Mooza Skrevet 11. februar 2022 #221 Del Skrevet 11. februar 2022 askefast skrev (3 minutter siden): Jeg synes det er skummelt! Kan Norge bli base mon tro? Norge grenser jo til Russland. Kan være greit å plassere våpen og utstyr her.... Det kommer Russland ikke til å like! Vi er allerede amerikanske baser, og amerikanerne har plassert utstyr her. Det er fire baser her i Norge. Norge har gått bort fra sin base-poltikk som vi hadde under den kalde krigen. Den ble omgått under forrige regjering. I tillegg tar vi mot amerikanske ubåter her med atomvåpen som legger til i Tromsø, selv om det ikke er lov å ha atomvåpen i Norge, Jeg ser de har bestilt jod-tabeletter til ungene i Tromsø.... https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/den-nyankomne-amerikanske-ubaten-i-tromso-blir-et-russisk-bombemal_-hevder-ekspert-1.15491272 ...og hvis noen tror Andøya egentlig ble lagt ned som militær base, så vet jeg ikke helt om det stemmer. Det virker mer som om amerikanerne overtok. https://www.aftenposten.no/norge/i/OnJvaq/krever-svar-paa-hvorfor-amerikanske-overvaakingsfly-flyr-fra-andoeya Andøya har jo dessuten et space center som var på alle nyhetene for noen år siden, da det nær ble atomkrig. https://www.nrk.no/nordland/_-aldri-vaert-naermere-atomkrig-1.8005229 Russland liker det ikke nei. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HalldirV2 Skrevet 11. februar 2022 #222 Del Skrevet 11. februar 2022 Jeg er uenig med mange her. Det kan godt tenkes at Russland kommer til å angripe Ukraina. Putin har på mange måter kastet terningene, og det å trekke seg er ikke et alternativ. MEN, det kan finnes utveier og kompromisser som gjør at Putin ikke taper ansikt. Det er det spillet handler om nå. Dersom det ikke går, vil Putin ganske sikkert angripe Ukraina, og USA og Europa vil bli berørt. Enten direkte (militært) eller indirekte (forsyninger), foruten andre ikke-militære konsekvenser dette kan medbringe. Uansett scenario, vil ingen av partene ønske en krig som sprer seg utenfor Ukraina. Dersom det blir krig, vil denne derfor begrenses geografisk. At f.eks Norge skal komme under angrep, mener jeg er høyst usannsynlig. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mooza Skrevet 11. februar 2022 #223 Del Skrevet 11. februar 2022 HalldirV2 skrev (2 minutter siden): Det er det spillet handler om nå. Dersom det ikke går, vil Putin ganske sikkert angripe Ukraina, og USA og Europa vil bli berørt. Enten direkte (militært) eller indirekte (forsyninger), foruten andre ikke-militære konsekvenser dette kan medbringe. Uansett scenario, vil ingen av partene ønske en krig som sprer seg utenfor Ukraina. Dersom det blir krig, vil denne derfor begrenses geografisk. At f.eks Norge skal komme under angrep, mener jeg er høyst usannsynlig. Personlig så er jeg skeptisk etter at USA har bombet midtøsten sønder og sammen. Nå er konflikten her i Europa. USA er en krigsmakt som aldri rammes av kriger. De kriger i andre kontinenter. Biden har dårlig oppslutning og sitter i USA og fyrer opp under krigsretorikken, og Putin er på sitt vis, mens vi har svake europeiske ledere som sitter mellom og toer sine hender. DVS, Macron tar seg en tur på besøk til Putin og snakker med han på 20 meters avstand...men han liker jo også å vise seg på tv. så ja...litt skeptisk til situasjonen. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lea Skrevet 11. februar 2022 #224 Del Skrevet 11. februar 2022 Jeg er veldig skeptisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mooza Skrevet 11. februar 2022 #225 Del Skrevet 11. februar 2022 (endret) jabx skrev (1 time siden): Kina er ingenting sammenlignet med USA militært sett. Kina begynner å bli ganske så mektig militært. https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2021/03/08/195744943/na-har-kina-passert-usa-har-verdens-storste-marine https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/e8mEJ4/eksperter-slik-kan-kina-vinne-en-krig-mot-usa Endret 11. februar 2022 av Mooza 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Optimo Skrevet 11. februar 2022 #226 Del Skrevet 11. februar 2022 Skal se det er noe som sprenger i Ukraina snart. Var det russerne? Var det amerikanerne, som skylder på russerne? Det får vi aldri vite, men det er startskuddet de venter på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Litterly Skrevet 11. februar 2022 #227 Del Skrevet 11. februar 2022 Optimo skrev (6 minutter siden): Skal se det er noe som sprenger i Ukraina snart. Var det russerne? Var det amerikanerne, som skylder på russerne? Det får vi aldri vite, men det er startskuddet de venter på. Ja det skal man ikke se vekk i fra skjer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Becky Skrevet 11. februar 2022 #228 Del Skrevet 11. februar 2022 (endret) Jeg har lest meg litt opp de siste dagene.. Skremmende situasjon. Jeg leste at USA og flere andre land bevisst går inn for å presse ut nyheter om Russland som en strategi for å vise Russland at de ikke kan komme med noen overraskelser. At NATO land står klare om noe skulle skje. At dette er en taktikk og ikke direkte propaganda for å presse frem en krig, men for å unngå krig. Nå vet jeg virkelig ikke alt. Men må si jeg også blir litt skremt av videoer på Twitter filmet av folk på grensene.. De trapper virkelig opp. Hva skjer om Russland invaderer? Har prøvd å Google meg opp på det. Men det står mye forskjellig. Jeg vet at nato kommer til å svare, men hva blir konsekvensene for de andre landene? F.eks Skandinavia + Tyskland? Har noen sett den nyeste videoen hvor Putin sier at det vil bli krig om Ukraina (og resten av Europa) ikke går med på betingelsene Russland har lagt frem? Jeg tenker at det er jo klart at de andre landene reagerer når alt dette blir gjort så offentlig. Satellittbilder viser jo tydelig opprustning. Mener folk her inne at NATO og Amerika bare skal lene seg tilbake og la innovasjon skje? Mye forskjellig spørsmål fra meg her 🙈 Endret 11. februar 2022 av Becky 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Becky Skrevet 11. februar 2022 #229 Del Skrevet 11. februar 2022 Anonymous33 skrev (1 time siden): Jeg er langt mer bekymret for USA enn Russland. USA prøver å provosere og ypper til kamp. De vil gjerne skape konflikter i Europa. Hvorfor har du dette inntrykket - Hva tenker du USA burde gjort annerledes i denne situasjonen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Acer Skrevet 11. februar 2022 #230 Del Skrevet 11. februar 2022 Går Russland til krig mot Ukraina vil den m.a. kunne føre til gasskranene som forsyner store deler av Europa blir stengt, og strømprisene i Norge blir svært høye. Russland, og deres støttespillere vil kunne endre vår elektroniske hverdag som vil få uante konsekvenser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Litterly Skrevet 11. februar 2022 #231 Del Skrevet 11. februar 2022 Skybe skrev (3 minutter siden): Går Russland til krig mot Ukraina vil den m.a. kunne føre til gasskranene som forsyner store deler av Europa blir stengt, og strømprisene i Norge blir svært høye. Russland, og deres støttespillere vil kunne endre vår elektroniske hverdag som vil få uante konsekvenser. Hvordan vil endre vår elektroniske hverdag? Kan du si utdype litt her? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jokernord Skrevet 12. februar 2022 #232 Del Skrevet 12. februar 2022 Ukraina er ikke medlem av Nato. Det er lite sannsynlig at Nato går inn i Ukraina om Russland invaderer Ukraina. Det blir nok hovedsaklig økonomiske sanksjoner mot Russland. Nato løftet ikke en finger når Russland tok Krim eller når de invaderte Georgia. Sannsynligheten for at Norge skulle havne i militær konflikt med Russland er minimal. Om så hadde vært tilfelle hadde Russland nok nøyd seg med å ta deler av Finnmark får å få større avstand mellom Nato og Russlands atom-installasjoner samt nordflåten. Russland har for øvrig ca 50000 soldater i nord. 2 avdelinger i nærhet av grensen. Altså ca 14000 mann, opp mot 100 tanks, 700-800 panserkjøretøy osv. Ved en konflikt vil Finnmark være tapt i løpet av et par dager. Vi rekker ikke få hjelp av Nato før slaget er tapt.. For øvrig så er Russland sjangseløs i en fullskala krig mot vesten/Nato. De vil signere sin egen undergang ved å starte 3 verdenskrig. Bare se til invasjon av Georgia. Den var ikke spesielt imponerende sett fra Russisk side. Kort fortalt så har Russland alt å tape på en stor krig mot vesten/Nato. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jokernord Skrevet 12. februar 2022 #233 Del Skrevet 12. februar 2022 Skybe skrev (30 minutter siden): Går Russland til krig mot Ukraina vil den m.a. kunne føre til gasskranene som forsyner store deler av Europa blir stengt, og strømprisene i Norge blir svært høye. Russland, og deres støttespillere vil kunne endre vår elektroniske hverdag som vil få uante konsekvenser. Hovedsaklig Tyskland som er avhengig av Russisk gass. Akkurat nå går det en hel flåte med gass skip fra USA og Japan i retning Europa! Om Russland stenger gass kranen så vil ikke det føre til strøm mangel med det første. Russisk økonomi er for øvrig avhengig av intekter fra salg av olje og gass.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest House Red Skrevet 12. februar 2022 #234 Del Skrevet 12. februar 2022 (endret) . Endret 16. juli 2023 av House Red Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HalldirV2 Skrevet 12. februar 2022 #235 Del Skrevet 12. februar 2022 Jokernord skrev (11 minutter siden): Ukraina er ikke medlem av Nato. Det er lite sannsynlig at Nato går inn i Ukraina om Russland invaderer Ukraina. Det blir nok hovedsaklig økonomiske sanksjoner mot Russland. Nato løftet ikke en finger når Russland tok Krim eller når de invaderte Georgia. Sannsynligheten for at Norge skulle havne i militær konflikt med Russland er minimal. Om så hadde vært tilfelle hadde Russland nok nøyd seg med å ta deler av Finnmark får å få større avstand mellom Nato og Russlands atom-installasjoner samt nordflåten. Russland har for øvrig ca 50000 soldater i nord. 2 avdelinger i nærhet av grensen. Altså ca 14000 mann, opp mot 100 tanks, 700-800 panserkjøretøy osv. Ved en konflikt vil Finnmark være tapt i løpet av et par dager. Vi rekker ikke få hjelp av Nato før slaget er tapt.. For øvrig så er Russland sjangseløs i en fullskala krig mot vesten/Nato. De vil signere sin egen undergang ved å starte 3 verdenskrig. Bare se til invasjon av Georgia. Den var ikke spesielt imponerende sett fra Russisk side. Kort fortalt så har Russland alt å tape på en stor krig mot vesten/Nato. Dette er en helt annen situasjon. Befolkningen på Krim var hovedsakelig etniske russere, og Krim var tidligere russisk før det ble overført til Ukraina. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elidaa Skrevet 12. februar 2022 #236 Del Skrevet 12. februar 2022 Håper mange av dere er i mot at Norge lar Amerikanske militære ha baser i Norge. Hele 4 steder. Erna sin regjering har så godt som sagt ja til det. Planen er klar.. Men det er nå snart det skal avgjøres. Håper dere som klarer å se at dette er feil vei å gå, og konsekvensene dette kan føre til.. Kommer til å ytre dette, og bidra til at Norge sier nei til avtalen. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HalldirV2 Skrevet 12. februar 2022 #237 Del Skrevet 12. februar 2022 Elidaa skrev (1 minutt siden): Håper mange av dere er i mot at Norge lar Amerikanske militære ha baser i Norge. Hele 4 steder. Erna sin regjering har så godt som sagt ja til det. Planen er klar.. Men det er nå snart det skal avgjøres. Håper dere som klarer å se at dette er feil vei å gå, og konsekvensene dette kan føre til.. Kommer til å ytre dette, og bidra til at Norge sier nei til avtalen. Hvilke konsekvenser kan det føre til mener du? Jeg er imot det, men ser ikke poenget ditt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jokernord Skrevet 12. februar 2022 #238 Del Skrevet 12. februar 2022 HalldirV2 skrev (8 minutter siden): Dette er en helt annen situasjon. Befolkningen på Krim var hovedsakelig etniske russere, og Krim var tidligere russisk før det ble overført til Ukraina. Med den tankegangen så kan vel Russland gjøre krav på alle tidligere republikker i Sovjetunionen. Krim var en del av Ukraina helt siden 1954, før Russland invaderte og tok over. Situasjon er svært lik som nå. Nato kommer til å gjøre akkurat like lite nå som da, om det blir en invasjon av Ukraina. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Joni123 Skrevet 12. februar 2022 #239 Del Skrevet 12. februar 2022 jabx skrev (3 timer siden): Nei, Norge må være med i Nato og nyte godt av USAs beskyttelse. Jeg tror ikke noe på den beskyttelsen. Tror Sverige og Finland får det fredeligere jeg. Og USA er den værste krigsmaskinen som bare kriger på annen mans mark. Og ønsker ikke det skal bli i Norge. Ønsker ikke verken bombeflyene dems eller annet krigsutstyr på norsk jord. Og hva hvis de norske guttene blir kalt ut for å kjempe. Er nesten mer redd for USA og NATO jeg enn russerne. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jokernord Skrevet 12. februar 2022 #240 Del Skrevet 12. februar 2022 Elidaa skrev (8 minutter siden): Håper mange av dere er i mot at Norge lar Amerikanske militære ha baser i Norge. Hele 4 steder. Erna sin regjering har så godt som sagt ja til det. Planen er klar.. Men det er nå snart det skal avgjøres. Håper dere som klarer å se at dette er feil vei å gå, og konsekvensene dette kan føre til.. Kommer til å ytre dette, og bidra til at Norge sier nei til avtalen. USA har hatt sterk tilstedeværelse i Norge siden andre verdenskrig. Det håper jeg de fortsetter med i uoverskuelig fremtid. De hjalp oss med Marshallhjelpen etter ww2, de hjalp oss med å få opp oljen av nordsjøen for å nevne noe! Uten USA hadde Norge muligens vært veldig annerledes enn den nasjonen vi er nå! Konflikten i nordområdene kommer til å spisse seg til i fremtiden. Kampen om ressuser i havet og i havbunnen. Uten en sterk alliert stiller vi med dårlige kort mot Russland og Kina. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå