Gå til innhold

Unner dere som har levd før 2009

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ligger i sengen skikkelig opprørt og lei meg over hvilken generasjon jeg lever i idag. Alle er så selvopptatte skal ha alt på plass før man er fylt 30 og alt er fader meg bare internett sosiale medier, insta face Twitter og alt sånt shitt. 

Folk var så mye mer sosiale før. Man gledet seg faktisk til og se på tv. Gledet seg til å komme hjem og  spise noe. Være samlet som en familie. Du hørte barn ut i nabolagdne leke til sent på kvelden. Unge mennesker som satt og prata sammen som to mennesker enn og glane på tlf sine og se hvor mange likes og følgere de fikk. Livet er ALTFOR automatisert og robotisert idag. Livet er blitt for enkelt. Og for kjedelig. Det er too much av alt syntes jeg. Det skulle vært som før. All det sosiale. Folk som tok faktisk vare på hverandre. Nå unngår folk jeg kjenner meg for de har liksom. Aldri tid. Aldri tid men alltid tid til telefonen... Så trist... Hadde gjort alt i verden for og nytte ut livet mitt med dere fra 80 og 90 tallet! 

Anonymkode: 80518...0c1

• Liker 38
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ligger i sengen skikkelig opprørt og lei meg over hvilken generasjon jeg lever i idag. Alle er så selvopptatte skal ha alt på plass før man er fylt 30 og alt er fader meg bare internett sosiale medier, insta face Twitter og alt sånt shitt. 

Folk var så mye mer sosiale før. Man gledet seg faktisk til og se på tv. Gledet seg til å komme hjem og  spise noe. Være samlet som en familie. Du hørte barn ut i nabolagdne leke til sent på kvelden. Unge mennesker som satt og prata sammen som to mennesker enn og glane på tlf sine og se hvor mange likes og følgere de fikk. Livet er ALTFOR automatisert og robotisert idag. Livet er blitt for enkelt. Og for kjedelig. Det er too much av alt syntes jeg. Det skulle vært som før. All det sosiale. Folk som tok faktisk vare på hverandre. Nå unngår folk jeg kjenner meg for de har liksom. Aldri tid. Aldri tid men alltid tid til telefonen... Så trist... Hadde gjort alt i verden for og nytte ut livet mitt med dere fra 80 og 90 tallet! 

😭

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig. Jeg er glad jeg hadde tenårene mine i en tid mIRC med modem med tidsbegrensning på 1 time pr. dag var det jeg hadde til rådighet. 

Vi spilte fotball, lekte boksen går, var ute å "lodet", gikk på kiosken å leide filmer, brukte rollerblades, spilte tennis...etterhvert begynte vi å drikke og kose oss... Ja nei, rett og slett en fin tid! Merk jeg skrev "vi". Jeg var nesten aldri alene en eneste dag. Vi snakket om alt og ingenting, var høyt og lavt, sammen. Vi brydde oss om hverandre. Gutter og jenter, uten at noen var redd hverandre. Og uten at noen av oss druknet i en telefon. 

Etterhvert kom Blink, Nettby og MSN. Det var kult i sin tid det også, et supplement, ettersom ingenting av dette fanget oss fullstendig fordi vi var jo fortsatt sammen og vi hadde ingenting av dette på telefonen vår. 

Så kom Facebook, og Blink og Nettby faset ut. Samtidig kom smarttelefoner med Facebook app. Jeg husket vi alle var enige om at vi ikke skulle ha Facebook, men savnet av Nettby spesielt gjorde at vi tegnet oss opp på Facebook en etter en. Da begynte teknologien å ta overhånd. Da druknet vi i telefonene våre. Da sluttet vi mer og mer å møtes. Til vi tilslutt forsvant fra hverandre helt. 

Anonymkode: a4eae...fe6

• Liker 37
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Håper denne trenden snur snart. Jeg er født i 1988 og evig takknemlig for alt vi ikke hadde da jeg vokste opp. Jeg ser samme tenden rundt mine barn og håper så inderlig at det blir en stor motstandsbevegelse mot dette snart. De som vokser opp nå vet for mye, og ser for mye. Ser for godt alt det andre har som de ikke har og i tillegg alt det forferdelige flere opplever. Enten blir man sjalu eller så får man angst. I tillegg er telefonen ekstremt avhengighetsskapende og TikTok har i tillegg gjort unge avhengige av å bli høyt underholdt på kort tid. Hvis ikke gidde de liksom ikke…

Jeg tror det er mange som sitter å føler på det samme så det må komme en ny trend snart. En trend der det er positivt å kutte ut skjermtid

Anonymkode: 1936c...a24

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De som vokser opp nå vet for mye, og ser for mye.

