Avalon Skrevet 8. januar 2022 #1 Skrevet 8. januar 2022 Vi har vært på første mekling, og skal på ny siden vi ikke ble enig om en samværsavtale. Vet samværsavtalen må være i boks for alt av søknader. Når alt er i boks av papirer, i hvilken ende av søknadsjungelen begynner man i? Barnebidrag, overgangsstønad, utvidet barnetrygd, redusert bhg pris?? Hvor er det lurt å begynne? En annen ting er dette med barnebidrag. Far er ikke villig til å betale mer enn max halvparten av det bidragskalkulatoren sier når vi tar en ca utregning. Privat avtale er jo mulig, og nav kan kreve det inn. Kan nav senere overta det, at det går fra en privat avtale til en avtale via nav? Hva er egentlig lurest? Og hvor langt skal jeg strekke meg ved en privatavtale med si bidrag på rundt 2-3000kr, som er absolutte max far vil betale? Skal jeg gå med på det, eller lage mer bråk ved å gå rett igjennom nav? Håper på noen tips her til alt jeg lurer på... Går meg vill i alt jeg leser og fars krav til absolutt alt. Er redd for å bli lurt her også for å være ærlig. 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #2 Skrevet 8. januar 2022 Først samværsprosenten. Har du barnet 50% eller mindre så utgår stønadsordningene. Bidrag utgår muligens også med mindre det er stor inntektsforskjell på dere. Du kan ikke bestemme zamværsprosenten, den må far være enig i og skrive under på. Uten det skrivet får du ingenting. Så saken begynner med at dere blir enige og lager et samværsskjema. Husker ikke hva skjemaet heter. Meklingsattest kanskje. Anonymkode: fdcd4...d89 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #3 Skrevet 8. januar 2022 Dropp private avtaler. Det blir bare tull og misnøye. Anonymkode: fdcd4...d89 25
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #4 Skrevet 8. januar 2022 Det er mulig å starte med privat avtale og endre etter hvert og det er mulig med privat avtale men la nav kreve inn. Jeg anbefaler at nav regner ut og krever inn, lei av menn som skal betale minst mulig for sin egen unge. Du behøver ikke begynne et sted, ta det parallelt. Anonymkode: 03e7c...bad 10
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #5 Skrevet 8. januar 2022 Så snart du har meklingsattest og dere er registrert på forskjellig adr (viktig), så søker du på alt samtidig. Nav sin veiledning på nettsiden om hva du kan søke på når du blir alene er ganske grei. Men du må ha minst 60 prosent omsorg. Barnebidrag ville jeg tatt via NAV. Anonymkode: 55276...af6 2
Avalon Skrevet 8. januar 2022 Forfatter #6 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Først samværsprosenten. Har du barnet 50% eller mindre så utgår stønadsordningene. Bidrag utgår muligens også med mindre det er stor inntektsforskjell på dere. Du kan ikke bestemme zamværsprosenten, den må far være enig i og skrive under på. Uten det skrivet får du ingenting. Så saken begynner med at dere blir enige og lager et samværsskjema. Husker ikke hva skjemaet heter. Meklingsattest kanskje. Anonymkode: fdcd4...d89 Det er jeg klar over. Spør om hvor man begynner etter alle papirer er i boks.
Avalon Skrevet 8. januar 2022 Forfatter #7 Skrevet 8. januar 2022 Kan legge til, for at far skal gå med på fast bosted hos meg vil han ha en kontrakt utenom mellom oss som sier at ingen av partene kan flytte ut av kommunen. Har noen vært borti en slik kontrakt? Fått sjekket med noen som kan juss at det er en legitim kontrakt i det minste. Det er fristende å bare la nav sette bidraget, drite i en privat avtale. Men, så er det samarbeidet da... Går utover barnet om jeg provoserer far.. Prosenten blir vi nok heller ikke enig om, der igjen er det hvis jeg provoserer far og ikke går med på hva han vil. Dette er pyton.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #8 Skrevet 8. januar 2022 Hensynet til barnets beste skal danne grunnlaget for samværsordningen. Dersom dere ikke blir enige, må dette løses i rettsvesenet. Jeg har fått innvilget utvidet barnetrygd selv om vi ikke har samværsavtale og barnet ikke er folkeregistrert på min adresse. Jeg kunne dokumentere at barnet likevel bor mest hos meg. Anonymkode: 35e8c...aa2 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #9 Skrevet 9. januar 2022 Avalon skrev (54 minutter siden): Det er jeg klar over. Spør om hvor man begynner etter alle papirer er i boks. Det er jo bare å søke alle søknadene samtidig. Det går jo elektronisk og tar ikke lang tid å fylle ut, du må laste opp papirene som vedlegg så få scannet det som er på papir. Anonymkode: 55276...af6
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #10 Skrevet 9. januar 2022 Be nav regne ut og kreve inn bidrag fra starten av, det er penger barna dine har krav på. Så søker du om utvidet barnetrygd, overgangsstønad og redusert foreldrebetaling. Når du har fått innvilget redusert foreldrebetaling så søker du nav om stønad til barnetilsyn. Anonymkode: c56da...d4a 6
