Gå til innhold

Starten på 3. verdenskrig?

Gjest AnonymBrukerJa

Anbefalte innlegg

Entern skrev (2 minutter siden):

Norge og Sverige har en forsvarsavtale.

Den forsvarsavtalen går ikke ut på at vi er forpliktet til å forsvare hverandres landeområder nei. Dettegår hovedsaklig på samarbeid gjenom militærøvelser og samlinger og felles patruljeringer osv

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Entern skrev (4 minutter siden):

Så det på nyhetene 😦

Beskyter russerne sivile på pur faenskap, er de inkompetente, eller er det en kombinasjon🤔

Her skjønte jeg ikke helt hva du mente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvillingsjel skrev (Akkurat nå):

Her skjønte jeg ikke helt hva du mente?

Bare, hvorfor beskyter de tilfeldige boligblokker? Virker meningsløst.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Entern said:

Vi får håpe de ikke skyter på noen av de atomkraftverkene som Ukraina har, da vil alle ha en seriøs «case» for å si det sånn :sjokkbla:

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frankenstein1

Kim er visstnok i humør i kveld også, Nord-Korea har skutt opp en rakett igjen. Mennesker er virkelig en sprø rase. Lurer på hvor alt dette ender til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

så vidt jeg forstår så reagerer Russland på at en gammel avtale ikke har blitt holdt. Østen skulle få være i fred, og landene i Warszawa pakten skulle forbli østlig. Siden flere land i Østen nå har blitt mer vestlig, og mange av dem har blitt medlem av nato, så ser Russland på dette som en trussel. 

Landene det gjelder er: Estland, Latvia, Litauen, Ukraina, Hviterussland, Polen, Moldova, Ungarn, Bulgaria, Romania, Tsjekkia, Slovakia, Armenia,Aserbajdsjan, Georgia.

Disse landene skulle tilhøre Østen.

Nå er jeg ikke enig i at krig er måten å løse det på, men jeg forteller litt om hva som ligger bak.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peanut skrev (6 minutter siden):

Vi får håpe de ikke skyter på noen av de atomkraftverkene som Ukraina har, da vil alle ha en seriøs «case» for å si det sånn :sjokkbla:

Jepp 😵

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi84 skrev (2 minutter siden):

så vidt jeg forstår så reagerer Russland på at en gammel avtale ikke har blitt holdt. Østen skulle få være i fred, og landene i Warszawa pakten skulle forbli østlig. Siden flere land i Østen nå har blitt mer vestlig, og mange av dem har blitt medlem av nato, så ser Russland på dette som en trussel. 

Landene det gjelder er: Estland, Latvia, Litauen, Ukraina, Hviterussland, Polen, Moldova, Ungarn, Bulgaria, Romania, Tsjekkia, Slovakia, Armenia,Aserbajdsjan, Georgia.

Disse landene skulle tilhøre Østen.

Nå er jeg ikke enig i at krig er måten å løse det på, men jeg forteller litt om hva som ligger bak.

Med Østen mener du Russland/Sovjet?
Warszawapakten tilsvarte NATO med den viktige forskjellen at den ikke var frivillig. Disse statene var vasaller av Sovjet, med nikkedukkeregimer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi84 skrev (1 time siden):

bare vent når Russland er ferdig med Ukraina, så er neste land på lista Georgia. Deretter Armenia og Aserbajdsjan. Deretter vil russerne sørge for at Hviterussland, og de som støtter Russland i de okkuperte landene bidrar på russisk side I Krigen. De som ikke vil kommer til å bli tvunget.  Neste mål blir etter dette blir et Nato land. Antagelig Latvia, Litauen eller Polen. 

Og så fort et Nato land blir tatt, så er den 3 verdenskrigen i full gang. 

Dette er jo så urealistisk som det kan få blitt. Det er så mye jeg kunne ha skrevet, men tenker det holder å vise ignoransen i innlegget ditt kun ved å informere om at Armenia er allerede med i en militærallianse med Russland, CSTO.

Skal vi inngå et veddemål? Jeg gir deg 50.000 kroner hvis en eneste av de tingene du har skrevet her skjer i løpet av de neste årene, og du gir meg 5.000 kr. hvis ingen av dem skjer. Svært gode betingelser for deg. Deal?

(Bortsett fra at Hviterussland vil bidra militært på Russlands side i en krig, det gjør de jo allerede.)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rudyard Kipling skrev vel i et dikt en gang noe slikt som «Oh, East is East, and West is West, and never the twain shall meet»… er vel noe i det tror jeg <_< 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Entern skrev (15 minutter siden):

Jeg tipper på at boligblokken ikke var målet, men at de bommet på det de ville treffe.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Entern skrev (15 minutter siden):

Akkurat som når den stridsvognen svingte over i motsatt kjørefelt og over den bilen. Helt meningsløst ja, og de er helt klart ute etter sivile😥 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Peanut skrev (2 minutter siden):

Rudyard Kipling skrev vel i et dikt en gang noe slikt som «Oh, East is East, and West is West, and never the twain shall meet»… er vel noe i det tror jeg <_< 

Jepp.

Russland har alltid vært et despoti der menneskeliv er uten verdi.

Peter den Store tvang et tynt «vestlig» ferniss utenpå, men bare et ferniss.

Kommunismen byttet bare ut tsarene med diktatorer.

Stalin moderniserte i sin tid, synd med alle som døde da. Som Børli sa, spiller ingen rolle om tsaren heter Nikolai eller Josef.

Og vi vet jo hvordan eksperimentet med liberalisme funket på 90-tallet.

Russland har alltid vært sånn og vil sannsynligvis alltid være sånn (med mindre det blir atomkrig og hele landet blir en radioaktiv sump).

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (2 minutter siden):

Akkurat som når den stridsvognen svingte over i motsatt kjørefelt og over den bilen. Helt meningsløst ja, og de er helt klart ute etter sivile😥 

Jepp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Entern skrev (20 minutter siden):

Ah, ja, det er jeg enig i. Det har ingen annen hensikt enn å ødelegge 😭

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Entern skrev (9 minutter siden):

Med Østen mener du Russland/Sovjet?
Warszawapakten tilsvarte NATO med den viktige forskjellen at den ikke var frivillig. Disse statene var vasaller av Sovjet, med nikkedukkeregimer.

Alle tidligere Sovjetunionen land + Tsjekkoslovakia (idag Tsjekkia og Slovakia), Ungarn, Romania, Bulgaria, Polen og en del av Tyskland (nær Tyskland var delt)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frankenstein1 skrev (14 minutter siden):

Kim er visstnok i humør i kveld også, Nord-Korea har skutt opp en rakett igjen. Mennesker er virkelig en sprø rase. Lurer på hvor alt dette ender til slutt.

Vi lever i en fallen verden.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (Akkurat nå):

Jeg kan ikke tenke meg at verken det russiske eller det ukrainske militæret bevisst går etter sivile. Det har en enorm propagandsverdi for motstanderen, og gir lite til ingen gevinst. Det er nok mer skjødesløshet og feilberegning i krigens hete.

Hvis ikke jeg overser noe fundamentalt her. Kan noen komme på en grunn for hvorfor det russiske militære skulle ville gå etter sivile?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (6 minutter siden):

Ja det er jo åpenbart at de er ute etter sivile også. Ellers hadde de ikke bombet et barnesykehus hvor sårbare små mottar livreddende kreftbehandling 😓

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...