har ikke bonden anledning til å passe dyra sine 24/7, da burde ikke bonden ha dyr. Å sende forsvarsløse dyr på utmarksbeite er dyreplageri, dyr som brekker bein, de går utfor skrenter, går seg fast i myrer, sauer som havner på rygg (som ikke klarer å snu seg tilbake igjen på egen hånd), de er lette offer for rovdyr.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

celmarith skrev (3 minutter siden):

Riktig! Har ikke bonden anledning til å passe dyra sine 24/7, da burde ikke bonden ha dyr. Å sende forsvarsløse dyr på utmarksbeite er dyreplageri, dyr som brekker bein, de går utfor skrenter, går seg fast i myrer, sauer som havner på rygg (som ikke klarer å snu seg tilbake igjen på egen hånd), de er lette offer for rovdyr.

Enig. 

Jeg vet ikke om noe annet land (bortsett i fra noen isolerte, grisgrendte øyer) som sender forsvarsløse dyr ut i den ville naturen uten nøye oppsyn. 

Jeg har bodd mange år i Italia. Der er det både sauer og ulver. Massevis av begge deler. Da jeg for noen år siden fortalte en italiensk sauebonde at i Norge ble sauene sluppet ut på villmarksbeite uten oppsyn, da trodde han at jeg spøkte. Han trodde ikke på meg. 

I distriktet der jeg bodde lengst, ble det like før jul oppdaget endel ulveflokker nær bebyggelse. Kommunen gikk ut med råd til innbyggerne: Ikke sett matsøppelet utendørs og hold katter og hunder innendørs om natta. Det var ingen som engang vurderte at ulvene skulle skytes. Det var et langt kommentarfelt under innlegget fra kommunen: Ingen - absolutt ingen - kom på den absurde idéen om at ulvene skulle drepes. 

Anonymkode: 12338...80f

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som sier ja eller nei til rovdyr har ikke satt seg inn i en eneste faktor i rovdyrproblematikken. For det er ikke svart eller hvitt. Jeg er selvsagt for god forvaltning, at man begrenser det så det kan eksistere beitedyr og. FÅ bønder er for full utryddelse. 

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Enig. 

Jeg vet ikke om noe annet land (bortsett i fra noen isolerte, grisgrendte øyer) som sender forsvarsløse dyr ut i den ville naturen uten nøye oppsyn. 

Jeg har bodd mange år i Italia. Der er det både sauer og ulver. Massevis av begge deler. Da jeg for noen år siden fortalte en italiensk sauebonde at i Norge ble sauene sluppet ut på villmarksbeite uten oppsyn, da trodde han at jeg spøkte. Han trodde ikke på meg. 

I distriktet der jeg bodde lengst, ble det like før jul oppdaget endel ulveflokker nær bebyggelse. Kommunen gikk ut med råd til innbyggerne: Ikke sett matsøppelet utendørs og hold katter og hunder innendørs om natta. Det var ingen som engang vurderte at ulvene skulle skytes. Det var et langt kommentarfelt under innlegget fra kommunen: Ingen - absolutt ingen - kom på den absurde idéen om at ulvene skulle drepes. 

Anonymkode: 12338...80f

Du har aldri hørt om beitetilsyn i Norge altså? For det finns i høyeste grad, med daglig tilsyn. 

Anonymkode: f72b8...c7b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt skal vi det. Jeg kommer fra gård og tror ikke vi mennesker skal overstyre og kontrollere naturen. 

Den store trusselen mot menneskene heter ikke rovdyr. Den heter bakterier og virus. Covid for eksempel….

Anonymkode: b239d...78c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
celmarith skrev (8 minutter siden):

Hva er du villig til å betale for dette, både i butikken og over skatteseddelen? Skal hver bonde ansette 3-4 personer i beitetida for å se til dyra? Bonden selv har hendene fulle om sommeren med slått, gjenlegg, vedlikehold etc. 

Veldig mange i dag bruker GPS på dyrene, slik at man kan følge med på hvor de er, hvor de går, man får beskjed dersom de har vært i ro for lenge (tegn på sykdom).

Beitedyr er viktig for norsk matproduksjon og for artsmangfold og kulturlandskapet. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

linsejesus skrev (1 time siden):

Jeg er for å ha rovdyr i norsk natur i den grad de gjør større nytte enn skade og ikke er utrydningstruet. De få ulvene vi har tjener så vidt jeg vet ingen kritisk funksjon, gjør stor skade og er ikke en truet art, så de kan vi godt holde borte.

Mennesket tjener så vidt jeg vet ingen kritisk funksjon. De gjør stor skade og er ikke en truet art. Så de kan vi godt holde borte fra Norge synes jeg. 

Anonymkode: b239d...78c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Før var det noe som het å gjete/passe på dyra sine. Nå kan hvem som helst drive sau og med full jobb ved siden av. Og disse ser etter dyra med et minimum og likevel innfor regelverk. De får eks.lov til å beite midt på Hjerkinn i svarteste natta, ikke sjans til å se de før det er for seint. Har passert snuter med millimeter selv. Fint hvis en småbarnsfamilie kjører over en haug med sau og lam så kjøtt og blod spruter. Bare for at disse bøndene skal ha fritt beite hvor som helst. 

Denne beitesauen klarer seg dårlig i norsk fauna. Ramler de på ryggen ned i en grop e.l så klarer de pokker ikke å snu seg engang. Rovfugl, kråker, skjærer hakker de ihjel. Og hvem får skylda uansett.? Ulv Ulv Ulv.. og masse penger på konto. Dusteland.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666

Vi skal ha alle rovdyr som hører hjemme i den norske faunaen. Selvsagt skal vi det, det er ikke en gang en diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...