Gå til innhold

En foreldre som jobber offshore

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Voldsomt så idyllisert tilværelsen sammen med offshorearbeidere blir her, gitt 🙄 Det er nok mer nyansert enn som så.

Det er slitsomt som mor å være hjemme alene med barn i ukene far er borte (for ja, av 90 % som lever sånn, er det far som er offshore). Du har full jobb selv, og lange, lange dager. Aldri pusterom, kan aldri forlate huset for å gå en tur på kveldstid når barna er små. Og småbarnsfasen er den tyngste i en sånn tilværelse.

I tillegg er far ofte borte på viktige dager ila året. Du kommer til å stå alene med veldig mye vedr. bhg, skole, ved sykdom hos deg selv og barn, osv. Du får aldri pause. 

Det er ikke verdt det. Det er mye bedre å alltid være to foreldre hjemme, i vanlige dagjobber. Turnusjobber også, forsåvidt - for du kommer alltid hjem likevel. Da er man alltid to om alt, i en travel hverdag. Man kan trikse det til med at én leverer litt senere i bhg, og én kan hente litt tidligere. En kan ordne med middag, mens en annen ordner i hus og med barn - samtidig. 

Dynamikken i de fleste slike par, er heller ikke sånn at mor har fri tre eller fire uker når far er hjemme. Far tar ikke magisk over alt av oppgaver i det han trår inn døren. Tvert imot, mange av de er slitne etter to uker offshore, og bruker en uke eller to på å komme seg. Og vips, så skal de reise igjen.

Det er far som vinner på å ha en slik jobb, ikke mor og barn. Når far er på jobb, slipper han å handle, lage seg mat, ingenting av husarbeid. Han kan fokusere KUN på jobb, og har FRI i tre og fire uker når han er hjemme. Mor derimot - full jobb hver eneste dag, året rundt, pluss alt av husarbeid, barn, hund når han er borte. 

Så nei - anbefales ikke. Men bevares, om du trives med å drukne i arbeid, utslette deg selv og alltid være den som tar ansvar - kjør på! 

Til advarsel. Det er en grunn til at bruddstatistikken er skyhøy blant slike par. 

Anonymkode: bb91d...58c

Jeg er enig i at den ikke skal idyllisere det, eller hevde at "det er jo lett". Men i dette innlegget syns jeg det blir motsatt. At en bare ser potensielle problemer igjen. Jeg opplever det ikke som du beskriver. Men det er forskjell på barn, det er forskjell på foreldre, på parforhold, på mors jobb, på hvordan en bor, på nettverket en har rundt seg. Det går egentlig ikke an å å si at det er hverken enkelt og greit eller svært tøft med en skiftarbeidende forelder. Hver enkelt familie som det er aktuelt for må vurdere selv, og evt. prøve det, for å finne sin fasit.

Jeg har ikke sett statistikk på det. Men mannen min sier også at han tror det er flere samlivsbrudd blant skift-/offshorearbeidere enn enn andre, basert på kolleger. Det er en ting å være obs på. Men det betyr ikke at samlivet er dømt om en (ja, oftest mannen) begynner i den type jobb. Jeg kjenner til flere som har det fint. Jeg har forøvrig jobbet skift selv også, men jeg ønsket ikke å fortsette med det. Mannen min tilbød seg å gå over til dagtidsstilling på land så jeg kunne fortsette i min jobb da vi planla barn. Det hadde jeg ikke noe som helst ønske om, jeg hadde ikke orket å være borte fra barna flere døgn i strekk eller gå helt glipp av bursdager og høytider. For ham veier det opp at han er helt hjemme og kan være hundre prosent sammen med barna i friperiodene, men jeg hadde ikke opplevd det slik. I mitt hode er det jeg som har det best, i hans hode er det han. 

Anonymkode: f9dcb...72f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette bør dere jo absolutt få til. 

Jeg er alene med barn 100%, har ingen pappa som kommer hjem og har helt fri i 4 uker - går fint det også! 

Anonymkode: bdbfa...e6b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

min jobber 2/4
Synes det var pyton når ungene var små, men nå som begge er på skolen og klarer det meste selv, så er det supert.

Mannen får gjort husarbeid og handling mens jeg er på jobb, kan hente de på skolen om det er drittvær (har en km å gå hjem). Og så tar han barns sykdom 2/3 av året siden han har fri.

men man lever jo som en alenemor 1/3 av året (bortsett fra økonomisk), det er hektisk. Hadde aldri giddet en 50% ordning, det hadde ikke vert verdt pengene.

Anonymkode: 64057...acb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det kommer jo an på. Du kan ikke akkurat ha fleksitid eller hjemmekontor TS, så det vil jo bli 9 timer lange barnehagedager for barna dine når mannen din er borte. Noe som betyr slitne unger som sutrer mye. Og når f eks eldste starter på skolen og starter med fritidsaktiviteter, så må du jo ta med småsøsken på det og håpe at de ikke sovner i bilen til og fra... Her i huset hadde det ikke gått med en forelder bortreist, da måtte flere av barna ha sluttet med sporten sin da vi ikke bor sentralt nok til at de kan gå selv, og da flere av tidspunktene kræsjer med hverandre.

Men klart, hvis du kan komprimere vaktene dine til når mannen din er hjemme og stort sett jobbe dag- og nattevakter, så kan det jo bli riktig så bra.

Anonymkode: aa29e...989

Med to barn går det greit med fritidsaktiviteter. De er allerede med på turn begge to, det har gått greit alene med to når mannen min ikke har kunnet vært med.

Angående at de får 9 timer lange dager i barnehagen, ja men det får de nå også. Mannen min reiser på jobb i 5 tiden og er hjemme mellom 16 og 17 hver dag. Jeg leverer de 07.15 og henter de 15.30, når jeg jobber ettermiddag leverer jeg 9 pga de har tidspunkter man skal levere til, og da blir de hentet av mannen min mellom 16 og 17.

Anonymkode: abf84...175

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min mann jobber offshore 2-4. vi har tre barn på 3,5 og 6 år. Det er veldig travelt og slitsomt når han er borte. Da handler alt om planlegging og forberedelser. Legge fram klær, smøre matpakker dagen før, ukeshandle osv.. men det går veldig fint når du kommer inn i det. Jeg synst alltid at de første par dagene er verst etter han har reist, så går det seg liksom til :) 

Anonymkode: fbbc0...5d4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tenk på hva alenemødre klarer du. 14 dager alene med barn er vel ingenting?? 

Anonymkode: 81fe4...551

Joda men det er ikke noe jeg er nå, derfor jeg stiller spørsmål her eller?😊 Vi har heller ikke familie rundt oss til å kunne stille opp som barnevakt. Får jeg 40 i feber er jeg dønn alene, men har også opplevd det når mannen min har vært på reisejobb, minste på 4 mnd og eldste på 2 år den gangen, måtte smøre mange nister da jeg var ikke klarte å løfte en muskel nesten når feberen steig. Alle alenemødre !jeg! kjenner til har massevis av muligheter til pass, dobbelt sett med besteforeldre, tanter onkler osv... men jeg tenker at lønnen er verdt det når vi sliter så nå med inntekt....

Vi må nok selge en bil så kan han ta buss tur/retur når han skal på jobb. Men nå så MÅ han ha bil pga vi jobber motsatt vei av hverandre, turnus osv. Hadde vært verre økonomisk uten 2 biler nå men når han jobber offshore vil det bli bedre.. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Går det greit? Vi har 2 barn på 2 og 4 år. Vi sliter økonomisk og prøver å finne løsningen på å få en bedre hverdag. Min mann har 24 til 26 000 utbetalt hver mnd. Funnet ut at offshore arbeidere har litt mer. Muligens 200 000 mer i årslønn men det varierer jo.. 

Jeg blir alene med barna 2 uker så har jeg mannen min 4 uker hjemme. 

Jeg er lærling nå, men tenker å være vikar når han eventuelt skal jobbe offshore. Så kan jeg jobbe dagvakter de to ukene han er borte, og så mye jeg vil de andre ukene. Jobber innenfor helse. Jeg skal tilbake til gamle arbeidsplassen i såkalt, + sykehjem så skal jeg høre om en jobb til slik at jeg har litt flere vakter å få. Men vet at man kan jobbe omtrent 200% I denne kommunen som vikar... 

Hvordan funker det for den som er alene de 2 ukene? 