Der traff du spikeren. 

Den store forskjellen i dag er at ungdommer må i ung alder ta stilling til ting som man overhodet ikke tenkte tanken på før. Det florerer av elendighet, informasjon og forvirringer der ute, som igjen presser barn og ungdommer til både å vite og mene noe om alt. Jeg hadde blitt gal hvis jeg måtte bekymre meg for og tenke over alt. Det er alt alt alt for tidlig å begynne å løse verdenskriser, identitetskriser og katastofer om både meg selv og samfunnet i en tenåringsalder. 

Og noe sier meg at dette bare er begynnelsen.... Gi det 20 år til! 

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Enig. Jeg er glad jeg hadde tenårene mine i en tid mIRC med modem med tidsbegrensning på 1 time pr. dag var det jeg hadde til rådighet. 

Vi spilte fotball, lekte boksen går, var ute å "lodet", gikk på kiosken å leide filmer, brukte rollerblades, spilte tennis...etterhvert begynte vi å drikke og kose oss... Ja nei, rett og slett en fin tid! Merk jeg skrev "vi". Jeg var nesten aldri alene en eneste dag. Vi snakket om alt og ingenting, var høyt og lavt, sammen. Vi brydde oss om hverandre. Gutter og jenter, uten at noen var redd hverandre. Og uten at noen av oss druknet i en telefon. 

Etterhvert kom Blink, Nettby og MSN. Det var kult i sin tid det også, et supplement, ettersom ingenting av dette fanget oss fullstendig fordi vi var jo fortsatt sammen og vi hadde ingenting av dette på telefonen vår. 

Så kom Facebook, og Blink og Nettby faset ut. Samtidig kom smarttelefoner med Facebook app. Jeg husket vi alle var enige om at vi ikke skulle ha Facebook, men savnet av Nettby spesielt gjorde at vi tegnet oss opp på Facebook en etter en. Da begynte teknologien å ta overhånd. Da druknet vi i telefonene våre. Da sluttet vi mer og mer å møtes. Til vi tilslutt forsvant fra hverandre helt. 

Åhh la oss bytte plasser hehe.  Jeg føler meg jævlig ensom om dagen. Født på midten av 90 tallet  og fullstendig enig at man og nettby tidene også var såå koselige. Men når Facebook tok helt av of iphonen og alt kom i 2009 dagikk det bare nedover.. Er så ensomt og være ung idag. Du glir så fort ut av relasjonene dine. Og alt er på tlf. Ingen møtes for og bare være sammen og kjede seg litt. Du skal aldri kjede deg. 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Der traff du spikeren. 

Den store forskjellen i dag er at ungdommer må i ung alder ta stilling til ting som man overhodet ikke tenkte tanken på før. Det florerer av elendighet, informasjon og forvirringer der ute, som igjen presser barn og ungdommer til både å vite og mene noe om alt. Jeg hadde blitt gal hvis jeg måtte bekymre meg for og tenke over alt. Det er alt alt alt for tidlig å begynne å løse verdenskriser, identitetskriser og katastofer om både meg selv og samfunnet i en tenåringsalder. 

Og noe sier meg at dette bare er begynnelsen.... Gi det 20 år til! 

Ja fy søren så rett du har. Tar av hatten for deg 👍 du må vokse opp enormt fort. Gedigent altfor fort. Du skal vite alt før du nesten er kommet ut av din mors mage 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Åhh la oss bytte plasser hehe.  Jeg føler meg jævlig ensom om dagen. Født på midten av 90 tallet  og fullstendig enig at man og nettby tidene også var såå koselige. Men når Facebook tok helt av of iphonen og alt kom i 2009 dagikk det bare nedover.. Er så ensomt og være ung idag. Du glir så fort ut av relasjonene dine. Og alt er på tlf. Ingen møtes for og bare være sammen og kjede seg litt. Du skal aldri kjede deg. 

Jeg er født i '85, så jeg rakk akkurat å leve et tenåringsliv og som ung voksen slik livet er ment til å gjøre. 

Trøsten din kan nå være at jeg er i samme båt som deg akkurat nå. Problemet er at både jeg og du og dagens 13-åring lever i samme situasjon. Det teknologiske samfunnet som har brutt alle forbindelser med sosiale relasjoner og som spytter oss full av informasjon vi ikke hverken trenger eller behøver. Ikke rart angsten går i taket for tiden.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

For en som er født tidlig på 80-tallet, men som jobber med automasjon (i hovedsak IT-relatert) og digitalisering blir jeg litt usikker på hva jeg mener her. Automasjonen er gull verdt i mange sammenhenger, men har absolutt sin bakside.

