Gå til innhold

Burde utroskap vært straffbart?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Hvordan kan det være «psykisk vold» dersom det ikke blir oppdaget? Eller er det ikke utroskap så lenge det forblir uoppdaget?

Og alt som er trist og vondt og som eventuelt sårer en i et samliv er ikke «psykisk vold», alvorlig talt. 

Anonymkode: 7b888...848

I dagens samfunn er alt psykisk vold, alle er narsissister, alle har pådratt seg PTSD og alle som er uenig med deg er toxic.

Anonymkode: ec1d6...e76

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Den som er utro, har også et valg. Rimelig arrogant og dobbeltmoralsk å dra "familiekortet" når man selv valgte å lufte pikken framfor å prioritere barna og familien. 

Anonymkode: 79232...aad

Nei. Det dumme her er å sette alt på ende pga noe andre har gjort. Det går utover barn og en er ene og alene ansvarlig for å sette i gang dette tullet.

Anonymkode: 8b6bc...eec

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvordan kan det være «psykisk vold» dersom det ikke blir oppdaget? Eller er det ikke utroskap så lenge det forblir uoppdaget?

Og alt som er trist og vondt og som eventuelt sårer en i et samliv er ikke «psykisk vold», alvorlig talt. 

Veldig gode poenger. En person kan ha vært utro for 4-5-6 år siden. Så finner partneren det ut, setter hele livet på hodet for alle involverte, uten å forstå hvor bort i natta dette er. Og alt skal skyldes på den utro personen, seiv om det ikke har gått ut over en sjel i praksis. Den som da gjør ende på familien er den forsmådde part.

Men dette vil de ikke skjønne, for da er de plutselig maktesløse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hvorfor være utro og da straffe barna med å ødelegge familien.

Anonymkode: 1849a...25a

Mener du at dersom en straffer barne urettmessig, så skal også andre straffe dem med å ta fra dem all kontakt med en forelder. Dette er bare ondskapsfullt mot barna.

Anonymkode: 4dca4...bdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 21.1.2025 den 12.58):

Det var straff for det før, men idag driver de fleste og er utro, derfor så mener de så klart at det ikke skal straffes. For de vil bare at de som de bedrar skal straffes her. Og ja, de ødelegger livet til andre. 

Anonymkode: 28a96...b31

kjenner mange som har kommet seg etter utroskap. Det er ikke direkte livsødeleggende, da...  det er vondt og sårt og fælt - men ikke noe man ikke kommer over etter hvert. I så fall får man gå i terapi mener jeg.  

Anonymkode: 8beef...1cd

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Irak skrev (På 22.1.2025 den 11.18):

Om en forelder vil frata barna retten til samvær med den andre forelderen pga utroskap, så synes ikke jeg det er en god omsorgsperson. Barna har rett på samvær med begge foreldrene. 

Dette er premissene for at vi det hele tatt har et barnevern. Altfor mange av barnas rettigheter som ikke blir tatt hensyn til etter min mening. 

Da vil barnevernet snakke med den utro om psykisk vold, å lye og si til en annen person at de er gal i hodet som tror noe er galt er psykisk vold.

barnevernet lar den bedratte vinne, for det er den ikke voldelige.

og det vil jo være lov og domstolen som «tar» barna, ikke den bedratte🤓

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Mener du at dersom en straffer barne urettmessig, så skal også andre straffe dem med å ta fra dem all kontakt med en forelder. Dette er bare ondskapsfullt mot barna.

Anonymkode: 4dca4...bdf

Det er ondskap å være tvunget til å bo med den som ødela moren/faren psykisk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker at man bør kjempe for barns rett til samvær med sine foreldre, og ikke foreldrenes rett til samvær med barna.

Det er en veldig stor forskjell i måten og tenke på. 

Endret av Irak
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Irak skrev (7 minutter siden):

Jeg tenker at man bør kjempe for barns rett til samvær med sine foreldre, og ikke foreldrenes rett til samvær med barna.

Det er en veldig stor forskjell i måten og tenke på. 

Min mor ødela min familie, jeg nektet samvær, hun får heller aldri mormor til min barn, hun er søppel.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Min mor ødela min familie, jeg nektet samvær, hun får heller aldri mormor til min barn, hun er søppel.

Hvordan ødela hun den? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Irak skrev (1 minutt siden):

Hvordan ødela hun den? 

Lyve, snike seg vekk, være utro og ødelegge alt, glemmer ikke hvordan hun aldri la vekk telefonen, hun trodde hun var usynlig, men for barn er foreldre temmelig transparente, det gjør meg kvalm, står opp klokka 4-5 for å snakke med elskeren i syden mens hun trodde vi andre sov. Klage høylydt i alle familie sammenhenger om at hun aldri følte han har hørte, slå pappa, true med å slå, husker stikkene i magen når jeg var 4 og hørte på det.

å påstå at alltid samvær er for barna, det er det største sprøytet jeg vet.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Lyve, snike seg vekk, være utro og ødelegge alt, glemmer ikke hvordan hun aldri la vekk telefonen, hun trodde hun var usynlig, men for barn er foreldre temmelig transparente, det gjør meg kvalm, står opp klokka 4-5 for å snakke med elskeren i syden mens hun trodde vi andre sov. Klage høylydt i alle familie sammenhenger om at hun aldri følte han har hørte, slå pappa, true med å slå, husker stikkene i magen når jeg var 4 og hørte på det.

å påstå at alltid samvær er for barna, det er det største sprøytet jeg vet.

Dette hørtes ikke noe særlig greit ut. Barna trekker seg gjerne unna om dem kjenner på utrygghet.

Utrygghet er ikke bra. 

Endret av Irak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 20.1.2025 den 8.49):

Nei en bør derfor normalisere det, så en slipper å lyve om det.

Men da er det ikke UTROSKAP. åpne forhold kan også involvere utroskap. Det som ligger i ordet er tillitsbrudd, uavhengig av rammene i relasjonen.

Jeg er ikkemonogam, men vil aldri normalisere tillitsbrudd og utroskap.

Anonymkode: c3ea0...db3

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 20.1.2025 den 12.45):

Utroskap hadde ikke eksistert med mitt forslag. Slutt å henge deg opp i detaljer.

Jo, selvfølgelig kan man være utro selv om man er ikkemonogam. Hvordan tror du relasjoner fungerer?

Tydelig at du ikke kjenner ikkemonogame og vår hverdag. Vi lever ikke uten grenser, tillit og regler innad i båre relasjoner. Selvfølgelig kan den tilliten brytes, og det er selvfølgelig ikke greit bare fordi man er ikkemonogam.. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 21.1.2025 den 9.08):

Ja, en må lyve seg inn i forholdet. Dette kunne vært unngått. Men må en så må en, til dette normaliseres 

For noe bullshit! 

Man lyver ikke til folk om sine grunnverdier. Og i ikkemonogami ligger det mye og GOD kommunikasjon. Du er bare ute etter å trolle..

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ingen blir ødelagt psykisk av at en partner er utro én gang. Eller, da må man ha noe «bagasje» som gjør at man er uhyre lite resilient. I så tilfelle er det mye annet litt vanskelig som potensielt kan ødelegge en psykisk.

I forhold med langvarig utroskap òg gaslighting har jeg forståelse for at det er mer ødeleggende for psyken, og er det andre faktorer i tillegg som respektløs og nedlatende atferd og latterliggjøring osv. er det enda mer selvsagt, men i sistnevnte tilfelle vil jeg påstå at utroskap er det minste problemet av disse.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

For noe bullshit! 

Man lyver ikke til folk om sine grunnverdier. Og i ikkemonogami ligger det mye og GOD kommunikasjon. Du er bare ute etter å trolle..

Så må en endre grunnverdiene for dette tullet.

Og vær så snill, ikke begynn å sammenligne dette med drap og økonomisk utroskap, som folk gjør når argumentene begynner å svikte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Da burde de vært bedre forberedt, så ikke dette ble så tungt psykisk. Som mitt forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 20.1.2025 den 13.14):

En skal ikke kunne herske over et annet menneske og kreve at denne ikke har sex med andre, om denne vil det. Dette siste er essensielt.

Det kan man ikke i dag, heller. Man kan fritt gå ut og ligge med flere som samtykker til det. Ingen kan hindre en i dette.

Men siden man har full frihet kan selvsagt den andre si, jeg ønsker et monogamt forhold i mitt liv, farvel.

Anonymkode: 04812...104

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 21.1.2025 den 14.54):

Det er ikke opp til meg å komme med teskje. Folk skal få gjøre akkurat som de vil i alle forhold. Utrykket utroskap opphører da å eksistere.

Nettopp. Derfor er det ikke snakk om å normalisere utroskap, men om å normalisere ikke-monogame forhold. Førstnevnte er å normalisere løgn og svik, som aldri er greit, men sistnevnte er å normalisere forhold med gjensidig respekt for at det ikke er et monogamt forhold, som så klart er helt greit. To vidt forskjellige ting. Løgn og svik er aldri greit, men gjensidig aksept for at man kan ha sex med flere er det da ingenting galt med 

Anonymkode: f59e2...2de

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...