Gå til innhold

En foreldre som jobber offshore

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Går det greit? Vi har 2 barn på 2 og 4 år. Vi sliter økonomisk og prøver å finne løsningen på å få en bedre hverdag. Min mann har 24 til 26 000 utbetalt hver mnd. Funnet ut at offshore arbeidere har litt mer. Muligens 200 000 mer i årslønn men det varierer jo.. 

Jeg blir alene med barna 2 uker så har jeg mannen min 4 uker hjemme. 

Jeg er lærling nå, men tenker å være vikar når han eventuelt skal jobbe offshore. Så kan jeg jobbe dagvakter de to ukene han er borte, og så mye jeg vil de andre ukene. Jobber innenfor helse. Jeg skal tilbake til gamle arbeidsplassen i såkalt, + sykehjem så skal jeg høre om en jobb til slik at jeg har litt flere vakter å få. Men vet at man kan jobbe omtrent 200% I denne kommunen som vikar... 

Hvordan funker det for den som er alene de 2 ukene? 

Anonymkode: abf84...175

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en mann som jobber 4-4 turnus. Vi har ett barn på 3 år. Både barnet vårt og jeg har div helseproblemer så det å være alene i 4 uker er ganske krevende både psykisk og fysisk. Jeg jobber redusert å har derfor lite utbetalt i mnd i forhold til han. Vi har ikke råda til at han slutter med den jobben. Jeg har heldigvis både min og hans familie ikke så alt for langt unna som kan hjelpe til når det er behov. Uten de så hadde det ikke funket. 

Anonymkode: 2fa65...bd4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en bror som jobber 2-4. Svigerinna mi syntes det ble for hardt etter barn nummer to og broren min fikk seg jobb på land. Hun angret fort. Hun visste ikke hvor godt hun hadde det. Så han har fått seg jobb offshore igjen.

Anonymkode: c4153...bcf

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge igjen til du er ferdig som lærling? Du dobler vel lønna di når du tar fagbrev. Det er svært vanskelig å få jobb offshore. Utrolig mange søkere og man må ta kurs for 40 000,- uten garanti for å komme ut. Så jeg ville ikke lagt alle eggene i èn kurv var jeg dere. 

Anonymkode: 6fb85...b5c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min venninne har i 9 år nå vært hjemme med 3 barn, nå henholdsvis 5,7 og 9 år. Faren alltid vært offshore arbeider,det har fungert fint fordi, selv om det er tøft å være hjemme alene 2 uker, iallefall når den minste var baby. Lønnen er jo som regel betydelig bedre.

Anonymkode: a156a...24b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Må da vel gå greit å være alene hjemme i 2 uker, også ha mannen hjemme i hele 4 uker? 

Og om man får det bedre økonomisk må det være topp? 

Du må bare planlegge mer, men 2 uker går jo fort. 

Anonymkode: 975de...924

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Nå har barna våre tenåringer, men mannen min har jobbet offshore før eldste ble født for 17 år siden. Jeg har jobbet 100% fra yngstemann var to år (jobbet 80% før det). Har gått helt fint. 

Anonymkode: 0761b...d15

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Helt genialt opplegg man har nå den ene jobber offshore, men man må jo være selvstendig anlagt og ikke avhengig av et annet menneske for å få det til.

Anonymkode: f47d8...184

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har hatt det slik i 20år. Og er alene med 4 barn når han er ute, og går i 100% jobb. Går helt fint 😊 Men alltid godt når han kommer hjem 

Anonymkode: b6bcb...bc4

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo an på. Du kan ikke akkurat ha fleksitid eller hjemmekontor TS, så det vil jo bli 9 timer lange barnehagedager for barna dine når mannen din er borte. Noe som betyr slitne unger som sutrer mye. Og når f eks eldste starter på skolen og starter med fritidsaktiviteter, så må du jo ta med småsøsken på det og håpe at de ikke sovner i bilen til og fra... Her i huset hadde det ikke gått med en forelder bortreist, da måtte flere av barna ha sluttet med sporten sin da vi ikke bor sentralt nok til at de kan gå selv, og da flere av tidspunktene kræsjer med hverandre.

Men klart, hvis du kan komprimere vaktene dine til når mannen din er hjemme og stort sett jobbe dag- og nattevakter, så kan det jo bli riktig så bra.

Anonymkode: aa29e...989

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Har hatt det slik i 20år. Og er alene med 4 barn når han er ute, og går i 100% jobb. Går helt fint 😊 Men alltid godt når han kommer hjem 

Anonymkode: b6bcb...bc4

Hva jobber du med? 

Anonymkode: aa29e...989

AnonymBruker
Skrevet

Her jobber mannen borte to uker av gangen og har fri i to uker og det går jo greit, men det er hardt.

Og trist. Alt for mange bursdager/ferier/jul/selskaper/bryllup/17. mai han har gått glipp av. Triste ferier, helvete hvis jeg er syk. Jeg må stå for absolutt alt selv de ukene han er borte. Hadde det ikke vært for at vi trengte lønnen hadde han sluttet for lenge siden. Jeg er liksom alenemamma 50% av tiden, selvom jeg er godt gift og det liker jeg ikke.

Anonymkode: 654b2...3f8

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det jeg tenker er litt viktig når den ene jobber offshore, er at henting/levering i barnehage er enkelt. Og at det er enkelt å handle inn mat og det som trengs. 

Blir kaos om en unge skal hit, en annen dit og dagligvaren er i andre enden av bygda/byen. 

For å være alene med unger er en ting, men når alt annet blir tungvint, da kan det bli hektisk og slitsomt. 

Anonymkode: 3bfbc...985

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er dame med små barn som jobber offshore og ville ikke hatt en annen jobb. Jeg er så og si aleine med alt de 4 ukene jeg er hjemme og det er aldri noe stress for barna. Jeg har vært aleinemor og mannen har jobbet offshore å det går helt fint. Har sett flere damer som klager seg i hel av å være aleine i 2 uker, det reagerer jeg på...

Anonymkode: 6b15d...33a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er dame med små barn som jobber offshore og ville ikke hatt en annen jobb. Jeg er så og si aleine med alt de 4 ukene jeg er hjemme og det er aldri noe stress for barna. Jeg har vært aleinemor og mannen har jobbet offshore å det går helt fint. Har sett flere damer som klager seg i hel av å være aleine i 2 uker, det reagerer jeg på...

Anonymkode: 6b15d...33a

Er de ikke litt for små til å sende på sjøen? ;) 

Anonymkode: 3bfbc...985

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Man får mye mer tid sammen som familie med en sånn turnus, 2-4 er egentlig en skikkelig luksusturnus. Jeg jobbet sammen med ei som hadde samboer med en slik turnus, og de så hverandre MYE mer enn min samboer og jeg, som er lege og jobber turnus. Jeg tviler ikke på at det er tøft med 2 uker alene med ungene i strekk, men jeg har i praksis gjort det fulltid i tre år (minus helgene), og det går jo når det må gå. De fire ukene hjemme ville veid opp for MYE. Dette betinger selvsagt at mannen faktisk stiller opp og tar ansvar når han er hjemme, og ikke begynner å realisere seg selv med tidkrevende hobbyer, festing, oppussing og annet som gjør at du blir sittende med alt ansvaret i friukene også. Det er nok viktig med god kommunikasjon. Hvis han kommer hjem fra Nordsjøen og er sliten etter å ha jobbet 12 timer i døgnet i to uker, mens hun er sliten etter å ha jobbet + hatt to småbarn 24/7 i to uker, og begge forventer å få fri og slappe av når han kommer hjem, da kan det bli kræsj. 

Så jeg ville sagt go for it, uten tvil. Hvis min sykehuslegemann hadde foreslått det, hadde jeg sagt ja. Livet vårt ville vært mye roligere og bedre. 
Nå er det ikke nødvendigvis enkelt å få seg jobb i Nordsjøen, da. Og den som er hjemme må regne med at det kan bli endringer ved for eksempel uvær og akutt sykdom slik at man må jobbe ekstra, så man bør ha en fleksibel jobb selv. 

