Anonym3940 Skrevet 8. januar 2022 Forfatter #21 Del Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg ble satt rett på metformin og letrozol samtidig. Gikk ned en del kg når jeg begynte på metformin, det uten å gjøre noe for å gå ned. Så det hadde virkning på vekta å. Vet ikke om du har blitt anbefalt myo-inositol, det anbefalte samtlige gynekologer som jeg møtte på. Har visst seg å ha god effekt på oss med pcos. Jeg tok det siste prøveperiode når jeg ble gravid, hadde da prøvd en del mnd. Mistet da i MA, og begynte rett på letrozol, metformin og myo-inositol ,når vi begynte å prøve igjen. Anonymkode: 5bf20...7b4 Ok! Jeg har ikke blitt anbefalt noe for pcoen bare standard fertilitetsbehandling. Har ikke hørt om myo-inositol men det skal jeg absolutt ta opp med legen når vi skal gå igang igjen. Jeg vil også ta opp dette med metformin. Stiller meg undrende til at gynekologen aldri har nevnt d. Han stresser meg bare på dette med alder. Jeg tenker at jeg skal ta imot hjelpen fra fastlegen mtp slankesprøytene. Gi dem 6-7mnd..ikke for å oppnå noen drømmevekt men for å kunne bære et barn på en bedre måte. Så skal jeg huske alle tipsene her. Tusen takk!!☺🥰 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym3940 Skrevet 8. januar 2022 Forfatter #22 Del Skrevet 8. januar 2022 mereo skrev (1 time siden): Ingen erfaring utover at jeg synes det er rart at de sier 33 er gammelt?!?! Jeg fikk min første ved 34 og aldri fått høre at det var for gammel. Godt å høre! Jeg tenker jeg skal ta det med en klype salt og bruke tiden på å få en sunnere kropp. Takk for erfaringsdeling☺ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #23 Del Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Å nei han sa sannheten, at du har dårlig tid. For en dårlig gynekolog assszzz Anonymkode: 4679e...442 Ikke svar i seriøse tråder med "assszzz.." 😄 Anonymkode: 0d5ce...7f5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym3940 Skrevet 8. januar 2022 Forfatter #24 Del Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Risikoen for spontanabort er høyest for de yngste og eldre: https://www.fhi.no/nyheter/2019/risikoen-for-spontanabort-er-sterkt-knyttet-til-mors-alder-og-svangerskapsh/ De beskriver økningen fra og med 30 som drastisk, men jeg vil heller si den er signifikant (10,8 % for aldersgruppen 30-34 mot 9,7 % for de fra 25-29). Hvis man ser på tallene og grafene de har med i artikkelen stiger sannsynligheten først mer «drastisk» etter 35 år. Dette er selvfølgelig på gruppenivå, og sier ingenting om enkeltindividet. Mange leger er litt klønete, det kan hende de tenkte mest på alle faktorene kombinert: alder, PCOS, vekt og én spontanabort. Alt er ting som øker sannsynligheten for spontanabort og/eller kan gjøre det vanskeligere å bli gravid i utgangspunktet. Så tipset om å ikke utsette prøvingen kan ha vært velmenende, om enn noe dustete lagt frem. Anonymkode: 55a49...394 Takk for mye god statistikk her! Ja jeg tenker selv av komboen er det som gjør at faren øker. Men når jeg nevnte pco så feide sykehusgynekologen det av banen og igjen påpekte alderen😣så jeg tenker jeg skal gi meg selv et halvårstid på å komme i litt bedre form. Så er vi igang igjen😊🙃 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #25 Del Skrevet 8. januar 2022 11 minutter siden, AnonymBruker said: Risikoen for spontanabort er høyest for de yngste og eldre: https://www.fhi.no/nyheter/2019/risikoen-for-spontanabort-er-sterkt-knyttet-til-mors-alder-og-svangerskapsh/ De beskriver økningen fra og med 30 som drastisk, men jeg vil heller si den er signifikant (10,8 % for aldersgruppen 30-34 mot 9,7 % for de fra 25-29). Hvis man ser på tallene og grafene de har med i artikkelen stiger sannsynligheten først mer «drastisk» etter 35 år. Dette er selvfølgelig på gruppenivå, og sier ingenting om enkeltindividet. Anonymkode: 55a49...394 Og for de som mener at yngre alltid er bedre, satt på spissen, så kan jeg legge til at risikoen for spontanabort faktisk er litt større for aldersgruppen 20-24 (11,2 %) enn 30-34 (10,8 %). Og for de under 20 år er sjansen på hele 16,7 % - nøyaktig den samme som for aldersgruppen 35-39 år. Tabell 1: https://www.bmj.com/content/364/bmj.l869. Tallene er hentet fra medisinsk fødselsregister i Norge og er basert på over 400 000 svangerskap i perioden 2009-2013. Anonymkode: 55a49...394 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #26 Del Skrevet 8. januar 2022 2 minutter siden, Anonym3940 said: Takk for mye god statistikk her! Ja jeg tenker selv av komboen er det som gjør at faren øker. Men når jeg nevnte pco så feide sykehusgynekologen det av banen og igjen påpekte alderen😣så jeg tenker jeg skal gi meg selv et halvårstid på å komme i litt bedre form. Så er vi igang igjen😊🙃 Da ville jeg trøstet meg med at ikke alle leger nødvendigs er så gode på å lese hverken forskningsartikler eller forstå statistikk. Gynekolog betyr ikke forsker! Jeg synes det høres ut som en god idé å fokusere på vektnedgang og fysisk form i et halvår, forhåpentligvis vil det dempe noen av symptomene på PCOS, og det vil uansett gjøre deg bedre rustet for et svangerskap og en påfølgende fødsel! Lykke til Anonymkode: 55a49...394 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym3940 Skrevet 8. januar 2022 Forfatter #27 Del Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da ville jeg trøstet meg med at ikke alle leger nødvendigs er så gode på å lese hverken forskningsartikler eller forstå statistikk. Gynekolog betyr ikke forsker! Jeg synes det høres ut som en god idé å fokusere på vektnedgang og fysisk form i et halvår, forhåpentligvis vil det dempe noen av symptomene på PCOS, og det vil uansett gjøre deg bedre rustet for et svangerskap og en påfølgende fødsel! Lykke til Anonymkode: 55a49...394 Tusen takk ❤🌟 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym3940 Skrevet 8. januar 2022 Forfatter #28 Del Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Merkelig at gynekologen hengte seg så opp i alderen din. Vekta har mye mer å si. Ble uplanlagt gravid som 44. Etter å ha gått ned 4-5 kg. Var lettere overvektig. Fikk et friskt barn. Hadde SA som 42-åring. Anonymkode: d2c57...94a Ja jeg synes også det var veldig merkelige. Vi vet alle fruktbarheten synker med alderen men jeg synes det var litt av en svartmaling av legen🙈godt å høre det gikk bra med deg❤krysser fingrene for at det løsner for oss også snart❤ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #29 Del Skrevet 9. januar 2022 Jeg fikk barna mine da jeg var 34 og 38. Aldri hørt kommentert fra helsepersonell at jeg var gammel! På siste sa jeg noe til jordmor om at nå syntes jeg selv jeg begynte å bli litt gammel, så det blir vel ikke flere. Da sa hun at det var tøys, ville jeg ha så var det bare å kjøre på. Anonymkode: 6cb01...6c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #30 Del Skrevet 9. januar 2022 Holdninger? Det er statistikk. Bedre å informere om statistikk enn å komme med anekdoter som «jeg kjenner noen som fikk to barn etter de var 45». Anonymkode: 1e9ad...e5d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #31 Del Skrevet 9. januar 2022 I all verden.. jeg har fått helt andre beskjeder og holdninger i mine møter med gynekologer og jordmor (var på sjekk og snakket om fruktbarhet som 31åring og 34åring og er nå gravid som 36åring. Tok du gynekologisk undersøkelse der denne gynekologen feks så at du hadde lite egg eller hva de nå ser etter eller bare sa han det uten noen medisinsk sjekk av deg? Er vel heller ingen holdepunkter for at å være 33 skal tilsi at du skal ha mange flere SA/MA.... Hvor overvektig er du da? Jeg tenker jo at om dere ønsker barn og har hatt en MA så ville ikke jeg utsatt prøving kjempelenge pga et slankeprosjekt med mindre du faktisk er syklig overvektig.. hva er BMI? Som 36åring med BMI da jeg ble gravid på 27,5 har ikke jeg fått noe ekstra oppfølging iallfall og har blitt stemplet som lavrisiko, standard svangerskap osv. Eneste var at jeg måtte ta test for svangerskapsdiabetes i uke 25. Anonymkode: a5ac4...710 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #32 Del Skrevet 9. januar 2022 14 minutter siden, AnonymBruker said: Holdninger? Det er statistikk. Bedre å informere om statistikk enn å komme med anekdoter som «jeg kjenner noen som fikk to barn etter de var 45». Anonymkode: 1e9ad...e5d Jeje. Du får lese litt av den faktiske statistikken jeg allerede har lenket til. Og denne artikkelen: Quote ...82 percent of 35-to-39-year-old women conceive within a year, compared with 86 percent of 27-to-34-year-olds. (The fertility of women in their late 20s and early 30s was almost identical—news in and of itself.) Among women having sex during their fertile times, 78 percent of 35-to-40-year-olds got pregnant within a year, compared with 84 percent of 20-to-34-year-olds. David Dunson’s analysis revealed that intercourse two days before ovulation resulted in pregnancy 29 percent of the time for 35-to-39-year-old women, compared with about 42 percent for 27-to-29-year-olds. So, by this measure, fertility falls by about a third from a woman’s late 20s to her late 30s. However, a 35-to-39-year-old’s fertility two days before ovulation was the same as a 19-to-26-year-old’s fertility three days before ovulation: according to Dunson’s data, older couples who time sex just one day better than younger ones will effectively eliminate the age difference. https://www.google.com/amp/s/amp.theatlantic.com/amp/article/309374/ Fruktbarheten synker, på gruppenivå, åpenbart med alderen, ja. Men langt ifra like drastisk og så tidlig som det ofte blir fremstilt som. En del av de mer dramatiske nedgangene det ofte blir vist til er basert på historiske data - og nyere undersøkelser viser altså langt «bedre» prognoser. TS er for øvrig 33, og ikke 45. En betydelig aldersforskjell når man snakker om fruktbarhet. Anonymkode: 55a49...394 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå