AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #1 Del Skrevet 7. januar 2022 Jeg begynner å lure på om det er normalt. Jeg fikk to barn men etter det gikk jeg uten prevensjon de neste 20 årene uten å klare å bli gravid på naturlig måte. Leser om mange andre som sliter så er dette normalen? Anonymkode: 39246...cb4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mammahjarte Skrevet 7. januar 2022 #2 Del Skrevet 7. januar 2022 Tja eg har aldri brukt prevensjon, kun hoppa av i svingen. Blitt gravid to gonger ved hjelp av EL test og litt andre greier. Om eg var veldig fertil så hadde eg blitt gravid for leeeenge sidan. Alle er ikkje like fertile trur eg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #3 Del Skrevet 7. januar 2022 14 minutter siden, mammahjarte said: Tja eg har aldri brukt prevensjon, kun hoppa av i svingen. Blitt gravid to gonger ved hjelp av EL test og litt andre greier. Om eg var veldig fertil så hadde eg blitt gravid for leeeenge sidan. Alle er ikkje like fertile trur eg. Ja for det er jo mange som sliter med å bli gravide på forumet. Det kan virke som om det ihvertfall ikke er en garanti for noen å kunne få barn. Anonymkode: 39246...cb4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #4 Del Skrevet 9. januar 2022 Det er veldig normalt. Men for mange er det fryktelig tabu og sårt å snakke om, så derfor hører man ikke like mye om det som man hører om alle gladhistoriene. Vi har ikke brukt prevensjon siden oktober, ikke gravid enda, men jeg er ikke bekymret enn så lenge. Anonymkode: 18342...45d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #5 Del Skrevet 9. januar 2022 Har du sjekket fertiliteten din? Eventuelt få en sjekk av mannen? Anonymkode: 02148...d98 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #6 Del Skrevet 9. januar 2022 De fleste klarer jo å bli gravide på egenhånd, men det er helt vanlig at det tar litt tid (opp til et år regnes som normalt). Av de som ikke blir gravide i løpet av et år, er det en del som har ekstra utfordringer som gjør det vanskelig å få barn uten hjelp. Hva som er "normalt" er litt verre å si - om en av ti sliter med fertiliteten og ni av ti ikke gjør det, er det i alle fall ikke uvanlig, men det er jo ikke normalen heller. Om du fikk to barn uten problemer og så ingen flere, var det samme mann du prøvde med? Like sannsynlig at problemet ligger der når man prøver, ingen vits i at kvinnen skal begynne på hormoner osv uten at mannen er sjekka først. Om man hatt prøvd et år uten hell (seks måneder om man er over 35) så anbefales det uansett å søke hjelp. Anonymkode: cfc14...cb5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #7 Del Skrevet 9. januar 2022 Norske menns sædkvalitet har blitt vesentlig redusert de siste 20 årene. Leste det for noen år siden på forskning.no og det fremsto som et ganske alvorlig problem de ikke helt visste løsningen på (ei heller årsaken til). Det vil få konsekvenser på både individ- og på samfunnsnivå. Folk som ønsker barn går igjennom krevende ivf-behandlinger, enkelte holder på i flere år før de blir gravide. Dette er kostbart i kroner og øre men også emosjonelt. Anonymkode: 67225...80b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #8 Del Skrevet 9. januar 2022 Jeg brukte bare hoppe-av-i-svingen i 17 år med eksen. Ble kun gravid en eneste gang, da vi faktisk ville bli gravide og jeg peilet inn eggløsning og passet på å ha samleie da. Uten å hoppe av i svingen, selvsagt. Tror ikke jeg var noe mer eller mindre fruktbar enn andre. Men jeg hadde nok en del flaks.... Det er ikke en anbefalt prevensjonsmetode akkurat. Men jeg tror kanskje en del kvinner er mindre fruktbare fordi de har enten sykdommen endometriose, eller de kan ha hatt klamydia (kjønnssykdom) tidligere i livet uten å merke det, og så blitt steril pga manglende behandling i tide av den sykdommen. Folk ligger jo med hverandre i øst og vest, og det skal egentlig bare ETT samleie til og litt uflaks for å bli smittet av noe som kan gi dårligere fertilitet. Anonymkode: 5a805...f8f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #9 Del Skrevet 9. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 7.1.2022 den 21.06): Jeg begynner å lure på om det er normalt. Jeg fikk to barn men etter det gikk jeg uten prevensjon de neste 20 årene uten å klare å bli gravid på naturlig måte. Leser om mange andre som sliter så er dette normalen? Anonymkode: 39246...cb4 Det kommer vel litt an på hva man mener med "sliter". De aller fleste blir gravide innen ett år med prøving, så "normalen" er å bli gravid innen ett år. Nå er det riktignok mange som blir utålmodige lenge før den tid, meg selv inkludert, og derfor kan man lese mange tråder her inne med frustrerte prøvere som har prøvd i 4, 7 eller 10 måneder. Personlig er problemet mitt litt motsatt - jeg har inntrykk av at alle rundt meg blir gravid på første forsøk, så da føles det som at jeg sliter selv om 4-5 måneder egentlig ikke er så unormalt. Derfor er det en del trøst i dette forumet, der jeg får bekreftet at mange andre kvinner må gi det litt tid, selv om de ikke har underliggende sykdommer eller andre problemer. Anonymkode: 540d4...3c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå