Gå til innhold

Starten på 3. verdenskrig?


Gjest AnonymBrukerJa

Anbefalte innlegg

Lunarstone skrev (31 minutter siden):

Nei, en vet ikke helt hvor Russland står. Men trolig har Russland mistet mye styrker og militært utstyr i Ukraina. Om vesten skulle ha angrepet Russland på et slikt tidspunkt ville de stått mye svakere. Men det kommer ikke vesten til å gjøre, men mindre de selvfølgelig angriper natoland.

Men derimot om noen av vestens land skulle gått inn i Ukraina nå hadde russland tapt fullstendig i Ukraina. Og for å være ærlig tror jeg heller at de sier slikt, på samme måte som de har atomvåpen i beredskap klar til bruk for å skremme vesten fra å hjelpe ukraina.

Samt må en bemerke seg at Russland har utvist mye aggresjon mot vesten, mye trusler, usannheter og at vi ikke kan være helt sikre på hva de egentlig tenker om atomvåpen. De har heller ikke brydd seg for mye om atomkraftverkene sine, brukt de langt over levetid, ikke latt vedlikeholdsarbeidere komme til kraftverkene i ukraina før sent osv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stressedoutgurl skrev (1 minutt siden):

Nei, en vet ikke helt hvor Russland står. Men trolig har Russland mistet mye styrker og militært utstyr i Ukraina. Om vesten skulle ha angrepet Russland på et slikt tidspunkt ville de stått mye svakere. Men det kommer ikke vesten til å gjøre, men mindre de selvfølgelig angriper natoland.

Men derimot om noen av vestens land skulle gått inn i Ukraina nå hadde russland tapt fullstendig i Ukraina. Og for å være ærlig tror jeg heller at de sier slikt, på samme måte som de har atomvåpen i beredskap klar til bruk for å skremme vesten fra å hjelpe ukraina.

Samt må en bemerke seg at Russland har utvist mye aggresjon mot vesten, mye trusler, usannheter og at vi ikke kan være helt sikre på hva de egentlig tenker om atomvåpen. De har heller ikke brydd seg for mye om atomkraftverkene sine, brukt de langt over levetid, ikke latt vedlikeholdsarbeidere komme til kraftverkene i ukraina før sent osv.

Ja. Jeg er redd de bruker dette som "rettferdiggjøring" for et motsvar mot oss i i form av et atomangrep. Det høres fullstendig sinnsykt ut, men jeg tror ikke det er bare rasjonelle avgjørelser som blir tatt.. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lunarstone skrev (6 minutter siden):

Ja. Jeg er redd de bruker dette som "rettferdiggjøring" for et motsvar mot oss i i form av et atomangrep. Det høres fullstendig sinnsykt ut, men jeg tror ikke det er bare rasjonelle avgjørelser som blir tatt.. 

Samme her. Problemet er at de vinkler det inn som om at de er et offer. Selv om de flere ganger før 24.februar til og med har brutt folkeretten. Vi får bare håpe på det beste. Problemet er at jeg virkelig tror mer forhandlinger må til for at konflikten skal løse seg, men russland har allerede brutt så mange bruer at jeg ikke klarer å se hvordan de skal komme seg ut av noe slikt. Vesten stoler ikke på russlands informasjon og deres løgner, de piratkopierer bedrifter - som gjør at utalandske bedrifter ikke kommer til å ville investere i et slikt land på sikt.  lurer veldig hvordan dette ender

Endret av Stressedoutgurl
Forandre tekst for å tydeliggjøre mening
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stressedoutgurl skrev (1 minutt siden):

Samme her. Problemet er at de vinkler det inn som om at de er et offer. Selv om de flere ganger før 24.februar til og med har brutt folkeretten. Vi får bare håpe på det beste. Problemet er at jeg virkelig tror mer forhandlinger må til for at konflikten skal løse seg, men russland har allerede brutt så mange bruer at jeg ikke klarer å se hvordan de skal komme seg ut av noe slikt. Vesten stoler ikke på russlands informasjon og sine løgner, de piratkopierer bedrifter o.l lurer veldig hvordan dette ender

Jeg ser heller ikke hvordan de skal komme seg ut av dette, med mindre de inngår en kompromiss, noe som ser mindre og mindre sannsynlig ut. Det har blitt kontinuerlig verre i en måned i strekk nå, og det ser ikke ut som om noen er villige til å faktisk ha ordentlige samtaler sammen, bare "straff" som eskalerer. Virkelig skummelt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser flere motstridende ting- de nærmer seg en diplomatisk løsning og de nærmer seg ikke en diplomatisk løsning i det hele tatt? 
 

Er så mye rart ute å går nå att det er vanskelig å bevege seg gjennom jungelen av informasjon med vettet i behold. Vanskelig å plukke ut fakta fra alt  syns jeg! 
 

Ser en kjent lege (husker ikke hvem av dem) har lagt ut en forespørsel fra en avis om han kunne utgreie litt om narko og medisiner som  kan gi likt utseende som Putin har. Legen har svart nei og godt for seg på spørsmålet. Sier noe om at mediene bruker krigen for alt det er verdt og at ikke alt er helt på stell med informasjonen her til lands heller. Mye er spekulasjoner. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lunarstone skrev (4 timer siden):

 

Paranoiaen råder i Kreml. Det er ikke Russlands eksistens som står på spill, men snarere regimets framtid som henger i en tynn tråd. Russland-ekspert Inna Sangadzhieva sier det russiske imperiet er i ferd med å kollapse. Sangadzhieva er oppvokst i Kalmykya sørvest i Russland og jobber nå som seniorrådgiver i Helsingforskomiteen, som jobber for menneskerettigheter. Hun mener det nå begynner å slå sprekker rundt Russlands president, Vladimir Putin. Tiden vil vise om hun får rett.  (TV2)

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Russisk fascist og propagandist: «Ukraine is just an intermediate stage.»

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klink skrev (9 timer siden):

Jeg leser flere motstridende ting- de nærmer seg en diplomatisk løsning og de nærmer seg ikke en diplomatisk løsning i det hele tatt? 
 

Er så mye rart ute å går nå att det er vanskelig å bevege seg gjennom jungelen av informasjon med vettet i behold. Vanskelig å plukke ut fakta fra alt  syns jeg! 
 

Ser en kjent lege (husker ikke hvem av dem) har lagt ut en forespørsel fra en avis om han kunne utgreie litt om narko og medisiner som  kan gi likt utseende som Putin har. Legen har svart nei og godt for seg på spørsmålet. Sier noe om at mediene bruker krigen for alt det er verdt og at ikke alt er helt på stell med informasjonen her til lands heller. Mye er spekulasjoner. 

Jeg tror ikke  på diplomatisk løsning. Jeg tror  Putin vil ha Ukraina. Men jeg tror Putin vil bli arrestert av FSB, politiet eller Russlands arme, og at Russland trekker seg tilbake straks etter det, muligens med et par kosmetiske innrømmelser som f.eks. gjeninnføring av Russisk som offisielt andrespråk i Ukraina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skulle jo tro at en stormakt som Russland hadde langt mer / større skyts, å rutte med.

Er det ikke litt merkelig at russerne ikke setter inn mye mer krefter og mannskap, for å bare bli ferdige med hele invasjonen raskest mulig? :P 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

StinkySocks skrev (8 minutter siden):

Man skulle jo tro at en stormakt som Russland hadde langt mer / større skyts, å rutte med.

Er det ikke litt merkelig at russerne ikke setter inn mye mer krefter og mannskap, for å bare bli ferdige med hele invasjonen raskest mulig? :P 

Dette tenker jeg også. Har skrevet før at jeg tror Putin trodde Ukraina var en enkel oppgave så han kunne bruke lavest mulig krefter på å overta landet. 
men jeg håper virkelig at dette var det han hadde å stille opp med. Pluss den røde knappen da. 
 

Endret av Klink
Lenke til kommentar
Del på andre sider

StinkySocks skrev (17 minutter siden):

Man skulle jo tro at en stormakt som Russland hadde langt mer / større skyts, å rutte med.

Er det ikke litt merkelig at russerne ikke setter inn mye mer krefter og mannskap, for å bare bli ferdige med hele invasjonen raskest mulig? :P 

Russland må ha mye styrker i landet sitt også, spesielt om de skulle ha irritert på seg nato. Så tenker kanskje det har med at de ikke kan sende ut for mye militært utstyr, våpen og soldater muligens :P men ja, litt overraskende at de ikke har hatt mer krefter, samtidig så har vel Ukraina sikkert rustet seg opp lenge fordi de har vært i konflikt med Russland lenge.

Endret av Stressedoutgurl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

StinkySocks skrev (1 time siden):

Man skulle jo tro at en stormakt som Russland hadde langt mer / større skyts, å rutte med.

Er det ikke litt merkelig at russerne ikke setter inn mye mer krefter og mannskap, for å bare bli ferdige med hele invasjonen raskest mulig? :P 

Russland er ikke en stormakt. De er et fattig land med atomvåpen. I tillegg er det gjennomkorrupt, som betyr at midler og budsjetter i stor grad havner i private lommer og ikke de formålene de skal til. Det er ingen grunn til å tro at noen ting som foregår eller produseres i Russland kan konkurrere globalt. De er B-vare på alle områder.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk.no har kartlagt spredning av russisk propaganda i norske alternative medier. Det er spesielt et nettsted som skiller seg ut i negativ retning. Du finner artikkelen på faktisk.no

The Grayzone som det ofte linkes til er også et nettsted som er mildt sagt i gråsonen. Du finner mer informasjon om det på blant annet Wikipedia (du kan også finne flere referanser under teksten dersom du ikke synes Wikipedia er en god kilde). 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I denne artikkelen advarer stoltenberg om økt russisk og kinesisk aktivitet i arktis. https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/natos-generalsekretaer-jens-stoltenberg-besoker-militaerovelsen-cold-response-i-bardufoss-1.15907231

Samt søker en etter det finner man haugevis av artikler skrevet for flere år siden. Er vi for naive? Skremmende.

Synes det er mye i verden som tyder på at ting beveger seg mot en 3 verdenskrig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Stressedoutgurl said:

I denne artikkelen advarer stoltenberg om økt russisk og kinesisk aktivitet i arktis. https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/natos-generalsekretaer-jens-stoltenberg-besoker-militaerovelsen-cold-response-i-bardufoss-1.15907231

Samt søker en etter det finner man haugevis av artikler skrevet for flere år siden. Er vi for naive? Skremmende.

Synes det er mye i verden som tyder på at ting beveger seg mot en 3 verdenskrig.

Like naive som vi var før 2. verdenskrig. Jeg sier ikke at det vil ende med en verdenskrig, men det er litt skremmende å se at vi har gjort de samme feilene som før 9. april 1940 med en nedbygging av forsvaret og en tro på at verden er fredelig og grei. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrie_S skrev (42 minutter siden):

Like naive som vi var før 2. verdenskrig. Jeg sier ikke at det vil ende med en verdenskrig, men det er litt skremmende å se at vi har gjort de samme feilene som før 9. april 1940 med en nedbygging av forsvaret og en tro på at verden er fredelig og grei. 

"Den russiske hæren varsler at den vil konsentrere seg om å frigjøre Donbas-regionen øst i Ukraina, der de to separatistkontrollerte fylkene ligger. Det melder nyhetsbyrået AFP fredag." i følge VG. 

Men om det skulle bli roligere i Ukraina håper jeg virkelig at vi nå er ferdige med å være naive...

Endret av CrossRoad
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

34 minutter siden, CrossRoad said:

"Den russiske hæren varsler at den vil konsentrere seg om å frigjøre Donbas-regionen øst i Ukraina, der de to separatistkontrollerte fylkene ligger. Det melder nyhetsbyrået AFP fredag." i følge VG. 

Men om det skulle bli roligere i Ukraina håper jeg virkelig at vi nå er ferdige med å være naive...

Jeg tror ikke jeg ville stolt for mye på hva den russiske hæren, eller russiske myndigheter, varsler at de vil gjøre 😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrie_S skrev (Akkurat nå):

Jeg tror ikke jeg ville stolt for mye på hva den russiske hæren, eller russiske myndigheter, varsler at de vil gjøre 😉 

Ser den, de har ikke akkurat utmerket seg på det området i det siste. Men om det skulle bli roligere i Ukraina fremover håper jeg at vi ikke glemmer dette... for så lenge dagens regime i Russland sitter med makten vil sikkerhetssituasjonen i Europa være utfordrende og ustabil. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, CrossRoad said:

Ser den, de har ikke akkurat utmerket seg på det området i det siste. Men om det skulle bli roligere i Ukraina fremover håper jeg at vi ikke glemmer dette... for så lenge dagens regime i Russland sitter med makten vil sikkerhetssituasjonen i Europa være utfordrende og ustabil. 

Det er jeg helt enig i 🙂 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AprilRyan
CrossRoad skrev (2 timer siden):

Faktisk.no har kartlagt spredning av russisk propaganda i norske alternative medier. Det er spesielt et nettsted som skiller seg ut i negativ retning. Du finner artikkelen på faktisk.no

The Grayzone som det ofte linkes til er også et nettsted som er mildt sagt i gråsonen. Du finner mer informasjon om det på blant annet Wikipedia (du kan også finne flere referanser under teksten dersom du ikke synes Wikipedia er en god kilde). 

Ikke spesielt overraskende at det nettstedet er på topp der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...