Gå til innhold

Er du for rovdyr i norsk natur?

celmarith

Anbefalte innlegg

Jeg er for rovdyr i Norsk natur! Trist å tenke på at mennesket utrydder flere å flere arter, hvorfor skal ikke vi ta hensyn til andre arter her på jorda. Det er ikke sånn at vi har enerett på denne kloden, fordet om enkelte ser ut til å tro det.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja absolutt og Norge trenger virkelig å revurdere holdningene til våre rovdyr. Både for artsbevaring, men også for at intakte økosystemer er så mye sunnere for planeten og de er under globalt press nå med fare for kaskadekollapser framover. Artsrike og intakte økosystemer er mye bedre rustet til å motstå klimaendringer og de lagrer mer CO2. 

Se på Yellowstone og alt det positive gjeninnføring av ulv førte med seg der.  Alt henger sammen i naturen. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

trafikkdirigenten skrev (9 minutter siden):

Rovdyr ja, ulv nei!!

Hvorfor ikke ulv?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

trafikkdirigenten skrev (11 minutter siden):

Rovdyr ja, ulv nei!!

Hvorfor akkurat ulv? Jeg bodde mange år i et område med både ulv og bjørn. Kan ikke si at ulven plaget meg noen gang, men bjørn var jeg red for å møte. Uanset om det var litt skummelt så er jeg for at vi skal ha et rikt dyreliv, og støtre ulvebestand en nå (det turte jeg aldri og si i lønsj pausen når jeg bode i «ulve området» 😂).

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaupe og Jerv, ja takk.  Bjørn og ulv er farlig for menneske så de kan vi gjerne jakte på. 

Anonymkode: 34342...377

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gaupe og Jerv, ja takk.  Bjørn og ulv er farlig for menneske så de kan vi gjerne jakte på. 

Skal vi utrydde alle dyr vi er redde for da mener du? 

Endret av celmarith
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for å ha rovdyr i norsk natur i den grad de gjør større nytte enn skade og ikke er utrydningstruet. De få ulvene vi har tjener så vidt jeg vet ingen kritisk funksjon, gjør stor skade og er ikke en truet art, så de kan vi godt holde borte.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

celmarith skrev (52 minutter siden):

Skal vi utrydde alle dyr vi er redde for da mener du? 

Nei. Bare de store som kan drepe oss. Mygg humler og hoggormen skal få leve. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I flere afrikanske land, får jo innbyggerne absolutt null og niks "erstatning" for tap av husdyr. Hvis dyrene blir tatt av rovdyr, eller dør etter for eksempel store fall i naturen, så får ikke eieren noen penger fra myndighetene. 

men i Norge kan jo bøndene selvfølgelig gi absolutt blanke pokker i skadde dyr, eller dyr som blir tatt av rovdyr. Bøndene får jo erstatning uansett.      

Anonymkode: aad3d...d5d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ikke vi har rett til å sette oss over naturen ved å bestemme hvilke dyr som skal leve eller ikke. Dermed er jeg selvfølgelig for rovdyr i naturen  

Anonymkode: d9fe7...fe7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

celmarith skrev (2 timer siden):

Jeg er for rovdyr i Norsk natur! Trist å tenke på at mennesket utrydder flere å flere arter, hvorfor skal ikke vi ta hensyn til andre arter her på jorda. Det er ikke sånn at vi har enerett på denne kloden, fordet om enkelte ser ut til å tro det.

Jeg vil ha dem ja :) både ulv og bjørn

Anonymkode: ec8c9...6ec

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Warrior

Ja til rovdyr. Ulv også. Mennesker skulle ikke fått lov å bare utrydde andre dyr. Kun jakte på dyr til mat. Ellers har rovdyra like mye rett til å være her som mennesket og husdyr! 

Endret av Warrior
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Men sånn som ting er nå, må både rovdyr-og landbrukspolitikken endres for at det skal være forenelig med både utmarksbeite og rovdyr. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart vi skal ha rovdyr. Men det må jo være på egnet plass. Det har de jo bommet litt på

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...