Har 2 barn og en mann offshore. Det går helt fint. Vi er vant til det og god lønn. Mye fri når han er hjemme og mye familietid.   Du må bare si at han er offshore 2uker og da kan du kun ta dagtid jobb. De må vel klare å tilrettelegge det? Hør med de på forhånd!

Anonymkode: 2f417...471

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Joda men det er ikke noe jeg er nå, derfor jeg stiller spørsmål her eller?😊 Vi har heller ikke familie rundt oss til å kunne stille opp som barnevakt. Får jeg 40 i feber er jeg dønn alene, men har også opplevd det når mannen min har vært på reisejobb, minste på 4 mnd og eldste på 2 år den gangen, måtte smøre mange nister da jeg var ikke klarte å løfte en muskel nesten når feberen steig. Alle alenemødre !jeg! kjenner til har massevis av muligheter til pass, dobbelt sett med besteforeldre, tanter onkler osv... men jeg tenker at lønnen er verdt det når vi sliter så nå med inntekt....

Vi må nok selge en bil så kan han ta buss tur/retur når han skal på jobb. Men nå så MÅ han ha bil pga vi jobber motsatt vei av hverandre, turnus osv. Hadde vært verre økonomisk uten 2 biler nå men når han jobber offshore vil det bli bedre.. 

Ja vi har heller ikke noe pass. Alt gjøres alltid alene. Men utrolig hva man klarer alene. Og blir du alvorlig syk og må på sykehus så får han jo helikopter hjem. Om det er helt nød. (Men det er dyrt så ikke på tull) .

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min mann jobber offshore 2-4. vi har tre barn på 3,5 og 6 år. Det er veldig travelt og slitsomt når han er borte. Da handler alt om planlegging og forberedelser. Legge fram klær, smøre matpakker dagen før, ukeshandle osv.. men det går veldig fint når du kommer inn i det. Jeg synst alltid at de første par dagene er verst etter han har reist, så går det seg liksom til :) 

Jeg har det omvendt, i begynnelsen går det helt fint. 1 uke alene hadde vært null stress. Men siste uken blir gradvis tøffere for da er jeg utslitt over å være den eneste som kan ta nattevåk og levering/henting barnehage/skole + vaske, rydde, handle etc. Berømmer virkelig alenemødre (og da mener jeg ikke 50/50 mødre) men de som står helt alene om ansvaret. Kudos til dere.

Anonymkode: 23e08...8a2

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Voldsomt så idyllisert tilværelsen sammen med offshorearbeidere blir her, gitt 🙄 Det er nok mer nyansert enn som så.

Det er slitsomt som mor å være hjemme alene med barn i ukene far er borte (for ja, av 90 % som lever sånn, er det far som er offshore). Du har full jobb selv, og lange, lange dager. Aldri pusterom, kan aldri forlate huset for å gå en tur på kveldstid når barna er små. Og småbarnsfasen er den tyngste i en sånn tilværelse.

I tillegg er far ofte borte på viktige dager ila året. Du kommer til å stå alene med veldig mye vedr. bhg, skole, ved sykdom hos deg selv og barn, osv. Du får aldri pause. 

Det er ikke verdt det. Det er mye bedre å alltid være to foreldre hjemme, i vanlige dagjobber. Turnusjobber også, forsåvidt - for du kommer alltid hjem likevel. Da er man alltid to om alt, i en travel hverdag. Man kan trikse det til med at én leverer litt senere i bhg, og én kan hente litt tidligere. En kan ordne med middag, mens en annen ordner i hus og med barn - samtidig. 

Dynamikken i de fleste slike par, er heller ikke sånn at mor har fri tre eller fire uker når far er hjemme. Far tar ikke magisk over alt av oppgaver i det han trår inn døren. Tvert imot, mange av de er slitne etter to uker offshore, og bruker en uke eller to på å komme seg. Og vips, så skal de reise igjen.

Det er far som vinner på å ha en slik jobb, ikke mor og barn. Når far er på jobb, slipper han å handle, lage seg mat, ingenting av husarbeid. Han kan fokusere KUN på jobb, og har FRI i tre og fire uker når han er hjemme. Mor derimot - full jobb hver eneste dag, året rundt, pluss alt av husarbeid, barn, hund når han er borte. 

Så nei - anbefales ikke. Men bevares, om du trives med å drukne i arbeid, utslette deg selv og alltid være den som tar ansvar - kjør på! 

Til advarsel. Det er en grunn til at bruddstatistikken er skyhøy blant slike par. 

Jeg syns dette ble veldig negativ. Eneste gangene jeg hater at mannen er borte, er når det er omgangssyke i hus 😅

Min mann bruker en dag eller 3 på komme seg ordentlig på beina etter en måned på jobb (jetlag), men jo, så tar han over det meste. Matlaging, klesvask, henting og kjøring av ungene og handling. Vi har såå mye med familietid. Ungene hadde mye fri fra barnehagen og SFO når han var hjemme.

Ting vi gjør de siste dagene før han reiser for å lette trykket på oss hjemme: han lager opp endel middager og har på frysen som vi kan varme, han storhandler, fyller opp bilen med drivstoff, henter inn ved og skittentøyskurven et tømt. Alltid 2 ekstra dyner og puter med nytt sengetøy lett tilgjengelig i tilfelle oppkast på natten. Vasker hus. 

Gode rutiner og god kommunikasjon er nøkkelen!

Anonymkode: dd353...bbb

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Takk for supert svar til deg og flere her 😊 

AnonymBruker
Skrevet

Ja vi har heller ikke noe pass. Alt gjøres alltid alene. Men utrolig hva man klarer alene. Og blir du alvorlig syk og må på sykehus så får han jo helikopter hjem. Om det er helt nød. (Men det er dyrt så ikke på tull) .

Må han eventuelt stå for helikopter regning selv om noe alvorlig skulle skjedd? Satser på at det aldri skjer da..🙈

AnonymBruker
Skrevet

Høres jo helt gull ut! Vi har mye å forbedre først så klart, og jeg vil helst jobbe netter de 4 ukene han er hjemme så da må jeg undersøke hvor det trengs flest nattevakter, pga nattevakt kan jeg ikke velge og vrake i her, det er som gull her i kommunen. Men dag og kveld får jeg nok av.. 

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke noe for meg. Mannen min jobbet nattskift før, og det var greit for et par år men etterhvert ble det slitsomt, så han sluttet. Jeg liker å se og å være med mannen min, har liksom ikke giftet meg for å være ensom, om du skjønner. Kan sikkert funke for andre, men ikke for oss. 

Anonymkode: 4b877...714

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Må han eventuelt stå for helikopter regning selv om noe alvorlig skulle skjedd? Satser på at det aldri skjer da..🙈

Den tar arbeidsgiver. Og det er ikke så uvanlig. Broren min har blitt flydd hjem noen ganger i løpet av årene når kona hans har blitt syk. Og det er ikke snakk om sykehus-syk, men for syk til å ta vare på barna selv. Omgangssyke for eksempel.

Anonymkode: c4153...bcf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

"Skilsmisserotasjonen" 11:9 eksisterer vel ikke lenger  (11 dager ute, 9 dager hjemme), og så vidt jeg vet er det ikke lenger høyere sjanse for samlivsbrudd for de som jobber offshore enn for alle andre.

Jeg var gressenke på grunn av offshore-jobbing i nesten 20 år, og den eneste grunnen til at han fikk seg landjobb var at han fikk eldre foreldre som behøvde mer hjelp enn jeg klarte å stå med alene når han var borte.

Faktisk savner begge den tiden da han var borte i to uker, og hjemme tilsvarende.
Ikke på grunn av lønnen, for han var ikke av dem som hadde høy lønn ute, men fordi rutinene vi hadde da passet oss bedre enn de vi har mulighet til å ha nå gjør.

Det var noen tunge stunder da barna var små, enda mer da de ble tenåringer, og når det plutselig oppsto akuttsituasjoner mens han var ute, men ut over det var dette en ordning som passet oss veldig godt.

At en slik hverdag ikke passer alle er forståelig, og hver familie må finne ut hva som passer dem, men å svartmale det i en slik grad du gjør i ditt innlegg er unødvendig.

Anonymkode: c47f7...55f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har mannen din ett tilbud om offshorejobb? Man må ta dyre sikkerhetskurs og sertifiseringer for å få jobb ute og selv da har man ingen garanti. 
Hvis dere sliter økonomisk er det kanskje ikke så lurt å blåse av halvannen månedslønn på det uten en garanti for at han kommer ut?

I tillegg er det ingen som går rett i fast jobb offshore. Man er ringevikar først. Kanskje i flere år. Det kan bli mange tette turer og ustabil turnus, eller kanskje ingen turer i det hele tatt. Å så er det konstant oppbemanning og nedbemanning. Særlig på flyterigger. Man er aldri trygg i jobben. Selv etter flere år ute. 

Mitt råd er ihvertfall å ikke si opp jobben han har nå før alt er i boks offshore. Det hjelper ikke med 40 000 i lønn hvis man bare får en eller to slike lønner i året og halvparten går i kurs og helseattester som må fornyes annenhvert år

Anonymkode: 6fb85...b5c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg syns dette ble veldig negativ. Eneste gangene jeg hater at mannen er borte, er når det er omgangssyke i hus 😅

Min mann bruker en dag eller 3 på komme seg ordentlig på beina etter en måned på jobb (jetlag), men jo, så tar han over det meste. Matlaging, klesvask, henting og kjøring av ungene og handling. Vi har såå mye med familietid. Ungene hadde mye fri fra barnehagen og SFO når han var hjemme.

Ting vi gjør de siste dagene før han reiser for å lette trykket på oss hjemme: han lager opp endel middager og har på frysen som vi kan varme, han storhandler, fyller opp bilen med drivstoff, henter inn ved og skittentøyskurven et tømt. Alltid 2 ekstra dyner og puter med nytt sengetøy lett tilgjengelig i tilfelle oppkast på natten. Vasker hus. 

Gode rutiner og god kommunikasjon er nøkkelen!

Anonymkode: dd353...bbb

Du er heldig med mannen din, for slik fungerer det ikke for de fleste - kommunikasjon eller ei. Den som jobber offshore, har ikke innsikt i hvordan hverdagen er for den hjemme. Spesielt om vedkommende aldri har jobbet annet enn offshore. Og det blir verre dess eldre mannen blir. 

Som sagt - skyhøy bruddstatistikk, så vær forsiktig med å rosemale denne tilværelsen for andre. Jeg har mann offshore selv, og mange innad i familie og blant venner ellers. Her på vestlandet er det mye av dette. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du er heldig med mannen din, for slik fungerer det ikke for de fleste - kommunikasjon eller ei. Den som jobber offshore, har ikke innsikt i hvordan hverdagen er for den hjemme. Spesielt om vedkommende aldri har jobbet annet enn offshore. Og det blir verre dess eldre mannen blir. 

Som sagt - skyhøy bruddstatistikk, så vær forsiktig med å rosemale denne tilværelsen for andre. Jeg har mann offshore selv, og mange innad i familie og blant venner ellers. Her på vestlandet er det mye av dette. 

Men selv om offshorearbeid skaper noen egne utfordringer i det at partneren tidvis er helt borte, er ikke kommunikasjonsproblemer og å ikke ha forståelse for hverandre forbeholdt par der den ene jobber offshore. 

Jeg er også i et miljø der mange par rundt oss har en (mannen) som jobber offshore. Men jeg har mange venner hvor begge har jobb med «vanlig» arbeidstid. Og det er like mange av de sistnevnte som sliter med kommunikasjon og arbeidsfordeling. Uten at min omgangskrets er representativ for alle, selvsagt. 

Jeg vet ikke om det er forsket på. Men jeg tror at har en god kommunikasjon i forholdet, er bevisst og tar tak i utfordringer, vil ikke en offshoreturnus ødelegge. Og motsatt, sliter en med dette, er det ikke sikkert det hjelper å ikke jobbe offshore. Å få barn sammen og ha småbarn setter ofte forhold på prøve uansett. 

Anonymkode: f9dcb...72f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har prøvd å bo sammen med offshore arbeider. Ingen idyll. Han har ikke peiling på hvordan det er hjemme med tre små barn. Han bruker flere dager på å «komme seg» etter jobb. Ikke rart de forholdene ryker. 90% av menn på tinder er offshore arbeidere. De er som regel late når de er hjemme. 

Anonymkode: 499d8...9d9

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...