Gå til innhold

Starten på 3. verdenskrig?

Gjest AnonymBrukerJa

Anbefalte innlegg

8 hours ago, Egenskap said:

jeg regner med du mener det var obama sin uttalelse?

Obama som skaffet oss IS og ISIS?

"The United States cannot continue to be the policeman of the world,"

sa Trump på et besøk i Irak.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ser at Russland skal invadere Ukraina på onsdag. Det var jo høflig av de å si ifra i forveien, så kaffen og småkakene står klar i Kiev. 😆

https://www.expressen.se/nyheter/usa-stanger-ambassaden-i-kiev/

Nei, nå burde Putin skynde seg og invadere på tirsdag, så det kommer som en overraskelse.

NATO har ikke lyst til å ta inn nye medlemsland som står i en konflikt med et annet land. Hvis hvilket som helst land kunne bli med i NATO når de ville det, så måtte NATO forplikte seg til å støtte det landet.

Akkurat som i Jugoslavia, tar ikke grensene hensyn til folkegrupperinger. Svært mange regner seg som russere, i grensetraktene mot Russland. Fram til 2014 støttet de russiskvennlige den sittende presidenten som ble tvunget til å gå av i 2014. Selvsagt føler de delene av Ukraina seg overkjørt, og er ikke spesielt vennlig innstilt til vesten.

Jeg tror ikke Putin har ikke noe å tjene på å annektere noen kilometer grenseland med folk som vil være russere. Jeg ser ikke bort fra at i framtiden vil deler av Ukraina bli innlemmet i Russland på demokratisk vis. Det vil da starte med at de ærklærer seg som en autonom stat og skriver ut folkeavstemning over om de skal søke om å bli en del av Russland, eller forbli en del av Ukraina.

Selvsagt vil da vestlig propaganda si at Putin fikset valget, for det er jo utenkelig at noen vil velge å være russere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, ops2 said:

Jeg ser at Russland skal invadere Ukraina på onsdag. Det var jo høflig av de å si ifra i forveien, så kaffen og småkakene står klar i Kiev. 😆

Zelensky sier nå at meldingen om at Ukraina skal invaderes på onsdag, egentlig var en vits. Husk at Zelensky opprinnelig var komiker.

https://www.zerohedge.com/markets/stocks-dump-oil-gold-jumps-reports-russian-troop-movement-embassy-shifts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ops2 skrev (43 minutter siden):

https://www.expressen.se/nyheter/usa-stanger-ambassaden-i-kiev/

Nei, nå burde Putin skynde seg og invadere på tirsdag, så det kommer som en overraskelse.

NATO har ikke lyst til å ta inn nye medlemsland som står i en konflikt med et annet land. Hvis hvilket som helst land kunne bli med i NATO når de ville det, så måtte NATO forplikte seg til å støtte det landet.

Akkurat som i Jugoslavia, tar ikke grensene hensyn til folkegrupperinger. Svært mange regner seg som russere, i grensetraktene mot Russland. Fram til 2014 støttet de russiskvennlige den sittende presidenten som ble tvunget til å gå av i 2014. Selvsagt føler de delene av Ukraina seg overkjørt, og er ikke spesielt vennlig innstilt til vesten.

Jeg tror ikke Putin har ikke noe å tjene på å annektere noen kilometer grenseland med folk som vil være russere. Jeg ser ikke bort fra at i framtiden vil deler av Ukraina bli innlemmet i Russland på demokratisk vis. Det vil da starte med at de ærklærer seg som en autonom stat og skriver ut folkeavstemning over om de skal søke om å bli en del av Russland, eller forbli en del av Ukraina.

Selvsagt vil da vestlig propaganda si at Putin fikset valget, for det er jo utenkelig at noen vil velge å være russere.

Jeg undrer hvem som blir arvtaker til puton. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TwoFace skrev (21 timer siden):

De få NATO soldatene som måtte være i Ukraina blir fort trukket ut ved en eventuell konflikt. De er der kun for å gi opplæring i våpnene som har blitt gitt Ukraina. NATO vil ikke sende styrker inn i Ukraina for å kjempe mot Russland. Tro det eller ei, men ingen i Washington eller i NATO ønsker en militær konflikt med Russland.

Krisemaksimeringen fra USA og NATO er et psykologisk spill fordi displomatiet har feilet i flere år og er eneste verktøyet man har igjen for å avskrekke Putin fra å sette inn styrker. 

Enig med deg.
Det er det jeg også har lest, at krisemaksimeringen er en taktikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ops2 skrev (15 timer siden):

Obama som skaffet oss IS og ISIS?

"The United States cannot continue to be the policeman of the world,"

sa Trump på et besøk i Irak.

Det er mye vi kan skylde på Obama, men IS er ikke hans ansvar. 

Og Obama var tidligere med det sitatet;  det er ikke hva du sier, men hva du gjør, som definerer resultatet. 

(Situasjonen vi nå har i Afghanistan KAN i all hovedsak knyttes til Trump og fredsavtalen med Taliban, men selv jeg som er Trump motstander, legger dette mer på operative fagmilitære )

Denne situasjonen her, er skapt av Ukraina, men NATO har ikke vært til hjelp. Og for øyeblikket ser man en aktiv  og motivert strategi for NATO, inklusiv Norge , for å gå til krig mot Russland.

Selv helt normal informasjon i prosessen tillegges en enorm propaganda-verdi, og det må settes spørsmål til hva det er vi i Europa faktisk driver med nå.   

Endret av Druid
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den russiske dumaen stemmer for å anerkjenne de selverklærte «folkerepublikkene» Donetsk og Luhansk som uavhengige. Det melder nyhetsbyrået TASS.

Det betyr at parlamentet vil anerkjenne de seperatistkontrollerte områdene i Ukraina som selvstendige stater.

Resolusjonen skal sendes til president Vladimir Putin for godkjenning.

Ifølge TASS stemte 351 medlemmer for, 16 mot og én avsto fra å stemme.

Jeg regner med dette har vært det sentrale i Ukraina "konflikten" og agendaen Russland har hatt i sine massive utplasseringer og øvelser ved Ukrainas grense. 

Dette kan andre bedre enn meg iallfall, regner med noen som kan supplere inn fakta på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egenskap skrev (22 minutter siden):

Den russiske dumaen stemmer for å anerkjenne de selverklærte «folkerepublikkene» Donetsk og Luhansk som uavhengige. Det melder nyhetsbyrået TASS.

Det betyr at parlamentet vil anerkjenne de seperatistkontrollerte områdene i Ukraina som selvstendige stater.

Resolusjonen skal sendes til president Vladimir Putin for godkjenning.

Ifølge TASS stemte 351 medlemmer for, 16 mot og én avsto fra å stemme.

Jeg regner med dette har vært det sentrale i Ukraina "konflikten" og agendaen Russland har hatt i sine massive utplasseringer og øvelser ved Ukrainas grense. 

Dette kan andre bedre enn meg iallfall, regner med noen som kan supplere inn fakta på det.

Dette er den politiske delen av konflikten, og mye viktigere enn den militære. Hva russland gjør her, er å innenfor sin suverenitet, sedimentere at Ukraina ikke kan bli EU eller NATO medlem. 

Ved å anerkjenne "folkerepublikkene", er de sannhetsvitne på at det er borgerkrig i Ukraina, og at det derfor pr def. ikke kan bli medlem av NATO. Det gjør også Ukraina i praksis en føderal-stat, og da kan de heller ikke bli medlem av EU.  Så lenge Russland klarere opprettholde denne situasjonen,  er Russland's problem med Ukraina løst med ubetydelige kostnader knyttet til noen våpenlaster med jevne mellomrom.    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klink skrev (17 minutter siden):

Får angst av dette her jeg altså. Håper de klarer å løse det uten innvadering. 

Det har kommet signaler som gir grunn til optimisme, og som kanskje kan tolkes dithen at det ikke blir noen invasjon av Ukraina. Kostnadene ved en slik invasjon vil bli veldig høye, og ingen er tjent med det. Dersom vi kommer gjennom uka uten noen form for militær aggresjon, så er det mulig at man får en diplomatisk løsning på det hele. Tiden får vise hva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NordicViking skrev (24 minutter siden):

Det har kommet signaler som gir grunn til optimisme, og som kanskje kan tolkes dithen at det ikke blir noen invasjon av Ukraina. Kostnadene ved en slik invasjon vil bli veldig høye, og ingen er tjent med det. Dersom vi kommer gjennom uka uten noen form for militær aggresjon, så er det mulig at man får en diplomatisk løsning på det hele. Tiden får vise hva som skjer.

Ja. Men skjønner ikke hva ellers det rustes opp for langs grensene til Ukraina. Vise hva de er gode for og lage skremsel kanskje ja… men likevel må det være en plan bak det hele? Og hva er det neste de finner på? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herregud, gi dere altså. Hvis jeg våkner opp i morgen til nyheten om at det har blitt krig, så skal jeg spise nattkjolen min.

Nei, vi får snart høre at Biden har "meklet fred" og så blir Biden innstilt til Nobels Fredspris. Sann mine ord...

Endret av ops2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ops2 skrev (22 minutter siden):

Herregud, gi dere altså. Hvis jeg våkner opp i morgen til nyheten om at det har blitt krig, så skal jeg spise nattkjolen min.

Nei, vi får snart høre at Biden har "meklet fred" og så blir Biden innstilt til Nobels Fredspris. Sann mine ord...

Håper du har rett

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antiviruset skrev (På 14.2.2022 den 17.50):

De samme mekanismene kan man se med en sterk nasjonal følelse også, at mange ikke vil leve under okkupasjon og kjemper i mot. Kontrollere et helt land på den størrelsen som Ukraina er krever enorme ressurser, og hjelp utenfra kommer garantert i form av avanserte våpen som kan påføre Russerne store tap. Samtidig vil Russland bli isolert fra resten av verden, de må leve av å klippe håret til hverandre. Selv Russland tar ikke en slik risiko, det blir aldri aktuelt! Det blir ikke snakk om mer en noen små enklaver om det skjer, og selv da vil de slite.

Ja, de vil være svære dumt av Russland å innvandrere Ukraina nå. Brutale kostnader på mange fronter. Tipper det ikke kommer til å skje. Forstår også mer nå taktikken til flere politikere. Også glad for at Biden var så klar i konteksten i dag, ved å fortelle akkurat hva som vil skje om Russland bruker militær makt, eller fortsetter med cyber angrep. Er redd Putin taper ansikt i Russland om han ikke begynner å trekke seg tilbake.. Kan umulig være populært for befolkningen om Putin er så maktsyk at han vil ruinere befolkningen for det. Dette er en viktig kamp for verden, for demokratiet og for at land som prøver seg på liknende, blir slått hardt ned på. Slik at de neste generasjonene kan leve i en verden hvor (forhåpentligvis) dette ikke en gang kommer til en så ekstrem opprustning. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sier en professor ved Forsvarets Høgskole det samme: USA har bidratt til å øke spenningen og skape frykt. https://forsvaretsforum.no/russland-ukraina-usa/professor-mener-usa-har-bidratt-til-krigsfrykt/246822

– Jeg synes det er oppsiktsvekkende at amerikansk etterretning er med på å hausse opp en krigsfrykt, og spørsmålet er hvilke amerikanske interesser som ligger til grunn for denne tilnærmingen, sier oberstløytnant og professor Tormod Heier ved Forsvarets høgskole til NTB.-----------

Kontrasten er veldig synlig og oppsiktsvekkende, sier Heier. Han mener USAs retorikk bidrar til allmenn bekymring i Europa om at kontinentet nå står like overfor en krig.

For de som leser litt mer enn overskriftene, er det klart at:

1. Norsk media - som er et haleheng for
  2. amerikansk media - som er et propagandaorgan for
  3. demokratene i USA -
  4. har formidlet en overdreven frykt.

Styrte lekkasjer. Merk dere det. Hver gang amerikansk media bruker navnløse kilder, så bør dere spørre: Hvorfor er de anonyme? Hvorfor bruker amerikansk media slike uvanlig mange anonyme kilder som kommer med lekkasjer? (Og det er ikke bare i denne saken. Det skjer hele tiden i USA) https://klassekampen.no/utgave/2022-02-09/leder

Vi overstrømmes daglig av analyser og styrte lekkasjer fra navnløse kilder i Det hvite hus og Pentagon, som gjengis velvillig i amerikanske medier og spres som sannheter i hele Vesten, selv om de har en åpenbar propagandistisk hensikt.

Krigsindustrien i USA går hånd i hånd med visse politikere i Washington, som har enorme inntekter fra å være talerør for de. Millitæret, krigsindustrien og disse politikerene legger ord i munnen på media.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...