Gå til innhold

Starten på 3. verdenskrig?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Trampstamped skrev (54 minutter siden):

De andre bruddene er minst like ille. Av det jeg kan komme på i farten: 

• Putin kan ikke gi selvstendighet til områder i Ukraina. Det skal separatistene spørre Ukraina om, ikke Russland.
  • Separatistene ønsket at mindre deler av 2 ukrainske fylker ble utskilt som selvstendig stat: altså hverken russisk eller ukrainsk territorium. Putin erklærte 2 hele fylker selvstendige stater.
  • Putin har innvadert et annet land uten grunn. Det er kun Ukraina som kunne ærklært krig og på grunnlag av at Putin skiller ut territorium av deres land. De erklærte ikke krig, tross overgrep. 
  • Putin har ført hele sitt eget folk bak lyset, der han har invadert et annet land, uten å opplyse russerne om at landet deres er gått til krig
  • Putin har gått løs på alt, han sa han bare skulle ramme noen militære mål

Jeg er nesten helt enig . Viktige poeng, men om Ukraina har rett på Donetsk og Luhansk vet jeg ikke. Det kommer an på om de respekter og blir respektert av befolkningen. Styrer de med kjærlighet så har de rett . Styrer de med granater så har de ikke . Jeg tror Donetsk og Luansk ønsket å være ganske selvstendige republikker og at folk ville ha både ukrainsk og russisk pass. Ting kan ha snudd nå. De kan være forbannet på Putin.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
I Grosny skrev (1 minutt siden):

Jeg er nesten helt enig . Viktige poeng, men om Ukraina har rett på Donetsk og Luhansk vet jeg ikke. Det kommer an på om de respekter og blir respektert av befolkningen. Styrer de med kjærlighet så har de rett . Styrer de med granater så har de ikke . Jeg tror Donetsk og Luansk ønsket å være ganske selvstendige republikker og at folk ville ha både ukrainsk og russisk pass. Ting kan ha snudd nå. De kan være forbannet på Putin.

Hvordan styrer man kriminelle opprørere med kjærlighet…? Utbryterrepublikkene er kriminelle. Legger de ned våpnene og lar ukrainske domstoler ta seg av de verste av dem, går det nok bedre for dem.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
1 minutt siden, I Grosny said:

Jeg er nesten helt enig . Viktige poeng, men om Ukraina har rett på Donetsk og Luhansk vet jeg ikke.
...

Viktig diskusjon som vi skulle hatt forrige uke.
Nå handler det ikke om Donbas lenger, nå handler det om hele Ukraina, og i det, om Europa.

• Hjerte 2
Skrevet

Fy Fanden.

Nå sier de på tv 2 nyhetskanalen at Putin har greid å presse Hviterussland til å stille med militære styrker mot Ukraina! Vi bør sanksjonere Hviterussland også hvis de begynner å delta så direkte!

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
I Grosny skrev (Akkurat nå):

Jeg skulle ønske de kunne latt et nøytralt land arrangere en rettferdig folkeavstemning i disse to områdene. Der gyldig folke avstemning kan avgjøre om de vil være ukrainsk, russisk, eller ingen av delene. 

• Liker 2
Skrevet
Entern skrev (7 minutter siden):

Så hver gang Putain truer

he-he.. kanskje var dette bare en skrivebom fra din side, men jeg synes likevel den var treffende 🙂

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
tig skrev (2 minutter siden):

Nå handler det ikke om Donbas lenger, nå handler det om hele Ukraina, og i det, om Europa.

Jepp. Dette handler om Europa, ikke noen banditter i øst-Ukraina.

Nå må Putain stoppes, helst en gang for alle. Det er alt som betyr noe.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Anne Liese Braun skrev (2 minutter siden):

he-he.. kanskje var dette bare en skrivebom fra din side, men jeg synes likevel den var treffende 🙂

Takk :nigo:

• Nyttig 1
Skrevet
Anonyym97 skrev (19 minutter siden):

Hva er sjansen på at Norge blir dratt inn i denne krigen?

De er til stede. Det er ingenting som tyder på at Putin vil backe ut, og det er en sjanse for at Russland på et eller annet vis vil tilkalle Nato med å fortsette krigføringen sin. Naboland av Ukraina kan bli rammet av dette, tilsiktet eller utilsiktet. Det kommer an på hvor gal putin er eller hvor inkompetente/dristige russiske styrker er. De er jo vanligvis cowboyer der de driver med øvelse og, og under krigstid vil mye av det de holder på med vanligvis, regnes som et angrep.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
malifika skrev (3 minutter siden):

Fy Fanden.

Nå sier de på tv 2 nyhetskanalen at Putin har greid å presse Hviterussland til å stille med militære styrker mot Ukraina! Vi bør sanksjonere Hviterussland også hvis de begynner å delta så direkte!

