AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #1 Skrevet 6. januar 2022 Har en 10-åring på vei inn i puberteten, som skifter undertøy opp til 3-4 ganger daglig. Når hun våkner, noen ganger etter hun har vært på do, før hun legger seg og bare random gjennom dagen. De trenger ikke være skitne engang, hun bare føler seg "svett". Jeg har kjøpt inn flere truser, for å slippe å vaske annenhver dag, men det hjelper ikke. Jo mer hun har, jo mer bruker hun. Hun vokser fort, så jeg kjøper i voksen-str. De i S passer bra, men hun vil heller bruke de i XS, "fordi de er trangere".. Selv kjøper jeg en str større, fordi jeg kan ikke fordra trangt undertøy. Så de i S blir da ikke brukt🙄 I sommer begynte hun også å få utflod, og jeg kjøpte truseinnlegg til henne, av selvsagte grunner, samt for å prøve å redusere trusebruken. Hun brukte det i noen dager, men så klaget hun over at de var ubehagelige å bruke, så jeg kjøpte en ny type som er mykere. Disse liker hun heller ikke, så nå bruker hun ikke innlegg og jeg må stadig vaske skitne truser. Noen som kjenner seg igjen? Eller kan fortelle meg hva jeg kan gjøre med dette?? Anonymkode: c5db1...980
Prelunia Skrevet 6. januar 2022 #2 Skrevet 6. januar 2022 (endret) Jeg hater også truseinnlegg, så skjønner henne godt.. Hater også løse truser . Jeg hadde bare kjøpt i XS, og kjøpt 4×7 ev 8 stk. Da kan hun bytte 4 ganger om dagen , og det holder å vaske alle en gang i uka. Endret 6. januar 2022 av Prelunia 29
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 Populært innlegg #3 Skrevet 6. januar 2022 På tide å lære 10-åringen hvordan vaskemaskinen fungerer. Og nei, hun skal ikke bare vaske sine egne truser, men ta med alt skittentøy som skal på samme temperatur/program, henge til tørk/putte i tørketrommel og brette/legge på plass. Anonymkode: 6e787...92f 55
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #4 Skrevet 6. januar 2022 Men bare fordi du ikke liker stramme truser, så gjør tydeligvis hun det og da er det slemt å ikke kjøpe det til henne bare for at du er sær. Anonymkode: 65474...d43 34
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #5 Skrevet 6. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men bare fordi du ikke liker stramme truser, så gjør tydeligvis hun det og da er det slemt å ikke kjøpe det til henne bare for at du er sær. Anonymkode: 65474...d43 That's not the point. Jeg er bare drittlei av å vaske truser som ikke trengs å vaskes😅 Anonymkode: c5db1...980 3
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #6 Skrevet 6. januar 2022 Det er best uten truseinnlegg. Det blir bare klamt med, så jeg synes truseinnlegg bare burde brukes når man venter på mensen, eller i slutten. Det gjør ikke noe om trusa blir skitten når den likevel skal vaskes. Jeg synes det hørtes litt ekstremt ut, så jeg ville sagt at hvis hun ønsker å bytte oftere enn nødvendig, må hun også hjelpe til med klesvasken. Hvis hun er villig til det, tenker jeg hun kan fortsette, for da blir hun sikkert lei, og om hun ikke er lei må hun høre hvor miljøskadelig det er med hver klesvask. Altså skjønne hvorfor det er lurt å ikke vaske klær som ikke er skitne, og at en flekk kan vaskes med klut. Anonymkode: 73e15...f3d 20
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #7 Skrevet 6. januar 2022 Gynekologen min sier at truseinnlegg er fyfy og at jeg heller må skifte truse noen ganger om dag. Kan føre til sopp bl.a. Hadde bare kjøpt en haug truser. Bra hun er hygienisk og dersom det er utflod er det jo fint at hun skifter Anonymkode: 28306...b23 30
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #8 Skrevet 6. januar 2022 Jeg får soppinfeksjoner når jeg bruker truseinnlegg. Det blir så fryktelig klamt og svett, uansett hvor ofte jeg skifter. Da er det bedre at trusa blir skitten, og heller skifte truse et par tre ganger om dagen. Så jeg skjønner henne. Men - lær henne gjerne å vaske undertøy selv Anonymkode: e08f7...1e8 5
Heln Skrevet 6. januar 2022 #9 Skrevet 6. januar 2022 Ville fått henne til å vaske selv. En 10 åring er stor nok til det. Ellers kan jeg forstå henne, jeg hater også når det kommer utflod og kan ikke bruke truseinnlegg. Men så er det jeg selv som vasker også, så mine uvaner går ikke utover noen andre 6
