Gå til innhold

Hvor «skittent» er batteriproduksjonen, sånn egentlig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Gruvedriften etter alle disse giftige mineralene? Hvor ødeleggende er det egentlig for nærområdene hvor det utvinnes, og stedene batteriene produseres? Giftige elver, og vassdrag? Gir det sykdom og kreft hos arbeidere og barn? 

Vet vi nok om dette? Er vi bevisste nok? Hvor tungt veier det i vårt valg av elbil? Jeg har egentlig ikke peiling, og skal sette meg inn i dette. 

Hiksen El-bil eier. 

Anonymkode: eaa12...791

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Gruvedriften etter alle disse giftige mineralene? Hvor ødeleggende er det egentlig for nærområdene hvor det utvinnes, og stedene batteriene produseres? Giftige elver, og vassdrag? Gir det sykdom og kreft hos arbeidere og barn? 

Vet vi nok om dette? Er vi bevisste nok? Hvor tungt veier det i vårt valg av elbil? Jeg har egentlig ikke peiling, og skal sette meg inn i dette. 

Hiksen El-bil eier. 

Hadde du sett starten av takketalen til fredsprisvinneren for et par år siden, hadde du skammet deg. Der var det første han kom med, at utvinning av kobolt som Sørafrika har mye av, medførte mye barnearbeid! Men det tenker ikke en elbileier på overhodet. Det er kun snakk om egen vinning, ikke betale til fellesskapet. Nå kommer også sutrekoppene fram når den nye nettleiemodellen skulle ha trådd i kraft, det blir DYRT å lade to elbiler når  forbruket klatrer slik det er satt opp. 

Anonymkode: c2059...c86

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hiksen El-bil eier. 

Hvor lang er en strikk?

Altså, det er ikke selve prosessen i å produsere batterier basert på vanskelig tilgjengelige ressurser som bestemmer om det skal skade omgivelsene og mennesker, det ender alltid opp med hvordan det er regulert.  Og reguleringen følger omfanget. Det er bare å følge Lykkeland, så ser du utvikling over tid. 

Vi har i de siste par årene begynt å få en tankegang om at all produksjon må være "rett" uten regulering : man tillegger folk et ansvar for den fulle produksjonslinjen tilbake til grunnstammen.  Det vil alltid feile, for det finnes ingenting fundementalt riktig.  

Hvis du velger bort sko fordi du vet de ble laget av barn, kan du kansje "kjøpe" vekk etterspørselen av barnearbeid.... som  tvinger de samme barna i prostitusjon... Hvilket NÅ er konsekvensen av din aktivisme. 

Vi kan påvirke regulering, der vi går høyere opp og setter krav til myndighetene vi jobber med, men det er basert på unilaterale avtaler, og det har blitt veldig nedvurdert i de siste par år.  Vi ønsker å sette krav til andre, men vi ønsker å gjøre det enveis, vi ønsker ikke å bli regulert selv. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 hours ago, AnonymBruker said:

Hadde du sett starten av takketalen til fredsprisvinneren for et par år siden, hadde du skammet deg. Der var det første han kom med, at utvinning av kobolt som Sørafrika har mye av, medførte mye barnearbeid! Men det tenker ikke en elbileier på overhodet. Det er kun snakk om egen vinning, ikke betale til fellesskapet. Nå kommer også sutrekoppene fram når den nye nettleiemodellen skulle ha trådd i kraft, det blir DYRT å lade to elbiler når  forbruket klatrer slik det er satt opp. 

Skamme meg, og skamme meg. Jeg prøver jo å få mer innsikt i dette, og ønsker at samfunnet skal ha fokus på dette. Det er ikke enkelt å ha fokus på det som skjer på andre siden av kloden uten at vi blir det fortalt. Det er ikke noe vi selv kan se.

Kanskje ikke så relevant i forhold til den el-bilen man har, men kanskje relevant i forhold til den el-bil man vurderer å kjøpe? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er glad for at du løfter dette temaet!

Anonymkode: 1572d...b42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Husk: Elbil er alltid best, uansett. Den forurenser ikke ett gram. 

Anonymkode: d57c2...c28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 5.1.2022 den 5.00):

Tenker du på hva som er i batteriet på mobiltelefonen din, laptopen din, 12v batteriet i bilen din?

"While electric car batteries do use cobalt, the largest use of cobalt comes from the portable consumer electronics industry"

Elbilprodusentene har beveget seg vekk fra kobolt og batteriene i en Tesla inneholder kun 5% kobolt - og det synker hvert år. Det kan ikke sies om batteriprodusentene til feks mobilen din. 

Skamme deg. 

Anonymkode: cfe89...8a2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tenker du på hva som er i batteriet på mobiltelefonen din, laptopen din, 12v batteriet i bilen din?

"While electric car batteries do use cobalt, the largest use of cobalt comes from the portable consumer electronics industry"

Elbilprodusentene har beveget seg vekk fra kobolt og batteriene i en Tesla inneholder kun 5% kobolt - og det synker hvert år. Det kan ikke sies om batteriprodusentene til feks mobilen din. 

Skamme deg. 

Det var batteriet til elbilene, som ble nevnt. Ikke unnaroing som det du kommer her!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vanskelig forum, dette, Kvinneguiden flommer over av anti-elbil-troller. Sjekk YouTube, hvor du finner haugevis av gode dokumentarer om temaet (jeg tror både Vox og Vice har noe ute). All gruvevirksomhet er ekstremt forurensende og bedrifter rydder sjeldent opp etter seg. Vil du gjøre en forskjell - forbruk mindre.

Anonymkode: 230f0...4ce

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det var batteriet til elbilene, som ble nevnt. Ikke unnaroing som det du kommer her!

Unnaroing når jeg linker til artikler som tar opp at elbilbatterier bruker mindre og mindre kobolt mens forbrukerelektronikk bruker mer?

"Der var det første han kom med, at utvinning av kobolt som Sørafrika har mye av, medførte mye barnearbeid!".  

Ditt eget sitat. Vær mer bekymret for hvor batteriet i smarttelefonen din er enn elbilene. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så bil batteriene er rene, og medfører ikke et stort økt bidrag til en skitten og giftig industri? Det «skitne skiftet» er oppdiktet, litt sånn konspirasjonsteoretisk drittpakke, for å få folket til å være skeptisk mot noe som er grønt og rent? 

Ingenting er bedre enn det 👍😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Unnaroing når jeg linker til artikler som tar opp at elbilbatterier bruker mindre og mindre kobolt mens forbrukerelektronikk bruker mer?

"Der var det første han kom med, at utvinning av kobolt som Sørafrika har mye av, medførte mye barnearbeid!".  

Ditt eget sitat. Vær mer bekymret for hvor batteriet i smarttelefonen din er enn elbilene. 

Ja jeg vet det er enkelt å finne akkurat det du mener til ditt eget gode. Men hadde du sett talen fra fredsprisvinneren, hadde du visst bedre! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja jeg vet det er enkelt å finne akkurat det du mener til ditt eget gode. Men hadde du sett talen fra fredsprisvinneren, hadde du visst bedre! 

Jeg vet at kobolt er noe dritt. Men elbiler har brukt det i en periode og er nå på vei til å fase det ut. Teknologiindustrien har brukt det lenge og kommer til å bruke det en god stund fremover. 

Om du genuint er opptatt av miljø (og ikke skyver miljø foran deg for å fronte at du ikke liker elbiler), burde du heller fokusere på hvordan feks samsung og Apple produserer batteriene sine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...