Gå til innhold

Nyfødt baby og samboer som ikke bidrar hjemme

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Albbas
8 hours ago, AnonymBruker said:

Har nok formulert meg feil, dette gjelder altså ikke kun i ukedagene, men også i helger og ferie. Han skal selvsagt ikke stå opp om nettene, har aldri bedt han gjøre det, verken i ukedagene eller helgen fordi jeg vet han trenger søvnen.

Jeg ønsker også at han bidrar med husarbeid slik at jeg slipper å gjøre alt husarbeidet. Mener da ikke at han skal gjøre alt, men f.eks at han kan rydde ut/inn av oppvaskmaskinen etter middag, kanskje handle mat på vei hjem fra jobb osv. Jeg får ikke muligheten til å hente meg inn, slik han gjør hver natt i både ukedagene og helgene, fordi selv om han tar baby etter jobb må jo jeg gjøre alt husarbeid, mens han kan legge seg på sofaen med baby på fanget. Jeg kan ikke sette meg ned foran tvn eller slenge meg i sengen en time eller to. Baby sover som sagt kun korte dupper om nettene (maks 1 - 1,5 time sammenhengende, men ofte kun bare 30 min) på dagen sover hen nesten ikke i det hele tatt, kanskje 20 min noen få ganger om dagen. 

Anonymkode: 6b5da...529

Du må faktisk bare gå. Dette kommer til å bli så uendelig mye verre når du ikke er i permisjon mer. Eller når du i tillegg har en ettåring som roter minst like som samboeren. 

Du er en kvinne i barsel, og han bidrar ingenting!? Det er faktisk fullstendig hårreisende. 

Jeg gjorde også mest husarbeid i ukedagene da jeg var i permisjon, men den første måneden var unntakstilstand, og mannen gjorde ca alt. Etterhvert tok jeg det meste, først og fremst fordi jeg likte å få en liten pause med matlaging osv når mannen kom hjem. Men han bidro jo med husarbeid i helger, og forventet ikke at jeg gjorde noe som helst. 

Problemet her er jo ikke bare det praktiske, men at han har helt forkastelige holdninger og ingen respekt for deg. Dette blir bare verre. 

Ville gått. Ha samvær hjemme hos han så slipper du rotet hans hjemme. Det er egentlig han som har avsluttet forholde, fordi han ikke tar i et tak. Du gjennomfører bare konsekvensen han har valgt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han hjalp ikke til med husarbeid når du skulle være sengeliggende pga fare for prematur fødsel? 

Dette er vel toppen av egoisme. Verken din eller babyens helse var viktig nok til å bidra. 

Du må virkelig sørge for god prevensjon nå! 

Anonymkode: ca978...90b

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk enig med dem som sier at du bør avslutte forholdet. Han kommer ikke til å forandre seg. Du kommer til å slite deg ut. I tillegg eier han huset - hva får du igjen om du går fra han? Hvordan er du ivaretatt økonomisk? 

Anonymkode: 04398...2e3

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Han hjalp ikke til med husarbeid når du skulle være sengeliggende pga fare for prematur fødsel? 

Dette er vel toppen av egoisme. Verken din eller babyens helse var viktig nok til å bidra. 

Du må virkelig sørge for god prevensjon nå! 

Anonymkode: ca978...90b

hun må sørge for aldri å ligge med han dotten igjen

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du vet at når man har barn så bør man sette i litt mer effort i å løse problemer og utfordringer, enn å pakke sammen sakene etter den minste motstand? Hvis man skal løse opp en familie pga uenighet om husarbeid, så lurer jeg på hvor lite man skal tåle før man pakker og drar. 

Du ved vel at f. Eks. familievernkontoret eksisterer av en grunn...? 

Anonymkode: cda0d...87d

VIRKELIG ikke i dette tilfellet! denne kjæresten er en bortskjemt dott og vil nok aldri forandre seg. En gang ego, alltid ego. 

Anonymkode: 6125d...ace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at TS får veldig mye støtte her. Hun skriver selv at hun har veldig høy standard... Dersom noen hadde gått over alt husarbeidet jeg gjorde for å pirke eller gjøre det på nytt ville jeg også sluttet å gjøre så mye. Når man har så ulik standard  øor det gjerne til at den med høyest standard gjør det meste. TS sin kjæreste er kjempeflink med babyen og jobber fulltid. Kanskje det også bør verdsettes? Og så kan han få eks. få ansvar for middag i helgene (uten at TS klager), inkludert oppvask.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg og samboer har vært sammen i snart 2 år, vært samboer i 1. jeg ble uplanlagt gravid, noe som først var skummelt, men som etterhvert som tiden gikk ble til noe jeg gledet meg veldig over. Helt siden jeg flyttet inn til han i han sitt hus, har jeg vært den som har gjort mest husarbeid. Jeg har ytret mine meninger om å dele ansvaret for å holde huset ryddig og rent, flere ganger, men får bare til svar om at han ikke har tid eller energi pga trening og en svært fysisk anstrengende jobb. Han har prøvd et par ganger, vi har satt oss ned for å dele oppgavene, men det har aldri fungert. Gjør han noe jeg ber han om, må jeg som regel gå over etterpå å gjøre det på nytt. Jeg har nå en nyfødt baby på 4 uker, det i seg selv er en stor jobb. Det var en stor omveltning for meg når han kom, både psykisk og fysisk. Jeg var sengeliggende siden uke 29 pga risiko for prematur fødsel. Selv ikke da hjalp han til hjemme og jeg måtte be mamma hjelpe fordi jeg ikke kunne anstrenge meg. Prøvde også da å forklare at han måtte trå til, men fikk da bare spørsmål om hvorfor vi alltid måtte ha det så ryddig, at det ikke var normalt at det alltid var ryddig. Orket ikke å ta opp kampen, så lot bare mamma hjelpe til hjemme. Nå som baby har kommet er det heller ingen hjelp å få. Jeg gjør alt, tar baby hele natten, rydder, vasker, koker flasker, vasker tøy, tar vare på baby og handler og lager middag. Jeg gjør som sagt absolutt alt.. Baby er veldig urolig og sover kun korte dupper gjennom natten og på dagen, så når han endelig kommer hjem fra jobb så må jeg gi baby til han så jeg kan gjøre husarbeid. Prøvde igjen å ta opp at han må ta ansvar å hjelpe til. Jeg møter snart veggen, har skikkelig underskudd på søvn å har aldri et minutt til meg selv hvor jeg kan slappe av eller ta en dusj. Får bare da til svar om at jeg er jo hjemme med baby hele dagen, han er jo tross alt på jobb, hvorfor kan jeg ikke bare gjøre det da? Kjenner det koker, hvordan skal jeg få han til å forstå? Vil legge til at han utenom dette er en fantastisk kjæreste og pappa. 

Hadde det relativt likt, det fantes dessverre ingen løsning. Han var bortskjemt og det falt seg vell alt for naturlig da og bare la meg gjøre alt og han var ikke åpen for endring. Jeg prøvde å ikke gjøre husvask etc på lang(lang!) tid, for å se om han kanskje tok noe etterhvert, om enn noe lengre intervaller enn jeg ville foretrukket. Og delvis fordi formen min var fryktelig dårlig så jeg hadde ikke samme overskudd som før. Men nei, da skjedde det altså ingenting. Hjalp ikke å spørre eller snakke om det heller. Ikke overaskende var det ikke mye mer initiativ eller hjelp å spore med barn i hus heller (hverken med barnet eller andre oppgaver). Så Ja, som å ha to barn. Så da flyttet jeg og mini. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ikke bekymre deg! Du og flere blir nok sur og sinna av svaret mitt, men han kommer nok til å bli lei gnålet og maset ditt tilslutt... Virker jo heller ikke som du tåler noe som helst rot, eller et par støvfnugg...- og enda mer rot blir det da ungen har begynt leke- om han/ hun får lov da- kan jo bli rotete av det... Og hjemmet ser ikke 100 prosent perfekt ut til enhver tid... Du klarer ikke la være og vente litt en gang før du måååå gjøre husarbeid.. Kan jo faktisk tenkes at han hadde tatt litt mer om du lot han ta det da han var litt mer klar- og ikke sånn rett etter jobb eller sånn akkurat når du ønsker det.. Så sier du jo også at han "aldri" gjør det bra nok...- så du må likevel ta alt på nytt... Ja vel..- enda mindre grunn for han/ enda mindre vits i syns han det blir og hjelpe til!  Om du ikke klarer leve såååå "forferdelig ", så burde du kanskje tenkt deg om før du ble gravid, og kanskje funnet deg "Mr. Alltid perfekt"!!? 😏

Anonymkode: b83e2...f37

Tenkte egentlig det samme. Jeg hadde sluttet rydde/vaske om partneren min alltid hadde gjort det igjen rett etterpå. Ikke vits at jeg gjør arbeidet først for at partneren skal gjøre det på nytt noen minutt etterpå. 

Anonymkode: 71731...609

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at du tar babyen om natten er mest rettferdig mtp amming og at han skal på jobb. Slik var det her også da mannen begynte å jobbe igjen. 

Ellers synes jeg at det selvfølgelig burde være han som tok husarbeid, innkjøp og middagslaging når han kommer hjem fra jobb. De første månedene når babyen er så liten, er den veldig avhengig av mammaen sin hele tiden, og mannen din må bidra med det han kan da han ikke kan amme. Babyen er selvfølgelig din viktigste oppgave nå. Husk at det å få baby er en stor omveltning i livet for mannen din også. Tok dere en prat om forventninger før barnet kom?  Jeg ville tatt en alvorsprat og gitt det litt tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, hvor skittent kan det bli i et hus med kun to voksne og en baby? Er det virkelig husarbeid HVER dag? Du sier at han tar seg av baby når kommer hjem fra jobb. Hva med at du legger det litt nedpå, eller tar en dusj, eller noe hva nå enn du trenger? Nå har du barn, å du må senke kravene dine til hvor ryddig du vil ha det. 

Og til dere som sier hun må dra; Nei, hun kan ikke det. Nå har hun barn  med en mann, og må nesten få det til å funke. Og han er neppe så ille som ts skal ha det til 

Anonymkode: 5cfca...472

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Voksne mennesker rydder etter seg selv. Dvs. at klær som befinner seg i skittentøykurven blir vasket, alt annet blir liggende hvis man er av typen som slenger det over alt.

Voksne mennesker som bor alene forstår at oppvask som blir stående på disken ikke blir ren på magisk vis. Voksne som bor sammen ser enda tydeligere at oppvask ikke spaserer inn i maskinen av seg selv.

Voksne mennesker som bor sammen forstår at det å holde hus og hjem i orden er en oppgave man DELER og at det å holde orden i hus og hjem er noe man er nødt å prioritere som en del av fritiden sin FORAN trening (les hovedinnlegget).

Voksne mennesker som får barn skjønner at det er forskjell på å

A) være hjemme mellom kl 8 og 16 i ukedagene for å ta seg av sitt barn

B) være sengeliggende på grunn av helsefare

C) perioden like etter fødsel der mor må friskne til

og det å være en lat unnasluntrer.

Det betyr at tiden etter vanlig arbeidstid og i helger er man to om husets plikter og å ta seg av sitt barn og at akkurat nå i en periode går det foran egen trening. Ellers må jo mannen bare innfinne seg med at mor OGSÅ skal på trening et gitt antall ganger i uken, hvordan løses det?

Det er slitsomt å være småbarnsforeldre, og det er selvfølgelig slitsomt å gjøre dette i tillegg til jobb. Så? Jobben må likevel gjøres, etter kl 16 og i helg og ferie. Dvs. at man tillater hverandre å sove ut en dag i helgen hver, at man tillater hverandre fri fra ansvaret for spebarnet noen kvelder i uken hver og i helg og at man deler på huslige sysler.

TS sin oppgave mellom 8-16 er barnepass og selvsagt - dersom det finnes overskudd - gjøre forefallende oppgaver. Disse pliktene deles etter kl 16 (pluss reisetid selvsagt).

Hvis ikke mannen vil være med på det er det bedre for TS å være særboer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fast ettermiddag da dere vasker hus sammen. Rydd 10 min hver kveld. Han handler, og du lager middag. Den som er hjemme i permisjon vasker klær. Hørtes det ok ut? Ellers bør du kanskje lære deg å la ting flyte litt 🙂? Et hus med barn trenger absolutt ikke å være strøkent. Vær heller sammen, og bruk tiden på hverandre. Mange kvinner prøver å forandre mannen til å ville ha alt strøkent ryddig og rent. Men noen ganger kan vi kvinner med fordel prøve å endre litt på oss selv også. 

Anonymkode: 2fe10...24a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Er du synsk? Siden du vet så mye, og virker så bastant. 

De har vært foreldre i 4 uker. Ta deg en bolle. 

Anonymkode: cda0d...87d

😂😂 du er så søt når du er sint . Nei , er ikke synsk . Mn har erfart d samme . Valget er uansett hennes 😘. Ps , tok et rundstykke isteden 😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pikaboo skrev (36 minutter siden):

Det at du tar babyen om natten er mest rettferdig mtp amming og at han skal på jobb. Slik var det her også da mannen begynte å jobbe igjen. 

Ellers synes jeg at det selvfølgelig burde være han som tok husarbeid, innkjøp og middagslaging når han kommer hjem fra jobb. De første månedene når babyen er så liten, er den veldig avhengig av mammaen sin hele tiden, og mannen din må bidra med det han kan da han ikke kan amme. Babyen er selvfølgelig din viktigste oppgave nå. Husk at det å få baby er en stor omveltning i livet for mannen din også. Tok dere en prat om forventninger før barnet kom?  Jeg ville tatt en alvorsprat og gitt det litt tid. 

hun ammer ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, NiceOrNothing said:

😂😂 du er så søt når du er sint . Nei , er ikke synsk . Mn har erfart d samme . Valget er uansett hennes 😘. Ps , tok et rundstykke isteden 😂

If it walks like a duck, talks like a duck, it probably is a duck :)

Anonymkode: fe417...106

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Vil også legge til at han bare forventer at ting blir gjort for han. Sokker og bukse over alt. Han rydder ikke opp etter seg. Hadde han bare kunne slengt skittentøyet sitt ned i skittnetøyskurven, ryddet sitt eget bort til benken etter middag, lagt på plass sine egne klær etter at de er brettet osv. Ber ikke egentlig om så veldig mye, men jeg synes ikke det er rettferdig at alt husarbeid skal lande på meg. Selv om jeg er hjemme med baby så har jeg ikke allverdens med tid til å gjøre andre ting. Flere nevner bæresele, men baby er født prematur og kan derfor ikke bli bært i bæresele enda. 

Ikke rydd HANS ting! La hans klær ligge der,  og ikke vask klærne hans heller.  Ikke gå og rydd etter ham som om du var moren hans.   La det se forferdelig ut en stund. 

Og siden du ikke ammer, kan kan godt overta matingen på natten i helgene.  Han kan også få det fulle ansvaret for barnet på lørdag eller søndag. Så kan du gjøre noe du har lyst til. 

Legg deg en times tid når han kommer fra jobb og la husarbeid være husarbeid.  

Han må også forstå at livet blir forandret når han får en baby i hus.  Det er ikke bare ditt liv som blir forandret.  

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
36 minutter siden, AnonymBruker said:

Men altså, hvor skittent kan det bli i et hus med kun to voksne og en baby? Er det virkelig husarbeid HVER dag? Du sier at han tar seg av baby når kommer hjem fra jobb. Hva med at du legger det litt nedpå, eller tar en dusj, eller noe hva nå enn du trenger? Nå har du barn, å du må senke kravene dine til hvor ryddig du vil ha det. 

Og til dere som sier hun må dra; Nei, hun kan ikke det. Nå har hun barn  med en mann, og må nesten få det til å funke. Og han er neppe så ille som ts skal ha det til 

Anonymkode: 5cfca...472

En baby genererer mye klesvask, tro det eller ei. 

Middag må handles og lages. TS sin samboer vil ikke handle en gang!? Med en nyfødt hjemme i januar mener han fortsatt det er damas ansvar å handle, lage mat, vaske alles klær og rydde hans skitne kopper? Og sånn har det vært siden dag 1? Nei det er ikke håp... Det blir enklere for ts med en husholdning hvor hun ikke må ta mannebabyens skitne klær og kopper også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tirben skrev (1 minutt siden):

Ikke rydd HANS ting! La hans klær ligge der,  og ikke vask klærne hans heller.  Ikke gå og rydd etter ham som om du var moren hans.   La det se forferdelig ut en stund. 

Og siden du ikke ammer, kan kan godt overta matingen på natten i helgene.  Han kan også få det fulle ansvaret for barnet på lørdag eller søndag. Så kan du gjøre noe du har lyst til. 

Legg deg en times tid når han kommer fra jobb og la husarbeid være husarbeid.  

Han må også forstå at livet blir forandret når han får en baby i hus.  Det er ikke bare ditt liv som blir forandret.  

Enig 👆 tenker at baby ikke er selve problemet her. Problemet var helt fra starten det at han prioriterer seg selv . Ikke evner å rydde etter seg selv engang . Babyen har bare synliggjort at faren er en man-baby . Å om han noensinne knekker koden å blir mer forståelsesfull og deltagende må gudene vite . Tror ikke han blir det av mas i alle fall. Må nok parterapi eller en rude awakening til . Han trives med tingenes tilstand . Så anbefaler deg hvertfall ikke å utvide ungeflokken . 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (3 minutter siden):

En baby genererer mye klesvask, tro det eller ei. 

Middag må handles og lages. TS sin samboer vil ikke handle en gang!? Med en nyfødt hjemme i januar mener han fortsatt det er damas ansvar å handle, lage mat, vaske alles klær og rydde hans skitne kopper? Og sånn har det vært siden dag 1? Nei det er ikke håp... Det blir enklere for ts med en husholdning hvor hun ikke må ta mannebabyens skitne klær og kopper også. 

Enig 👆 det tar veldig mye energi å irritere seg over en man-baby . ts hadde fått mer tid til å hente seg inn hvis hun bodde alene . Da hadde hun vertfall fått ca to helger pr mnd å sove ut / gjøre egne ting på. Å han måtte trå til de helgene han hadde barnet . Damer som har bodd / bor med en man -baby aner ikke hvor fritt og godt det er uten man -babyen sin. Trenger ikke være en permanent løsning å bo fra hverandre . Men for en periode😘

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...