Men det er mye annet som også skiller, som at da jeg vokste opp var det vanlig å oppdra barna, høflighet og folkeskikk sto i fokus, vi fikk klare konsekvenser (og ingen tomme trusler) om vi ikke fulgte regler osv.

Tror verden hadde vært et bedre sted om vi hadde automasjonen og teknikken, men holdt på de "gamle" verdiene.

Anonymkode: 2cd6f...8fd

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja fy søren så rett du har. Tar av hatten for deg 👍 du må vokse opp enormt fort. Gedigent altfor fort. Du skal vite alt før du nesten er kommet ut av din mors mage 

Ja nettopp. Som jeg skrev i forrige innlegg: Pga teknologi og informasjonsflyt så er det ingen forskjell på å være 13, 25 eller 35 nå. Man skal være like voksne og sluke samfunnet like rått alle 3. 

Det eneste som skiller oss er den biologiske forskjellen og modenheten. Så 13-åringen har et uhorvelig dårlig utgangspunkt for å komme igjennom dette. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Likevel var du også en del av generasjonen som drakk mest, fullførte VGS i lavere grad enn dagens ungdom, fikk dårligere karakterer, mer bråk (fest blir bråk). Dagens ungdom er rene helgener i sammenlignet med hva vi var, statistisk sett.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg er født i '85, så jeg rakk akkurat å leve et tenåringsliv og som ung voksen slik livet er ment til å gjøre. 

Trøsten din kan nå være at jeg er i samme båt som deg akkurat nå. Problemet er at både jeg og du og dagens 13-åring lever i samme situasjon. Det teknologiske samfunnet som har brutt alle forbindelser med sosiale relasjoner og som spytter oss full av informasjon vi ikke hverken trenger eller behøver. Ikke rart angsten går i taket for tiden.

Ja det er temmelig sant som du sier. Vi er et rikt land også så alt av modernisering går så vanvittig fort fremover at du nesten ikke får med deg alt nytt som plutselig dukker opp. Du til og. Med sjekker inn på flyplass helt på egen hånd!!!! Hvorfor må alt være så jævla lettvint liksom? Kunne vi ikke bare endret grunnloven om teknologiske nyvinnger og ikke ha absolutt alt nytt.  Naboen min tør knapt og si hei liksom. Han er fra 60 tallet og tror kanskke vi unge er så av sosiale idag at det ikke engang er vits i og hilse. Jeg får så vondt. Så temmelig vondt av og se at det har blitt sånn. Jeg er så lei meg for at babyen min kommer ti. Og vokse opp i en slik tid. En tidsalder hvor du går lei av alt så fort. Uten noen hensikt egentlig. Det er bare få det gjort så er du en av oss. Du kan ikke være deg selv lenger føler jeg. Blir så. Lei meg.. På gråten her. 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Likevel var du også en del av generasjonen som drakk mest, fullførte VGS i lavere grad enn dagens ungdom, fikk dårligere karakterer, mer bråk (fest blir bråk). Dagens ungdom er rene helgener i sammenlignet med hva vi var, statistisk sett.

Ja kanskje det. Men du fikk være ung. Nå er det flink pike og gutt syndromet som gjelder. Du må kunne alt være flink I alt.. Ikke stoppe opp og la. Verden få vente litt. Du må være våken selv i søvne for plutselig så dukker det opp noen nyheter om klima forandringr liksom. Du kan nesten ikke være ung og oppleve de fasene man skal. Gjennom. Som menneske. Det er jo det livet handler. Om. Du går i faser

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner poenget men vi levde ikke i steinalderen før 2009 altså.

Anonymkode: 8460f...0d9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dagens generasjon har blitt generasjon prestasjon, hvor ingenting er godt nok lenger. Når jeg vokste opp så var bestått Bachelorgrad en strålende inngang til karrieren. I dag er Bachelorgrad nesten "kun" en forlengelse av videregående, og Bachelorgraden kan ikke inneha en eneste C, for da blir du akterutseilt og selektert bort.

Dagens ungdommer MÅ ut å levere nå. De må sikte seg etter Mastergrad og minst karakter B, for å ha gode sjanser og flere muligheter i arbeidslivet. 

Vi drakk en del på VGS, ja. Men vi bråkte ikke. Vi var en "gullgenerasjon" i forhold til ungdommene på 80-tallet. Selvfølgelig kunne vi vært bedre, og selvfølgelig kunne jeg prioritert annerledes og jobbet hardere, men jeg så ikke behovet og klarte meg godt med et snitt på 4,3 på VGS. 

Jeg ville ikke byttet min ungdomstid mot noe, og iallefall ikke dagens ungdomstid. 

