Gå til innhold

Burde utroskap vært straffbart?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Da burde de vært bedre forberedt, så ikke dette ble så tungt psykisk. Som mitt forslag.

Anonymkode: 8b6bc...eec

Jeg får ikke tak på hva ditt forslag er. Skal man nektes å kreve monogami i forholdet? Hvordan tenker du i så fall å gjennomføre det?
Og hvis det er opp til det enkelte par er det ingen forskjell fra i dag.

Så hva er egentlig forslaget ditt?

Anonymkode: 1ec3d...aa4

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 3.1.2022 den 9.11):

Utroskap er kilden til mye tragedie. Samlivsbrudd og familier i oppløsning. Kunne det vært en tanke å innføre utroskap i straffeloven?  At de som i ekteskapet begår utroskap straffes med fengsel og må gi alle sine verdier til partneren i et skilsmisseoppgjør?

Anonymkode: 40ae9...49b

😂😂😂😂😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Da vil barnevernet snakke med den utro om psykisk vold, å lye og si til en annen person at de er gal i hodet som tror noe er galt er psykisk vold.

barnevernet lar den bedratte vinne, for det er den ikke voldelige.

og det vil jo være lov og domstolen som «tar» barna, ikke den bedratte🤓

Anonymkode: 1849a...25a

Barnevernet er såvidt jeg vet svært tilbakeholden med å «la noen vinne», og så også rettssystemet. Om noe så prøver de å hjelpe mennesker i en vanskelig situasjon til å ta bedre vare på barna.

Jeg tror ikke at noen voksne personer i byråkratiet vil betegne utroskap som psykisk vold eller en utro person som voldelig.

Hvis en voksen person er utro mot en en annen voksen person så er det et tillitsbrudd dem i mellom. Voksne, reflekterte mennesker vil prøve å holde barna utenfor voksenproblemer. Så hvis dama mi er utro så vil jeg gjøre det slutt med henne og prøve å få en fungerende relasjon så vi kan ha barna 50/50.

Er du veldig ung?

Anonymkode: ec1d6...e76

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 23.1.2025 den 18.43):

Ingen blir ødelagt psykisk av at en partner er utro én gang. Eller, da må man ha noe «bagasje» som gjør at man er uhyre lite resilient. I så tilfelle er det mye annet litt vanskelig som potensielt kan ødelegge en psykisk.

I forhold med langvarig utroskap òg gaslighting har jeg forståelse for at det er mer ødeleggende for psyken, og er det andre faktorer i tillegg som respektløs og nedlatende atferd og latterliggjøring osv. er det enda mer selvsagt, men i sistnevnte tilfelle vil jeg påstå at utroskap er det minste problemet av disse.

Anonymkode: 7b888...848

Det kan ikke du bestemme. Du vet jo ikke hvor sterke følelsene for den som blir bedratt er. Det kan være det værste man går igjennom.

Anonymkode: 28a96...b31

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Nettopp. Derfor er det ikke snakk om å normalisere utroskap, men om å normalisere ikke-monogame forhold. Førstnevnte er å normalisere løgn og svik, som aldri er greit, men sistnevnte er å normalisere forhold med gjensidig respekt for at det ikke er et monogamt forhold, som så klart er helt greit. To vidt forskjellige ting. Løgn og svik er aldri greit, men gjensidig aksept for at man kan ha sex med flere er det da ingenting galt med 

Anonymkode: f59e2...2de

Da må en normalisere det, så det ikke blir oppfattet som løgn og svik lengre. At disse utrykkene bare for alltid forsvinner. Da er folk fri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg får ikke tak på hva ditt forslag er. Skal man nektes å kreve monogami i forholdet? Hvordan tenker du i så fall å gjennomføre det?
Og hvis det er opp til det enkelte par er det ingen forskjell fra i dag.

Så hva er egentlig forslaget ditt?

Ja, man skal nektes å kreve monogami av en partner. Hvor monogam du selv ønsker å være, er helt opp til deg, men du skal ikke kunne kreve dette av en partner. Om patneren din en dag har sex med andre, skal du ikke lage noe vesen utav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det kan ikke du bestemme. Du vet jo ikke hvor sterke følelsene for den som blir bedratt er. Det kan være det værste man går igjennom.

Anonymkode: 28a96...b31

Ikke om en er forberedt og klar over at dette kan skje. Mtp hvor mye utroskap som skje rundtom i dagens samfunn er det bare latterlig å legge seg på en fantasi om at dette ikke kan inntreffe i eget hjem.

Man må være åpen for at dette er sannsynlig at skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, man skal nektes å kreve monogami av en partner. Hvor monogam du selv ønsker å være, er helt opp til deg, men du skal ikke kunne kreve dette av en partner. Om patneren din en dag har sex med andre, skal du ikke lage noe vesen utav.

