Gå til innhold

Hva spiser du til frokost?


Pepita

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Når jeg må opp tidlig har jeg ikke særlig appetitt, da blir frokosten enten frokostblanding (honey nut cornflakes) eller bare en banan/yoghurt og et stort glass appelsinjuice. Noen ganger ristet loff med marmelade. Det er lettere å få ned noe søtt så tidlig.

I helgene, og når jeg har bedre tid, blir det brød/rundstykker med diverse pålegg (skinke, salami, ost, postei, makrell i tomat, hjemmelaget eggesalat eller kyllingsalat, masse grønt på). Kokt egg/omelett/eggerøre. Da tar jeg meg tid til å spise litt sunnere.

Du kan jo prøve f.eks. fruktsalat (kan lages kvelden i forveien og lagres i kjøleskap), müsli med frukt, nøtter, rosiner, litt yoghurt og melk, smoothie, havregrøt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havregrøt! Har alltid en pakke instant havregrøt stående på jobben - skal bare røres ut med kokende vann og stå et par minutter. Kjempesundt og kjempegodt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser som regel en skive med rugbrød med ost på. Er ikke så glad i pålegg, så det går i hvitost, brunost og Philadelpiaost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det mye i knekkebrød med div. ost, men etter at jeg kjøpte blender har jeg også lagd frokost av frukt, yoghurt og litt musli, det er kjempegodt. Kutter opp frukten kvelden før da, og har den i kjøleskapet, så er det bare å kline alt oppi blenderen på morgenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har i mange år slitt med å få i meg frokost på morgenen, har abs ikke hatt apetitt så tidlig. Men nå har jeg klart å ta meg i nakkeskinnet, og spiser ordentlig frokost hver dag. Vil anbefale deg dette framfor lettvinte løsninger som gjerne inneholder mye sukker/raske karbohydrater slik som youghert, frokostblanding syltetøy osv. Med en ordentlig frokost holder jeg meg mett lenger, og blir ikke slik akuttsulten slik jeg blir hvis jeg spiser noe sukkerholdig.

Til frokost drikker jeg en stooot kopp te, gjerne grønn te eller fruktte. Har aldri vært noen tedrikker før, men har nå oppdaget at dette er en veldig god måte å sette i gang kroppen på. Så spiser jeg brødskive med pålegg. I det siste har jeg brukt kokt egg som pålegg, siden jeg på forhånd har kokt opp en hel pakke med egg. Veldig godt, og en god start på dagen!

Så prøv å kjemp deg gjennom denen frokosten hver dag i noen uker, så skal du se kroppen din vender seg til det. Jeg hadde ikke spist ordentlig frokost på kanskje 10 år og følte meg bare kvalm og uvel på morgenen. Et tips kan faktisk være å ta en slurk cola på morgenen mot morgenuggen, det har iallefall hjulpet meg.

Det beste ved å ha spist frokost er jo uten tvil at det fjerner morgengretten. Jeg kommer nå frisk og opplagt på jobb, og unngår de heftige diskuskjonene og konfliktene tidlig på morgenen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I uka: en youghurt naturell med en most banan og kanskje litt honning i, eller en ss syltetøy i. En kopp te hvis jeg rekker, evt et glass juice.

I helgen: 2 skiver hjemmebakt grovbrød med egg og kaviar, og ost. Juice og kaffe.

Utrolig rutinepreget når jeg tenker meg om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linfrøbrød med pålegg, Wasa rågi knekkebrød med gulost og druer eller God dag müsli frukt med melk. Noen ganger en kiwi i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varierer mellom disse (mest de to første når jeg har dårlig tid):

- 1-2 brødskiver m/diverse pålegg

- Havregryn eller Special K m/melk

- Havregrøt

- Speilegg m/tomatbønner og evnt bacon

- Varme rundstykker/baguetter (mest i helgene)

Har alltid god matlyst på morgenen, og det er jeg glad for. Fin måte å starte dagen, dessuten er det bra for forbrenningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg varierer mellom disse på hverdager:

- 2 speltbrødskriver med kokt skinke og agurk

- blåbærmusli fra goddag med mild og lett blåbæryoghurt

- havregrøt

- havreknekkebrød med ost

På lørdags morgen spiser jeg bagel med egg og laks

På søndagsmorgen rundstykker med forskjellig pålegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er et skikkelig frokost-menneske, og hverdangene startes stort sett med havregrøt. Koker grøten i microen, det tar bare to minutter så er den klar. Bruker 50/50 skummet melk og vann, og har i litt rosiner og kanel på toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg skal tidlig opp, er ikke matlysten på topp.

Da spiser jeg to knekkebrød, en brødskive, litt kornblanding med melk, havrekli og linfrø med surmelk eller kesam med linfrø i.

Pålegg er enten skinke, agurk og sitronpepper, tunfisk med sitronpepper og rødløk, makrell i tomat med agurk og sitronpepper, leverpostei med sitronpepper, agurk eller sylteagurk, philadelphia eller noe i den duren.

I helger blir det mer "ordentlig" frokost, deilig, mørkt brød med masse korn i, steinovnsbaktbrød, rundstykker (halvstekte) eller hjemmebakte fra fryseren, stekt eller kokt egg eller eggerøre. Noen ganger også havregrøt.

Drikker alltid te til frokost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noe frokostmenneske, men prøver å trøkke imeg noe hver dag.

Har kjøpt blender, så nå går det mye i smoothies med müsli.

Eller skiver med div pålegg og te til, og som oftes et eple på vei til bussen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Spiser stort sett alltid brødmat til frokost, med pålegg som ost, kokt skinke, cottage cheese, kokt egg osv, pyntet med litt grønt. Så spiser jeg alltid en frukt til "dessert", nå for tiden går det i kiwi. Til dette drikker jeg te eller melk. (Smak).

Innimellom varierer jeg med havregrøt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke noe frokostmenneske og sliter veldig. Brødmat byr meg i mot på morgenen dersom det ikke er halvstekte rundstykker (og hvem har vel tid til det?)

Jeg prøver å få i meg en porsjon med 4-korn og melk. Heller litt i bunn av tallerkenen og så melk. Vurderer aldri om jeg er mett eller ikke for jeg har jo spist frokost ;)

Når lunchtid kommer så er jeg til gjengjeld det matvraket.

På søndager blir det gjerne ciabatta eller rundstykker med kjøttpålegg. Da nyter jeg maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For tiden; to fiber plus- knekkebrød med masse Nora 100%-bringebærsyltetøy og noen klatter med cottage cheese på. ;) Og et digert glass med kaldt vann.

Endret av Vinga
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristessa

All bran med ekstra lett melk og kanskje en skivet banan og minst to kopper kaffe, evt yoghurt med müsli. Var ikke et frokostmenneske før, men nå våkner jeg og er skrubbsulten hver morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...