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Enig. Er litt for opptatt av tlf selv, men det var bedre før. Og det påvirker jo folk merkbart. Alle med sosial angst som ikke får noe trening på å kanskje måtte ha en samtale med noen de ikke kjenner. Blir jo helt skrudd. Kjenner det jo selv sammenlignet med før, selv om jeg ikke er helt der at jeg synes det er frekt å ringe på døra til folk uten avtale eller spørre fremmede om veien om det trengs. Men ja, ganske trist

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner poenget men vi levde ikke i steinalderen før 2009 altså.

Haha nei men det var så koselig altså. Du satte mer pris. På livet mennesker og alt. Det er det jeg vil frem til. Teknologien har sine bra sider ja men det tar altfor mye tid også., 

Skrevet

Jeg tilhører en generasjon der hele barndommen og ungdommen foregikk uten sosiale media, uten internet, uten mobiltelefon, ja faktisk også uten fastelefon i barndommen.  Det var en fantastisk tid, masse kamerater, var ute å lekte, vi  fant alltid på noe. Joda det var noen kjedelige dager innimellom  og litt konflikter også. Men vi måtte aktivere oss selv, foreldrene holdt ikke på med det. Som voksen la jeg merke til at rundt 2010 skjedde det en dramatisk endring. Det bor mange barn i nabolaget her enda, men de er bortimot aldri ute å leker. Selv ikke i helgene. På varme sommerdager er det noen som holder på, men da er det så mye skriking og grining at for meg virker det som barna  ikke kan leke sammen uten at voksne konstant er der og passer på.

Jeg tror dette har med barnehagene å gjøre, det det ble full barnehagedekning forsvant barna totalt ut av bildet! Foreldrene kjører de til barnehagen i 7 tiden, henter de i 5 tiden om kvelden. Hjem og litt mat og så omtrent rett til køys. Litt større barn så er det lekser, spilling og sosiale media og rett til køys. All aktivitet skjer i organiserte former, de finner aldri på noe selv.

De som ikke har de rette "nettverket" faller utenfor. Det skjedde nok før også, men når skulle tråkke skiløype, stå på skøyter, spille fotball var det alltid plass til de som slang seg med. Kan ikke huske noen som var konstant utenfor.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Haha nei men det var så koselig altså. Du satte mer pris. På livet mennesker og alt. Det er det jeg vil frem til. Teknologien har sine bra sider ja men det tar altfor mye tid også., 

Det samme sa man i 2009 om folk som levde 10-20 år før dem.

Anonymkode: 6ca57...878

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det samme sa man i 2009 om folk som levde 10-20 år før dem.

Anonymkode: 6ca57...878

Ja, det er sant. Og når man nå i etterpåklokskapens navn vet at også 2009 var et særdeles mye bedre år enn 2022, så sier det litt om utviklingen. 

Og den negative utviklingen stopper ikke her. Igjen, gi det 10-20 år til! 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Antiviruset skrev (4 minutter siden):

Jeg tilhører en generasjon der hele barndommen og ungdommen foregikk uten sosiale media, uten internet, uten mobiltelefon, ja faktisk også uten fastelefon i barndommen.  Det var en fantastisk tid, masse kamerater, var ute å lekte, vi  fant alltid på noe. Joda det var noen kjedelige dager innimellom  og litt konflikter også. Men vi måtte aktivere oss selv, foreldrene holdt ikke på med det. Som voksen la jeg merke til at rundt 2010 skjedde det en dramatisk endring. Det bor mange barn i nabolaget her enda, men de er bortimot aldri ute å leker. Selv ikke i helgene. På varme sommerdager er det noen som holder på, men da er det så mye skriking og grining at for meg virker det som barna  ikke kan leke sammen uten at voksne konstant er der og passer på.

Jeg tror dette har med barnehagene å gjøre, det det ble full barnehagedekning forsvant barna totalt ut av bildet! Foreldrene kjører de til barnehagen i 7 tiden, henter de i 5 tiden om kvelden. Hjem og litt mat og så omtrent rett til køys. Litt større barn så er det lekser, spilling og sosiale media og rett til køys. All aktivitet skjer i organiserte former, de finner aldri på noe selv.

De som ikke har de rette "nettverket" faller utenfor. Det skjedde nok før også, men når skulle tråkke skiløype, stå på skøyter, spille fotball var det alltid plass til de som slang seg med. Kan ikke huske noen som var konstant utenfor.

Sååå sant!!! Kunne ikke sagt det bedre selv!!! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I 2009 hadde vi både facebook og iphone, og folk satt som klistret til skjermene da også. Før den tid dro vi også rett hjem fra skolen for å sitte på msn eller spilte snake på nokiaen. 

Igjen jeg skjønner poenget, men du må tilbake lengre i tid enn 2009. 

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...