Gå til innhold

Ekstremt trusebruk

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det er best uten truseinnlegg. Det blir bare klamt med, så jeg synes truseinnlegg bare burde brukes når man venter på mensen, eller i slutten. Det gjør ikke noe om trusa blir skitten når den likevel skal vaskes. 

Jeg synes det hørtes litt ekstremt ut, så jeg ville sagt at hvis hun ønsker å bytte oftere enn nødvendig, må hun også hjelpe til med klesvasken. Hvis hun er villig til det, tenker jeg hun kan fortsette, for da blir hun sikkert lei, og om hun ikke er lei må hun høre hvor miljøskadelig det er med hver klesvask. Altså skjønne hvorfor det er lurt å ikke vaske klær som ikke er skitne, og at en flekk kan vaskes med klut.

Anonymkode: 73e15...f3d

Er jo enda klammere og mer fuktig om du har en god del utflod å du bar lar det renne ned i trusa. Så ekkelt! Økologiske truseinlegg merker man ikke at man har på en gang og de er behagelige. Skjønner ikke mennesker som har en god del /mye utflod og bar lar det renne og tørke i trusa. Det er ubehagelig og vått-

Anonymkode: 12b44...a35

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Noen er mer plaget av utflod enn andre, jeg er en av dem. I voksen alder kan jeg gjerne også bytte 2-3 ganger daglig i plagsomme perioder. Jeg bruker ikke truseinnlegg mer da jeg har vært ekstremt plaget av soppinfeksjoner i underlivet, og truseinnlegg fører til dette. Jeg forstår godt følelsen av at det er klamt og ekkelt. Så la henne få bytte undertøy så ofte hun vil, kjøp heller inn ekstra.

Anonymkode: 89278...23f

Vanlige truseinnlegg er jo kloret og alt mulig rart så ikke rart man får infeksjoner og ubalanse i underlivet. Jeg bruker økologiske truseinnlegg og ingen plager med infeksjon lenger.

Anonymkode: 12b44...a35

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva gjør du i det han må sortere 40-vasken, og med det sin søsters truser? Hadde jeg vært søsteren hadde jeg i alle fall gjemt/kastet truser, fremfor at min bror skulle sortere og vaske. Vedder på det gjaldt min bror og, har jo som voksen lært at tenåringsgutter i puberteten også opplever behov for hyppig trusevask... Uten at en søster noen gang skal behøve å sortere og vaske det. 

Jeg er så glad for at moren min ikke krevde dette. Det gjorde ikke svigermor heller, men mannen (og jeg) klarte da utmerket godt å vaske våre egne klær da vi ble studenter. Det er ikke akkurat en veldig kompleks oppgave som krever opplæring over flere år. 

Anonymkode: 7b310...02e

Snakker om å lage problemer ut av ingen ting, beklager. 🤣 Det får da være grenser for å sy puter under armene på barna. Jeg ser på det som en selvfølge at både gutter og jenter både lærer seg å utføre oppgaver i hjemmet, og deltar i husarbeidet fordi man i en familie deler på arbeidsoppgavene. Min mann fortalte meg at han som nesten 19-åring måtte få hjelp av ei han delte hybel med for å sette på vaskemaskinen, han ante ikke hvordan den fungerte. Jeg synes det er direkte patetisk, og en fullstendig fail fra svigermors side. Jeg sier «svigermor» og ikke svigerforeldre, for der i gården får ingen andre enn hun lov til å nærme seg vaskemaskinen. Hennes sønn har nå, flere tiår senere, fremdeles ikke kontroll på sortering av tøy (ull, farger, temperatur), men vasker alt sammen på 60 grader. Selv om han, utrolig nok, er en oppegående mann på andre områder, har ansvarsfull jobb etc. Så jeg lærer opp mine sønner, slik at vi slipper at denne failen går i arv. Jeg håper at mine fremtidige svigerdøtre/svigersønner setter pris på dette. 

Det går an å få alle i familien til å legge trusene sine i en egen bøtte, da vet du. Slik at ingen guttefingre kan risikere å komme i nærheten av jentetrusene. Hvis man gjemmer eller kaster truser, så vil jo det raskt komme for en dag når man går tom. Tror kanskje du har et litt vel anstrengt forhold til skitne truser. 

Anonymkode: ea989...4b0

• Liker 4
Skrevet

Hva gjør du i det han må sortere 40-vasken, og med det sin søsters truser? Hadde jeg vært søsteren hadde jeg i alle fall gjemt/kastet truser, fremfor at min bror skulle sortere og vaske. Vedder på det gjaldt min bror og, har jo som voksen lært at tenåringsgutter i puberteten også opplever behov for hyppig trusevask... Uten at en søster noen gang skal behøve å sortere og vaske det. 

Jeg er så glad for at moren min ikke krevde dette. Det gjorde ikke svigermor heller, men mannen (og jeg) klarte da utmerket godt å vaske våre egne klær da vi ble studenter. Det er ikke akkurat en veldig kompleks oppgave som krever opplæring over flere år. 

Veldig enig i det du skriver:)

• Liker 2
Skrevet

Det er bare truser! De tar mikroskopisk plass i vaskemaskinen, og kan tromles tørre. De krever ikke enorm innsats å få vasket. Trusebytte er så intimt og privat at jeg ikke ville påpekt at de ble skiftet for ofte, og var for rene? Utrolig ubehagelig for henne at du sjekker trusene hennes før vask og skal avgjøre om de er skitne nok. Bare la henne skifte truser og føle seg vel. Og la henne velge trusestørrelse selv. Her ser jeg ingen kamper verdt å ta. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Snakker om å lage problemer ut av ingen ting, beklager. 🤣 Det får da være grenser for å sy puter under armene på barna. Jeg ser på det som en selvfølge at både gutter og jenter både lærer seg å utføre oppgaver i hjemmet, og deltar i husarbeidet fordi man i en familie deler på arbeidsoppgavene. Min mann fortalte meg at han som nesten 19-åring måtte få hjelp av ei han delte hybel med for å sette på vaskemaskinen, han ante ikke hvordan den fungerte. Jeg synes det er direkte patetisk, og en fullstendig fail fra svigermors side. Jeg sier «svigermor» og ikke svigerforeldre, for der i gården får ingen andre enn hun lov til å nærme seg vaskemaskinen. Hennes sønn har nå, flere tiår senere, fremdeles ikke kontroll på sortering av tøy (ull, farger, temperatur), men vasker alt sammen på 60 grader. Selv om han, utrolig nok, er en oppegående mann på andre områder, har ansvarsfull jobb etc. Så jeg lærer opp mine sønner, slik at vi slipper at denne failen går i arv. Jeg håper at mine fremtidige svigerdøtre/svigersønner setter pris på dette. 

Det går an å få alle i familien til å legge trusene sine i en egen bøtte, da vet du. Slik at ingen guttefingre kan risikere å komme i nærheten av jentetrusene. Hvis man gjemmer eller kaster truser, så vil jo det raskt komme for en dag når man går tom. Tror kanskje du har et litt vel anstrengt forhold til skitne truser. 

Man kan lære tenåringen klesvask. Uten å la de sortere hverandres undertøy. Det var poenget mitt. Jeg fatter ikke at du utsetter barna dine for dette. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.1.2022 den 22.25):

Har en 10-åring på vei inn i puberteten, som skifter undertøy opp til 3-4 ganger daglig. Når hun våkner, noen ganger etter hun har vært på do, før hun legger seg og bare random gjennom dagen. De trenger ikke være skitne engang, hun bare føler seg "svett". Jeg har kjøpt inn flere truser, for å slippe å vaske annenhver dag, men det hjelper ikke. Jo mer hun har, jo mer bruker hun. Hun vokser fort, så jeg kjøper i voksen-str. De i S passer bra, men hun vil heller bruke de i XS, "fordi de er trangere".. Selv kjøper jeg en str større, fordi jeg kan ikke fordra trangt undertøy. Så de i S blir da ikke brukt🙄

I sommer begynte hun også å få utflod, og jeg kjøpte truseinnlegg til henne, av selvsagte grunner, samt for å prøve å redusere trusebruken. Hun brukte det i noen dager, men så klaget hun over at de var ubehagelige å bruke, så jeg kjøpte en ny type som er mykere. Disse liker hun heller ikke, så nå bruker hun ikke innlegg og jeg må stadig vaske skitne truser.

Noen som kjenner seg igjen? Eller kan fortelle meg hva jeg kan gjøre med dette??

Anonymkode: c5db1...980

La henne skifte truser! Hva med å prøve tøy-truseinnlegg?

Vokste opp med en mor som hang seg opp i sånt.. Skiftet truse for ofte, og bind for ofte.. Følte en utrolig skam over kroppen min, og følte meg unaturlig og rar. Snek ut skitne truser i søppelet, og kjøpte bind for ukepengene mine.. Kjenner fremdeles det er vondt å tenke på, over 20 år etter 

Anonymkode: 9de50...16c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

La henne skifte truser! Hva med å prøve tøy-truseinnlegg?

Vokste opp med en mor som hang seg opp i sånt.. Skiftet truse for ofte, og bind for ofte.. Følte en utrolig skam over kroppen min, og følte meg unaturlig og rar. Snek ut skitne truser i søppelet, og kjøpte bind for ukepengene mine.. Kjenner fremdeles det er vondt å tenke på, over 20 år etter 

Anonymkode: 9de50...16c

Kjenner jeg er så glad for min mor når jeg leser dette, og personen jeg siterer over.

Husker hun satt min bror solid på plass en gang han hadde sett et brukt bind i søpla på badet. Og det var alltid rikelig utvalg av diverse produkter på badet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Man kan lære tenåringen klesvask. Uten å la de sortere hverandres undertøy. Det var poenget mitt. Jeg fatter ikke at du utsetter barna dine for dette. 

Leste du det jeg skrev? Det er fullt mulig å la barna sortere klesvask uten å sortere hverandres truser, hvis man nå skal være så utrolig nøye. Av alle de mange tingene barn og unge kan utsettes for i løpet av oppveksten, tenker jeg dette er en av de mindre belastende «prøvelsene». 

AnonymBruker
Skrevet

Bruk truseinnlegg som er økologisk og plastfrie.

Enten helsekosten eller Änglamark sine truseinnlegg.

Anonymkode: c7389...bf8

AnonymBruker
Skrevet

Å skifte truse flere ganger om dagen , er nok ikke så unormalt. Bare noe en ikke snakker om.  Vi har en dunk til sengetøy , håndklær og der går også truser.  Truser tar liten plass, og koster ikke all verden.  
Fint at  hun bytte når hun  føle behov.  Ikke noe kommentaren på det.

Hender jeg bruker de tynne truseinnleggene. De kjennes ikke når du har de på.

Anonymkode: a3749...62b

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.1.2022 den 22.25):

Har en 10-åring på vei inn i puberteten, som skifter undertøy opp til 3-4 ganger daglig. Når hun våkner, noen ganger etter hun har vært på do, før hun legger seg og bare random gjennom dagen. De trenger ikke være skitne engang, hun bare føler seg "svett". Jeg har kjøpt inn flere truser, for å slippe å vaske annenhver dag, men det hjelper ikke. Jo mer hun har, jo mer bruker hun. Hun vokser fort, så jeg kjøper i voksen-str. De i S passer bra, men hun vil heller bruke de i XS, "fordi de er trangere".. Selv kjøper jeg en str større, fordi jeg kan ikke fordra trangt undertøy. Så de i S blir da ikke brukt🙄

I sommer begynte hun også å få utflod, og jeg kjøpte truseinnlegg til henne, av selvsagte grunner, samt for å prøve å redusere trusebruken. Hun brukte det i noen dager, men så klaget hun over at de var ubehagelige å bruke, så jeg kjøpte en ny type som er mykere. Disse liker hun heller ikke, så nå bruker hun ikke innlegg og jeg må stadig vaske skitne truser.

Noen som kjenner seg igjen? Eller kan fortelle meg hva jeg kan gjøre med dette??

Anonymkode: c5db1...980

Man skal ikke bruke truseinnlegg før man faktisk trenger det. Når man trenger det er dagene hvor man "venter" på mensen, og de dagene man ikke blør ekstremt. Ingen mensen - ingen truseinnlegg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...