Anonymkode: ea7dc...6de

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Min mann jobber 4-4 turnus. Det går stort sett fint, selv om det er noen harde perioder innimellom. Vi har tre barn, jeg jobber 80 %. Da har jeg en dag til å handle, vaske eller sove på 😅

Anonymkode: dd353...bbb

AnonymBruker
Skrevet

Tenk på hva alenemødre klarer du. 14 dager alene med barn er vel ingenting?? 

Anonymkode: 81fe4...551

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Mannen min jobber 4-4 og vi har barn på samme alder som dere. Det mest utfordrende med det syns jeg er min jobb. Jeg har bare en liten fast stilling, men for tiden er det lett å få 100 % arbeid eller mer til ved å ta tilkallingsvakter. Som deg, har jeg arbeid hvor det stort sett kreves å være til stede på jobb. Dermed blir det lange dager for barna i barnehage, og vi har en barnehage med litt kortere åpningstider enn snittet, så det begrenser hvor jeg kan ta vakter.

Jeg syns det er en del stress forbundet med å rekke levering og henting og komme presis på jobb. Særlig når det snør. Men vi løser det med at jeg jobber mindre i mannens arbeidsuker, og heller litt ekstra når han har fri. Dette med at det blir bursdager og høytider hvor jeg er alene med barna og vi savner mannen, er til tider kjipt. Men vi bruker Facetime flittig, barna er vant med det fra de var babyer. Tiden alene med barna er fin, man finner sine rutiner. Det er som om hjemmet har to litt ulike rytmer. Og det blir gjerne litt krøll de første dagene etter at mannen har reist, og faktisk også de første etter at han har kommet hjem og vi skal samkjøre oss igjen. Men vi trives med måten vi begge jobber på, og har konkludert med at vi skal fortsette med det.  

Anonymkode: f9dcb...72f

AnonymBruker
Skrevet

Voldsomt så idyllisert tilværelsen sammen med offshorearbeidere blir her, gitt 🙄 Det er nok mer nyansert enn som så.

Det er slitsomt som mor å være hjemme alene med barn i ukene far er borte (for ja, av 90 % som lever sånn, er det far som er offshore). Du har full jobb selv, og lange, lange dager. Aldri pusterom, kan aldri forlate huset for å gå en tur på kveldstid når barna er små. Og småbarnsfasen er den tyngste i en sånn tilværelse.

I tillegg er far ofte borte på viktige dager ila året. Du kommer til å stå alene med veldig mye vedr. bhg, skole, ved sykdom hos deg selv og barn, osv. Du får aldri pause. 

Det er ikke verdt det. Det er mye bedre å alltid være to foreldre hjemme, i vanlige dagjobber. Turnusjobber også, forsåvidt - for du kommer alltid hjem likevel. Da er man alltid to om alt, i en travel hverdag. Man kan trikse det til med at én leverer litt senere i bhg, og én kan hente litt tidligere. En kan ordne med middag, mens en annen ordner i hus og med barn - samtidig. 

Dynamikken i de fleste slike par, er heller ikke sånn at mor har fri tre eller fire uker når far er hjemme. Far tar ikke magisk over alt av oppgaver i det han trår inn døren. Tvert imot, mange av de er slitne etter to uker offshore, og bruker en uke eller to på å komme seg. Og vips, så skal de reise igjen.

Det er far som vinner på å ha en slik jobb, ikke mor og barn. Når far er på jobb, slipper han å handle, lage seg mat, ingenting av husarbeid. Han kan fokusere KUN på jobb, og har FRI i tre og fire uker når han er hjemme. Mor derimot - full jobb hver eneste dag, året rundt, pluss alt av husarbeid, barn, hund når han er borte. 

Så nei - anbefales ikke. Men bevares, om du trives med å drukne i arbeid, utslette deg selv og alltid være den som tar ansvar - kjør på! 

Til advarsel. Det er en grunn til at bruddstatistikken er skyhøy blant slike par. 

Anonymkode: bb91d...58c

• Liker 14
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...