Gå til innhold

Ang hodepine

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter med hodepine, det vil si det er egentlig ikke inni hode, men mer utenpå. Det verker i kjeven og det stråler opp i tinningen, det verker og trykker i bakhode (føles som det kryper opp fra min stive og ømme nakke) og det føles som et trykk midt oppå hode.

Hypokonderen i meg sier det er hjernesvulst. Den logiske delen sier det er tensjonshodepine / stress. 

Høres dette ut som typisk spenningshodepine?

Anonymkode: bec00...83d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja det gjør det.

jeg har fått best hjelp av osteopat og kiropraktor😊

Anonymkode: acef3...7a1

Skrevet

Det er ikke så sannsynlig at det er spenningshodepine. Den er av natur ikke så plagsom at man søker hjelp. 

De aller fleste som oppsøker hjelp for hodepinen sin har migrene. Det er mye mer sannsynlig at det er migrene, enn hjernesvulst.  Men ta deg en tur til legen - all hodepine som går utover evnen til å fungere, bør sjekkes opp hos legen og få en diagnose slik at du kan få behandling som hjelper.

Her er en rask test som gir en pekepinn på om det kan være migrene: https://hodepinenorge.no/test-om-hodepinen-din-kan-vaere-migrene/

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Stresshodepine fra de ømme musklene i nakken. Har set akkurat likt . 

Anonymkode: c01dd...993

Skrevet

Jeg tenker veldig migrene her, som noen over. Et, av mange, symptomer på migrene er nemlig også stiv nakke. Altså at stiv nakke er en del av migrenebildet, ikke at du nødvendigvis får hodepine AV den stive nakken. 

Gå til fastlegen og beskriv problemet. Hvis legen også tenker at det kan være migrene, bør du uansett bli sendt på diverse utredinger for å utelukke alt mulig annet og deretter sette migrene-diagnosen. 

God bedring ❤️

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Kalevala skrev (På 4.1.2022 den 11.54):

Det er ikke så sannsynlig at det er spenningshodepine. Den er av natur ikke så plagsom at man søker hjelp. 

De aller fleste som oppsøker hjelp for hodepinen sin har migrene. Det er mye mer sannsynlig at det er migrene, enn hjernesvulst.  Men ta deg en tur til legen - all hodepine som går utover evnen til å fungere, bør sjekkes opp hos legen og få en diagnose slik at du kan få behandling som hjelper.

Her er en rask test som gir en pekepinn på om det kan være migrene: https://hodepinenorge.no/test-om-hodepinen-din-kan-vaere-migrene/

Øøhh, har hatt spenningshodepine i fuckings 14 år. Skal love deg det er "plagsomt"... 🤮

Anonymkode: ebda6...2ae

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har hatt hodepine pga spente muskler i bekken/hofte som har forplanetet seg opp til nakke og kjeve med store smerter der. Fysioterapeut gjorde en fantstisk jobb over noen måneder. Det er borte nå 😊

Anonymkode: e18c6...310

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Øøhh, har hatt spenningshodepine i fuckings 14 år. Skal love deg det er "plagsomt"... 🤮

Er du helt sikker på at du har fått riktig diagnose?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Sikker på at det er det da? Der er mange, veldig mange typer hodepiner. 

Jeg er selv ufør pga hodepine.

Anonymkode: 316d5...857

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er på vei tilbake etter utbrenthet. Jeg jobber nå 30%. Om jeg gjør for mye kommer hodepinen. Da hjelper det ikke med paracet eller ibux, og det er temmelig invalidiserende. Det er stort sett rundt hodet og varer i mange timer/noen dager. Legger meg og våkner med hodepine. Etter en periode med mindre belastning trekker hodepinen seg noen ganger innover og føles som om hjernen er blitt tung og trang før det gir seg. Det holder seg borte så lenge jeg holder meg unna stor belastning. Jeg har ikke problemer med stiv nakke eller andre stive muskler nedover, men jeg strammer muskler i kjeven når jeg ikke tenker meg om, og den knekker når jeg beveger den. Andre kjenner det sikkert annerledes, men her er mitt eksempel. (Jeg tok nettopp mr pga dårlig hukommelse, men den var fin). 

Anonymkode: 6c6c5...c0c

Skrevet

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Om jeg gjør for mye kommer hodepinen. Da hjelper det ikke med paracet eller ibux, og det er temmelig invalidiserende. Det er stort sett rundt hodet og varer i mange timer/noen dager. Legger meg og våkner med hodepine. Etter en periode med mindre belastning trekker hodepinen seg noen ganger innover og føles som om hjernen er blitt tung og trang før det gir seg. Det holder seg borte så lenge jeg holder meg unna stor belastning. 

Har du fått diagnose på hodepinen din da, slik at du kan få riktig behandling?  

https://hodepinenorge.no/test-om-hodepinen-din-kan-vaere-migrene/

AnonymBruker
Skrevet

jeg har også skikkelig hodepine i blant. hodepine er helt forferdelig. 

Anonymkode: ccfc3...4ab

AnonymBruker
Skrevet

migrene er vel når man ligger i et mørkt rom og ikke kan bevege på seg. blir der bare liggende til det går over. 

AnonymBruker
Skrevet

no migrenee thanks

AnonymBruker
Skrevet

vet dere om en te som hjelper mot migrene 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

migrene er vel når man ligger i et mørkt rom og ikke kan bevege på seg. blir der bare liggende til det går over. 

Slik kan det være på det verste ja. Migrene er en nevrologisk anfallssykdom med mange symptomer.  

Migreneanfallets faser (på norsk)

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Har vært hos lege, faktisk opptil flere leger. Jeg har nakkehodepine, kjevehodepine og stresshodepine, alt i en form for miks tydeligvis. Er bare hypokonderen i meg som aldri klarer å slå seg til ro uansett. så ville bare høre hva andre tenker, evt hva andre har erfart selv. Har lange perioder hvor jeg kan være helt fin, så får jeg en dårligere periode psykisk og da kommer hodepine, jeg blir småsvimmel, sover dårlig osv og da blir jeg redd og psyken blir enda verre og alt knytter seg enda mer så får jeg enda mer smerter.. vond sirkel. 

Anonymkode: bec00...83d

Skrevet
Kalevala skrev (På 4.1.2022 den 11.54):

Sterkt uenig i dette. Og det er nok forskjellig fra person til person. 

• Liker 3
Skrevet

Innlegg skjult da det var skrevet på dialekt. Minner om :

* Innlegg som postes på Kvinneguiden skal være skrevet på bokmål eller nynorsk så lenge dette er mulig. Hvis norsk ikke er morsmålet kan man skrive på svensk, dansk eller engelsk. Det er ikke tillatt å skrive på dialekt eller bruke sms-språk i forumet. Denne regelen gjelder ikke i dagbøkene.

Christina82, mod

• Liker 1
Skrevet
KatteLatte skrev (11 timer siden):

Sterkt uenig i dette. Og det er nok forskjellig fra person til person. 

Det er et faktum at veldig mange går rundt med udiagnostisert eller feildiagnostisert migrene, men tror at de har spenningshodepine. Det er ikke så rart, for mange leger har ikke nok kunnskap om hodepinesykdommer og klarer ikke sette riktig diagnose.  De tolker bl.a. migrenekriteriene for strengt. 

image.png.48acc8dbb3001b99a3a8a0784227b201.png

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...