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #11 Skrevet 9. januar 2022 Avalon skrev (7 timer siden): Kan legge til, for at far skal gå med på fast bosted hos meg vil han ha en kontrakt utenom mellom oss som sier at ingen av partene kan flytte ut av kommunen. Har noen vært borti en slik kontrakt? Fått sjekket med noen som kan juss at det er en legitim kontrakt i det minste. Det er fristende å bare la nav sette bidraget, drite i en privat avtale. Men, så er det samarbeidet da... Går utover barnet om jeg provoserer far.. Prosenten blir vi nok heller ikke enig om, der igjen er det hvis jeg provoserer far og ikke går med på hva han vil. Dette er pyton. Ja, det krevde min også. Advokaten min sa at hvis jeg senere ville flytte, ville det være barnets beste og ikke en slik avtale som gjaldt. Du kan gå med på privat avtale om bidrag nå og be nav om å fastsette når som helst senere. Anonymkode: f0f4a...1c6 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #12 Skrevet 9. januar 2022 Avalon skrev (8 timer siden): Kan legge til, for at far skal gå med på fast bosted hos meg vil han ha en kontrakt utenom mellom oss som sier at ingen av partene kan flytte ut av kommunen. Har noen vært borti en slik kontrakt? Fått sjekket med noen som kan juss at det er en legitim kontrakt i det minste. Det er fristende å bare la nav sette bidraget, drite i en privat avtale. Men, så er det samarbeidet da... Går utover barnet om jeg provoserer far.. Prosenten blir vi nok heller ikke enig om, der igjen er det hvis jeg provoserer far og ikke går med på hva han vil. Dette er pyton. Jeg syns det er klokt av far å kreve at ingen kan flytte ut av kommunen. Lykke til, håper dere kommer til en god løsning for hele familien. Jobber du ikke siden du vil ha overgangsstønad? Anonymkode: e4b1f...9b9 4
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #13 Skrevet 9. januar 2022 Avalon skrev (8 timer siden): Det er fristende å bare la nav sette bidraget, drite i en privat avtale. Men, så er det samarbeidet da... Går utover barnet om jeg provoserer far.. Prosenten blir vi nok heller ikke enig om, der igjen er det hvis jeg provoserer far og ikke går med på hva han vil. Dette er pyton. Hm. Hva skjer om du «provoserer» far? Anonymkode: 03e7c...bad 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #14 Skrevet 9. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg syns det er klokt av far å kreve at ingen kan flytte ut av kommunen. Lykke til, håper dere kommer til en god løsning for hele familien. Jobber du ikke siden du vil ha overgangsstønad? Anonymkode: e4b1f...9b9 Man kan få overgangsstønad selv om man er i jobb eller studerer. Stønaden reduseres etter inntekt. Anonymkode: 55276...af6 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #15 Skrevet 9. januar 2022 Det går også utover barnet at far ikke bidrar så mye økonomisk som han skal. La NAV ta seg av utregning og innkreving. Anonymkode: a1858...de7 8
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #16 Skrevet 9. januar 2022 Angående flytting: vi lagde en kontrakt før barnet var født. Vi var - og er - fortsatt sammen, men vi valgte det mens vi fortsatt ville hverandre og barnets beste. I kontrakten skrev vi at den som flytter bort fra barnehage/skolekretsen er den som frasier seg retten til 50-50 (som var utgangspunktet etter ca 3 år). Jeg synes det er et fornuftig punkt å ha med. Anonymkode: b837b...e54 4
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #17 Skrevet 9. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Angående flytting: vi lagde en kontrakt før barnet var født. Vi var - og er - fortsatt sammen, men vi valgte det mens vi fortsatt ville hverandre og barnets beste. I kontrakten skrev vi at den som flytter bort fra barnehage/skolekretsen er den som frasier seg retten til 50-50 (som var utgangspunktet etter ca 3 år). Jeg synes det er et fornuftig punkt å ha med. Anonymkode: b837b...e54 Dette forutsetter jo at det er til barnets beste å ha mest samvær med den som ikke flytter, og det er jo ikke sikkert. Omsorgsevne kan endre seg. Kan ikke forstå at en slik kontrakt har noen verdi hvis det blir en reell konflikt. Anonymkode: 35e8c...aa2 4
Avalon Skrevet 10. januar 2022 Forfatter #18 Skrevet 10. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 9.1.2022 den 8.41): Hm. Hva skjer om du «provoserer» far? Anonymkode: 03e7c...bad Oppfører seg truende blant annet. 1
Avalon Skrevet 10. januar 2022 Forfatter #19 Skrevet 10. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 9.1.2022 den 8.16): Jeg syns det er klokt av far å kreve at ingen kan flytte ut av kommunen. Lykke til, håper dere kommer til en god løsning for hele familien. Jobber du ikke siden du vil ha overgangsstønad? Anonymkode: e4b1f...9b9 Han kan fint få den kontrakten, er mitt hjemsted og jeg som har nettverket mitt her. Den med flyttefot og som er uten nettverk er han. Har en deltidsjobb (hatt denne i 4 år) og leter etter en til. Vært hjemme med barnet i et år ekstra. 1
Avalon Skrevet 10. januar 2022 Forfatter #20 Skrevet 10. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 9.1.2022 den 10.11): Angående flytting: vi lagde en kontrakt før barnet var født. Vi var - og er - fortsatt sammen, men vi valgte det mens vi fortsatt ville hverandre og barnets beste. I kontrakten skrev vi at den som flytter bort fra barnehage/skolekretsen er den som frasier seg retten til 50-50 (som var utgangspunktet etter ca 3 år). Jeg synes det er et fornuftig punkt å ha med. Anonymkode: b837b...e54 Det var faktisk veldig lurt, men tviler på at han er enig i det da han allerede har flyttet bort fra barnehage/skolekretsen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå