Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kjør en omtrent tom maskin evt med kluter ol på maks program og temp, på 90 grader langt program. Da blir maskinen fornøyd. 

Anonymkode: 3e32f...782

Gjorde det med eddik men det hjalp ikke

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er maskinen toppmatet eller sidematet?

Lar du lokket stå åpent etter hver vask slik at maskinen får luftet seg? Manglende lufting kan ende med svartsopp om er helseskadelig.

Anonymkode: a5bf6...79a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Lar du lokket stå åpent etter hver vask slik at maskinen får luftet seg? Manglende lufting kan ende med svartsopp som er helseskadelig.

manglet en bokstav

AnonymBruker
Skrevet
lady90 skrev (2 timer siden):

Nei egentlig ikke. Hva skal jeg kjøre på kokvask? 

gulvkluter o.l. (hvis de tåler 90 grader)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mange bruker å la håndduker og sengetøy få seg en 90graders vask i ny og ne (hvis de tåler det).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Mange bruker å la håndduker og sengetøy få seg en 90graders vask i ny og ne (hvis de tåler det).

Jeg gjorde etter tips fra andre, og alle mine håndduker og kluter ble ødelagt 😟 Bra jeg ikke gjorde det samme med sengetøy.

Anonymkode: 147a9...ce0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når du har prøvd alt når det kommer til vaskemaskinen, og problemet ennå ikke er løst, må du muligens se etter en annen løsning.

Det er tre ting som kan gi sur lukt i klær:

- vaskeprosessen
- tørkeprosessen
- oppbevaring

Er det ikke vasken som gir den sure lukten, er det som oftest tørkingen som går for sakte, eller at klærne oppbevares i et rått miljø.  Begge deler kan gi grobunn for bakterievekst, og gir vond lukt.

Når det kommer til tørking er det viktigste at klærne ikke henger for tett, og at det er veldig god ventilasjon/lufting i rommet.

Anonymkode: f66bf...4d3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Lar du lokket stå åpent etter hver vask slik at maskinen får luftet seg? Manglende lufting kan ende med svartsopp om er helseskadelig.

Frontmatet. Ikke alltid flink til å la det stå åpent etterpå nei

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når du har prøvd alt når det kommer til vaskemaskinen, og problemet ennå ikke er løst, må du muligens se etter en annen løsning.

Det er tre ting som kan gi sur lukt i klær:

- vaskeprosessen
- tørkeprosessen
- oppbevaring

Er det ikke vasken som gir den sure lukten, er det som oftest tørkingen som går for sakte, eller at klærne oppbevares i et rått miljø.  Begge deler kan gi grobunn for bakterievekst, og gir vond lukt.

Når det kommer til tørking er det viktigste at klærne ikke henger for tett, og at det er veldig god ventilasjon/lufting i rommet.

De lukter når de kommer ut av maskinen så det er et eller annet med vaskeprosessen ja 

AnonymBruker
Skrevet
lady90 skrev (Akkurat nå):

De lukter når de kommer ut av maskinen så det er et eller annet med vaskeprosessen ja 

Du vet selvfølgelig best hva som stemmer for din del, men det trenger ikke være vaskemaskinen selv om klærne kommer sure ut etter vask.

Varme og fukt kan få frem lukten på klær som allerede var sure før du la dem i vaskemaskinen.

AnonymBruker
Skrevet

Kjør rens på 90C. jeg opplever ikke at det hjelper her - bare det å ta klesvasken kjapt etter at maskina er ferdig.
Men hvis du aldri kokvasker kan det være mye deilig som lever i maskina som lager lukt.

Det kan være bakterier som lukter og mange bakterier overlever 60C 

Etter 72C er det lite som overlever. 
Jeg vasker håndduker og kluter på 90C

Hva gjør du med kluter du har brukt til å vaske bad og toalett? Vaskes disse på 60C også?

Anonymkode: 402de...040

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Kjør rens på 90C. jeg opplever ikke at det hjelper her - bare det å ta klesvasken kjapt etter at maskina er ferdig.
Men hvis du aldri kokvasker kan det være mye deilig som lever i maskina som lager lukt.

Hva gjør du med kluter du har brukt til å vaske bad og toalett? Vaskes disse på 60C også?

Pleier stort sett å bruke sånne engangswipes på badet og  tynnere kluter på gulvet som jeg skyller i varmt vann etterpå. Har gulv i huset som ikke skal vaskes på vanlig måte så det bare Støvsuger vi og flekkvasker, derfor få slike kluter 

AnonymBruker
Skrevet
lady90 skrev (17 minutter siden):

Pleier stort sett å bruke sånne engangswipes på badet og  tynnere kluter på gulvet som jeg skyller i varmt vann etterpå. Har gulv i huset som ikke skal vaskes på vanlig måte så det bare Støvsuger vi og flekkvasker, derfor få slike kluter 

Okei. Men maskina har godt av kokvask i ny og ne så ville prøvd det ihvertfall i tilfelle det er bakterier som lukter.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
lady90 skrev (12 timer siden):

Nei egentlig ikke. Hva skal jeg kjøre på kokvask? 

Jeg vasker både sengetøy, håndklær og truser på 90 grader og min vaskemaskin har ikke antydning til sur lukt.

Anonymkode: cea35...e5f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vasker mine kluter på 60, det holder i massevis. Kjører jeg de på 90, blir de fort ødelagt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Vasker mine kluter på 60, det holder i massevis. Kjører jeg de på 90, blir de fort ødelagt.

Høres rart ut at klutene dine ble ødelagt av kokevask? Har kokt mine kluter ukentlig i åresvis og de er forsatt helt greie.

Anonymkode: 93b3d...137

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
lady90 skrev (3 timer siden):

Vil tro grunnen til den sure lukten i klærna er på fordi maskinen ikke får kokevask. Min maskin kommer opp med beskjed om å kjøre kokevask om det ikke har blitt gjort siste uken. Om man ikke gjør det regelmessig blir maskinen sur på grunn av bakterieoppblomstring. 

Om klær da i tillegg blir liggende i maskinen en stund etter den er ferdig setter lukten seg.

Døren til maskinen skal også stå på gløtt når den ikke er i bruk, ellers får du sur lukt i maskinen.

Anonymkode: 93b3d...137

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hvordan ødelagt?

Hva står det på vaskelappen på dem? 
Jeg kjøper kluter og håndduker på Sparkjøp og de tåler godt kokvask ihvertfall :)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Hvordan ødelagt?

Hva står det på vaskelappen på dem? 
Jeg kjøper kluter og håndduker på Sparkjøp og de tåler godt kokvask ihvertfall :)

De blir til filler. Tror det står 60 på dem. Fikk ødelagt et par håndklær også, så tar ikke 90 lenger. Men kjører Omo maskinrens innimellom på maskinen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De blir til filler. Tror det står 60 på dem. Fikk ødelagt et par håndklær også, så tar ikke 90 lenger. Men kjører Omo maskinrens innimellom på maskinen.

I alle dager

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...