Men hvordan skal du gjennomføre det? Man står fritt til å forlate et forhold uansett grunn, skal du tvinge folk til å bli når dette er grunnen? Da kan man jo bar si at vedkommende klemte feil på tannpastatuben, er det liksom en bedre grunn?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men hvordan skal du gjennomføre det? Man står fritt til å forlate et forhold uansett grunn, skal du tvinge folk til å bli når dette er grunnen? Da kan man jo bar si at vedkommende klemte feil på tannpastatuben, er det liksom en bedre grunn?

Jeg kan ikke gjennomføre det for andre, men oppfordrer andre til å leve ut lystene sine når de er i et forhold. Mann som kvinne. Og oppfordrer også folk til å tolerere dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.1.2022 den 10.45):

Absolutt ikke. Man eier aldri et annet menneske og hvis jeg vil ha sex med kreti og pleti så gjør jeg det. Monogami er helt unaturlig i den menneskelige biologi.

Anonymkode: fb80e...51f

Ok, men da bør man heller ikke være i et monogamt forhold eller gifte seg etc. Det er vel der det ligger, løftebrudd.

Anonymkode: e8f6e...c34

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ok, men da bør man heller ikke være i et monogamt forhold eller gifte seg etc. Det er vel der det ligger, løftebrudd.

Og det er der det ligger: Vi må få vekk dette snakket om " løftebrudd" og la sex med andre, om folk ønsker det bli en del av normalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Utroskap er kilden til mye tragedie. Samlivsbrudd og familier i oppløsning. Kunne det vært en tanke å innføre utroskap i straffeloven?  At de som i ekteskapet begår utroskap straffes med fengsel og må gi alle sine verdier til partneren i et skilsmisseoppgjør?

Herregud, enda så redd jeg er for å bli bedratt: NEI. 

Anonymkode: 599fc...714

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så lite som mulig burde være forbudt. Inkludert dette. Det er en privatsak.

Anonymkode: 367e4...b37

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og det er der det ligger: Vi må få vekk dette snakket om " løftebrudd" og la sex med andre, om folk ønsker det bli en del av normalen.

Jeg ønsker ikke å være sammen med en som har sex med andre. Det har jeg lov til å velge.  Og løftebrudd blir det bare etter at man har lovet noe. Ingen tvinger deg til det.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har noen ganger tenkt at hvis jeg f.eks. stjeler bilen til noen, så blir jeg straffet, kanskje med bøter og fengsel. Og det er selvfølgelig kjipt å få bilen sin stjålet, men man har forsikring og en sånn hendelse har vel ingen dypere konsekvenser for videre livskvalitet.

Utroskap derimot, å bli sviktet av den man elsker, med alle konsekvensene det har for selvtillit, livssituasjon og emosjonelle belastninger (kunne sikkert ramset opp i fleng her), det har faktisk ingen konsekvensen for den som utfører det. Dette kan man faktisk påføre partneren sin og flagre lykkelig videre på livets vei. Noen er utro i årevis før det blir oppdaget. Noen gir kjønnssykdommer til partneren sin. 

Man har andre valg:

1. Avslutte forholdet

2. Prøve å jobbe med forholdet slik at ønsket om å være med andre blir mindre

3. Rett og slett ikke være utro

Vet ikke om jeg mener utroskap burde være straffbart, MEN synes likevel det er en interessant refleksjon at i henhold til loven så er bilen min verdt mer enn hjertet mitt, for sånn er det IKKE for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ønsker ikke å være sammen med en som har sex med andre. Det har jeg lov til å velge.  Og løftebrudd blir det bare etter at man har lovet noe. Ingen tvinger deg til det.

Det kan du helt fritt velge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Men det er jo allerede en del av normalen, det kalles å ha et åpent forhold. At dette ikke passer for alle, har ingen ting med normalitet å gjøre. Det er jo bare å være åpen fra begynnelsen om at man enten er a) polyamorøs eller b) har forpliktelsesvegring og trenger å knulle rundt selv om man er i et "forhold" - problem solved!

Anonymkode: 79232...aad

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det kan du helt fritt velge.

Så hva er det som endres av forslaget ditt? Jeg kan velge i dag, og det kan du også.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sharialov her? Ehh. Nei!

Anonymkode: e31d4...6c4

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Da må en normalisere det, så det ikke blir oppfattet som løgn og svik lengre. At disse utrykkene bare for alltid forsvinner. Da er folk fri.

Det er fullt mulig å lyve eller svikte i et samtykkende ikke-monogamt forhold.

Jeg sa feks at min daværende kjæreste kunne ha sex med noen, men ikke i vårt hjem, fordi det kjentes privat. Han ikke bare hadde sex med henne i vårt hjem, men i vår ekteseng (selv om vi hadde høykvalitets sovesofa i stua), hun lå og kommenterte ting på vårt soverom, og så brukte hun morgenkåpa mi da hun kom ut av dusjen (ikke hans). Jeg følte meg invadert selv om jeg ikke hadde imot sexen dem imellom. Han fulgte ikke reglene og grensene vi hadde satt opp sammen. Det var ingen frihet i at klærne mine lukta ei anna dame. Mest sannsynlig var det nettopp "utroskap" hun tente på. 

Anonymkode: 04812...104

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...