AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #41 Del Skrevet 4. januar 2022 Frøkensina skrev (Akkurat nå): Uenig, mange av de har vært i små elbiler har jeg lagt merke til, særlig det siste året. Ikke alle, men mange. Kan godt være eldre som kjører disse da, har lagt merke til både eldre menn og damer i noen av de. Kjører el-bil selv og har sett det samme som deg. Nissan Leaf og Huyndai Ionic (ikke nr 5) utmerker seg som de klart treigeste el-bilene. Tror det er noe med sjåførene som velger de bilene der, lå bak en Leaf i dag og den kjørte 10-15 km under fartsgrensa uten noen som helst grunn. «Jævla Leaf» og «Jævla Ionic» er faste gloser i min bil for å si det sånn 😅 Anonymkode: 51c9c...7bf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #42 Del Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kjører el-bil selv og har sett det samme som deg. Nissan Leaf og Huyndai Ionic (ikke nr 5) utmerker seg som de klart treigeste el-bilene. Tror det er noe med sjåførene som velger de bilene der, lå bak en Leaf i dag og den kjørte 10-15 km under fartsgrensa uten noen som helst grunn. «Jævla Leaf» og «Jævla Ionic» er faste gloser i min bil for å si det sånn 😅 Anonymkode: 51c9c...7bf Vet om noen eksempler på at Leaf'ene kjører sakte, fordi de vil unngå å måtte lade underveis 😅 Nokså dårlig batterikapasitet, i hvert fall på de første utgavene. Anonymkode: 5bb49...99c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkensina Skrevet 4. januar 2022 #43 Del Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dere må ha helt andre akselerasjonsfelt enn der jeg bor iallfall. De er så korte at det vil være umulig å komme opp i den farten. Kjørte forleden ved Mosseporten, skulle mot Sverige. Altså, det er en krapp sving , så får du ikke veldig lang strekning på å få opp farten. Min diesel bil greier jo ikke det. Dette er bare et eksempel. Anonymkode: fa58f...6cc Den er veldig krapp, men her gir jeg alltid bånn gass rett etter svingen (i en ikke så veldig kraftig eldre bil). Det har alltid gått greit selv om jeg kanskje ikke når 100. Mange legger seg til venstre før Mosseporten og farten er satt ned til 100 pga disse av/påkjørslene. Men jeg så restene av at noen hadde vært litt overmodige med en mye sterkere bil der i fjor eller forfjor, den var plantet over autovernet midt i svingen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkensina Skrevet 4. januar 2022 #44 Del Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Kjører el-bil selv og har sett det samme som deg. Nissan Leaf og Huyndai Ionic (ikke nr 5) utmerker seg som de klart treigeste el-bilene. Tror det er noe med sjåførene som velger de bilene der, lå bak en Leaf i dag og den kjørte 10-15 km under fartsgrensa uten noen som helst grunn. «Jævla Leaf» og «Jævla Ionic» er faste gloser i min bil for å si det sånn 😅 Anonymkode: 51c9c...7bf Takk! Ikke at jeg tvilte på min egen oppfattelse, men det var litt rart at ingen andre hadde lagt merke til disse Selv den eldre faren min har lagt merke til de, men han får ikke alltid med seg at de er elbiler før jeg bemerker det. Ja, tror gjerne det er Leaf iallefall, sikkert den Ionic også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #45 Del Skrevet 4. januar 2022 ti10 skrev (12 timer siden): Jeg må innrømme at jeg ikke alltid har 100 på vei ut i 100-sonen, eller 80 ut i 80-sonen, for den del. For det første er påkjøringen ett av stedene jeg kjører på en kort, rett strekning like etter en u-formet sving, så jeg vil veldig gjerne se den som klarer å enten holde 80 gjennom den svingen, eller klare å akselerere opp i 80 etter svingen. Dessuten kommer det an på trafikken på veien man kjører inn på. Det vil jo være det glade vanvidd å suse inn på en motorvei i 100 når de som kjører der fra før av ikke gjør tegn til å ha sett meg. Men det er klart, ser jeg at det er en luke/så lite trafikk i feltet at jeg kan gli rett inn og/eller jeg rekker å komme opp i fart som tilsvarer fartsgrensen, gjør jeg selvsagt det. Det gjør jeg også når jeg ser av kjøremønsteret at de andre på veien har sett meg og enten skifter fil eller bremser litt for å slippe meg til. Det går ikke an å bare tenke at her er det 100, så jeg skal kjøre inn på veien i 100, koste hva det koste vil. Man må ta hensyn til forholdene, som ved all annen kjøring. Det gjelder selvsagt begge veier. Både de som skal inn på veien, og de som allerede kjører der. Mener åpenbart ikke at siden det er 100-sone så MÅ man holde 100, ikke 90. Det er snakk om folk som aldri kommer seg skikkelig opp i fart og som risikerer at bilene som er i feltet fra før tar dem igjen jævlig fort. Anonymkode: 7b762...24f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #46 Del Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Dere må ha helt andre akselerasjonsfelt enn der jeg bor iallfall. De er så korte at det vil være umulig å komme opp i den farten. Kjørte forleden ved Mosseporten, skulle mot Sverige. Altså, det er en krapp sving , så får du ikke veldig lang strekning på å få opp farten. Min diesel bil greier jo ikke det. Dette er bare et eksempel. Anonymkode: fa58f...6cc Ja, ser den, er så klart mer utfordrende med kort akselerasjonsfelt eller at det starter med en sving. Men det stedet jeg hadde i tankene da jeg skrev denne utblåsningen har en laaang og rett påkjøringsrampe til 100-sonen. Det er virkelig ikke noe problem å komme ordentlig opp i fart og man har tid til å se etter en luke. Anonymkode: 7b762...24f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #47 Del Skrevet 5. januar 2022 10 hours ago, AnonymBruker said: Det er vinterfartsgrense (hvorfor er det relevant?) Anonymkode: e6efc...92c Fordi denne tråden handler om 100 grense, og det er mye større luker der enn på en 60 sone Anonymkode: 58115...f0d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Juninho Skrevet 5. januar 2022 #48 Del Skrevet 5. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 4.1.2022 den 0.04): Men hva gjør man hvis man ikke finner ledig luke å kjøre inn i? Anonymkode: fd499...00c Jeg har bodd i eller kommune rundt Oslo hele mitt voksne liv, og etter snart 15 år med førerkort kan jeg virkelig ikke komme på at dette har vært et problem ved påkjøring til motorvei med 100/110-grense. Nå anser jeg meg som en relativt dynamisk sjåfør som leser godt hva de andre sjåførene driver med, og jeg har god kontroll på lukestørrelse sett opp i mot egen bil, så det kan være derfor jeg ikke kan huske å ha opplevd dette. Jeg speider planlegger tidlig i påkjøringsrampa hvor jeg har tenkt meg inn, og det gjør alt mye lettere om man faktisk kommer raskt opp i fart. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #49 Del Skrevet 5. januar 2022 Altså ; når man til vanlig kjører frem og tilbake på jobb langt ute på landet med fartsgrense 70 hele året. Og toppen en gang i året er på motorveien da er man ikke automatisk god der. Så folk får bare tåle oss som ikke er flinke. Jeg tar hensyn og gjør mitt beste men å kjøre 100/110 jevnt og være en god sjåfør det greier jeg ikke. Anonymkode: e9d0c...a9f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Juninho Skrevet 5. januar 2022 #50 Del Skrevet 5. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Altså ; når man til vanlig kjører frem og tilbake på jobb langt ute på landet med fartsgrense 70 hele året. Og toppen en gang i året er på motorveien da er man ikke automatisk god der. Så folk får bare tåle oss som ikke er flinke. Jeg tar hensyn og gjør mitt beste men å kjøre 100/110 jevnt og være en god sjåfør det greier jeg ikke. Anonymkode: e9d0c...a9f Det er da ingen praktisk forskjell på å ligge i 70 på en landevei og 110 på en motorvei, med mindre man har en veldig liten bil som skrangler veldig da. Hvorfor klarer du ikke å ligge i den farten jevnt? Jeg er oppriktig nysgjerrig. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #51 Del Skrevet 5. januar 2022 Juninho skrev (2 minutter siden): Det er da ingen praktisk forskjell på å ligge i 70 på en landevei og 110 på en motorvei, med mindre man har en veldig liten bil som skrangler veldig da. Hvorfor klarer du ikke å ligge i den farten jevnt? Jeg er oppriktig nysgjerrig. Klart det er forskjell. Å oppretteholde så stor fart og ha kontroll og oversikt greier jeg ikke. Som sagt ; folk må bare respektere at ikke alle er verdensmestere. Det skal holdes oversikt over mange felt og mer biler , det er stor forskjell. Anonymkode: e9d0c...a9f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkensina Skrevet 5. januar 2022 #52 Del Skrevet 5. januar 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Altså ; når man til vanlig kjører frem og tilbake på jobb langt ute på landet med fartsgrense 70 hele året. Og toppen en gang i året er på motorveien da er man ikke automatisk god der. Så folk får bare tåle oss som ikke er flinke. Jeg tar hensyn og gjør mitt beste men å kjøre 100/110 jevnt og være en god sjåfør det greier jeg ikke. Anonymkode: e9d0c...a9f Problemet er ikke bare frustrasjonen dette skaper, men at dere skaper skikkelig farlige situasjoner i trafikken. Hvis du ikke evner å øve og bli bedre på dette så burde du jo rett og slett ikke kjøre på motorveier. Ta noen timer ved en kjøreskole for å se om du kan få inn denne ferdigheten på en trygg måte. AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Klart det er forskjell. Å oppretteholde så stor fart og ha kontroll og oversikt greier jeg ikke. Som sagt ; folk må bare respektere at ikke alle er verdensmestere. Det skal holdes oversikt over mange felt og mer biler , det er stor forskjell. Anonymkode: e9d0c...a9f Om du ikke har kontroll eller oversikt uten å kjøre farlig sakte eller ujevnt på en motorvei har du ingenting på en motorvei å gjøre. Du må bare respektere at det ikke er i orden at du utsetter andre for fare, det er ikke kun irritasjon (som man også bør unngå i trafikken). 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Juninho Skrevet 5. januar 2022 #53 Del Skrevet 5. januar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Klart det er forskjell. Å oppretteholde så stor fart og ha kontroll og oversikt greier jeg ikke. Som sagt ; folk må bare respektere at ikke alle er verdensmestere. Det skal holdes oversikt over mange felt og mer biler , det er stor forskjell. Anonymkode: e9d0c...a9f Nei, det er ingen praktisk forskjell å opprettholde farten i 70 km/t og 110 km/t. 110 km/t er heller ikke stor fart, spesielt ikke på en oversiktlig motorvei med 2+ felt i hver retning. Det er langt tryggere enn å ligge i 70 km/t på en landevei. Om du er såpass usikker på motorveien, så er du faktisk en fare for andre trafikanter. Endret 5. januar 2022 av Juninho 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #54 Del Skrevet 5. januar 2022 Frøkensina skrev (15 minutter siden): Problemet er ikke bare frustrasjonen dette skaper, men at dere skaper skikkelig farlige situasjoner i trafikken. Hvis du ikke evner å øve og bli bedre på dette så burde du jo rett og slett ikke kjøre på motorveier. Ta noen timer ved en kjøreskole for å se om du kan få inn denne ferdigheten på en trygg måte. Om du ikke har kontroll eller oversikt uten å kjøre farlig sakte eller ujevnt på en motorvei har du ingenting på en motorvei å gjøre. Du må bare respektere at det ikke er i orden at du utsetter andre for fare, det er ikke kun irritasjon (som man også bør unngå i trafikken). Så vi skal ikke få ta oss en tur til f.eks slektninger vi da?( kan ikke bruke hverken tog eller fly dit) Makan! Er du verdensmester? Livet er slik at folk har forskjellige evner og det må vi respektere. Tar alle hensyn så går det. 100 er MAKS hastighet ikke PÅBUDT hastighet. Og jeg kommer til å ta den årlige turen med god samvittighet. Jeg har kjørt i 30 år uten en skade hverken på bil eller meg. Aldri hatt godt som et uhell i trafikken. Å det man gjør kun en gang i året får man ikke trening i. Slik er det nok med enkelte ting for deg også. Anonymkode: e9d0c...a9f 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #55 Del Skrevet 5. januar 2022 Har ikke opplevd dette i Bergensområdet, men unngår å kjøre i rush. Anonymkode: bf253...930 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
334 Skrevet 5. januar 2022 #56 Del Skrevet 5. januar 2022 Sånn er det bare. Ikke alle som tror de er verdensmester i å kjøre bil. mange har ikke så mange hester. er tungt lastet, som lastebiler med 50-60 tonn. Ro ned og legg på litt hensyn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Juninho Skrevet 5. januar 2022 #57 Del Skrevet 5. januar 2022 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Så vi skal ikke få ta oss en tur til f.eks slektninger vi da?( kan ikke bruke hverken tog eller fly dit) Makan! Er du verdensmester? Livet er slik at folk har forskjellige evner og det må vi respektere. Tar alle hensyn så går det. 100 er MAKS hastighet ikke PÅBUDT hastighet. Og jeg kommer til å ta den årlige turen med god samvittighet. Jeg har kjørt i 30 år uten en skade hverken på bil eller meg. Aldri hatt godt som et uhell i trafikken. Å det man gjør kun en gang i året får man ikke trening i. Slik er det nok med enkelte ting for deg også. Anonymkode: e9d0c...a9f Hvorfor hisser du deg opp på denne måten? Jeg forsøker å ha en saklig diskusjon med deg. Man må ikke være verdensmester for å kunne følge trafikken i Norge. På en skala fra 1 til 10 der 10 er Petter Solberg, så kreves det knapt en 2er for å kunne si at du er en trygg sjåfør. Dere må gjerne ta dere en tur til slektninger, men da må du nesten unngå motorveien om du sliter med å følge trafikken i 100/110-sona. Om du mener det er umulig å unngå motorveien, og det ikke går tog eller fly dit kan du jo alltids ta buss og/eller drosje. Siden det bare er en gang i året, så kan det neppe være rare utgiften. Jeg er fullstendig klar over at skiltingen er maks hastighet. Det er likevel et brudd på veitrafikklovens § 3 å kjøre altfor sakte på en motorvei. At du har unngått skade i 30 år kan like gjerne skyldes at sjåførene rundt deg har avverget ulykkene 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Juninho Skrevet 5. januar 2022 #58 Del Skrevet 5. januar 2022 334 skrev (50 minutter siden): Sånn er det bare. Ikke alle som tror de er verdensmester i å kjøre bil. mange har ikke så mange hester. er tungt lastet, som lastebiler med 50-60 tonn. Ro ned og legg på litt hensyn Lastebilsjåfører er blant de aller beste på norske veier, spesielt de norske sjåførene, så dette argumentet har jeg liten forståelse for. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #59 Del Skrevet 5. januar 2022 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Så vi skal ikke få ta oss en tur til f.eks slektninger vi da?( kan ikke bruke hverken tog eller fly dit) Makan! Er du verdensmester? Livet er slik at folk har forskjellige evner og det må vi respektere. Tar alle hensyn så går det. 100 er MAKS hastighet ikke PÅBUDT hastighet. Og jeg kommer til å ta den årlige turen med god samvittighet. Jeg har kjørt i 30 år uten en skade hverken på bil eller meg. Aldri hatt godt som et uhell i trafikken. Å det man gjør kun en gang i året får man ikke trening i. Slik er det nok med enkelte ting for deg også. Anonymkode: e9d0c...a9f Jeg forstår godt at man da mangler rutine, ja. Jeg selv kjører for eksempel sjeldent i bykjernen og da er jeg jo lett stressa de få gangene jeg roter meg inn dit. Men jeg mener det er farligere å holde for lav fart når man skal ut på høyhastighetsvei. Bilene som kjører i filen fra før bør ta hensyn, men det gjør de jo ikke alltid. Da er det skummelt å kjøre innpå i 70 dersom bilene ellers holder 100-110, da tar de deg fryktelig fort igjen. Anonymkode: 7b762...24f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 5. januar 2022 #60 Del Skrevet 5. januar 2022 Det er da flust av tunge kjøretøy/biler med henger som må ligge i 80-100km/t uten at dette gjør motorveien farlig. Kjører du på tofelts motorvei, som jeg går ut fra når det er 100-sone, har man gjensidig vikeplikt for de som skal kjøre på. Selvfølgelig er det ugunstig at noen legger seg ut i 70, men det er ditt ansvar som fører og se framover og forvente at dette kan skje. Når jeg kjører i fartsgrensen i 110, så forventer ikke jeg at folk som legger seg ut skal ha oppnådd 110 på den korte strekka. Det ville vært trafikkfarlig i tilfelle det var trafikk som gjorde det vanskelig for dem å legge seg inn. Derfor legger nesten alle i høyrefeltet seg ut til venstrefeltet når noen skal kjøre på, eller sakker opp. Lastebiler sakker ned om de ikke kan legge seg ut, evt ser de at de kommer seg forbi bilen før den skal inn. Kjører noen mil hver dag i 110-sonen og det er tydelig hvem som ikke er vant med å lese trafikken (slike som deg, TS) og som skaper farlige situasjoner. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå