Gå til innhold

Bruker man samme stekepanne til alt??

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Lurer på om man bruker samme stekepanne til å tilbrede mat og søtsaker? 

Eller har du egen stekepanne til matvarer som inneholder krydder?

Her om dagen skulle jeg lage pannekaker. Da brukte jeg samme stekepanne som jeg bruker for å lage middagsretter som biff..omelett..curry...osv og når jeg smakte på pannekaken så kunne jeg kjenne bitte litt smak/lukt av krydder og hvitløk. Da begynte jeg å lure om folk har egen stekke panne til å lage pannekaker/lapper osv.

Jeg vasker den med zalo og varmt vann.

Hvordan er det hos dere?

Anonymkode: 10cf4...1a3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må enten bruke varmere vann eller skrubbe den lenger rett og slett. Jeg prøver samme panne til indisk, italiensk, pannekaker osv., smaker aldri feil.

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
Anocopy skrev (6 minutter siden):

Du må enten bruke varmere vann eller skrubbe den lenger rett og slett. Jeg prøver samme panne til indisk, italiensk, pannekaker osv., smaker aldri feil.

Hva bruker du for å skrubbe? Hva slags børste og vaskemiddel?

Ts

Anonymkode: 10cf4...1a3

Skrevet (endret)

Det høres rart ut. La stekepannen stå en stund med bittelitt zalo( en dråpe eller to) i kaldt vann. Vask i kum med varmt vann. Mange vasker bare under rennende vann. Det er ikke godt nok. La ting ligge litt i det varme vannet før vask. 

Endret av SoWhat?
Skrevet

Jeg bruker en god, gammeldags jernpanne til alt. Den skal ikke vaskes med såpe, så jeg skrubber den i glovarmt vann. Jeg merker ingen smak mellom de ulike rettene som tilberedes. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Vi har to, en jernpanne og en teflonpanne. Disse bruker vi til alt, etter hvilke egenskaper vi trenger.

Teflonpanna får vi smak ut av ved å tørke ut fett med papir og vaske med vann og såpe.

Jernpanna kan ta til seg litt mer smak. Dette gjør vanligvis ikke noe, bortsett fra når vi lager pannekaker etter å ha stekt fisk. Da pleier jeg å koke den, det fjerner mye smak. Deretter har jeg i litt olje, varmer opp skikkelig og lar den avkjøle seg. Så tørker jeg ut oljen med papir. Da er den klar til å steke pannekaker, uten fiskesmak.

Anonymkode: 9b30a...025

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Pannekaker etter taco er helt håpløst, tacokrydderet sitter så fast! Det er lurt å ha en egen stekepanne hvis man steker mye fisk, det setter mye smak.. Vi bruker de samme pannen til alt. 

Anonymkode: 09fb4...666

• Liker 1
Skrevet

Jeg har flere steikepanner. Ikke så mye pga krydder, men fordi de har ulike bruksområder. 

Jernpanne (uten belegg) er supert til steking av biff og andre ting hvor jeg vil ha høy temperatur. Selv om jeg vasker med skikkelig varmt vann (gjerne at jeg koker ut panna) og skrubber grundig synes jeg det er vanskelig å bli helt kvitt lukt av løk, hvitløk, tacokrydder o.l. Til min bruk har det ikke vært sjenerende, da jeg ikke lager ting som pannekaker og eggerøre i jernpanna.

Teflonpanne er supert til omelett, pannekaker og andre ting som lett kan sette seg fast i panna. Teflon bør ikke varmes alt for hardt, så derfor er jeg ikke så begeistret for å steke biff o.l. i den. Den kan jo vaskes med såpe, og jeg opplever ikke at det har satt seg lukt og smak i teflonbelegget. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg har flere ulike.
En liten til steking av små ting (typisk til en liten fiskefilet, eller ett speilegg)
En stor til steking av det meste annet.
En satause om jeg skal kombinere steking og koking.
Og to wok-panner, hvor den ene mest brukes når jeg damper blåskjell, mens den andre brukes til alt av wok og woklignende retter.

Aldri vært borti at det smaker av "forrige rett" så lenge jeg vasker skikkelig. Er det mye rester igjen så skyller jeg med varmt vann og skrubber med vanlig oppvaskbørste, deretter vasker jeg med svamp og oppvaskmiddel. Har jeg laget noe med mye smak, som taco eller curry, så vasker jeg først ut det verste, så lar jeg den stå litt i vann, før jeg vasker en gang til.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har to panner som jeg bruker til alt.

Skrevet

Jeg har to stekepanner, men det er fordi jeg innimellom skal steke to ting samtidig til samme middag, og vil ha det klart på samme tid. F.eks. kyllinglårfileter i den ene stekepannen, og aspargesen i den andre. Pannen er jo full i begge, så det går ikke å ha det i samme panne.

Har aldri merket noe av "smitte" på smak. Vasker pannen enten for hånd med Zalo og oppvaskbørste og masse varmt vann, eller i oppvaskmaskinen. Bytter på hvilken vaskemetode jeg benytter.

Skrevet

Her har vi to stekepanner. Den nyeste med slipbelegg bruker jeg hver gang jeg lager pannekaker. Men jeg bruker jo begge uavhengig egentlig.

Jeg merker ikke noen ettersmak av krydder når vi har spist indisk eller annen krydret mat.

Skrevet

Kaster alltid første pannekaka, nummer to smaker normal. Har bare en stekepanne til alt.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en egen stekepanne til pannekaker fordi den er genial: https://www.ikea.com/no/no/p/hemlagad-pannekakepanne-30467959/

Ellers har jeg en vanlig stekepanne og en sautepanne med lokk. Sistnevnte brukes om jeg skal steke flere ting sammen osv. Bruker også ofte jerngryte til dette om jeg skal lage gryteretter osv.

Burde ikke vaskes i oppvaskmaskin. Samme med kniver og bestikk med håndtak av tre.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg har 2 stekepanner i ulike størrelser som jeg bruker til alt. Jeg merker ikke noen kryddersmak av dem.

Anonymkode: 21f00...a18

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har flere, men det er fordi de har ulike bruksområder. Har aldri opplevd smitte av smak. Tenker du blir rengjøre pannen bedre, så slipper du det problemet. Jeg gjør alt fra å skrubbe quickslip-pannen med Zalo og vann, til å koke ut de pannene (og grytene) som ikke tåler/helst ikke bør vaskes med rengjøringsmiddel. 

Anonymkode: 351b4...de2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en til fisk, en til Taco/mye krydder og en til alt annet. 

Anonymkode: 66110...16a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker jernpanna til pannekaker og noen få andre ting. En teflonpanne brukes til "alt", og forrige teflonpanne brukes til fisk.

Anonymkode: ffd4f...a4f

AnonymBruker
Skrevet

Har flere stekepanner, de brukes om hverandre. Og har aldri opplevd at det smaker tacokrydder av pannekakene selv om vi har brukt samme stekepanne. 

Anonymkode: ab1f3...f2e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...