Gå til innhold

Starten på 3. verdenskrig?

Gjest AnonymBrukerJa

Anbefalte innlegg

Jokernord skrev (Akkurat nå):

Med den tankegangen så kan vel Russland gjøre krav på alle tidligere republikker i Sovjetunionen.

Krim var en del av Ukraina helt siden 1954, før Russland invaderte og tok over. Situasjon er svært lik som nå. Nato kommer til å gjøre akkurat like lite nå som da, om det blir en invasjon av Ukraina.

Nei, dette er annerledes. De fleste tidligere republikker har ikke et flertall av etniske russere og har heller ikke vært regnet som del av det russiske "kjerneområdet". Krim kom under russisk styre på 1700-tallet, og ble gitt til Ukraina mens Ukraina var en del av Sovjetunionen - det vil si i 1954. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dessverre er det ingen kjære mor her folkens. Vi kan ikke behandle Russland med silkehansker! Jeg ønsker ikke krig, men vi snakker om et land som terroriserer sine naboer Ukrania, Georgia og Moldova (lokalbefolkningen vil ha de russiske styrkene ut av Transnistria). Et land som senest i 2014 annekterte Krim. Et land som en gang også annekterte Litauen, Estland, Latvia, Polen, Tsjekkoslovakia, Øst-Tyskland og kriget med Finland. Mange år siden kanskje, men mange russere tenker høyt om deres gamle sovjetiske storhetstid og drømmer fortsatt om ideen å samle det slaviske folket under en fane.

Siden 2008 har Russland bevisst brutt INF avtalen og er grunnen til at USA la den død. Siden den gang har Russland hele tiden skapt problemer rundt "open skies", derfor trakk USA seg ut. Nå overholder ikke Russland "Vienna Dokumentet" de senest signerte i 2011 (OSCE) som omhandler antall militære styrker ved øvelser og innsyn.

Skal vi lukke øynene når den største militærmakten rusler med sablene? At NATO og en del vestlige land roper høyt er for å legge press på Russland å trappe ned. At Russland ikke overholder Vienna dokumentet sender jo motstridene signaler om at Russland ikke har intensjoner om å angripe Ukraina.

Våkn opp folkens! Vi roper for å få Russland til å forstå alvoret! Det betyr ikke at NATO går til krig, men det vil få store konsekvenser for hvordan vestlige land vil forholde seg til Russland fremover. Om vestlige land hadde ignorert situasjonen, så sender vi jo et signal til Russland at det er fritt frem.

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Becky skrev (1 time siden):

Jeg har lest meg litt opp de siste dagene.. Skremmende situasjon. Jeg leste at USA og flere andre land bevisst går inn for å presse ut nyheter om Russland som en strategi for å vise Russland at de ikke kan komme med noen overraskelser.  At NATO land står klare om noe skulle skje. At dette er en taktikk og ikke direkte propaganda for å presse frem en krig, men for å unngå krig. 
Nå vet jeg virkelig ikke alt. Men må si jeg også blir litt skremt av videoer på Twitter filmet av folk på grensene.. De trapper virkelig opp. 

Hva skjer om Russland invaderer? Har prøvd å Google meg opp på det. Men det står mye forskjellig. Jeg vet at nato kommer til å svare, men hva blir konsekvensene for de andre landene? F.eks Skandinavia + Tyskland? 

Har noen sett den nyeste videoen hvor Putin sier at det vil bli krig om Ukraina (og resten av Europa) ikke går med på betingelsene Russland har lagt frem? 

Jeg tenker at det er jo klart at de andre landene reagerer når alt dette blir gjort så offentlig. Satellittbilder viser jo tydelig opprustning. Mener folk her inne at NATO og Amerika bare skal lene seg tilbake og la innovasjon skje? 

Mye forskjellig spørsmål fra meg her 🙈

NATO kommer ikke til å gripe inn aktivt i Ukraina. Kanskje NATO fortsetter med er å forsyne Ukraina med våpen slik i dag, men ikke at den tunge typen. Konsekvensene NATO snakker om er å blokkere Russland fra tilgang på dollar og SWIFT/IBAN systemet. Det kommer nok til å bli en ganske heftig økonomisk koalisjon mot Russland. I tillegg vil nok NATO ruste opp sine styrker ganske betraktelig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HalldirV2 skrev (36 minutter siden):

Dette er en helt annen situasjon. Befolkningen på Krim var hovedsakelig etniske russere, og Krim var tidligere russisk før det ble overført til Ukraina.

Så det rettferdiggjør at Russland annekterte Krim?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TwoFace skrev (Akkurat nå):

Så det rettferdiggjør at Russland annekterte Krim?