Hviterussland er en russisk vasall, så ikke overraskende.
Men ikke bra. Gærningen i Hviterussland er til forveksling lik Saddam Hussain i personlighet og oppførsel. «Soldatene» hans er sannsynligvis enda mer brutale og ondskapsfulle enn russerne. Dette er thugs, banditter i uniform som har terrorisert egen befolkning i 30 år.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
malifika skrev (8 minutter siden):

Fy Fanden.

Slik jeg forstod så var det avklarert at han sender styrker inn i Ukraina, klart da er det i grunn to land som er i angrep mot Ukraina. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Putin er inne i et kjempe-dilemma. Innerst inne vil han trekke seg ut fordi han vet at han bommet fullstendig med strategien, samtidig er det et enormt tap for en Statsleder som Putin å innrømme at han har feilet. Det som skjer nå er at Putin leter febrilsk etter unnskyldninger og nye løgner om at Ukraina ikke ønsker å imøtekomme nye forhandlinger.

Nå skal all skyld legges over på andre, men han er avslørt. Vi lever tross alt i 2022 der alle øyne rettes mot hva som faktisk skjer.

Endret av klondrik
  • Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
ltfutt skrev (51 minutter siden):

Redde seg selv? Skjønner ikke helt ordleggingen her. Jeg tipper først og fremst at det er Norge dem har i baktankene. -Og spesielt situasjonen i nordområdene der Norge samarbeider med Russland om fiskeressurser, og evt andre verdier som skulle ligge under havet der. Her er det nok viktig å trå varsomt. 

Norge stenger luftrommet for russiske fly!! Siste nytt på VG nå

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
tig skrev (9 minutter siden):

Russland hadde for lengst bestemt seg for å angripe Ukraina. Mest sannsynlig har de planlagt for det siden 2014, der korona-epidemien ble en grei mulighet, siden alle land hadde fokus på det. Russland har jo bygget opp styrker til dette siden september i fjor. Russland har bare løyet hele tiden og har aldri hatt noen plan om forhandling.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Entern skrev (17 minutter siden):

Hvordan styrer man kriminelle opprørere med kjærlighet…? Utbryterrepublikkene er kriminelle. Legger de ned våpnene og lar ukrainske domstoler ta seg av de verste av dem, går det nok bedre for dem.

Vanskelig å si hvem som er kriminelle, mulig opprørerne er banditter, men husk at de i utgangspunktet gjorde opprør mot et bandittregime som på ulovlig vis hadde gjort kupp. Guvernører i øst ble fengslet av kuppregimet. Det Ukrainske regimet har blitt mye bedre nå og de har en lovlig valgt president som ikke hadde noe med kuppet å gjøre. Men hvem styrer Donbass nå? Er det demokrati, bandittvelde eller russiske agenter? Vet dere noe om det?

Endret av I Grosny
  • Liker 2
Skrevet
Trampstamped skrev (Akkurat nå):

Russland hadde for lengst bestemt seg for å angripe Ukraina. Mest sannsynlig har de planlagt for det siden 2014, der korona-epidemien ble en grei mulighet, siden alle land hadde fokus på det. Russland har jo bygget opp styrker til dette siden september i fjor. Russland har bare løyet hele tiden og har aldri hatt noen plan om forhandling.

Nettopp, dette her 👆👍

Russland har vært involvert i halvåpne fiendtligheter mot det ukrainske folk siden 2014. Når demonstrasjonene mot quislingbanditten startet, satte han inn kriminelle russiske banditter mot de fredelige demonstrantene. Heldigvis viste det seg at de patriotiske ukrainerne var langt tøffere enn det innleide russiske avskummet som ble kjeppjagd. Etterpå har Russland åpent støttet de kriminelle opprørene i øst-Ukraina med våpen, utstyr og sannsynligvis også soldater.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Putin øker atomberedskapet. Nå føler jeg det begynner å bli skikkelig ille

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
I Grosny skrev (Akkurat nå):

Vanskelig å si hvem som er kriminelle, mulig opprørerne er banditter, men husk at de i utgangspunktet gjorde opprør mot et bandittregime som på ulovlig vis hadde gjort kupp. Guvernører i øst ble fengslet av kuppregimet. Det Ukrainske regimet har blitt mye bedre nå og de har en lovlig valgt president som ikke hadde noe med kuppet å gjøre. Men hvem sturet Donbass nå? Er det demokrati, bandittvrlde eller russiske agenter? Vet dere noe om det?

«Bandittregime»?
En kriminell, korrupt quisling ble styrtet. Nevnte quisling benyttet seg av innleide russiske voldskriminelle mot fredelige demonstranter. Mange av nevnte feige avskum kom nok fra utbryterområdene, selv om mange nok også kom fra Russland.

Det var ikke noe bandittaktig med å styrte det kreket. Eller å kjempe mot bandittene i øst. Selv om jeg personlig mener Ukraina burde la utbryterne bryte ut, de har aldri hatt noe positivt å tilføre Ukraina. Så er det vel heller tvilsomt om utbryterne ville fått det noe bedre da, lederne deres er vel helst mordere av verste slag, men det får være deres (og Putains) problem.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...