Gå til innhold

Tannlegen i morgen

Fremhevede innlegg

Skrevet

I morgen skal jeg altså til tannlegen, og jeg vet jeg har to hull (ser prikkene selv)

men fant det selvfølgelig ikke ut før i går! :forvirret:

Jeg har så vanvittig tannlegeskrekk, vurderer å gå til en tannlege som kan gi meg narkose under behandlingen, men da må jeg bytte tannlege, og det vet jeg heller ikke om jeg tør!

Jeg blir alltid kjempeflink rett før og rett etter jeg har vært hos tannlegen, pusser tenna to ganger om dagen, og tanntråd og skyller med fluor på kvelden... Men etter en stund så sklir det ut (ikke misforstå da, jeg pusser tenna hver dag) og nå har jeg altså hull igjen! Jeg har to som jeg selv ser, hvor mange har egentlig da??? :overrasket:

Måtte bare få uttrykt bekymringen min for dagen i morgen, vet det ikke blir mange timer søvn i natt! Hvis noen har noen bra tips til hvordan jeg kan huske å være flink? Det hjelper ikke å tenke på tannlegen der og da, for jeg vet at det er så lenge til jeg skal dit!

Videoannonse
Annonse
Gjest Trolletrine
Skrevet

Spør deg selv hva som er det verste som kan skje-dør du?nei.besvimer du?kanskje :ler: men hva så?osv.

Dessuten kan du pøse på med masse bedøvelse,da GARANTERER jeg at du ikke merker noe.Er vondere å ha mensen ;)

Fattig trøst,men dog.Lykke til :)

Skrevet

Joda, vet jo at det ikke er vondt!! Er lissom ikke det jeg er redd for!

Er ganske redd for bare undersøkelsen også! Også den lyden når har skrur på borret, også den dirringa man kjenner i munnen!

Også når han er ferdig med å borre så må jeg bare kjenne bortti tanna med tunga... IIIIIIIIIK så ekkelt!! Noen andre som har prøvd det før???

Sist jeg var hos tannlegen endte jeg med en regning på 7500kr :overrasket:

Skrevet

Bare en ting: Ifølge tannlegene er det aldri hull der jeg ser at det er brunt og synes det kiler som fy når jeg spiser sjokolade, men alle hullene jeg har fått borra er hull jeg ikke ante at jeg hadde...

Altså hvis de borrer noe sted, så er det etter min erfaring ihvertfall ikke der du tror, og hvis du pusser godt og ikke har noen tann-svekkende sykdom som jeg har, så har du kanskje ingen hull.

Forøvrig er jeg jammen glad jeg ikke har tannlegeskrekk, jeg vet av andre ting hvordan det er å grue seg skikkelig helt fra man får vite at man skal møte et sted, å ikke få sove fordi man gruer seg, og kanskje begynner å gråte 2 uker i forveien fordi man er så forferdelig nervøs...

Du får bare tenke at det ikke er dommedag, og kose deg med noe fint etterpå. Det varer heldigvis ikke lenge i stolen da

Skrevet (endret)

Jeg har sett at jeg har hull før, og da hadde jeg rett! Så jeg tror det er det jeg ser nå også :(

Uansett så er det ikke lenge, du har rett i det!

Jeg tror grunnen til at jeg har så tannlegeskrekk er at jeg har vært ufattelig mye hos tannlegen opp gjennom åra!

Først så borra skoletannlegen min et hull som egentlig ikke var hul (han var ferdig med sjekken, men ble sur pga noe mamma sa, og borret noe han påstod var et hull)

Så knakk jeg røttene på fortennene mine, og måtte ut og inn av tannlegehøyskolen flere ganger i måneden i flere år, og da mente de samtidig at jeg liksågodt kunne ta vanlig sjekk der, og når jeg skulle borre så var det en student som brukte to timer på å borre et hull, uten bedøvelse!!!

Så nå tror jeg at hver gang jeg må borre så kommer det ikke til å være noe igjen av tanna mi når jeg er ferdig!!

Endret av Cathie
Gjest Bertine
Skrevet

:klem:

Føler kjempe masse med deg!

Jeg skal selv bestille time imorgen, tror det er en fylling som har falt ut, har værtfall et kjempe hull oppe i en tann!!

Burde ha fikset dette for minst 6mnd siden, men pga av tannlegeskrekken min har jeg bare utsatt det....men imorgen MÅ jeg bestille time... :sjenert:

Det som jeg syns er verst med tannlege er "pirkingen " i tennene med den spisse dingnsen.....! iiiik!

Og så iser jeg så mye i tennene og det er grusomt!

men men

Skrevet

Sist jeg skulle til tannlegen gruet jeg meg så fælt at jeg nesten dro fra tannlegekontoret før det var min tur. Jeg var helt sikker på at jeg hadde minst ett hull.

Men så hadde jeg ingen hull, bare masse tannsten! Så all den tida jeg hadde brukt på å grue meg var bare bortkastet...

Uansett, det viktigste er at du kommer deg til tannlegen og får ordnet eventuelle hull. Å vente lenge blir bare vondt og dyrt. Det har min samboer smertelig erfart. Han har både rotfylt, etterfylt, mistet plomber osv.

Lykke til! :)

Skrevet

Jeg vet at jeg har minst to hull.. Skal skriver her når jeg kommer hjem i morgen hvor mange jeg faktisk hadde! Så har jeg noe å fokusere på som jeg skal etter tannelgen :roll:

Skrevet

Hater tannlegen. Neste gang jeg skal på kontroll skal jeg ta masse ibux før jeg går, sånn at jeg ikke kjenner så godt at han pirker i tenna. Og hvis jeg må gjøre noe store greier skal jeg be om valium.

Skrevet

Har deal med tannlegen om at han ikke skal borre meg på undersøkelser jeg hvis jeg ikke vil, og jeg skal få all den bedøvelse jeg ønsker og kan lukke munnen når jeg vil etc. Så etter et par behandlinger hos ham så begynner tannlegeskrekken å slippe taket, sist gang (hos tannpleiern) så gråt jeg faktisk ikke :)

Har hatt så mange ekle opplevesler hos skoletannlegen, de borret meg uten bedøvelse enda de viste jeg var livredd for tannlegen etc., at jeg er litt på tanken om at man må være litt sadistisk for å bli tannlege :sjenert:

Håper det gikk bra med deg hos tannlegen :klem:

Skrevet

Da var jeg ferdig for i dag hvertfall... To hull, men de var visst ikke så store :icon_neutral: også et hun satt på overvåkning bare, siden det hadde noe med en fylling å gjøre!

Men etter siste tannlegebesøk så har jeg jo nesten bare fyllinger da, ikke noe av mine egne tenner igjen! Skal borre de på torsdag. Også har de gjort sånn at jeg blir innkallt en gang i halvåret sånn at det ikke kan bli så store hull fra gang til gang, også blir jeg flinkere til å ta tanntråd og sånn!

Skrevet
når jeg skulle borre så var det en student som brukte to timer på å borre et hull, uten bedøvelse!!!

Herregud det er ikke rart folk får tannlegeskrekk når det er sånne tilstander...

Skrevet

Kjæresten fortalte også at han hadde vært "utsatt for" en student. Han hadde ikke snev av tannlegeskrekk, men syntes ikke det var en så veldig hyggelig opplevelse. I tillegg fikk han et par uker senere beskjed om at alt måtte gjøres på nytt, fordi studenten hadde slurvet med rens av hullet.

Skrevet

Da var jeg endelig ferdig med alt! Fy så dyrt det er hos tannlegen!!

Også skulle han prøve en sånn ny bedøvelse på meg, men den funka ikke så han måtte sette en vanlig en i tillegg!

Nå skal jeg love meg selv at dette er siste gang jeg skal borre!!! :roll:

Skrevet

:klem: Godt med vel overstått for denne gang!

Tannlegen min sa til meg: Skal jeg fortelle deg hvor viktig det er å bruke tanntråd? Du kan kaste tannbørsten din, så viktig er det med tanntråd.

Ble jeg noe flinkere av det? Nei, det gjorde jeg ikke, men jeg får ikke hull, så det har sine grunner.

Forrige gang jeg var hos tannlegen hadde jeg to bittesmå hull, og var der fordi jeg hadde brukket et hjørne av en jeksel. Da var det ca ti år siden sist jeg var hos tannlege.

Nå i høst var det mange år siden igjen, og jeg gikk fordi jeg hadde litt småvondt i en tann, men hadde ingen hull denne gangen... men et tonn med grus da, som tok tjue minutter å fjerne..

Jeg skal bli flinkere med tanntråd, og neste høst får jeg innkalling igjen. jeg skal ikke ha noen hull da heller.

Jeg er ikke livredd tannlegen, men skulle gjerne vært helt andre steder enn hos ham. Jeg sitter med tommelfingrene rett i været i stolen hans, og har omtrent bare bakhodet og hælene i stolen.. hehe..

Skrevet

Det er ikke så enkelt at man bare kan si "puss tenner og bruk tanntråd, så får du ikke hull". Selv er jeg født med en sykdom som, blandt mange andre ting, forårsaker betydelig dårligere tannhelse. Emaljen blir dårlig, og jeg kan aldri regne med å ha en tannhelse lik gjennomsnittet. Jeg pusser tenner hver dag, bruker tanntråd, skyller med fluor, kutta ut surt godteri og app.juice, likevel hadde jeg 4 hull som måtte borres 1 år etter sist jeg var hos tannlegen, og har andre tenner som med jevne mellomrom kiler når jeg spiser den minste bit sjokolade, uten at tannlegen finner hull der.

Pointet mitt er at du kan aldri vite hva som er grunnen til at en annen person må borre. Det finnes flere grunner enn bare dårlig hygiene i munnen.

Skrevet

Helt klart -man kan bare gjøre så godt man kan. noen har sterk emalje, andre ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...