Nei, det har jeg på ingen måte gitt uttrykk for. Det jeg har skrevet er at en invasjon av Ukraina er noe ganske annet enn annekteringen av Krim. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joni123 skrev (29 minutter siden):

Jeg tror ikke noe på den beskyttelsen. Tror Sverige og Finland får det fredeligere jeg. Og USA er den værste krigsmaskinen som bare kriger på annen mans mark. Og ønsker ikke det skal bli i Norge. Ønsker ikke verken bombeflyene dems eller annet krigsutstyr på norsk jord. Og hva hvis de norske guttene blir kalt ut for å kjempe. Er nesten mer redd for USA og NATO jeg enn russerne. 

Jeg er mer redd russere. Er en del år siden, men Sovjet planla å bruke atomvåpen mot Kina under Sino-Soviet krigen i 1969. Det var USA som stoppet russerne den gangen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

USA har hatt stridsvogner på lager her i mange år, det at vi de siste årene har sett en økt tilstedeværelse av amerikanske styrker er ett direkte resultat av en økende trussel fra Russland. I perioder er det ukentlige bombefly m/eskorte som flyr langs Norges grenser, åpenbart for å øve på angrep og provosere. De har inntatt angrepsformasjoner mot Norske radarinstallasjoner og drev regelmessig GPS jamming av Finnmark som i en årrekke skapte problemer for flytraffiken og da spesielt ambulansetjenesten og redningstjenesten.

Det er ikke uvanlig at Norge sender ut fly opp mot hundre ganger per år for å hevde suverenitet  mot Russiske bombe/overvåkningsfly, allerede i januar så måtte F-35 fly opp tre ganger på to dager grunnet russiske fly, det kommer i tillegg til alle gangene i år de allerede har rykket ut mot russiske skip som driver varslede øvelser nær nord-norge. Storbritania må også jevnlig sende ut jagerfly og fregatter grunnet Russland sin truende adferd.

Russland står ikke en sjangse mot USA eller NATO, majoriteten av deres utstyr er fortsatt fra sovjet og deres enorme mengde stridsvogner består av utdaterte stridsvogner og utstyr. De har så mye gammelt utstyr som alle trenger forskjellig ammunisjon,drivstoff og kunnskap for å operere at det vil bli problematisk for dem. Samtidig er det generelle problemer som økonomi, moral og mat som vil by på problemer ved en langsiktig krig. Russland står bare til tap ved en invasjon av Ukraina, likegyldig om vi blander oss inn eller ikke. Ukraina vil ikke kunne stå i mot lenge men Russland vil måtte opprettholde godt over 100.000 soldater i Ukraina for å beholde kontroll, tusenvis av Ukrainere vil ty til geriljakrig og påføre enorme kostnader for Russland.

Hadde det ikke vært for USA/NATO så hadde Russland tatt de norske ressursene og strategisk svært viktige posisjon på dagen, Norge gir de full tilgang til UK og resten av Europa både via luft og sjø.

Så må alle dere som har nesa dypt gravd ned i Russisk propaganda og konspirasjonsteroer være forsiktige før dere havner på overvåkningslista til PST. 

Her kan man jo blant annet se hvordan Russland oppfører seg:
https://www.youtube.com/watch?v=2mN3z2q2Mew

Identifiserte 100 russiske fly langs norskekysten i fjor

Norsk fly fulgte russiske krigsskip utenfor norskekysten

For andre dag på rad har norske F-35 jagerfly rykket ut for å sjekke russiske militære fly langs norskekysten.

Russland øvde på angrep mot Nord-Norge

Så ofte slår Russland ut GPS-nettet i Norge. Nå er russerne blitt en trussel mot sivile fly.

interaktivt kart for russiske styrker

Takk og pris for at vi er i NATO og at USA beskytter oss.

Endret av MAGEROST
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Russland ikke lærer. 

De kommer til å tape all ansikt ved første rakett utskytning inn i ukraina. 

De kommer til å miste enorme antall soldater. 

Og sist men ikke minst Russland kommer til å bli økonomisk ruinert og dette kommer befolknikgen til å lide enormt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krig med Russland er skremselspropaganda som dukker opp i mediebildet hvert andre år. Nå som IS og Trump er borte trenger vi noe nytt å fokusere på, men interessen dabber nok av igjen om kort tid.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KvinneMannen skrev (Akkurat nå):

Krig med Russland er skremselspropaganda som dukker opp i mediebildet hvert andre år. Nå som IS og Trump er borte trenger vi noe nytt å fokusere på, men interessen dabber nok av igjen om kort tid.

Interessant tanke. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KvinneMannen skrev (6 minutter siden):

Russland har ikke for vane å mobilisere +100k soldater på grensen til et naboland annet hvert år.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kar90 skrev (6 timer siden):

Russland kommer ikke til å angripe. Alt dette er skapt av USA som prøver å framprovsere et angrep og ønsker å bruke situasjonen til å sette i gang økonomiske sanksjoner mot Russland. Nå har de klart å spre frykt og fått andre natoland til å bli med på å skape et bilde av Russland som en løs kanon som kan angripe når som helst. Det er USA som opptrer farlig her.

Du er klar over at de allerede har kamphandlinger inne bak Ukrainsk grense? 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AliceNextDoor skrev (2 minutter siden):

Du er klar over at de allerede har kamphandlinger inne bak Ukrainsk grense? 

Kilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HalldirV2 skrev (Akkurat nå):

Kilder?

Dette kan du helt fint lese deg opp på hos alle store nyhetsleverandører samt Wikipedia. Siden 2015 har russisk-støttede opprørere jevnlig vært i kamper mot et i begynnelsen svakt ukrainsk militær. Rebellene er fullstendig støttet av Russland og består i alt fra russisk ungdom som reiser ned frivillig for å delta, russisk-vennlige innbyggere særlig fra områdene Luhansk og Donetsk, leiesoldater fra Europa, Asia og Midtøsten. Våpnene er uomtvistelige russiske og slettes ikke gammelt overskudsmateriell.  Senest 14. januar var et av mange massive cyberangrep mot Ukraina, også dette beviselig fra russisk side. Ukraina har i løpet av de siste årene vært plutselig strømløse og opplever stadig åpenbar påvirkning og provosering mot sine konstitusjonelle rettigheter som egen nasjon.

Å sitte i en sofakrok i Norge uten å helt ha satt seg inn i hva som har foregått mellom de to nasjonene samt diverse andre naboland i området er litt besynderlig når det er slik at mennesker dør allerede før det har vært noen stor-invasjon.

Årsaken til at Russland ønsker kontroll handler om to ting; tilgang til Russlands svartehavsflåte og tilgang til Ukrainas jordbruk. Det siste er en viktig årsak til hvorfor det har vært så mye ustabilitet blant annet rundt Ukraina og Usbekistan. For at Russlands økonomiske modell skal gå opp så er de avhengige av matproduksjon fra disse arealene for å være selvforsynt og dermed ha økonomisk fortrinn. Dette merkes veldig godt i Europa generelt, blant annet hvor upålitelig handelen med gass er.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AliceNextDoor skrev (Akkurat nå):

Dette kan du helt fint lese deg opp på hos alle store nyhetsleverandører samt Wikipedia. Siden 2015 har russisk-støttede opprørere jevnlig vært i kamper mot et i begynnelsen svakt ukrainsk militær. Rebellene er fullstendig støttet av Russland og består i alt fra russisk ungdom som reiser ned frivillig for å delta, russisk-vennlige innbyggere særlig fra områdene Luhansk og Donetsk, leiesoldater fra Europa, Asia og Midtøsten. Våpnene er uomtvistelige russiske og slettes ikke gammelt overskudsmateriell.  Senest 14. januar var et av mange massive cyberangrep mot Ukraina, også dette beviselig fra russisk side. Ukraina har i løpet av de siste årene vært plutselig strømløse og opplever stadig åpenbar påvirkning og provosering mot sine konstitusjonelle rettigheter som egen nasjon.

Å sitte i en sofakrok i Norge uten å helt ha satt seg inn i hva som har foregått mellom de to nasjonene samt diverse andre naboland i området er litt besynderlig når det er slik at mennesker dør allerede før det har vært noen stor-invasjon.

Årsaken til at Russland ønsker kontroll handler om to ting; tilgang til Russlands svartehavsflåte og tilgang til Ukrainas jordbruk. Det siste er en viktig årsak til hvorfor det har vært så mye ustabilitet blant annet rundt Ukraina og Usbekistan. For at Russlands økonomiske modell skal gå opp så er de avhengige av matproduksjon fra disse arealene for å være selvforsynt og dermed ha økonomisk fortrinn. Dette merkes veldig godt i Europa generelt, blant annet hvor upålitelig handelen med gass er.

Jeg føler meg ganske belest, men har fortsatt ikke sett en kilde på det du påstår, og derfor spør jeg. Ikke fordi jeg tror du lyver, men fordi en slik påstand bør kildebelegges, og fordi jeg genuint er interessert. Så igjen, kilde? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kar90 skrev (6 timer siden):

Men USA stoler du på, som står det på sidelinjen og maler Russland som en ustabil, løs kanon midt under NATOS forsøk på diplomati.

Stoler ikke blindt på amerikanerne heller, men mer enn jeg stoler på statslederne i Øst-Europa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror dere det vil bli krig med Norge? Blir sivile innblandet i krig? Har lyst til å flykte til en annen del av verden. Hva gjør dere om det blir krig?

received_302275465117034.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, kar90 said:

Russland kommer ikke til å angripe. Alt dette er skapt av USA som prøver å framprovsere et angrep og ønsker å bruke situasjonen til å sette i gang økonomiske sanksjoner mot Russland. Nå har de klart å spre frykt og fått andre natoland til å bli med på å skape et bilde av Russland som en løs kanon som kan angripe når som helst. Det er USA som opptrer farlig her.

Du sa atte….🙈

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicathv skrev (14 minutter siden):

Ukraina kommer ikke til å bli med i NATO. Så bare ta det kuli'.

Er det bekreftet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...