-jk- Skrevet 16. mars 2022 #4521 Del Skrevet 16. mars 2022 (endret) "Å stenge luftrommet" i denne konteksten betyr å skyte ned fiendtlige fly. Om NATO skulle gjort det hadde det betydd krig mellom NATO og Russland. Å stenge eget luftrom for sivile russiske fly er noe HELT annet Endret 16. mars 2022 av -jk- 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_popcorn_ Skrevet 16. mars 2022 #4522 Del Skrevet 16. mars 2022 Ryddet for ryktespredning, spekulasjoner og tulleinnlegg, og svar til det. _popcorn_, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jajajane Skrevet 16. mars 2022 #4523 Del Skrevet 16. mars 2022 Jeg er iallefall glad vi har alle disse ekspertene i media, som tror ditt og tror datt 🤡Jeg orker ikke følge med mer, krigen har pågått i snart 4 uker(?) og det er bare piss som blir sendt / skrevet om…. «Nå smeller det, Krise, Putin er gal» «I følge ukrainske myndigheter….» alt er basert på hva man tror, fra disse ekspertene. Zelensky fortsetter å presse Nato, Nato sier nei. Om og om igjen, føles som alt går i reprise. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymburker Skrevet 16. mars 2022 #4524 Del Skrevet 16. mars 2022 Kjør på med atomkrig så kan vi få en ny start. Starte på steinaldernivå igjen. Back to the roots! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perfume Skrevet 16. mars 2022 #4525 Del Skrevet 16. mars 2022 (endret) De som snakker om tanksen som kjørte over den bilen osv ..... Kildekritikk er viktig! Alle veier! Endret 16. mars 2022 av Perfume 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trampstamped Skrevet 16. mars 2022 #4526 Del Skrevet 16. mars 2022 Russland har nå fått pålegg om av den internasjonale domstolen (ICJ) om å stanse invasjonen i Ukraina. Kjennelsen ble vedtatt med 13 av 15 stemmer (Russland og Kina som stemte mot, selvsagt) https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2022/03/16/195833077/fns-overste-domstol-krever-at-russland-stanser-invasjonen?fbclid=IwAR1WAB1YJPhuDtzOqxY2RnLlVviLPwfPvemiRmhz-U6BDjAQzdQq1JohvJ8 Noen som vet om der finnes noen muligheter for at FN kan kan gå inn, militært, dersom Russland ikke etterlever kjennelsen? (omgå Russlands vetorett, altså) 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stressedoutgurl Skrevet 16. mars 2022 #4527 Del Skrevet 16. mars 2022 Trampstamped skrev (6 minutter siden): Russland har nå fått pålegg om av den internasjonale domstolen (ICJ) om å stanse invasjonen i Ukraina. Kjennelsen ble vedtatt med 13 av 15 stemmer (Russland og Kina som stemte mot, selvsagt) https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2022/03/16/195833077/fns-overste-domstol-krever-at-russland-stanser-invasjonen?fbclid=IwAR1WAB1YJPhuDtzOqxY2RnLlVviLPwfPvemiRmhz-U6BDjAQzdQq1JohvJ8 Noen som vet om der finnes noen muligheter for at FN kan kan gå inn, militært, dersom Russland ikke etterlever kjennelsen? (omgå Russlands vetorett, altså) Tror dessverre ikke det om jeg har forstått det riktig. Lurte lenge på om FN kunne sende in FN soldater for å skape fred, til og med bare for å sjekke om det humanitære ble ivaretatt. Om jeg har forstått det riktig er det slik at FN soldatene kommer fra sikkerhetsrådet, og der sitter både Kina og Russland fast. Russland kommer ikke til å sende noe soldater mot seg, ei heller Kina. Så tror egentlig ikke de kan gjøre noe. Husker tidlig i starten av krigen så var det en eller annen avis som gikk ut og sa at FN egentlig bare kunne oppløses, fordi så lenge en stormakt som sitter fast i styret bare kan legg ned veto så kan FN gjøre lite - annet enn selvfølging å fordømme noe. Men det gjør stort sett ingenting. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perfume Skrevet 16. mars 2022 #4528 Del Skrevet 16. mars 2022 I Grosny skrev (4 timer siden): Det er veldig mye som ikke har gått etter planen i denne "spesialoperasjonen som går etter planen". Det begynte med destabilisireingsprosjektet med budsjett på 5 milliarder dollar. Det ble ikke gjennomført, prosjektfolk stakk av med millardene, og falskrapporterte til Putin at han bare kunne rulle inn og ville bli tatt vel imot (som på Krim). Ekspertene på nye våpensystemer har blitt arrestert. Mange FSB - og politiledere har blitt arrestert. De vernepliktige i kolonnen hadde ikke lyst til å sloss. Motstanden er større enn planlagt. Russlands økonomi og krigsøkonomi svekkes med verrre sanksjoner enn de forestilte seg. Kilder til planen hans osv? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trampstamped Skrevet 16. mars 2022 #4529 Del Skrevet 16. mars 2022 (endret) Stressedoutgurl skrev (12 minutter siden): Tror dessverre ikke det om jeg har forstått det riktig. Lurte lenge på om FN kunne sende in FN soldater for å skape fred, til og med bare for å sjekke om det humanitære ble ivaretatt. Om jeg har forstått det riktig er det slik at FN soldatene kommer fra sikkerhetsrådet, og der sitter både Kina og Russland fast. Russland kommer ikke til å sende noe soldater mot seg, ei heller Kina. Så tror egentlig ikke de kan gjøre noe. Husker tidlig i starten av krigen så var det en eller annen avis som gikk ut og sa at FN egentlig bare kunne oppløses, fordi så lenge en stormakt som sitter fast i styret bare kan legg ned veto så kan FN gjøre lite - annet enn selvfølging å fordømme noe. Men det gjør stort sett ingenting. Var det jeg fryktet. Men jeg skjønner ikke helt hvorfor man ikke har tatt høyde for denne situasjonen da man opprettet FN. Får det liksom ikke til å passe at man ikke har tatt høyde for at faste medlemmer kan invadere andre land. Ser ellers at de vestlige landene krever nytt krisemøte i sikkerhetsrådet nå, så da vil utfallet av møtet si noe om dette. Endret 16. mars 2022 av Trampstamped 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NordicViking Skrevet 16. mars 2022 #4530 Del Skrevet 16. mars 2022 BBC skriver at stadig flere journalister i statsdrevne TV-kanaler i Russland har sagt opp sine jobber i protest mot krigen i Ukraina. (BBC) 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Becky Skrevet 16. mars 2022 #4531 Del Skrevet 16. mars 2022 Jajajane skrev (3 timer siden): Jeg er iallefall glad vi har alle disse ekspertene i media, som tror ditt og tror datt 🤡Jeg orker ikke følge med mer, krigen har pågått i snart 4 uker(?) og det er bare piss som blir sendt / skrevet om…. «Nå smeller det, Krise, Putin er gal» «I følge ukrainske myndigheter….» alt er basert på hva man tror, fra disse ekspertene. Zelensky fortsetter å presse Nato, Nato sier nei. Om og om igjen, føles som alt går i reprise. Enig. Eller «Nato fordømmer angrepet på Ukraina», «Nato ber Putin stoppe krigen» , «Biden: Putin er en krigsforbryter», «FN fordømmer krigen», «FN ber Putin om å stoppe krigen» Gjerne etterfulgt av stående applaus etter Zelensky har talt. Må føles håpløst for dem. Selv om jeg vet konsekvensene av en innblanding, uansett kjipt å se på. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 17. mars 2022 #4532 Del Skrevet 17. mars 2022 3 hours ago, Anonymburker said: Kjør på med atomkrig så kan vi få en ny start. Starte på steinaldernivå igjen. Back to the roots! Hvem er vi? Det blir det vel knapt mennesker igjen. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 17. mars 2022 #4533 Del Skrevet 17. mars 2022 (endret) Perfume skrev (20 timer siden): Kilder til planen hans osv? Planen hans er det vel ingen som vet, men kan bare utlede det av det han faktisk har gjort. Jeg tror han begynte å tenke på invasjonen i 2014, etter det militante kuppet da han mistet Janokovich sin kontroll over Ukraina. Mye av det jeg skriver om har dama mi plukket opp her og der, Jeg vet ikke hvor hun har lest alt, men hun nevner Bellingcat, Jeg har ikke klart å finne det der selv. Noe kommer fra Ilja Jashin. Endret 17. mars 2022 av I Grosny 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kar90 Skrevet 17. mars 2022 #4534 Del Skrevet 17. mars 2022 USA sender flere droner til Ukraina. Skjønner ikke hvorfor det har tatt sånn tid å få sendt avgårde de. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymburker Skrevet 17. mars 2022 #4535 Del Skrevet 17. mars 2022 Peanut skrev (7 timer siden): Hvem er vi? Det blir det vel knapt mennesker igjen. Så lenge det er et av hvert kjønn igjen i fruktbar alder så overlever menneskeheten. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stressedoutgurl Skrevet 17. mars 2022 #4536 Del Skrevet 17. mars 2022 Trampstamped skrev (12 timer siden): Var det jeg fryktet. Men jeg skjønner ikke helt hvorfor man ikke har tatt høyde for denne situasjonen da man opprettet FN. Får det liksom ikke til å passe at man ikke har tatt høyde for at faste medlemmer kan invadere andre land. Ser ellers at de vestlige landene krever nytt krisemøte i sikkerhetsrådet nå, så da vil utfallet av møtet si noe om dette. Jeg synes selv det er helt sjokkerende at de ikke har tatt høyde for noe slikt. Spennende, vi får følge med videre! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 17. mars 2022 #4537 Del Skrevet 17. mars 2022 3 hours ago, Anonymburker said: Så lenge det er et av hvert kjønn igjen i fruktbar alder så overlever menneskeheten. Ikke nødvendigvis. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skid_raw Skrevet 17. mars 2022 #4538 Del Skrevet 17. mars 2022 Jajajane skrev (15 timer siden): Jeg er iallefall glad vi har alle disse ekspertene i media, som tror ditt og tror datt 🤡Jeg orker ikke følge med mer, krigen har pågått i snart 4 uker(?) og det er bare piss som blir sendt / skrevet om…. «Nå smeller det, Krise, Putin er gal» «I følge ukrainske myndigheter….» alt er basert på hva man tror, fra disse ekspertene. Zelensky fortsetter å presse Nato, Nato sier nei. Om og om igjen, føles som alt går i reprise. Det er propaganda vi også utsettes for av våre egne medier. Ukrainere blir rost frem med alle mulige superlativer. Dette står i VG: Etter tre uker er resultatet flere tusen drepte, over tre millioner flyktninger og ødelagte ukrainske byer. Til tross for overlegen militær styrke har russiske invasjonsstyrker møtt svært hard motstand fra modige ukrainere som kjemper for sin frihet. (https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/ALmK6q/krever-stans-i-invasjonen-naa) Sa det det samme om de som kjempet mot russerne i Vietnam eller amerikanerne/Norge + flere i Irak? Donald Duck medier! 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stressedoutgurl Skrevet 17. mars 2022 #4539 Del Skrevet 17. mars 2022 Skid_raw skrev (5 minutter siden): Det er propaganda vi også utsettes for av våre egne medier. Ukrainere blir rost frem med alle mulige superlativer. Dette står i VG: Etter tre uker er resultatet flere tusen drepte, over tre millioner flyktninger og ødelagte ukrainske byer. Til tross for overlegen militær styrke har russiske invasjonsstyrker møtt svært hard motstand fra modige ukrainere som kjemper for sin frihet. (https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/ALmK6q/krever-stans-i-invasjonen-naa) Sa det det samme om de som kjempet mot russerne i Vietnam eller amerikanerne/Norge + flere i Irak? Donald Duck medier! Nå er jo faktisk Russland innenfor Ukrainske landegrenser med militære da? Eller er det propaganda og? Russland har selv sagt at de har militære i Ukraina. Det er 3 millioner mennesker som har flyktet siden krigen brøt ut, det er jo som regel tegn på at det ikke er så bra i Ukraina da? Er det nå vi skal rose russerne for å skremme 3 millioner flyktninger vekk fra et land? VG sin vinkling av dette er bare et mediehus, vi har mange 100 forskjellige medier i vesten, og det er ikke alle som har lagt det frem slik. Ei heller om du leser mange forskjellige medier som skriver om samme sak, betyr det ikke nødvendigvis at enhver person sluker opp alt og tar alt for gitt. Norge har fokusert mye på kildekritikk i skolene de siste årene nettopp fordi det er viktig å være kritiske. Det vil alltid skape følelser når det kommer til mennesker og krig, og her er det bare ukrainske sivile som blir berørt. Det er ikke russiske sivile som blir angrepet med bomber, lite mat, utrygghet etc. Det er og skrevet om ganske unge russiske soldater som er sendt ut i krig. Det er også skrevet negativt ved at ukraina har hindret utreise av menn mellom 18-60 år. Selvfølgelig vil noe mediehus alltid overdrive tekster o.l for å få mest lesere, dette er ikke noe nytt. Men for å være ærlig når et land setter inn en styrke på flere 100.000 militære så er det fordi det landet ønsker å overkjøre selvstendigheten til det landet det går inn i. Å påvirke etter egne interesser. Å ikke kunne skrive negativt om dette i pressen er merkelig, og noe som ikke har med propaganda å gjøre. Det finnes vestlige medier som er mer saklige og objektive om det er det du ønsker. Er nok ikke propaganda her i bildet selvom det spiller på følelser. Er vel heller litt ekstremt om en ikke skal fremme hvor ille det er med krig. Det vil være ukrainske barn som går over grensa fordi det er jo de som blir rammet, eller er det propaganda og? Det vil være 3 millioner mennesker som flyktet fra hjemlandet sitt - de har flyktet pga. krig, strømløshet, matmangel, utrygghet - det er ikke propaganda fordi en nevner dette. Skal en da ikke fokusere på slikt? Hvordan skal da mennesker bli opplyst å ha mulighet til å donere penger til humaniær hjelp? Hvorfor har de flyktet fra landet? fordi Russland sine militære er inne i ukraina og kjemper mot ukrainsk militære. Hadde de flyktet om Russland ikke hadde satt inn militære i Ukraina - nei det ville de ikke. Det er ikke propaganda. Mange vestlige medier skriver ikke rent negativt om Russland, det er skrevet flere artikler om at Russere blir hetset i vestlige medier. Å ikke vise det fæle som skjer er ikke en form for propaganda i det hele tatt. Det er nødvendig. Å skjule det fæle som skjer er fordi en har et bakgrunnsmotiv. Det er viktig at alle perspektiver blir belyst. Trolig har vestlig media mer negativt mot Russland, nettopp pga. hva de holder på med. Hva fint er det å skrive om et land som invaderer, dreper sivile og annet militært i det andre land? Det er skrevet flere artikler om hva en mistenker er bakgrunnen til Russland, og artikler som omhandler om nato har gått for langt. De har dog løyet mye til vesten, og det svekker det relasjonen mellom vesten og Russland. Snl skriver: "propaganda er bevisst manipulering av folks følelser og tanker ved hjelp av sterke virkemidler for å fremme bestemte oppfatinger og handlingsmønstre". Altså har propaganda som virkning å manipulere folk til å tenke etter bevisst ønske. I vesten har vi ytringsfrihet, muligheten til å søke opp forskjellige perspektiver og synspunkter. Dog ville jeg vært mer kritiske til land som Russland og Kina der de bevisst prøver å styre innbyggerne sine etter egne ønsker fra styret. https://www.nrk.no/urix/kinas-digitale-diktatur_-gar-du-pa-rodt-lys_-blir-du-uthengt-pa-storskjerm-1.14369439 - Kina og ekstremt sosial kontroll. "Tenk deg at du lever i et samfunn der det du gjør registreres i et digitalt system. Gode handlinger belønnes og dårlige straffes. Kinesiske myndigheter har planer om å innføre et slikt system. " https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/k6G6da/loegnens-imperium - Russland arbeider systematisk med propaganda og få folk til å ikke stole på motstanderen. https://www.aftenposten.no/verden/i/aVeV7/hrw-ytringsfriheten-i-russland-har-ikke-staatt-svakere-siden-sovjettid - skrevet om b.la rettforfølgelse av putin kritikere De som kritiserer styret i Russland: Jeg vet i hvert fall hvilke medier og styre jeg stoler mest på. hva du velger er opp til deg. Om en ikke en gang kan være kritisk mot egen ledelse, som vi ser flere norske medier har nevnt: sak mot Hadia Tajik https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/yvb1XJ/lo-raadgiver-med-kraftig-kritikk-av-stoere - kritikk mot støre. Her er eksempler på vestlige medier som skriver om flere perspektiver, ikke bare støtter den "ene" siden til vesten: https://www.nrk.no/urix/_-soldatene-vare-er-blitt-skitnet-til-under-krigene-i-syria-og-irak.-1.15792642 - kritikk mot håndtering i Syria https://www.nrk.no/urix/skal-amerikanske-soldater-tilbake-til-vietnam_-1.15598104 - kritikk mot amerikanerne i Vietnam "Vietnamkrigen ble USAs tyngste militære nederlag. Amerikanerne tapte ikke bare en krig, de tapte også mye av sin ære." https://www.nrk.no/urix/krass-kritikk-av-britisk-irak-deltagelse-1.13029910 -kritikk mot britisk deltakelse i Irak https://www.nrk.no/urix/krigen-som-ble-startet-pa-en-logn-1.7777045 - kritikk mot innblandingen av Irak https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/EaJRQ5/robert-mood-med-knallhard-afghanistan-kritikk-mot-nato-et-ydmykende-nederlag - her er et innlegg med fokus på kritikk mot Norges og natos håndtering i Afghanistan. https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/l1Ezro/oekende-kritikk-mot-nato-for-brudd-paa-krigens-folkerett - kritikk mot nato. Mye som ikke er sant som går ut, her går faktisk.no ut med noen eksempler. https://www.faktisk.no/artikler/jx841/falske-faktasjekker-brukes-i-russisk-propaganda 10 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oleidole1999 Skrevet 17. mars 2022 #4540 Del Skrevet 17. mars 2022 Russland truer USA med å sette dem på plass. "Vi har slagkraft til å sette en supermakt på sin plass", skriver Reuters. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå