Gå til innhold

Nyfødt baby og samboer som ikke bidrar hjemme

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Nei det kan du jo si. Mener at han er veldig flink med baby når han er hjemme fra jobb, han tar seg da av mating, stell og legging av baby de timene fra han kommer hjem til han selv skal legge seg. Mtp på fantastisk kjæreste så vet jeg ikke helt hvorfor jeg skrev det, for når jeg nå tenker etter så er han jo ikke det.. 

Anonymkode: 6b5da...529

Så han har altså en tung fysisk jobb fra la oss si 8-16 og så kommer han hjem og hjelper til med mat, stell og legging av baby? Da skjønner jeg ikke helt problemet.. han skal jo opp for å dra på jobb så han kan ikke stå opp på natta i ukedagene? 

Anonymkode: b959a...a75

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Nei det kan du jo si. Mener at han er veldig flink med baby når han er hjemme fra jobb, han tar seg da av mating, stell og legging av baby de timene fra han kommer hjem til han selv skal legge seg. Mtp på fantastisk kjæreste så vet jeg ikke helt hvorfor jeg skrev det, for når jeg nå tenker etter så er han jo ikke det.. 

Hvis dette stemmer skjønner jeg ikke helt problemet? Du mener vel ikke at han skal ta seg av babyen mens han er på jobb, så det må da være nok at han stiller opp når han er hjemme? Og hvis han tar seg av babyen etter jobb og frem til han legger seg selv har jo du tid til å gjøre andre ting? 

Anonymkode: a2eb5...fdc

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Festlig skrev (1 time siden):

Du har desverre fått barn med et bortskjemt barn ! 
Jeg tror jeg hadde enten reist hjem til mine foreldre og bodd der i en periode  for å slippe å tenke på noe annet enn å ta meg av barnet. 
Eller ha bedt mannen flytte ut inntil han forstod at han hadde blitt far… 

Be mannen flytte? Det er jo hans hus 😅

Anonymkode: 4f75d...aa4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du vil at den nyfødte skal bidra hjemme også? :)

Anonymkode: f4902...053

Jeg klødde også etter å skrive det😂 Jeg syns det var mye å forvente av en baby🤭

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Mener at han er veldig flink med baby når han er hjemme fra jobb, han tar seg da av mating, stell og legging av baby de timene fra han kommer hjem til han selv skal legge seg.

Jeg skulle til å skrive at jeg hadde det helt likt, til jeg leste dette svaret ditt. Det er jo rene luksusen i forhold til hvordan jeg hadde det. Her ble jeg utbrent og barnevernet ble koblet inn etter at jeg hadde vært på helsestasjonen etter å ha blitt utbrent. Helsesykepleieren syns det var såpass alvorlig at far ikke evnet å gjøre noe annet enn å være på jobb og slappe av, selv om den andre forelderen møtte veggen. Barnevernet var inne og veiledet, men han stod mest på foran dem, så det ble brudd her. Heldigvis klarte jeg meg fint alene med barnet når det ble litt eldre. Krevende babyer kan virkelig være drepen, og man er helt avhengig av å være to dersom både babyens behov skal dekkes og mors helse skal holde.

Hvis du mener at hans bidrag ikke holder mål, er mitt beste tips rett og slett å gå. Det er bedre å være alene og slippe det stresset. 

Anonymkode: 2815d...03e

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hør med familievernkontoret i kommunen du bor i, om dere kan få parterapi. De prioriterer småbarnsforeldre. 

Anonymkode: 1cba3...187

Enig. Lurt å ta tak i dette nå. Det vil ikke bli bedre av seg selv med tiden, for å si det sånn. Oppgavene blir bare flere og større, bare vent til barnet begynner å rote uhemmet, og må fotfølges hele tiden. Dette er sånt som fører til brudd, med mindre den ene parten gir etter. Dvs at du enten resignerer og gjør alt, eller at han begynner å bidra hjemme. 

Anonymkode: 8c3ef...00c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så han har altså en tung fysisk jobb fra la oss si 8-16 og så kommer han hjem og hjelper til med mat, stell og legging av baby? Da skjønner jeg ikke helt problemet.. han skal jo opp for å dra på jobb så han kan ikke stå opp på natta i ukedagene? 

Anonymkode: b959a...a75

Har nok formulert meg feil, dette gjelder altså ikke kun i ukedagene, men også i helger og ferie. Han skal selvsagt ikke stå opp om nettene, har aldri bedt han gjøre det, verken i ukedagene eller helgen fordi jeg vet han trenger søvnen.

Jeg ønsker også at han bidrar med husarbeid slik at jeg slipper å gjøre alt husarbeidet. Mener da ikke at han skal gjøre alt, men f.eks at han kan rydde ut/inn av oppvaskmaskinen etter middag, kanskje handle mat på vei hjem fra jobb osv. Jeg får ikke muligheten til å hente meg inn, slik han gjør hver natt i både ukedagene og helgene, fordi selv om han tar baby etter jobb må jo jeg gjøre alt husarbeid, mens han kan legge seg på sofaen med baby på fanget. Jeg kan ikke sette meg ned foran tvn eller slenge meg i sengen en time eller to. Baby sover som sagt kun korte dupper om nettene (maks 1 - 1,5 time sammenhengende, men ofte kun bare 30 min) på dagen sover hen nesten ikke i det hele tatt, kanskje 20 min noen få ganger om dagen. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvis dette stemmer skjønner jeg ikke helt problemet? Du mener vel ikke at han skal ta seg av babyen mens han er på jobb, så det må da være nok at han stiller opp når han er hjemme? Og hvis han tar seg av babyen etter jobb og frem til han legger seg selv har jo du tid til å gjøre andre ting? 

Når det jeg skrev over er sagt, jeg er også enig i dette. Hvis han tar babyen i flere timer etter at han kommer hjem fra jobb, har du tid til å både slappe av og gjøre husarbeid. Han kan jo ikke gjøre husarbeid OG ta baby samtidig, noe mer enn det du kan. 
Du må finne ut hva du trenger mest - dele husarbeid, eller litt tid uten babyen. 

Uansett tenker jeg det høres ut som om dere trenger hjelp til å kommunisere om forventninger og behov. Det er en enormt stor overgang å bli foreldre for første gang. Man går fra å være kjærester med masse fritid, til å være et arbeidsfellesskap med krav 24/7. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har nok formulert meg feil, dette gjelder altså ikke kun i ukedagene, men også i helger og ferie. Han skal selvsagt ikke stå opp om nettene, har aldri bedt han gjøre det, verken i ukedagene eller helgen fordi jeg vet han trenger søvnen.

Jeg ønsker også at han bidrar med husarbeid slik at jeg slipper å gjøre alt husarbeidet. Mener da ikke at han skal gjøre alt, men f.eks at han kan rydde ut/inn av oppvaskmaskinen etter middag, kanskje handle mat på vei hjem fra jobb osv. Jeg får ikke muligheten til å hente meg inn, slik han gjør hver natt i både ukedagene og helgene, fordi selv om han tar baby etter jobb må jo jeg gjøre alt husarbeid, mens han kan legge seg på sofaen med baby på fanget. Jeg kan ikke sette meg ned foran tvn eller slenge meg i sengen en time eller to. Baby sover som sagt kun korte dupper om nettene (maks 1 - 1,5 time sammenhengende, men ofte kun bare 30 min) på dagen sover hen nesten ikke i det hele tatt, kanskje 20 min noen få ganger om dagen. 

Selvfølgelig kan du det. Dette er unntakstilstand. Husarbeidet kan vente. Med så lite nattesøvn som du skisserer hadde jeg helt klart prioritert søvn. Gi babyen til ham når han kommer hjem og gå og legg deg 🙂 Husarbeid kan gjøres med baby i bæresele eller på matte på gulvet hvis det er krise. 

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Be mannen flytte? Det er jo hans hus 😅

Anonymkode: 4f75d...aa4

Tja, den overså jeg gitt. 
Men da ble oddsene verre. 
Ja, men da går en jo innarbeide rutiner som omhandler barnet og mindre husarbeid hvis kreftene ikke strekker til. 
Jeg tror ikke jeg hadde giddet å strekke meg lenger så lenge mannen ikke er så raus at han ikke gidder å gjøre det mere levelig for alle tre 

Anonymkode: e9523...6da

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og samboer har vært sammen i snart 2 år, vært samboer i 1. jeg ble uplanlagt gravid, noe som først var skummelt, men som etterhvert som tiden gikk ble til noe jeg gledet meg veldig over. Helt siden jeg flyttet inn til han i han sitt hus, har jeg vært den som har gjort mest husarbeid. Jeg har ytret mine meninger om å dele ansvaret for å holde huset ryddig og rent, flere ganger, men får bare til svar om at han ikke har tid eller energi pga trening og en svært fysisk anstrengende jobb. Han har prøvd et par ganger, vi har satt oss ned for å dele oppgavene, men det har aldri fungert. Gjør han noe jeg ber han om, må jeg som regel gå over etterpå å gjøre det på nytt. Jeg har nå en nyfødt baby på 4 uker, det i seg selv er en stor jobb. Det var en stor omveltning for meg når han kom, både psykisk og fysisk. Jeg var sengeliggende siden uke 29 pga risiko for prematur fødsel. Selv ikke da hjalp han til hjemme og jeg måtte be mamma hjelpe fordi jeg ikke kunne anstrenge meg. Prøvde også da å forklare at han måtte trå til, men fikk da bare spørsmål om hvorfor vi alltid måtte ha det så ryddig, at det ikke var normalt at det alltid var ryddig. Orket ikke å ta opp kampen, så lot bare mamma hjelpe til hjemme. Nå som baby har kommet er det heller ingen hjelp å få. Jeg gjør alt, tar baby hele natten, rydder, vasker, koker flasker, vasker tøy, tar vare på baby og handler og lager middag. Jeg gjør som sagt absolutt alt.. Baby er veldig urolig og sover kun korte dupper gjennom natten og på dagen, så når han endelig kommer hjem fra jobb så må jeg gi baby til han så jeg kan gjøre husarbeid. Prøvde igjen å ta opp at han må ta ansvar å hjelpe til. Jeg møter snart veggen, har skikkelig underskudd på søvn å har aldri et minutt til meg selv hvor jeg kan slappe av eller ta en dusj. Får bare da til svar om at jeg er jo hjemme med baby hele dagen, han er jo tross alt på jobb, hvorfor kan jeg ikke bare gjøre det da? Kjenner det koker, hvordan skal jeg få han til å forstå? Vil legge til at han utenom dette er en fantastisk kjæreste og pappa. 

gå fra han. Han er ikke verdt fem sure sild engang. Hvordan skal ddt gå når det er hans tur å ta permisjon liksom? Kommer aldri til å gå. Bedre at dere flytter fra hverandre. Da kan du ta hans permisjon siden han ikke kommer til å gidde å ta ansvar for ungen.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff..det er så leit at det skal være slik. Jeg syns det var utrolig tøft å få baby. Var ikke noe bedre med nr 2. Tror mange menn tenker at det å gå hjemme med baby er bare kos. Altså..kos er det også, men det er ikke ment at mannen ikke skal løfte en finger i hus og hjem. Det er ikke bare mannen som skal få avlastning. 

Til TS. Råder deg til å skyve handling på samboer og at han må vaske sine egne klær. Ta kun på eget sengetrekk. Hvorfor skal du egentlig ta på hans? Enten gjør dere det sammen eller dere tar på hver deres.

Kjøp robot støvsuger.

I tillegg drar du ut og trener når han er med baby. Har dere to bad, så kan han bruke det minste. Så bruker du og baby hovedbadet. Han må selvsagt vaske sitt eget bad. 

Dette ikke for å være slem men fordi det ellers blir for mye for deg. Hvorfor skal du drive å argumentere og mase på han? Stå opp for deg selv. Vil han ikke bidra, så må du sette noen grenser og disse er de du faktisk kan sette? 

Anonymkode: a6cb0...1b5

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytt til leilighet så slipper dere å ha så stor flate å rengjøre på. Ellers vil jeg tørre å påstå at med mindre huset deres er uforsvarlig rotete så burde det gå fint at ikke alt er på stell en periode. Vent med alt det til babyen er større. Lag deg en regel om at når mannen kommer hjem så tar du 1-2 timer til egentid. Om det er til søvn, tv, eller ut å shoppe, det bestemmer du. Det er virkelig ingen som vinner på at du blir martyr og tar på deg alt alene. Drit i bagatellene akkurat nå, din mentale helse er viktigere. 

Anonymkode: fe4df...874

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men du kan faktisk ta deg en dupp mens han passer barnet. Hvor mange timer husarbeid er det mulig å gjøre per dag i et hus med en nyfødt baby og to voksne mennesker? Vi er to voksne og tre barn, hvorav flere av barna roter noe besatt, og vi har garantert mye mer klesvask enn dere, barn har lekser som skal gjøres, aktiviteter etc. Jeg gjør IKKE husarbeid konstant mellom 16 og 19 (hvis vi antar at det er baby sin leggetid). Det har jeg på ingen måte tid til. Du må prioritere tiden din, og det husarbeidet som MÅ gjøres hver dag for en familie som din, er neppe så mye mer enn en times tid hver dag? Klesvask, oppvaskmaskin etc kan man gjøre på dagtid (bæretøy er gull, hvis baby må være inntil hele tiden/ikke sover alene). Hvis standarden senkes litt når man har baby, er det helt ok. Jeg tenker nå ikke at den skal senkes slik at huset blir skittent og flyter over, men det trenger ikke være 100%. Jeg kan love det at det blir det ikke senere, heller. 
Her må dere sammen finne en balanse mellom barn, husarbeid, jobb og behov for fritid (for begge). Tydeligvis er den absolutt ikke på plass og dere sliter, og da kan det være greit å få hjelp utenfra. Jeg mistenker at dere begge har litt rett. Han burde bidra med husarbeidet, du burde senke standarden. Husk at søvn er viktigere enn ALT i den fasen du er i nå. Oppvaskmaskinen er ikke viktig. Den kan vente. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

de få timene han er hjemme fra jobb og ikke trener? Det tells ikke 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ja, men dessverre lettere sagt enn gjort.. 

hvorfor er det vanskelig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Gratulerer, du har ikke bare valgt deg en tufs til samboer, men i tillegg valgt å få barn med fyren. Regnet du med at han ville forandre seg over natten når babyen kom? 

Anonymkode: c619f...d7e

Hun ble uplanlagt gravid... 

Anonymkode: 1ee6a...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (1 minutt siden):

hvorfor er det vanskelig? 

Jeg ser ikke på det som lett å gå fra samboer når vi nettopp har fått barn. Tenker at vi skal virkelig ha prøvd alt før det er et alternativ. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

klart han kan stå opp med ungen når han har fri. Er da ikke bare han som trenger søvn. 

Endret av Maleficenta
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ser ikke på det som lett å gå fra samboer når vi nettopp har fått barn. Tenker at vi skal virkelig ha prøvd alt før det er et alternativ. 

du har fått barn. Han er bare tilskuer.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...