Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Fløff skrev (1 time siden):

Dette er jo en setning de fleste av oss bruker som ironi og humor. 

Dette kommer alltid nederst på bunnen i kommentarfelthelvetet der selvinnsikten er lik null. 

Jeg treffer til stadighet folk som sier dette i fullt alvor.

Anonymkode: 46640...442

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tror jeg "lider" av litt samme problematikk som ts her. 

Jobbet i mannsdominerte bransjer hele yrkeslivet, har mannsdominerte hobbyer og flest guttevenner. Det er ikke noe jeg har gått inn for å gjøre, men det er bare sånn det har blitt etter å følge det som gir meg glede. 

For min del tenkte jeg det var meg som ikke helt hadde lært den "kvinnelige måten" å snakke på, jeg føler på en måte at jeg ikke har samme tonefall eller stiller de riktige spørsmål og lignende, for å bonde med kvinnelige kollegaer eller venninner av mine venner. Kanskje oppleves jeg som lite ydmyk, uten å ha tenkt over det.

Anonymkode: 506cb...856

Hehe... Kjenner meg igjen her ja😅. Jeg jobber utelukkende med menn, har kun "guttevenner" og jeg tenker ikke over det engang. Jeg blir ærlig talt ille berørt om jeg må snakke med kvinner i lunsjen, eller i selskaper. Det er noe med den kvinnelige koden som jeg ikke har klart å knekke, til tross for at jeg er kvinne selv.

TS: Jeg var også veldig tøff i trynet i tenårene og i 20-årene, og problemet mitt tror jeg var at jeg aldri egentlig ble satt på plass, men snarere oppmuntret til det. Jeg fikk komplimenter for å være "tøff", "uslepen diamant", "Hedda Gabler" etc... I ettertid tenker jeg at oppmuntringene kom fra folk som så på meg som underholdning, og ikke som et medmenneske eller en venn. Så det ble på en måte en selvforsterkende adferd. Det var ikke før langt ute i 30-årene at jeg begynte å tenke at det er ikke den personen jeg ønsker å være. Det hjalp meg jo ikke akkurat hverken sosialt eller karrieremessig å til stadighet være kjent som "hun med alle meningene".

Jeg merket det jo etterhvert, indirekte, når alle rundt meg fikk forfremmelser og tillitsverv, men ikke jeg.

3 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, og «jeg er bare ærlig», når de har vært frekke som f**n.. 

Anonymkode: 46640...442

😂

Der har du også meg. Ærlighet er vel og bra, men alt til sin tid. Jeg skjønte ikke at "ærlighet" ikke alltid er noe som skal uttrykkes i sin reneste form, til enhver tid. Jeg har forøvrig blitt sammenlignet med Saga Norén fra Broen ved flere enn én anledning:lol:

Min måte å bli mer ydmyk på har vært oppdagelsen av læren til stoikerne (der uttrykket "stoisk ro" kommer ifra), som jeg kom over i en podcast mens jeg satt i isolasjon pga covid. Jo mer jeg lærer om stoisismen, og jo mer jeg praktiserer i det dglige, jo mer har jeg klart å roe ned den uønskede adferden. Jeg har nå et mye bedre forhold til andre mennesker enn jeg hadde før, og et bedre forhold til meg selv. Søk opp "stoicism for a better life" på spotify, det er en veldig lett å forstå podcast om emnet😉

Skrevet
Knirke skrev (6 timer siden):

Hehe... Kjenner meg igjen her ja😅. Jeg jobber utelukkende med menn, har kun "guttevenner" og jeg tenker ikke over det engang. Jeg blir ærlig talt ille berørt om jeg må snakke med kvinner i lunsjen, eller i selskaper. Det er noe med den kvinnelige koden som jeg ikke har klart å knekke, til tross for at jeg er kvinne selv.

TS: Jeg var også veldig tøff i trynet i tenårene og i 20-årene, og problemet mitt tror jeg var at jeg aldri egentlig ble satt på plass, men snarere oppmuntret til det. Jeg fikk komplimenter for å være "tøff", "uslepen diamant", "Hedda Gabler" etc... I ettertid tenker jeg at oppmuntringene kom fra folk som så på meg som underholdning, og ikke som et medmenneske eller en venn. Så det ble på en måte en selvforsterkende adferd. Det var ikke før langt ute i 30-årene at jeg begynte å tenke at det er ikke den personen jeg ønsker å være. Det hjalp meg jo ikke akkurat hverken sosialt eller karrieremessig å til stadighet være kjent som "hun med alle meningene".

Jeg merket det jo etterhvert, indirekte, når alle rundt meg fikk forfremmelser og tillitsverv, men ikke jeg.

😂

Der har du også meg. Ærlighet er vel og bra, men alt til sin tid. Jeg skjønte ikke at "ærlighet" ikke alltid er noe som skal uttrykkes i sin reneste form, til enhver tid. Jeg har forøvrig blitt sammenlignet med Saga Norén fra Broen ved flere enn én anledning:lol:

Min måte å bli mer ydmyk på har vært oppdagelsen av læren til stoikerne (der uttrykket "stoisk ro" kommer ifra), som jeg kom over i en podcast mens jeg satt i isolasjon pga covid. Jo mer jeg lærer om stoisismen, og jo mer jeg praktiserer i det dglige, jo mer har jeg klart å roe ned den uønskede adferden. Jeg har nå et mye bedre forhold til andre mennesker enn jeg hadde før, og et bedre forhold til meg selv. Søk opp "stoicism for a better life" på spotify, det er en veldig lett å forstå podcast om emnet😉

Jeg må bare spørre siden jeg ikke forstår hva dere mener med en kjønnsrettet kode. Jeg kommuniserer med begge kjønn uten å tenke på dette og opplever kun forskjell på personlighet og introvert/ekstrovert om det er veldig utpreget. 

Hva mener du med «kvinnelig kode»? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

En annen ting jeg tenker mer på nå, hvordan bli likt av sjefen? Kanskje jeg må bli mer ydmyk. Jeg sa til sjefen at jeg har mye erfaring, men jeg vil lære mer. Her tenkte jeg at jeg var ydmyk, men kanskje ikke nok? 

Anonymkode: 5446c...6d0

Det er å være ydmyk ja. 

Og når du har sterke meninger, så forstår jeg det slik at du har snakket som at det ikke er rom for andre meninger. Så hvis du lar andre snakke først og anerkjenner deres mening før du kommer med din mening. Så tilføyer du at du hører dere har litt ulik mening om saken og at det var kult å høre om et annet perspektiv på saken. Er der noe du er enig i, så si det. Da også er du ydmyk. Og da viser du også at du faktiske er interessert i å lære mer. 

Ps! Det må ikke alltid være som beskrevet over. Men er iallfall et eksempel. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Alterego666 skrev (21 timer siden):

Jeg får følelsen av at noen har fortalt deg at du trenger å bli mer ydmyk. Stemmer det? Hvem krevde det?

En sjef jeg har. Samtidig føles det feil, for jeg skal ikke styres av hva sjefen mener om meg som person. Jeg gjør en god jobb, behandler kollegaer bra og er ålreit med kunder. Jeg kan virke litt tøff ovenfor sjefen sikkert, da jeg ikke er så sjenert av meg. Ikke er jeg noe flink til å gjøre meg til for sjefen, slik som kollegaer. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Trøst skrev (17 timer siden):

Jeg tenker at man er ydmyk når man ikke er redd for å innrømme at man tar feil, ikke er for standhaftig og har forståelse for at andre opplever situasjoner, meninger og standpunkt ulikt. Det er fullt mulig å ha egne meninger og å stå for det man mener, og samtidig være ydmyk. Det handler også om å kjenne sin besøkstid, som en annen bruker her nevnte. Det er ikke alltid det er hensiktsmessig å dele sine meninger, og om man presenterer sin mening som det eneste som er riktig, så oppleves man overhodet ikke som ydmyk. Og om det er slik at man har en høyst upopulær mening eller noe som kan starte en ganske opphetet debatt, så burde man vite når det er greit å ta en slik samtale, og når det er greit å dele en slik mening. 

For eksempel som helsearbeider er det viktig å være ydmyk, både i møte med kollegaer, pårørende og pasienter. Opplever ofte at helsepersonell som ikke er ydmyke, ikke er populære i jobben sin. Og de forsvarer det ofte med at de ikke kan gjøre alle til lags, at de har "sterk personlighet", er "modige og tøffe" og lignende. Ganske langt ifra sannheten, det handler mer om at de oppleves som lukkede og lite innsiktsfulle, noe som er uheldig når man jobber med mennesker. 

Jeg innrømmer feil, alltid. F.eks under opplæring helt i starten i jobben min så var jeg ikke så rask som de andre. Så jeg sa "fy søren så treig jeg var, det der var jeg virkelig ikke så god på." Har jeg sagt noe dumt eller gjort noe galt så sier jeg ifra tvert og gjør en endring. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1/7/2022 den 15.37):

Jeg har ADHD og oppfattes derfor ofte som lite ydmyk, det er nok fordi jeg ser verden ganske sort eller hvit og at jeg har sterke meninger. Orker heller ikke alt fjas og snakk folk driver med for å virke høflige og for å ikke såre folk, eller hva greia er med å pakke inn alt. Med årene har jeg blitt bedre og mer likanes for folk flest, og har blitt bedre på å kjenne igjen situasjoner så jeg kan tilpasse meg.

Start med å gjenkjenne situasjoner, etter hvert blir det lettere å respondere så folk oppfatter deg mildere:) For meg er det unaturlig og jeg følte meg falsk i begynnelse, men jeg har blitt vant til det:) 

Anonymkode: 9fef4...6bc

Jeg har ikke adhd, men er 100% enig med deg. Orker ikke alt ekstra bare for å være høflig eller at det er forventet at man ikke skal si det ene eller det andre. 

Så har ikke tips til deg ts. Har nok heller samme "problemet" selv. Men det er bare noe i meg som ser på det som falskt på en måte. 

Anonymkode: 51786...0fa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har ikke adhd, men er 100% enig med deg. Orker ikke alt ekstra bare for å være høflig eller at det er forventet at man ikke skal si det ene eller det andre. 

Så har ikke tips til deg ts. Har nok heller samme "problemet" selv. Men det er bare noe i meg som ser på det som falskt på en måte. 

Anonymkode: 51786...0fa

Ja, jeg orker ikke være falsk. Når jeg mener at noe er bra eller fint så sier jeg det, ikke for å være hyggelig, men fordi jeg mener det. Men om noen går i et rart plagg eller tegner tykke bryn, så sier jeg absolutt ingenting. Om ei venninne spør hva jeg syns om det eller det plagget så svarer jeg på det. 

I en gruppe mennesker kan jeg var ganske stille og heller prate rolig med en. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

En sjef jeg har. Samtidig føles det feil, for jeg skal ikke styres av hva sjefen mener om meg som person. Jeg gjør en god jobb, behandler kollegaer bra og er ålreit med kunder. Jeg kan virke litt tøff ovenfor sjefen sikkert, da jeg ikke er så sjenert av meg. Ikke er jeg noe flink til å gjøre meg til for sjefen, slik som kollegaer. 

Joda. Men nå har faktisk sjefen noe med hvordan du er og oppfører deg på jobb. Så dersom sjefen sier til deg at du skal endre oppførsel så bør du vurdere det eller risikere å ikke ha jobb.

Når noen sier «du har sterke meninger» så er det første som slår meg at man har en tendens til å komme med meninger om tema en ikke har noe med, når det ikke passer seg eller når meningene ikke er ønsket.

Kombinert nå med at du sier «ikke er flink til å gjøre meg til for sjefen» så høres det ut for met at inntrykket mitt tidligere stemmer. Du kommer med meningene dine når de hverken er ønsket eller passer seg.

Eu er jo bare ærlig, sier du. Joda. Men det er lov å oppføre seg ovenfor andre og kjenne sin besøkelsestid allikevel. Mange klarer det daglig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
nomore82 skrev (4 minutter siden):

Joda. Men nå har faktisk sjefen noe med hvordan du er og oppfører deg på jobb. Så dersom sjefen sier til deg at du skal endre oppførsel så bør du vurdere det eller risikere å ikke ha jobb.

Når noen sier «du har sterke meninger» så er det første som slår meg at man har en tendens til å komme med meninger om tema en ikke har noe med, når det ikke passer seg eller når meningene ikke er ønsket.

Kombinert nå med at du sier «ikke er flink til å gjøre meg til for sjefen» så høres det ut for met at inntrykket mitt tidligere stemmer. Du kommer med meningene dine når de hverken er ønsket eller passer seg.

Eu er jo bare ærlig, sier du. Joda. Men det er lov å oppføre seg ovenfor andre og kjenne sin besøkelsestid allikevel. Mange klarer det daglig.

Nei, jeg har bare prata med sjefen 3 ganger i det har ikke vært noen slike samtaler. Jeg har ikke kommet med noen meninger til sjefen, jeg har kun gjort jobben min. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei, jeg har bare prata med sjefen 3 ganger i det har ikke vært noen slike samtaler. Jeg har ikke kommet med noen meninger til sjefen, jeg har kun gjort jobben min. 

Vel da spør du sjefen.

Skrevet
7 hours ago, Fløff said:

Jeg må bare spørre siden jeg ikke forstår hva dere mener med en kjønnsrettet kode. Jeg kommuniserer med begge kjønn uten å tenke på dette og opplever kun forskjell på personlighet og introvert/ekstrovert om det er veldig utpreget. 

Hva mener du med «kvinnelig kode»? 

Nei, jeg vet ikke jeg heller... Jeg snakker ikke det språket. Men de opptrer ofte i flokk, og det går mye på baksnakking og misunnelse. Nåde deg om du får mer oppmerksomhet enn dem, er penere, yngre eller tynnere enn dem, eller er venn med feil personer. Da blir du fryst ut.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Knirke skrev (26 minutter siden):

Nei, jeg vet ikke jeg heller... Jeg snakker ikke det språket. Men de opptrer ofte i flokk, og det går mye på baksnakking og misunnelse. Nåde deg om du får mer oppmerksomhet enn dem, er penere, yngre eller tynnere enn dem, eller er venn med feil personer. Da blir du fryst ut.

Eller om man kanskje har mer erfaring, kollega på jobb behandler meg dårlig etter å ha lest min CV. Hun er kjempe redd for at jeg skal ta en lederstilling før henne. Bare for meg så har jeg hatt lederstilling og det er ikke noe jeg orker å ha akkurat nå med andre ting i livet mitt. 

AnonymBruker
Skrevet

En gang sa sjefen kort at "hun tar seg tilrette." For hunden hennes hoppet opp i mitt fang og ble sittende å kose. 

Gjest Alterego666
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er enig med deg. Vær heller fornøyd med den personen du er.

AnonymBruker
Skrevet

Å være flink å si unnskyld hvis du sårer noen.

Anonymkode: 95839...02b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ok, men hva konkret var det sjefen påpekte som eksempel?

Når en leder sier «bli mer ydmyk» betyr det «se til helvete og skjerp deg/din mening er ubetydelig for meg og mine beslutninger». Det kan være feil rettet, eller riktig.

Det kan også være at man uttaler seg svært kritisk ovenfor kollegaer/kunder eller noe slikt. 

Om du vurderer det som feil og vanligvis får gode skussmål også for de sosiale evnene kan en jo vurdere å kikke litt etter ny jobb mens man «have a Coke and a smile and shut the fuck up». 

Knirke skrev (1 time siden):

Tja. Det opplever jeg er en nedsettende måte å omtale et helt kjønn på.

Du mener altså at dersom du er yngre enn meg og jeg er penere enn deg så vil vi fryse hverandre ut i sosiale eller profesjonelle settinger? 

Med andre ord: dersom jeg får deg som kollega så går du utfra at jeg er sjalu, bitter osv på deg siden jeg er 40 år nå og du.....aner ikke, men muligens yngre?

Du har jo et veldig nedsettende syn på kvinner om du tar for gitt at alle kvinner vurderer verden utfra et såpass fordummende perspektiv. 

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Fløff said:

Du mener altså at dersom du er yngre enn meg og jeg er penere enn deg så vil vi fryse hverandre ut i sosiale eller profesjonelle settinger? 

Med andre ord: dersom jeg får deg som kollega så går du utfra at jeg er sjalu, bitter osv på deg siden jeg er 40 år nå og du.....aner ikke, men muligens yngre?

Du har jo et veldig nedsettende syn på kvinner om du tar for gitt at alle kvinner vurderer verden utfra et såpass fordummende perspektiv. 

I rest my case, sier jeg bare... Det er akkurat sånne som deg som gjør at jeg unngår å snakke med kvinner. Anklaging, angrep og overanalysering fra ende til annen🙄.

Jeg er 40 selv og har gitt opp å forstå kvinner for lenge siden.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Fløff skrev (2 timer siden):

Når en leder sier «bli mer ydmyk» betyr det «se til helvete og skjerp deg/din mening er ubetydelig for meg og mine beslutninger». Det kan være feil rettet, eller riktig.

Det kan også være at man uttaler seg svært kritisk ovenfor kollegaer/kunder eller noe slikt. 

Om du vurderer det som feil og vanligvis får gode skussmål også for de sosiale evnene kan en jo vurdere å kikke litt etter ny jobb mens man «have a Coke and a smile and shut the fuck up». 

Jeg har en sterk følelse av å være mislikt av sjefen og leter etter grunnen for å fikse det. 

AnonymBruker
Skrevet
Fløff skrev (2 timer siden):

Jeg mener bare f.eks "å så flink du er til å tegne" den andre svarer "nei, det er jeg ikke" den første sier igjen "åjo, du er superflink." 

Slikt er en typisk greie jeg ikke får til med mindre jeg mener det. Om jeg mener at noen er flinke til noe så sier jeg det på en ordentlig måte. F.eks en kollega ga meg veldig gode råd i en privatsak. Jeg sier da til kollegaen min "det var veldig godt å prate med deg, jeg føler jeg fikk bedre råd her enn andre plasser, tusen takk." Den er ment som den er og finnes ikke falsk.

Om jeg har gjort en feil så sier jeg "unnskyld for at jeg gjorde den feilen slik at det gikk utover deg, det skal ikke gjenta seg." Men, om jeg mener at en venn eller kollega gjør en stor feil så sier jeg ingenting med mindre jeg blir spurt. Jeg kan si til ei venninne at hun gjorde det hun følte var riktig for seg. Jeg ville gjort det på en annen måte, men problemet er jo løst nå så det gikk jo bra med deg. 

Jeg kan godt smile og vise en blid person utad, ingen problem med det. Jeg klarer bare ikke si ting jeg absolutt ikke mener. Eller om jeg får skryt for noe så klarer jeg ikke si "nei, det er jeg ikke" for jeg sier bare "takk" med et stort smil. 

Jeg er 30 år, hva har det å si? 

Nei, jeg vurderer ikke alle kvinner som det samme. Jeg skriver jo at jeg har venninner jeg går godt sammen med. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...