NordicViking Skrevet 26. april 2022 #4801 Del Skrevet 26. april 2022 Stressedoutgurl skrev (På 25.4.2022 den 23.07): Tidligere i dag var det hørt eksplosjoner i utbryterregionen i Moldova, så kanskje tegn på at de begynner smått i Moldova? https://www.nrk.no/nyheter/transnistria-rammet-av-granatangrep-1.15943523 Moldova neste? Ikke helt utenkelig. Forsker og oberstløytnant Tormod Heier ved Forsvarets høgskole tror angrepene enten kan være iscenesatt av russiske myndigheter, eller være utført av russiske separatister. Ukrainerne har ingen egeninteresse av å åpne et nytt frontavsnitt i denne delen av landet, og Moldova har heller ingen interesse av å øke spenningen ytterligere. Angrepene kan ha blitt utført for å legitimere økt russisk militær tilstedeværelse i Transnistria i fremtiden. (NRK) 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
malifika Skrevet 27. april 2022 #4802 Del Skrevet 27. april 2022 Ariannah skrev (14 timer siden): Jeg skjønner fortsatt ikke vitsen med denne krigen jeg. Ikke at jeg skjønner meg på noen kriger, men hva er poenget? Og både Putin og Lavrov er jo definisjonen på gaslightere! De burde ta seg en runde med Dr. Phil heller, virker som det trengs. Hvis de bruker atomvåpen så vil de jo selv bli utslettet og, er det det som er planen? Er det ikke Putin som er så opptatt av å bevare det russiske folk og deres kultur? Må si jeg blir litt redd, han Lavrov ser så skummel ut. Lavrov er faktiske den mest fornuftige av de alle. Han er den Norge har hatt best kontakt med og gjort gode avtaler med gjennom tidene. Han har blitt dumpet fra Putins innerste krets da han i flere år har prøvd å si opp stillingen sin. Han vil ikke være en del av det regimet lengre men, han får ikke lov å la være. Han blir som veldig mange andre rett og slett tvunget til å gjøre det han gjør. Anniken Huitfeldt sa jo selv for en tid siden at han er helt ugjenkjennelig og har blitt nærmest en skygge av seg selv fra slik hun kjenner han. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ltfutt Skrevet 27. april 2022 #4803 Del Skrevet 27. april 2022 Ariannah skrev (14 timer siden): Jeg skjønner fortsatt ikke vitsen med denne krigen jeg. Ikke at jeg skjønner meg på noen kriger, men hva er poenget? Og både Putin og Lavrov er jo definisjonen på gaslightere! De burde ta seg en runde med Dr. Phil heller, virker som det trengs. Hvis de bruker atomvåpen så vil de jo selv bli utslettet og, er det det som er planen? Er det ikke Putin som er så opptatt av å bevare det russiske folk og deres kultur? Må si jeg blir litt redd, han Lavrov ser så skummel ut. Det er det som er hele ironien. Veldig troverdig å være bekymret for nato-ekspansjon når de truer med å ta skritt som vil utslette hele landet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_popcorn_ Skrevet 27. april 2022 #4804 Del Skrevet 27. april 2022 Ryddet for brudd på retningslinjene for opphavsrett. _popcorn_, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kendra1985 Skrevet 27. april 2022 #4805 Del Skrevet 27. april 2022 Når man leser at Sverige er veldig opptatt av garantier om beskyttelse under søknadsprosessen om nato-medlemskap, så kan man jo begynne å lure hvor nærme en 3 verdenskrig man er. Hva gjør man om det brått blir krig? Må si at tanken har streifet meg et par ganger i det siste 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KiksKaks Skrevet 27. april 2022 #4806 Del Skrevet 27. april 2022 Kendra1985 skrev (54 minutter siden): Når man leser at Sverige er veldig opptatt av garantier om beskyttelse under søknadsprosessen om nato-medlemskap, så kan man jo begynne å lure hvor nærme en 3 verdenskrig man er. Hva gjør man om det brått blir krig? Må si at tanken har streifet meg et par ganger i det siste Jeg tenker vel at Sverige kan være bekymret for at Russland vil finne på noe ugagn i perioden frem til medlemskap, i verste fall skape store ødeleggelser i landet som "hevn" for deres søknad, men ja usikker på om de kan gjøre det uten at det blir verdenskrig, flere land vil vel bistå uansett uten garantier også. Men kan vel hende i så tilfelle at russerne går inn og trekker seg raskt ut før konflikten eskalerer, om det er mulig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_popcorn_ Skrevet 28. april 2022 #4807 Del Skrevet 28. april 2022 Ryddet for brudd på retningslinjene for opphavsrett. _popcorn_, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ariannah Skrevet 28. april 2022 #4808 Del Skrevet 28. april 2022 ltfutt skrev (21 timer siden): Det er det som er hele ironien. Veldig troverdig å være bekymret for nato-ekspansjon når de truer med å ta skritt som vil utslette hele landet. Ikke sant! Jeg får jo helt noia når jeg ser store overskrifter som "TRUER MED 3. VERDENSKRIG!" i avisene. Eller atomkrig, som det har stått i det siste. Tror dere Putin har noen diagnose av noe slag, bortsett fra å være psykopat og gaslighter? Er det ingen i familien hans som våger å sette han på plass for eksempel? Er klar over propagandaen i Russland og alt det, men hvis faren min holdt på sånn hadde jeg blitt sur.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kendra1985 Skrevet 28. april 2022 #4809 Del Skrevet 28. april 2022 Ariannah skrev (6 timer siden): Ikke sant! Jeg får jo helt noia når jeg ser store overskrifter som "TRUER MED 3. VERDENSKRIG!" i avisene. Eller atomkrig, som det har stått i det siste. Tror dere Putin har noen diagnose av noe slag, bortsett fra å være psykopat og gaslighter? Er det ingen i familien hans som våger å sette han på plass for eksempel? Er klar over propagandaen i Russland og alt det, men hvis faren min holdt på sånn hadde jeg blitt sur.. ja rart at ingen av de nærmeste fjerner han 😅 Får håpe noen av hans nærmeste er glad i livet, så de ikke lar han utslette verden fordi han ikke vil/kan leve selv. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
malifika Skrevet 28. april 2022 #4810 Del Skrevet 28. april 2022 KiksKaks skrev (På 27.4.2022 den 22.27): Jeg tenker vel at Sverige kan være bekymret for at Russland vil finne på noe ugagn i perioden frem til medlemskap, i verste fall skape store ødeleggelser i landet som "hevn" for deres søknad, men ja usikker på om de kan gjøre det uten at det blir verdenskrig, flere land vil vel bistå uansett uten garantier også. Men kan vel hende i så tilfelle at russerne går inn og trekker seg raskt ut før konflikten eskalerer, om det er mulig. Så på nyhetene idag at Finnland og Sverige mest sannsynlig leverer NATO søknad sammen i Mai. Hvis de så gjør så har Nato lovet å beskytte dem fra søknaden er inne. Dumme idiotiske Putin, satt i gang dette helvete i et land for at han "er redd" for å få Nato så tett innpå seg. Så ble enden på visa at hele to nye nært geografiske land ble medlem i stedet for. Snakk om å skyte seg selv i foten! 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_popcorn_ Skrevet 29. april 2022 #4811 Del Skrevet 29. april 2022 Ryddet for kommentar til moderering og svar til dette. _popcorn_, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kar90 Skrevet 29. april 2022 #4812 Del Skrevet 29. april 2022 malifika skrev (7 timer siden): Så på nyhetene idag at Finnland og Sverige mest sannsynlig leverer NATO søknad sammen i Mai. Hvis de så gjør så har Nato lovet å beskytte dem fra søknaden er inne. Dumme idiotiske Putin, satt i gang dette helvete i et land for at han "er redd" for å få Nato så tett innpå seg. Så ble enden på visa at hele to nye nært geografiske land ble medlem i stedet for. Snakk om å skyte seg selv i foten! Det har aldri handlet om at Nato kommer innpå dem. Russland har aldri fryktet NATO, de vet det er en defensiv allianse. De har kun fryktet at muligheten til å ta Ukraina forsvinner når de blir natomedlem. De vil ha kontroll på svarehavet da det gir dem et utpressingsmiddel mot EU i forhold til gasseksport, og det er og militært strategisk viktig. Men det er vel ikke NATO som har gitt de sikkerhetsgarantier, men USA og Storbrittania? Hvis NATO kunne tilby de sikkerhetsgarantier ved søknad så kunne de jo bare innlemmet dem i Nato med engang, da det hadde betydd at samtlige medlemmer var enig i å inkludere dem i artikkel 5. Da hadde det vært lettere å gitt de umiddelbart medlemsskap med gjensidige sikkerhetsgarantier, enn å kun gi de sikkerhetsgarantier mens det avgjøres om de faktisk skal være medlem. Vi har noen potensielt sorte får i alliansen som Ungarn som kan sette en stopper for medlemskap, så de er garantert ikke blitt gitt sikkerhetsgarantier av NATO ennå. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
malifika Skrevet 29. april 2022 #4813 Del Skrevet 29. april 2022 kar90 skrev (2 timer siden): Det har aldri handlet om at Nato kommer innpå dem. Russland har aldri fryktet NATO, de vet det er en defensiv allianse. De har kun fryktet at muligheten til å ta Ukraina forsvinner når de blir natomedlem. De vil ha kontroll på svarehavet da det gir dem et utpressingsmiddel mot EU i forhold til gasseksport, og det er og militært strategisk viktig. Men det er vel ikke NATO som har gitt de sikkerhetsgarantier, men USA og Storbrittania? Hvis NATO kunne tilby de sikkerhetsgarantier ved søknad så kunne de jo bare innlemmet dem i Nato med engang, da det hadde betydd at samtlige medlemmer var enig i å inkludere dem i artikkel 5. Da hadde det vært lettere å gitt de umiddelbart medlemsskap med gjensidige sikkerhetsgarantier, enn å kun gi de sikkerhetsgarantier mens det avgjøres om de faktisk skal være medlem. Vi har noen potensielt sorte får i alliansen som Ungarn som kan sette en stopper for medlemskap, så de er garantert ikke blitt gitt sikkerhetsgarantier av NATO ennå. Ja, jeg vet han ikke redd Nato og vet hva det handler om men, jeg orket ikke skrive like utfyllende som deg, derfor jeg skrev "redd for". Men, ja det kan godt hende jeg tar feil ang hvem som har lovet de den sikkerheten men, det var jensemann som snakket om det så jeg syntes han sa Nato. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kar90 Skrevet 29. april 2022 #4814 Del Skrevet 29. april 2022 malifika skrev (2 minutter siden): Ja, jeg vet han ikke redd Nato og vet hva det handler om men, jeg orket ikke skrive like utfyllende som deg, derfor jeg skrev "redd for". Men, ja det kan godt hende jeg tar feil ang hvem som har lovet de den sikkerheten men, det var jensemann som snakket om det så jeg syntes han sa Nato. Har du link? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
malifika Skrevet 29. april 2022 #4815 Del Skrevet 29. april 2022 kar90 skrev (5 minutter siden): Har du link? Får ikke satt inn linken. Men, hvis du googler: Nato lover å sikre Finnland og Sverige så kommer det opp en artikkel som ble skrevet i Aftenposten i går. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klink Skrevet 29. april 2022 #4816 Del Skrevet 29. april 2022 (endret) Det står flere ganger om renten og endring av rente i Moskva på nrk.no. Har jeg rett i at det ser ut til at sanksjonene ikke har så mye for seg? Jeg kan ikke så mye om styringsrente og slikt. Dette er det som står i dag: Rentekutt i Russland PUBLISERT KLOKKEN12:56 IKRIGEN I UKRAINA Den russiske sentralbanken setter ned styringsrenten fra 17 til 14 prosent. Styringsrenten ble satt opp fra 9,5 til 20 prosent etter invasjonen av Ukraina. Den økte renten skal forebygge at folk trekker ut pengene sine fra russiske banker og selskaper, og hindre at prisene stiger kraftig. Både den russiske valutaen rubel og Moskva-børsen har hentet inn store deler av tapet siden invasjonen startet. Sentralbanken regner med at prisene kan stige med 18 til 23 prosent i år, og at verdiskapningen i økonomien vil falle med 8 til 10 prosent. Endret 29. april 2022 av Klink Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
StinkySocks Skrevet 29. april 2022 #4817 Del Skrevet 29. april 2022 Russland bekrefter angrep i Ukraina under FN-besøk fra VG. Russland respekterer verken FN eller resten av verdenssamfunnet. Det kommer sannsynligvis aldri til å bli noen "våpenhvile" eller godvilje fra den russiske ledelsen. Det kan sikkert være mange forskjellige aktører som forsøker å angripe FN-representanter - enten åpenlyst, eller at de har dødd under andre "påskudd" Dag Hammarskjöld døde vel i det som offisielt har blitt stemplet som en fly-ulykke / krasj. Men denne "forklaringen" henger vel omtrent like mye på greip som den offisielle forklaringen ved Scandinavian Star, hvor en tidligere dansk brannstifter hadde startet ett par branner etter at brannstifteren beviselig var død. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
malifika Skrevet 1. mai 2022 #4818 Del Skrevet 1. mai 2022 Hva driver Russland med nå egentlig? I går krenket de svensk luftrom og idag krenket de dansk flyrom. Hva er greia? Er det for å prøve å skremme? eller pønsker de på noe? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jajajane Skrevet 1. mai 2022 #4819 Del Skrevet 1. mai 2022 malifika skrev (Akkurat nå): Hva driver Russland med nå egentlig? I går krenket de svensk luftrom og idag krenket de dansk flyrom. Hva er greia? Er det for å prøve å skremme? eller pønsker de på noe? Dette er starten på det alle sa ikke kom til å skje. «Russland klarer ikke dette, vi har jo satt sanksjoner mot de. Putin er syk, han kommer nok til å dø, så dette er et siste desperat forsøk». Dessverre tok nok de fleste feil, og vi får nok nå svi for at vi blandet oss inn i denne «konflikten». Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
malifika Skrevet 1. mai 2022 #4820 Del Skrevet 1. mai 2022 Jajajane skrev (2 minutter siden): Dette er starten på det alle sa ikke kom til å skje. «Russland klarer ikke dette, vi har jo satt sanksjoner mot de. Putin er syk, han kommer nok til å dø, så dette er et siste desperat forsøk». Dessverre tok nok de fleste feil, og vi får nok nå svi for at vi blandet oss inn i denne «konflikten». Ja, det kan jo tenkes at de prøver å gjøre alvor av trusselene de har snakket om siden dag 1. Men, jeg tror ikke de kommer så langt med det. Skjønner derfor ikke hvorfor de gidder å holde på sånn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå