Gå til innhold

Kjønnsnøytral bunad

fluepåveggen

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har et behov for litt hjelp! Iløpet av mine 20 år her på jord har jeg fått en smak for bunad, og ønsker å videreføre min families bunadstradisjon som min mormor plukket opp, og som min mor og søstre også har. La oss kalle det sjø-bunaden, ble rekonstruert på 1930 tallet og har vakre farger og mønstre. Jeg derimot, ønsker meg en mer kjønnsnøytral bunad, en slags kombinasjon imellom kvinne og herre-bunad (noe jeg synes er utrolig rart at det ikke finnes her i Norge i 2022). Etter litt rask undersøkelse fant jeg ut at det ikke er så lett for det er en del lover og rettigheter, men jeg er veldig usikker på hvor langt det juridiske går? Jeg har virkelig lyst til å gjennomføre dette prosjektet, og har tenkt til å lære meg sømteknikkene samt legge inn virkelig arbeid for å få det til, men nå vet jeg plutselig ikke hvor jeg skal starte? Kan gjerne være banebrytende, men ønsker ikke dyre bøter og hat av hele Norge for å stille spørsmål på kjønnsynet i landet jeg bor og er så glad i. Hva gjør jeg?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke snakk om at du bryter noen lover.  Sy det du har lyst til å sy. 

Anonymkode: b603c...c0d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kødd med bunadene !! Hvis en ikke kan bruke hverken dame eller herre bunad , klar dere uten 🙄

Anonymkode: 48ab2...b3b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir nok litt som merkevare. Du kan ikke sy en bukse selv og klistre på et Levis-merke, og du kan ikke sy noe som ikke er godkjent innenfor sjø-bunaden og kalle det sjø-bunad. Men du kan lære deg søm og teknikker innenfor sjø-bunad og lage deg en festdrakt inspirert av den. Jeg er ikke sikker på hvor langt unna det må være før det ikke blir plagiat. (Dette har ikke noe med kjønnssyn å gjøre, bare merkevare/patent o.l.)

Anonymkode: fcd1e...785

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller sydd et festplagg som ikke er helt lik bunaden. Du får heller ta inspirasjon i noen enkelte elementer fra den. 

Anonymkode: 01d8f...2b2

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så kult! Jeg hadde ringt til noen av selskapene som syr bunad å hørt, eller til noe bunadforening eller spurt i en bunadgruppe på facebook. Hold oss oppdatert hvordan det går! Tror mange hadde villet ha en mer kjønnsnøytral bunad! 

Anonymkode: 9a993...fde

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig er det vi som "kjønner" klær, tenker jeg. Tradisjonelt i Norge gikk kvinner med skjørt og menn med bukse, men sånn er det jo ikke lengre og i andre kulturer er det andre tradisjoner (f.eks. menn bruker skjørt).

Men, spennende prosjekt! Gjør det til din egen versjon og ignorer bunadspolitiet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk en dame som har sydd bunadsinspirert bukse og vest til seg selv, den var utrolig kul! Skal se om jeg finner henne igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om de fleste bunader har en opphavsperson, eller en eller flere grupper som står bak, så er det kun svært få det er knyttet opphavsrettigheter til. Tidligere var ikke bunadproduksjon en sånn jungel som det er i dag, så det var ikke mange som tok seg bryet med å sørge for at det juridiske rundt opphavsrettigheter var i orden. Om du gjør det til et slags kunstprosjekt, hvor du bruker elementer fra bunaden, men kanskje kaller den noe annet, står du litt friere. Begynner du med for mye direkte kopiering kan du i verste fall havne i retten, om opphavsperson(e) ikke liker det de ser. Bunad er ikke en beskyttet tittel, så sånn sett står du fritt til å kalle den det, men du vil nok få mindre hat om du kaller det en festdrakt. Det finnes dyre, fine, skreddersydde festdrakter, så det er egentlig ikke noe dårligere enn en bunad, men de er vanligvis ikke så nært knyttet opp til gammel drakttradisjon og mer fri fantasi.

Embla bunader i Sandnes, usikker på om de ikke også har åpnet i Oslo også, er ganske åpne for nye tanker og ideer. Det var de som laget bunadhijaben til Sahfana Ali, og jeg tror de nå jobber med plagg som ligger i skjæringspunktet mellom tradisjon og mote, i tillegg til normal bunadssøm. Du kan kanskje også lese litt om Ahmed Umar, som har laget sin helt egen, personlige bunad. Jeg mener å ha lest at det er flere museer som er interessert i å skaffe seg plagg fra hans design. 

Men, du må være forberedt på hat, og vite at du klarer å stå i det. Man kan få tilsnakk bare man bruker feil sølje, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger bilder av buksen og vesten i fb-gruppen norske festdrakter - våre egne design, de ble lagt ut i mai i fjor😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fluepåveggen skrev (39 minutter siden):

Hei! Jeg har et behov for litt hjelp! Iløpet av mine 20 år her på jord har jeg fått en smak for bunad, og ønsker å videreføre min families bunadstradisjon som min mormor plukket opp, og som min mor og søstre også har. La oss kalle det sjø-bunaden, ble rekonstruert på 1930 tallet og har vakre farger og mønstre. Jeg derimot, ønsker meg en mer kjønnsnøytral bunad, en slags kombinasjon imellom kvinne og herre-bunad (noe jeg synes er utrolig rart at det ikke finnes her i Norge i 2022). Etter litt rask undersøkelse fant jeg ut at det ikke er så lett for det er en del lover og rettigheter, men jeg er veldig usikker på hvor langt det juridiske går? Jeg har virkelig lyst til å gjennomføre dette prosjektet, og har tenkt til å lære meg sømteknikkene samt legge inn virkelig arbeid for å få det til, men nå vet jeg plutselig ikke hvor jeg skal starte? Kan gjerne være banebrytende, men ønsker ikke dyre bøter og hat av hele Norge for å stille spørsmål på kjønnsynet i landet jeg bor og er så glad i. Hva gjør jeg?

Det er jo ikke det minste rart, da bunadskikken er en gammel tradisjon. Det tar lang tid før gamle tradisjoner endres (om de i det hele tatt gjør det), så å forvente at det finnes kjønnsnøytrale bunader når vi nylig har startet prosessen med å viske ut skillelinjene mellom mann og kvinne, er i overkant optimistisk.

Ønsker deg ellers lykke til med prosjektet.

Anonymkode: 96610...7a6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...