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #10 Skrevet 7. januar 2022 Hadde kjøpt undertøy i størrelse som føles bekvemt for henne - ikke hva som er bekvemt for meg. Hadde nok også kjøpt noen truser som ikke lekker om hun plutselig får mensen også. Håper du ikke gir henne skam for at hun bytter undertøy så ofte og ikke vil bruke truseinnlegg, jeg tror det kan føles litt for voksent for henne, og truser kan føles litt bedre. Men det hadde vært en ide å få henne til å lære å vaske litt selv og forstå kostnader ved klesvask og ha litt ansvar. Synes det høres fint at barnet ditt er opptatt av hygiene, er mange barn nok som når de får mensen ikke engang bryr seg om å dusje, så du kan se på det som at hun forstår behovet for hygiene. Anonymkode: 2cd6e...d0d 4
Gjest WhisperingWind Skrevet 7. januar 2022 #11 Skrevet 7. januar 2022 Lær henne å bruke vaskemaskin eller la henne gå tom for truser. Du skal selvsagt ikke bestemme hva størrelse hun foretrekker.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #12 Skrevet 7. januar 2022 Snakk med henne og forklar at det ikke er uhygienisk å bruke samme undertøy gjennom hele dagen. Miljøfiendtlig og usunt å holde på sånn, kan utvikle seg til tvangspreget atferd mhht. hygiene. Slutt å forsøke å tvinge på henne undertøy du foretrekker. Det er helt unødvendig invaderende og kontrollerende. La henne også begynne å vaske tøy selv, som andre har foreslått. Anonymkode: 2f9ff...e45 9
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #13 Skrevet 7. januar 2022 Jeg foreslår at du bare kjøper inn truseinnlegg i tøy, så kan hun bare kaste de på vask. Mye mer behagelig og miljøvennlig. Anonymkode: 44066...c90 9
GammelKaktus Skrevet 7. januar 2022 #14 Skrevet 7. januar 2022 Jeg tenker at det er selvsagt at hun selv for velge størrelse på trusene og om hun ønsker å bruker truseinnlegg eller ei. Du kan lære henne å vaske klær så regner jeg med at trusebruken jevner seg mer ut med tiden. 5
Summeer Skrevet 7. januar 2022 #15 Skrevet 7. januar 2022 Det er da ikke mer miljøvennlig å bruke truseinnlegg, altså engangsartikkel i plast, enn å vaske en full maskin med truser? Ja, det kanskje hyppig, men om hun svetter i lysken og/eller har utflod, så skjønner jeg at hun vil ha rent og tørt innerst. Jeg svetter mye i lysken selv, så jeg bytter ofte truse på ettermiddagen selv jeg.... Av alle kamper å ta ville jeg ikke tatt denne så hardt, hilsen mor til tre tenåringsjenter 😉 9
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #16 Skrevet 7. januar 2022 Du kan ikke bestemme at hun skal bruke truseinnlegg. Ikke er det bra for verken miljø eller floraen nedentil og personlig syns jeg det er ubehagelig å ha på. Min mor brukte truseinnlegg, men tvang aldri meg til det. Når det gjelder vasken, hvor stor plass kan noen ekstra truser ta? Blir ikke akkurat snakk om flere maskiner ekstra, regner med du vasker andre ting på seksti elller nitti grader i løpet av uka? Da er det vel alltids plass til noen truser. Anonymkode: ea64c...630 3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #17 Skrevet 7. januar 2022 Jeg er voksen, og skifter nesten like hyppig. Det tar jo ikke noe særlig mer plass, det går like mange maskiner uansett da vi vasker undertøy med handklær. Og gitt at handklær går to ganger i uka krever det ikke de store mengdene med undertøy heller. Og la henne bestemme størrelse selv. Eneste kravet ville vært at hun holdt seg til økonomipakkene fra kjedebutikkene så lenge hun er i vekst. Anonymkode: 7b310...02e 3
Ulrikke Skrevet 7. januar 2022 #18 Skrevet 7. januar 2022 Jeg har aldri lagt meg opp i hvilken størrelse og type truser min 16-årige datter har brukt. Hun har fått gå med den størrelsen hun har ønsket selv, det får da være grenser for hva jeg skal legge meg opp i. Men jeg har ikke kjøpt dyrt undertøy til henne, altså! Og dette med skifting - er det virkelig et problem? Truser tar ikke så stor plass i maskinen, så jeg tviler på at det fører til mange ekstra vask pr uke. La henne ha 30 truser da, de koster vel ikke allverden på H&M, Lindex, Cubus eller lignende..... Jeg tenker omvendt, jeg - hadde vært glad for at hun satte hygiene høyt. Det kan komme godt med når puberteten kommer for alvor! Jeg ville definitivt valgt mine kamper, og dette er IKKE en av dem jeg ville tatt. Her bruker vi som regel 1-2 truser i døgnet pr pers, og det velter verken vaskemaskinrutiner eller andre ting! 8
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #19 Skrevet 7. januar 2022 Dette er ikke en sak jeg ville gjort prinsipp av. Hun kan eventuelt prøve truseinnlegg av tøy, de er mye mindre klamme enn de vanlige. Men la barnet skifte truse etter ønske og behov. Anonymkode: 0c332...591 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #20 Skrevet 7. januar 2022 Jeg hadde kjøpt de trusene barnet foretrekker, og latt henne skifte så ofte som du beskriver. Men lær henne å vaske klær, legge sammen sine egne klær etc. Anonymkode: ea989...4b0 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå