AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #21 Del Skrevet 9. januar 2022 Du kan ikke sjekke kvaliteten på eggene dine nei, sånn med tanke på sykdom osv. Men mannen kan sjekke kvaliteten på sæden. Det er kjapt og enkelt og billigere enn fruktbarhetssjekk av deg, koster rundt 1000 - 1600kr privat. Så jeg ville startet der + sluttet på prevansjon + begynt å ta folat + begynt å tracke syklus (iallfall til en viss grad, med mindre dere har jevnlig sex minst annenhver dag allerede). Du kan samtidig bestille en sjekk av deg selv. Jeg tok en enkle sjekk litt før vi startet prøving bare for å se at alt så "normalt" ut inni der, at jeg hadde ok med egg osv og ingen cyster feks (har hatt det før). Men tok ikke full sjekk med blodprøver på rett tidspunkt i syklus osv. Det kan du også gjøre såklart men den sier bare noe om fruktbarhet ikke kvalitet, og koster gjerne mer. Siden dere ikke har prøvd ennå må dere gå privat. Blir du gravid nå får du gratis tidlig ultralyd og NIPT og sånn da, det henviser fastlegen til Anonymkode: f65c1...8dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 9. januar 2022 #22 Del Skrevet 9. januar 2022 Det er jo ikke noe poeng i å sjekke før dere begynner å prøve. Bare slutt med prevensjon og prøv, liksom? Det er jo ikke sånn at et besøk hos gynekologen gir større sjanse for å bli gravid. Om det ikke skjer noe etter 6 mnd, kan du bestille time hos gynekolog. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 9. januar 2022 #23 Del Skrevet 9. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 7.1.2022 den 21.02): Vi har vært gift i mange år og brukt prevensjon. Føler nå at klokken tikker og det er overveldende mye å sette seg inn i mtp graviditet. Har også bekymringer for eggkvaliteten, fare for sykdom hos barnet pga min alder. Min mann er 40 år og vi er begge fysisk og psykisk friske. Kan man gå til fastlegen og be om noen form for undersøkelse og henvisning til gynekolog for å vurdere om eggene er "friske"? Andre ting man bør vite om før prøving? Åpen for tanker 🙂 Anonymkode: 7143a...cf1 Man får ikke sjekket eggkvalitet hos gynekolog. Dette er ikke mer komplisert foreløpig enn å ha sex jevnlig rundt EL. Om man kommer over på IVF etterhvert, noe dere bør etter 6 mnd prøving pga alder - så vil man på uttakene og i befruktningen etterhvert kunne se en rød tråd mtp eggkvalitet. Forholdene i livmor, deres fertile kompatibilitet osv er vanskelig å si noe om. Er ingenting å vente på eller analysere dette her 🤷♀️ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luckie Skrevet 9. januar 2022 #24 Del Skrevet 9. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): og jeg lurer fortsatt på hva poenget ditt er? Anonymkode: 4956e...ad9 Fortsatt? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #25 Del Skrevet 9. januar 2022 On 1/7/2022 at 9:02 PM, AnonymBruker said: Vi har vært gift i mange år og brukt prevensjon. Føler nå at klokken tikker og det er overveldende mye å sette seg inn i mtp graviditet. Har også bekymringer for eggkvaliteten, fare for sykdom hos barnet pga min alder. Min mann er 40 år og vi er begge fysisk og psykisk friske. Kan man gå til fastlegen og be om noen form for undersøkelse og henvisning til gynekolog for å vurdere om eggene er "friske"? Andre ting man bør vite om før prøving? Åpen for tanker 🙂 Anonymkode: 7143a...cf1 Ikke for sent å få barn om man virkelig ønsker det. Kan gå til privat om det ikke kan dekkes offentlig. Anonymkode: 6b0cb...db7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå