Gå til innhold

Jenter/kvinner: hvor tungt løfter du i vanlige styrkeøvelser og hvilke mål har du?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jenter/kvinner: hvor tungt løfter du i vanlige styrkeøvelser og hvilke mål har du? 

Tenker da på typiske ting som squat, (eller beinpress), makløft, hoftehev, benkpress, bicep curl, og andre hvis dere har noen som dere trener gjevnlig på

Menn kan svare, men skriv da at du er mann. 

Jeg er relativt nybegynner (ca 3 mnd) og prøver å finne ut hva som er realistiske mål.

Anonymkode: b3dcb...2a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Løfter vel 60 kg i knebøy. Har vært oppe på 70 tidligere. Men jobber mest rundt 50 kg og flere reps enn maxing for å øke vekter, passer meg bedre. Har skoliose, så gidder ikke tyne meg på den øvelsen. 

Ligger på det samme i strak mark og hip-thrust. 

Sittende roing rundt 40 kg. Militærpress 30 kg. Benkpress 40 kg. 

Trent styrke på og av i 15 år. Men har ikke noe mål annet enn å holde meg i sånn passe grei form og bevare muskelmasse med alderen :)  

mvh Kvinne 32. 

Anonymkode: f14ac...33d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Løfter vel 60 kg i knebøy. Har vært oppe på 70 tidligere. Men jobber mest rundt 50 kg og flere reps enn maxing for å øke vekter, passer meg bedre. Har skoliose, så gidder ikke tyne meg på den øvelsen. 

Ligger på det samme i strak mark og hip-thrust. 

Sittende roing rundt 40 kg. Militærpress 30 kg. Benkpress 40 kg. 

Trent styrke på og av i 15 år. Men har ikke noe mål annet enn å holde meg i sånn passe grei form og bevare muskelmasse med alderen :)  

mvh Kvinne 32. 

Anonymkode: f14ac...33d

Det var nyttige svar! Takk :)

En målsetting jeg har er å klare minst 1 chin up uten «hjelp». 

40 kg benk er jo et fint mål som jeg kan ha. Tar 30 nå. 

Har en del forbedringspotensial på roing ser jeg 😅

50 er vel ca det jeg klarer i squat nå. Men det er mest på grunn av ryggen. Som tidligere turner så tar jeg faktisk 100 i beinpress «gratis». 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nylig begynt å trene styrke igjen etter mange år pause, så pr nå tar jeg det litt rolig for å finne igjen teknikken og bygge opp støttemuskulatur og grep osv, samt med fibro så gjelder å ikke kjøre helt i kjelleren for å greie å komme seg igjen etterpå. Pluss at jeg har mye ekstra vekt på kroppen nå så det blir en del tillegg der og, iallefall på bena.

50 kg markløft 3 x10 rep 

50kg Knebøy 3x10 rep

40 kg benkpress 3x 8 pr nå (hatøvelse😅)

40kg stående roing med stang. 3 x 10

20 kg militærpress 3x10

40 kg nedtrekk

Øker på litt og litt vekt ettersom jeg kjenner at teknikk og stabilitet holder og at jeg greier flere enn 10 repetisjoner. Målet her er først og fremst å bare holde seg i form og ha en sterk og fleksibel muskulatur og jeg orker ikke å ikke greie å gå i to dager etter trening 😅 for muskelmasse er det litt ett fett om man vil løfte veldig tung og få repetisjoner eller om man vil ta ca samme totalvekt på flere repetisjoner. Men løfter du nærmere maks av det du greier så vil din fysiske styrke øke raskere. Sikkert fordi man da bygger mer eksplosive muskler kontra de mer utholdende 🙂

Når jeg var normalvektig og bedre trent så lå jeg på 80 kg knebøy og 90 markløft (men da mer rundt 4 repetisjoner pr sett), og tok chins og pull-ups med egen kroppsvekt (ca 60kg) heller enn nedtrekk osv. Og 50 på stående roing.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har nettopp gjenopptatt treningen igjen etter 4 års pause pga barn, vil si at jeg er tilbake på nybegynner. Er også 40 år, noe som merkes ift hvor lettere det var da jeg var i 20- og 30årene. Men jeg løfter mindre enn andre her ser jeg. 

Benkpress: 30 kg 8x3

Knebøy: 50 kg 8x3

Markløft 60 kg 8x3

Benpress 90 kg 8x3

Nedtrekk 40 kg 8x3

Sittende roing 40 kg 8x3

Hvordan klarer dere 40kg benkpress? Det er jo svintungt, imponert.

Kunne sikkert tatt mer i knebøy, men terper teknikk

Anonymkode: 97756...c8e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg har nettopp gjenopptatt treningen igjen etter 4 års pause pga barn, vil si at jeg er tilbake på nybegynner. Er også 40 år, noe som merkes ift hvor lettere det var da jeg var i 20- og 30årene. Men jeg løfter mindre enn andre her ser jeg. 

Benkpress: 30 kg 8x3

Knebøy: 50 kg 8x3

Markløft 60 kg 8x3

Benpress 90 kg 8x3

Nedtrekk 40 kg 8x3

Sittende roing 40 kg 8x3

Hvordan klarer dere 40kg benkpress? Det er jo svintungt, imponert.

Kunne sikkert tatt mer i knebøy, men terper teknikk

Anonymkode: 97756...c8e

Jeg synes dette er bra jeg! Selv er jeg i slutten av 20-årene og har drevet med idretter som krever mye eksplosiv styrke i ungdommen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har nettopp begynt å trene styrke, vært ekstremt overvektig hele livet og har gått ned over 40 kilo det siste året med påfølgende muskeltap. 

Knebøy 50 kg 
Benkpress 25 kg
Nedtrekk 35 kg 
Abdominal crunches 50 kg 
Kabelroing 30 kg 
Beinpress 95-115 kg avhengig av dagsformen 

Føler jeg gjør det helt greit, gleder meg til å se fremgang da! 

Anonymkode: 76d75...e7e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mine personlige rekorder (godkjente løft og uten utstyr) er:

130 i mark

75 i benk

90 i bøy.

59.8 kg 

:) Hadde trent i ett år da jeg satte rekordene, ble veldig sterk, veldig fort. 

Anonymkode: 72ee3...903

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

At man kan løfte egen kroppsvekt i benkpress, 1.5x kroppsvekt i knebøy og dobbelt kroppsvekt i markløft syns jeg er helt greie mål å sette seg som kvinne. Jeg brukte ikke så veldig lang tid på å komme dit. 

Anonymkode: 41d79...b34

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Regner dere med vekten på stanga, når dere skriver opp for squat?😅

Anonymkode: 345f8...134

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

At man kan løfte egen kroppsvekt i benkpress, 1.5x kroppsvekt i knebøy og dobbelt kroppsvekt i markløft syns jeg er helt greie mål å sette seg som kvinne. Jeg brukte ikke så veldig lang tid på å komme dit. 

Det er ganske hårete mål for de fleste. Selv om jeg også klarte dette, så er det ikke gitt at hvem som helst løfter sin egen kroppsvekt i benk på 1-2-3. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Regner dere med vekten på stanga, når dere skriver opp for squat?😅

Alltid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Alltid. 

Ok, da gjorde jeg det ikke så dårlig som jeg trodde🙈

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elder Millennial

Tar 1 rep Max og ikke arbeids sett da. 

Markløft: 120

Knebøy: 90

Benkpress: 60

Har hatt en liten treningsfri periode nå så første målet er å komme tilbake til den gode gamle formen og så er målet for 2022 å klare 100kg i knebøy 🤞 Føles litt hårete nå😅 men den som intet våger….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er ganske hårete mål for de fleste. Selv om jeg også klarte dette, så er det ikke gitt at hvem som helst løfter sin egen kroppsvekt i benk på 1-2-3. 

Det er sant. Men det er mange kvinner som blir sykt fort sterk i benk, så det varierer nok litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har holdt på i snart 1 år, men er ikke veldig sterk i overkropp. Trener opp igjen en dårlig skulder, så er spent på hvor mye bedre jeg kan bli.

Markløft: 62,5 kg (1RM)

Benkpress: 32,5 kg (1RM)

Beinpress: 130 kg 

Nedtrekk: 40 kg 

Sittende roing: 45 kg 

Hip thrust: 50 kg 

Endret av Elysian
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mine personlige rekorder (godkjente løft og uten utstyr) er:

130 i mark

75 i benk

90 i bøy.

59.8 kg 

:) Hadde trent i ett år da jeg satte rekordene, ble veldig sterk, veldig fort. 

75 i benkpress???? 😱

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå klarer jeg to chin ups på en god dag, stort sett bare en. I begynnelsen av i fjor klarte jeg nesten seks chins og fire pull pullups. Repsa forsvant fort etter noen måneders slækk på styrketrening om sommeren, samt at vekta har blitt tyngre. Ønsker å komme meg tilbake igjen til den formen. Ingenting er som å kunne løfte sin egen kroppsvekt flere ganger! I år vil jeg altså rett og slett bli bedre til å jobbe med egen kroppsvekt; chins, pullups, pistol squats, dips, pushups. 

På denne tiden av året trener jeg lite styrke på bein hvis det er snø ute. De får kjørt seg nok på topptur og ski flere ganger i uka. Trener jeg bein har det stort sett vært bulgarsk splittbøy (30 kg per bein), hip thrust (70-80 kg?), ettbeins knebøy fra step (klarer kun full ROM med ett bein da haha), rumensk markløft (60 kg). Glad i ettbensøvelser, så blir en del utfall også. 

Trener aldri maksløft, ligger på rundt 6-10 reps. 

Endret av drue
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Trent styrke periodevis i flere år. Lite av det på sommerhalvåret og jevnlig på vinteren. Trener styrke 2-4 x i uken nå. K 34

Markløft: 95kg x 5

Benkpress: 32,5 kg x 8

Beinpress: 180 kg x 5

Nedtrekk: 55 kg x 5

Sittende roing: 45 kg X 8

Hip thrust: 90 kg X 8

Anonymkode: fdfa3...9ad

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

110 kg i knebøy

70 kg i benkpress

155 kg i markløft

(14 pullups, 1 rep med 25 kg i beltet)

Veide selv 58 kg og hadde trent systematisk i ca 3 år da disse PRene ble tatt :)  Var i utgangspunktet svak og spinkel og hadde drevet med langdistanseløping før dette, så veldig stolt over disse tallene og at kroppen min fikk til å bygge muskler og bli sterk. 

Anonymkode: 8c235...43c

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...