AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #1 Skrevet 6. januar 2022 Hei. Jeg er usikker på om jeg kjente en kul i brystet mitt nå i sted. Men er det slik at det er fastlegen som må undersøke brystene mine, dersom jeg bestiller time for dette? Det føler jeg meg ikke komfortabel med.. Anonymkode: 04083...0ce
Hurrahei Skrevet 6. januar 2022 #2 Skrevet 6. januar 2022 Jeg ringte min fastlege, og fikk direkte henvisning/time til mammografi. Trengte ikke å gå innom han først. 3
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #3 Skrevet 6. januar 2022 Hurrahei skrev (Akkurat nå): Jeg ringte min fastlege, og fikk direkte henvisning/time til mammografi. Trengte ikke å gå innom han først. Åh, så greit! Jeg har ikke nummeret til fastlegen da, men kan kanskje ringe legekontoret å høre. Har helt panikk her nå😰😰 Anonymkode: 04083...0ce
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #4 Skrevet 6. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Åh, så greit! Jeg har ikke nummeret til fastlegen da, men kan kanskje ringe legekontoret å høre. Har helt panikk her nå😰😰 Anonymkode: 04083...0ce Du må ringe legekontoret. Mest sannsynlig må du undersøkes av fastlegen eller en av de andre legene på kontoret. Hvorfor har du en fastlege du ikke er komfortabel med? Kan du bytte til en du er komfortabel med? Anonymkode: f2f5b...e52 7
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #5 Skrevet 6. januar 2022 Du må normalt undersøkes før det sendes henvisning til mammografi, so what om fastlegen er en mann? Han er da en profesjonell lege. Skal du nekte mannlig radiograf eller mannlig lege på sykehuset også? Du får ikke velge kjønn på de som skal behandle deg. Ta deg sammen, gå til fastlegen og få en undersøkelse, og bli henvist videre. Anonymkode: 56986...049 18
sommermor Skrevet 6. januar 2022 #6 Skrevet 6. januar 2022 Jeg fikk komme til en annen kvinnelig lege da jeg hadde kul i brystet. Så ble det time til mammografi. Det var ikke farlig i mitt tilfelle heldigvis. 3
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #7 Skrevet 6. januar 2022 Varierer litt, men ofte vil henvisende lege undersøke. Det har med hvilken hastegrad de skal sette på henvisningen (kjennes den snill ut og kan ha vanlig prioritet, eller er det stor grunn til bekymring og bør inn i løpet av kun kort tid?) Det er ingen garanti for at de som du eventuelt henvises til har kvinnelig lege/bare kvinnelig personell tilgjengelig heller.. Anonymkode: f3788...6ac
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #8 Skrevet 6. januar 2022 Det er ikke sånn at jeg MÅ ha bare kvinnelige leger, det er bare fastlegen min som jeg er ukomfortabel med når det gjelder akkurat dette. Anonymkode: 04083...0ce 1
Fjaselina Skrevet 6. januar 2022 #9 Skrevet 6. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er ikke sånn at jeg MÅ ha bare kvinnelige leger, det er bare fastlegen min som jeg er ukomfortabel med når det gjelder akkurat dette. Anonymkode: 04083...0ce Du må vel til gynekologisk undersøkelse av og til? Brukar du ikkje fastlegen din til det?
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #10 Skrevet 6. januar 2022 Fjaselina skrev (5 minutter siden): Du må vel til gynekologisk undersøkelse av og til? Brukar du ikkje fastlegen din til det? Har ikke hatt denne legen så lenge. Og jeg føler meg bare ikke komfortabel med at han skal undersøke brystene mine. Også er det ikke så lett å få byttet lege nå heller. Anonymkode: 04083...0ce
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #11 Skrevet 6. januar 2022 Det finnes vel evt private legesentre å gå til Anonymkode: 81882...937
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #12 Skrevet 6. januar 2022 Man har vel fastlege for å få hjelp med det man har av helseplager og sykdom- en lege har utdanning om hele kroppen uavhengig av kjønn… Fastlegen skal ikke være en samtalepartner eller venn som ikke skal kunne undersøke kroppen din- dette skjønner jeg ikke noe av! Anonymkode: 6c285...ea9 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #13 Skrevet 6. januar 2022 Jeg var hos fastlege med en kul i brystet, da viste jeg bare hvor det var og han kjente da der utenfor BH’n kun der hvor kulen var og skrev henvisning til brystdiagnostisk senter, trengte ikke ta av meg BH’n.jeg sa på forhånd i fra om at jeg ikke var komfortabel med å skulle bli kjent på brystene og han tok hensyn til det. Anonymkode: 5f482...d5e
Havbris Skrevet 6. januar 2022 #14 Skrevet 6. januar 2022 Hva er viktigst for deg akkurat nå? Å få undersøkt brystene fort og komme seg videre i forløpet hvis det er nødvendig - eller å få en lege du er komfortabel med? Her må du kanskje bare bite tenna sammen. 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #15 Skrevet 6. januar 2022 Havbris skrev (6 minutter siden): Hva er viktigst for deg akkurat nå? Å få undersøkt brystene fort og komme seg videre i forløpet hvis det er nødvendig - eller å få en lege du er komfortabel med? Her må du kanskje bare bite tenna sammen. Ja, har bestilt time nå. Er bare så usikker på brystene mine, da de er veldig små, og jeg i tillegg er atletisk bygd. Og jeg vet godt at legen ikke kunne brydd seg mindre, og at det er helsa som er viktig her. Men det er allikevel vanskelig for meg, når jeg har så dårlig selvbilde. Men nå har jeg uansett bestilt meg legetime. Anonymkode: 04083...0ce
Honey Dew Skrevet 6. januar 2022 #16 Skrevet 6. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har ikke hatt denne legen så lenge. Og jeg føler meg bare ikke komfortabel med at han skal undersøke brystene mine. Også er det ikke så lett å få byttet lege nå heller. Anonymkode: 04083...0ce Han ser ikke på brystene dine som noe seksuelt. Dette er bare noe som har låst seg fast i hodet ditt. Legen har et medisinsk syn på brystene dine. Hvis det er kreft forsvinner ikke denne ved at du ikke går til legen din. Det er også mannlige leger på brystdiagnostisk senter og på mammografisentrene. 1
Havbris Skrevet 6. januar 2022 #17 Skrevet 6. januar 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ja, har bestilt time nå. Er bare så usikker på brystene mine, da de er veldig små, og jeg i tillegg er atletisk bygd. Og jeg vet godt at legen ikke kunne brydd seg mindre, og at det er helsa som er viktig her. Men det er allikevel vanskelig for meg, når jeg har så dårlig selvbilde. Men nå har jeg uansett bestilt meg legetime. Anonymkode: 04083...0ce Så flott at du overvant denne "redselen" og at du så at det viktigste er å få undersøkt brystet. Lykke til videre! 3
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #18 Skrevet 6. januar 2022 Honey Dew skrev (6 minutter siden): Han ser ikke på brystene dine som noe seksuelt. Dette er bare noe som har låst seg fast i hodet ditt. Legen har et medisinsk syn på brystene dine. Hvis det er kreft forsvinner ikke denne ved at du ikke går til legen din. Det er også mannlige leger på brystdiagnostisk senter og på mammografisentrene. Nei, jeg tenker ikke at det har så mye med at det er «seksuelt». Har litt ruglete hud, små bryster, og er mager og beinete på overkroppen. Så det er mer at jeg ikke liker å måtte vise dette for noen som jeg må fortsette å ha kontakt med, fordi jeg ikke vil at de skal vite at jeg ser så «ekkel» ut. Går helt fint med mannlige leger på de ulike sentrene, og spesialister osv. Siden jeg ikke kommer til å treffe de noe særlig mer, etterpå. Jeg er også ganske ukomfortabel med å vise meg i bh og bikini rundt venninner.. Så det har ikke så mye med kjønn å gjøre, selv om jeg hadde følt meg mer komfortabel med en kvinnelig fastlege. Anonymkode: 04083...0ce
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #19 Skrevet 6. januar 2022 Havbris skrev (7 minutter siden): Så flott at du overvant denne "redselen" og at du så at det viktigste er å få undersøkt brystet. Lykke til videre! Tusen takk😊 Anonymkode: 04083...0ce
Honey Dew Skrevet 6. januar 2022 #20 Skrevet 6. januar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Nei, jeg tenker ikke at det har så mye med at det er «seksuelt». Har litt ruglete hud, små bryster, og er mager og beinete på overkroppen. Så det er mer at jeg ikke liker å måtte vise dette for noen som jeg må fortsette å ha kontakt med, fordi jeg ikke vil at de skal vite at jeg ser så «ekkel» ut. Går helt fint med mannlige leger på de ulike sentrene, og spesialister osv. Siden jeg ikke kommer til å treffe de noe særlig mer, etterpå. Jeg er også ganske ukomfortabel med å vise meg i bh og bikini rundt venninner.. Så det har ikke så mye med kjønn å gjøre, selv om jeg hadde følt meg mer komfortabel med en kvinnelig fastlege. Anonymkode: 04083...0ce Rett opp ryggen og vær stolt av kroppen din uansett hvordan den ser ut. En naturlig kropp er flott og jeg er sikker på at du ikke har noe å være flau av. Hilsen en med 3. gradsforbrenning på ryggen, men som bærer arrene med stolthet, så får folk mene det de vil. Endret 6. januar 2022 av Honey Dew 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå