Chagall Skrevet 7. januar 2022 #21 Del Skrevet 7. januar 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Bortsett fra de lokale språkene Spansk, Portugisisk og Ketsjua (Quechua) så er jo engelsk det mest snakkede språket. Nei, kun én, Nicaragua, og Nicaragua er ikke fiendtlig mot USA, USAs regjering er fiendtlige mot dem. (Pluss nylig valg har ført en sosialistleder til makten i Honduras etter 12+ år med USA-støttete kuppregjeringer og omfattende valgjuks.) Å regne portugisisk inn under spansk er som å regne nederlandsk inn under tysk..helt noldus. Anonymkode: e4b93...260 Belize er også et problembarn for usa, med sine statlig godkjente narkokartell. Men om språk. Det bor ca 325 millioner engelsktalende i usa og canada samlet. Mexico og resten av mellomamerika har ca 210 millioner spansktalende. Sør America har også rundt 210 millioner spansktalende. Legg til 25 millioner til i karribean for det meste Cuba og DR. Man ser da at det er nesten 450 millioner spansktalende. I tillegg kommer spansktalende i USA, samt brasil (200 mill), siden portugisisk er det man kaller mutually intelligeble med spansk. Særlig skriftlig. Blir ikke noe mysterium hvorfor dette kjempestore språkområdet ikke lar seg dominere av engelsk. I tillegg sprer spansk seg. Dels pga fødselstall og dels pga at det er et enklere enn engelsk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chagall Skrevet 7. januar 2022 #22 Del Skrevet 7. januar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): Sjekk Monroedoktrinen - en i stor grad gjeldene doktrine som går ut på at kun USA har rett til å blande seg inn i andre land i Amerika. Anonymkode: e4b93...260 Jeg sjekket den. Monroedoktrinen sier at europeisk innblanding i Amerikaene sin politikk vil bli bekjempet. Den er fra 1823 og må sees i konteksten av at USA nettopp kjempet en krig mot England på amerikansk jord, det hvite hus ble til og med brent ned til grunnen. Så tror du skyter skivebom der. The Monroe Doctrine was a United States policy that opposed European colonialism in the Americas. It argued that any intervention in the politics of the Americas by foreign powers was a potentially hostile act against the United States. Endret 7. januar 2022 av Chagall Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #23 Del Skrevet 7. januar 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Å regne portugisisk inn under spansk er som å regne nederlandsk inn under tysk..helt noldus. Anonymkode: e4b93...260 Spansk og portugisisk er omtrent som Norsk og Dansk i skriftspråket. En portugiser og en spanjol kan stort sett føre samtale etter hva jeg kan google. Anonymkode: 91153...fa4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #24 Del Skrevet 8. januar 2022 Jeeez. Flere her som må lære seg å lese hovedinnlegg skikkelig før de svarer. Tråden handler ikke om førstespråk. Tråden handler om andrespråk. Andrespråk i Norden er engelsk. Ikke offisielt, men i praksis er det ingen tvil om at engelsk er andrespråk etter norsk/svensk/dansk/finsk/nederlandsk osv. I midtøsten og nord-afrika er arabisk førstespråk, og engelsk eller fransk klart andrespråk. Tråden handler altså om hvorfor ikke engelsk er blitt andrespråk i sør-amerika. Før man får svar på det, må man finne ut hvorfor sør-amerika ikke har et andrespråk. Med unntak av indianere, er det ikke vanlig å beherske et andrespråk i sør-amerika. Og det er faktisk veldig rart. Anonymkode: 50d0e...e92 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #25 Del Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): . Med unntak av indianere, er det ikke vanlig å beherske et andrespråk i sør-amerika. Og det er faktisk veldig rart. Anonymkode: 50d0e...e92 Hva skal de med et andrespråk når språket deres er det nest største i verden i morsmålsbrukere? Kun det insulære mandarin er større, og de bor jo på samme plass, alle mann. I tillegg er andelen personer med lav utdannelse i spansktalende land høy. Eliten behersker vel trolig fremmedspråk i noen grad. I Norge går jentene på universitetet og studerer fag til de er 30 i stedet for å få barn. Så noe må de jo sitte igjen med. Anonymkode: 91153...fa4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #26 Del Skrevet 8. januar 2022 11 hours ago, AnonymBruker said: Med tanke på hvor innflytelsesrikt USA er i denne delen av verden, er det rart at engelsk ikke har etablert seg som et soleklart andrespråk i sør- og mellom-amerika. I vår del av verden ser vi jo hvordan Storbritannias posisjon som stormakt på alle områder har influert språkutviklingen i nærliggende land. Engelsk er ubestridt andrespråk i nordvest-europa, særlig i norden. Og den beherskes også relativt godt. Man skulle tro at USAs status og innflytelse i sin egen bakgård hadde fremmet engelsken sin posisjon i sør- og mellom-amerika på samme måte. Men når det ikke er slik, kan man jo lure på hvorfor. Anonymkode: ef04d...ac1 I Europa er det vel bare Norden og Nederland og store deler av Baltikum som behersker engelsk godt Anonymkode: 85ef4...cdf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #27 Del Skrevet 8. januar 2022 Chagall skrev (4 timer siden): Belize er også et problembarn for usa, med sine statlig godkjente narkokartell. Men om språk. Det bor ca 325 millioner engelsktalende i usa og canada samlet. Mexico og resten av mellomamerika har ca 210 millioner spansktalende. Sør America har også rundt 210 millioner spansktalende. Legg til 25 millioner til i karribean for det meste Cuba og DR. Man ser da at det er nesten 450 millioner spansktalende. I tillegg kommer spansktalende i USA, samt brasil (200 mill), siden portugisisk er det man kaller mutually intelligeble med spansk. Særlig skriftlig. Blir ikke noe mysterium hvorfor dette kjempestore språkområdet ikke lar seg dominere av engelsk. I tillegg sprer spansk seg. Dels pga fødselstall og dels pga at det er et enklere enn engelsk. Har du kilder på at Belize har statlig godkjente narkokarteller? Har jeg ikke fått med meg 🤔 Anonymkode: b8072...663 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #28 Del Skrevet 8. januar 2022 8 hours ago, Alterego666 said: De (bortsett fra Brasil) snakker verdens mest snakkede språk, spansk. Det er det vel Mandarin-kinesisk som er Anonymkode: 85ef4...cdf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chagall Skrevet 8. januar 2022 #29 Del Skrevet 8. januar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Har du kilder på at Belize har statlig godkjente narkokarteller? Har jeg ikke fått med meg 🤔 Anonymkode: b8072...663 Turistguiden sa så da jeg var der, som en del av et større utlegg for amerikanerne som var med. Organisert tur med 300 turister osv. En kjapp søk gir mange artikler. Her er en: https://canadafreepress.com/article/belize-falling-under-the-drug-cartel-influence Landet er pit stop for knarken på vei til usa. Myndighetene har langt færre ressurser enn kartellene. Så landet er egentlig bare en fasade for narkobaronene lenger sør. Fra toppen av pyramidene kunne en forresten se helt over til nicaragua. Columbia, cuba og venezuela er andre land innenfor mellomamerika regionen som er i tottene med usa så vidt jeg vet. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Middle_America_(Americas) Endret 8. januar 2022 av Chagall 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #30 Del Skrevet 8. januar 2022 Chagall skrev (4 timer siden): Jeg sjekket den. Monroedoktrinen sier at europeisk innblanding i Amerikaene sin politikk vil bli bekjempet. Den er fra 1823 og må sees i konteksten av at USA nettopp kjempet en krig mot England på amerikansk jord, det hvite hus ble til og med brent ned til grunnen. Så tror du skyter skivebom der. The Monroe Doctrine was a United States policy that opposed European colonialism in the Americas. It argued that any intervention in the politics of the Americas by foreign powers was a potentially hostile act against the United States. Hvorfor var USA mot at andre stater skulle blande seg inn, tror du? Fordi USA var styrt av kosegutter som ville være snille med Latinamerika? Det var så klart fordi de ville være den ene suverent dominerende makten der. Det oppnådde de i stor grad, og de utøver enda stor innflytelse der. Dette finner du ut etter få minutter med lesing om temaet. Anonymkode: e4b93...260 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #31 Del Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Har du kilder på at Belize har statlig godkjente narkokarteller? Har jeg ikke fått med meg 🤔 Anonymkode: b8072...663 Det har de ikke, ikke offentlig godkjente. Som i andre land i regionen så har kartellene mye makt, men å si at de har statlig godkjente narkokarteller er i beste fall misvisende. Anonymkode: e4b93...260 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alterego666 Skrevet 8. januar 2022 #32 Del Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er det vel Mandarin-kinesisk som er Anonymkode: 85ef4...cdf Både du og TS har rett, og jeg har feil. https://illvit.no/kultur/sprak/verdens-13-mest-talte-sprak Mandarin er det språket flest har som morsmål (spansk er #2), mens engelsk er det språket som flest behersker. Godt at jeg blir arrestert, slik at jeg gidder å sjekke egne påstander!🤟 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #33 Del Skrevet 8. januar 2022 8 hours ago, Alterego666 said: Både du og TS har rett, og jeg har feil. https://illvit.no/kultur/sprak/verdens-13-mest-talte-sprak Mandarin er det språket flest har som morsmål (spansk er #2), mens engelsk er det språket som flest behersker. Godt at jeg blir arrestert, slik at jeg gidder å sjekke egne påstander!🤟 Haha jo bare hyggelig😁 Anonymkode: 85ef4...cdf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #34 Del Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeeez. Flere her som må lære seg å lese hovedinnlegg skikkelig før de svarer. Tråden handler ikke om førstespråk. Tråden handler om andrespråk. Andrespråk i Norden er engelsk. Ikke offisielt, men i praksis er det ingen tvil om at engelsk er andrespråk etter norsk/svensk/dansk/finsk/nederlandsk osv. I midtøsten og nord-afrika er arabisk førstespråk, og engelsk eller fransk klart andrespråk. Tråden handler altså om hvorfor ikke engelsk er blitt andrespråk i sør-amerika. Før man får svar på det, må man finne ut hvorfor sør-amerika ikke har et andrespråk. Med unntak av indianere, er det ikke vanlig å beherske et andrespråk i sør-amerika. Og det er faktisk veldig rart. Anonymkode: 50d0e...e92 Hvorfor har ikke amerikanere et andrespråk? Hvorfor er det så få amerikanere som prater spansk? Anonymkode: a37b7...e70 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #35 Del Skrevet 8. januar 2022 6 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor har ikke amerikanere et andrespråk? Hvorfor er det så få amerikanere som prater spansk? Anonymkode: a37b7...e70 Store land har ikke for vane å ha andrespråk, se bare på Stor Britannia, Tyskland, Frankrike. Ganske lite andrespråk Anonymkode: 85ef4...cdf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alterego666 Skrevet 8. januar 2022 #36 Del Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Hvorfor har ikke amerikanere et andrespråk? Hvorfor er det så få amerikanere som prater spansk? Anonymkode: a37b7...e70 I en rekke stater i USA har en stor andel av befolkningen spansk som førstespråk. Svært mange har i tillegg spansk som andrespråk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå