Gå til innhold

Ang hodepine

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Kalevala skrev (17 timer siden):

Har du fått diagnose på hodepinen din da, slik at du kan få riktig behandling?  

https://hodepinenorge.no/test-om-hodepinen-din-kan-vaere-migrene/

Nei, det er hukommelsen som er det største problemet, så vi jobber mest med å finne ut av det. (Men takk for tips. Jeg er ikke ømfintlig for lys, og blir ikke kvalm eller uvel).

Anonymkode: 6c6c5...c0c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har vært hos flere leger og i tillegg kommer hodepinen når du har en dårligere periode psykisk. Da er det ikke hjernesvulst. Prøv å bli enig med hypokonderen i deg at du vet bedre. :)

Anonymkode: 131e5...c3a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 1/4/2022 at 11:54 AM, Kalevala said:

Det er ikke så sannsynlig at det er spenningshodepine. Den er av natur ikke så plagsom at man søker hjelp. 

De aller fleste som oppsøker hjelp for hodepinen sin har migrene. Det er mye mer sannsynlig at det er migrene, enn hjernesvulst.  Men ta deg en tur til legen - all hodepine som går utover evnen til å fungere, bør sjekkes opp hos legen og få en diagnose slik at du kan få behandling som hjelper.

Her er en rask test som gir en pekepinn på om det kan være migrene: https://hodepinenorge.no/test-om-hodepinen-din-kan-vaere-migrene/

Det er mange som søker hjelp for spenningshodepine.

Anonymkode: 66930...4d9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er mange som søker hjelp for spenningshodepine.

Anonymkode: 66930...4d9

Det er mange som søker hjelp for det de tror er spenningshodepine, men som etter nærmere undersøkelser viser seg å være migrene.

Uttalelse fra Aud Nome Dueland, nevrolog og hodepinespesialist: 

image.png.fdcfc339e5a239ce5e6da016a7c6cf0b.png

Skrevet
Splittbinders skrev (På 5.1.2022 den 8.52):

Gå til fastlegen og beskriv problemet. Hvis legen også tenker at det kan være migrene, bør du uansett bli sendt på diverse utredinger for å utelukke alt mulig annet og deretter sette migrene-diagnosen. 

Fastlegen sender ikke til utredninger hvis hun tenker at det mest sannsynlig er migrene. Det håndteres hos fastlegen.  

Men hvis det mistenkes andre, underliggende årsaker kan man bli sendt for utredning. 

Skrevet

Hvordan er det med ansiktet, ts? 

Anonymkode: 8e1dd...ce8

Skrevet
Kalevala skrev (11 minutter siden):

Fastlegen sender ikke til utredninger hvis hun tenker at det mest sannsynlig er migrene. Det håndteres hos fastlegen.  

Men hvis det mistenkes andre, underliggende årsaker kan man bli sendt for utredning. 

Fastleger flest har ikke peiling på hodepine. Og der er flere hodepiner som blir klassifisert som primære, dvs at det ikke er underliggende årsaker. 

Jeg har en primærhodepine som ingen fastleger har hørt om. I starten fikk jeg utrolig mange rare og ubrukelige råd og tips, og selvsagt også sa de at hodepinen min var psykisk. 

Nevrolog er de rette legene man skal treffe ved hodepiner.

Anonymkode: 316d5...857

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har en primærhodepine som ingen fastleger har hørt om. I starten fikk jeg utrolig mange rare og ubrukelige råd og tips

Det er veldig trist, er helt enig i at leger generelt kan alt for lite om forskjellige hodepinesykdommer.  Hvis man har en sjelden hodepinetype bør man til nevrolog for å få riktig diagnose og god behandling.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nevrolog er de rette legene man skal treffe ved hodepiner.

Helsetjenesten er lagt opp slik at det er fastlegen som har ansvar for å stille hodepinediagnose.  Over 90% av de med hodepinesykdom utredes og behandles hos fastlegen.  Nevrolog kommer først inn ved sjeldne hodepinediagnoser, eller ved migrene der fastlegen ikke kommer i mål med den behandlingen som er tilgjengelig på det nivået.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...