Gå til innhold

Influensere som tigger: generell debatt


Munti

Anbefalte innlegg

28 minutter siden, Jeeeeeeea said:

Hvilke personer er det snakk om? Høres jo helt merkelig ut... 

Dette er en heeeelt generell debatt, ikke nevn noen navn værsåsnill for da stenges tråden fortere enn man kan si "overmoderering". 

Endret av Munti
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Munti skrev (På 2.1.2022 den 18.53):

Fra tid til annen så ser vi influensere som bruker følgerskaren sin til å tigge penger til livsopphold/kosmetiske inngrep/forbruk/ymse.

Er dette greit? Går det en grense? Hvis ja, hvor går den?

Presiserer at dette er spurt på generelt grunnlag, ikke med tanke på spesifikk(e) influenser(e). 

Overhodet ikke greit, men lar folk seg lure til å vippse dem, så er det ingenting vi andre kan gjøre noe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er greit. Tenker at det er en skjev maktbalanse der, med tanke på at mange føler de kjenner og har et forhold til de ulike influencerene. Tenker at dersom de er i nød så får de gjøre som andre, benytte seg av NAV eller ta andre jobber som gir dem en stabil inntekt. Tror mange influencere hadde hatt godt av å logge av, og leve et mer anonymt liv. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nathalie skrev (På 3.1.2022 den 3.26):

Sorry, men skjønner oppriktig ikke hvordan offentlige personer klarer å være så skamløse. Husker da pandemien startet så var det flere kjente komikere som la ut vipps og ba følgerne sine støtte med litt penger for de var i "nød". Alle de tjente ganske godt og hadde rett til dagpenger. Ble så glad da Mads Hansen satt dem på plass😅

Og jeg synes det er DRØYT å utnytte følgerne sine til å vippse deg penger mens vedkommende brukte deler av pengene på hoteller, ikke bar én gang men to hotellopphold!! Syns synd på godtroende mennesker som er så lettlurte😳

Oi, dette har gått meg hus forbi! - hvilke kjente komikere gjorde dette? 
 

og hvilke influensere er det som driver med denne tigginga?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mer nysgjerrig på hvilke mekanismer som får mennesker til å vipse disse folka. For der snakker vi gjeng 😂 Altså, det finnes millioner av veldedige organisasjoner, men det finnes altså faktisk folk som vipser og bidrar på spleis til norske bloggere/vloggere/instagrammere. Helt utrolig 😂

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hummingbird2 skrev (10 timer siden):

Jeg er mer nysgjerrig på hvilke mekanismer som får mennesker til å vipse disse folka. For der snakker vi gjeng 😂 Altså, det finnes millioner av veldedige organisasjoner, men det finnes altså faktisk folk som vipser og bidrar på spleis til norske bloggere/vloggere/instagrammere. Helt utrolig 😂

Tror det er fordi mange føler de har ett personlig forhold til de, så på ett vis så føler man seg kanskje ganske forpliktet til å hjelpe om man hører de man følger og føler man kjenner kan miste «hus og hjem». De spiller på følelsene, mulig de ikke er klar over det men det er faktisk misbruk at tilliten til følgerne og man utnytter det. Ja hvem som helst kan opprette spleis, men jeg tenker som en offentlig person så bør du tenke deg godt om, selvom man sikkert ikke mener å utnytter/manipulerer noen så gjør man det på det ubevisste plan og det er ikke greit. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

GulleGull skrev (59 minutter siden):

Tror det er fordi mange føler de har ett personlig forhold til de, så på ett vis så føler man seg kanskje ganske forpliktet til å hjelpe om man hører de man følger og føler man kjenner kan miste «hus og hjem». De spiller på følelsene, mulig de ikke er klar over det men det er faktisk misbruk at tilliten til følgerne og man utnytter det. Ja hvem som helst kan opprette spleis, men jeg tenker som en offentlig person så bør du tenke deg godt om, selvom man sikkert ikke mener å utnytter/manipulerer noen så gjør man det på det ubevisste plan og det er ikke greit. 

Mulig jeg er rar,men tror det hadde sittet langt inne og vippse ei venninne som hadde rotet det til for seg selv også. Så at folk vippser disse some folka er meg ei sant gåte

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tigging på sosiale medier er frekt. 

Jeg kom over en tiktoker som har en form for psykisk utviklingshemming. Hun sitter og tigger etter penger. Ber folk vipse seg penger. Denne tiktokeren bor på en tilrettelagt bolig. Hvor er de ansatte hen? Det er ikke bra at hun får sitte slik. 

Tigge om penger på sosiale medier er ikke bra. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heartgirl skrev (23 minutter siden):

Tigging på sosiale medier er frekt. 

Jeg kom over en tiktoker som har en form for psykisk utviklingshemming. Hun sitter og tigger etter penger. Ber folk vipse seg penger. Denne tiktokeren bor på en tilrettelagt bolig. Hvor er de ansatte hen? Det er ikke bra at hun får sitte slik. 

Tigge om penger på sosiale medier er ikke bra. 

Ja har også bitt meg mer i denne personen. Helt villt. Og hva med tiktokere og influensere(store som små), som bare foreteller løgner..? Og prøver man å stille de til veggs blir kommentarer slettet og man blir blokkert. Blir så lei av at de alltid får sagt sin side av historien fordi de sletter og blokker..!! 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med vipps og spleis har blitt til en bølge i Norge.  

Det starter med en som har fått stor suksess, så flere prøver seg. Blir sur om en med tannproblemer får mer hjelp enn en med ubetalte regninger. Alt bunner i hva som er sosialt akseptabelt å samle inn penger for.

Alle kan forstå en tannlegeregning, men ikke alle forstår en ubetalt regning. Det er jo bare å spare, gi slipp på en livsstil, snakke med Nav, søke om kredittkort. I mange tilfeller kan man gjøre det. Men i noen tilfeller, jeg sier noen, så er ikke det mulig.

For noen er faktisk vipps og spleis den eneste utvei ut fra et mørke de er i. De har gjerne spurt familie, eller har ikke familie de kan spørre. Noen har fått nei til hjelp fra Nav, andre har kanskje for lav inntekt til å kunne dekke et kredittkort, samtidig som de regninger som kredittkortgjeld dekker en mnd. 

Jeg forstår at de dere snakker om, er de som misbruker sin makt for å få penger de kunne spart opp selv ved å leve en litt annen livsstil, i en kort periode. Jeg er helt enig i at det ikke er greit. Men hver sak er unik, og vi kan ikke alltid forstå hvorfor influencere gjør som de gjør.  Vi kan ikke alltid forvente all informasjon på et gullfat, og noen ganger må vi la karma gå sin gang uten at vi påvirker den i form av kritiske spørsmål. 

De sier at mye vil ha mer. Hun utviklingshemmede på tiktok har nok skjønt "enkelheten" av å få penger rett i lomma uten å gjøre en dritt for det. Da vil det naturlig nok være mennesker som er kritiske, særlig når hun har fått den hjelpen hun trengte den første gangen. 

(og ja, jeg vet hvilken influencer denne tråden egentlig handlet om i utgangspunktet. Men kan vi sette et punktum for henne nå?) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

The_marsmallowlady skrev (11 minutter siden):

Dette med vipps og spleis har blitt til en bølge i Norge.  

Det starter med en som har fått stor suksess, så flere prøver seg. Blir sur om en med tannproblemer får mer hjelp enn en med ubetalte regninger. Alt bunner i hva som er sosialt akseptabelt å samle inn penger for.

Alle kan forstå en tannlegeregning, men ikke alle forstår en ubetalt regning. Det er jo bare å spare, gi slipp på en livsstil, snakke med Nav, søke om kredittkort. I mange tilfeller kan man gjøre det. Men i noen tilfeller, jeg sier noen, så er ikke det mulig.

For noen er faktisk vipps og spleis den eneste utvei ut fra et mørke de er i. De har gjerne spurt familie, eller har ikke familie de kan spørre. Noen har fått nei til hjelp fra Nav, andre har kanskje for lav inntekt til å kunne dekke et kredittkort, samtidig som de regninger som kredittkortgjeld dekker en mnd. 

Jeg forstår at de dere snakker om, er de som misbruker sin makt for å få penger de kunne spart opp selv ved å leve en litt annen livsstil, i en kort periode. Jeg er helt enig i at det ikke er greit. Men hver sak er unik, og vi kan ikke alltid forstå hvorfor influencere gjør som de gjør.  Vi kan ikke alltid forvente all informasjon på et gullfat, og noen ganger må vi la karma gå sin gang uten at vi påvirker den i form av kritiske spørsmål. 

De sier at mye vil ha mer. Hun utviklingshemmede på tiktok har nok skjønt "enkelheten" av å få penger rett i lomma uten å gjøre en dritt for det. Da vil det naturlig nok være mennesker som er kritiske, særlig når hun har fått den hjelpen hun trengte den første gangen. 

(og ja, jeg vet hvilken influencer denne tråden egentlig handlet om i utgangspunktet. Men kan vi sette et punktum for henne nå?) 

Hvorfor skal vi sette et punktum for henne, så lenge hun fortsatt tigger veldig aktivt? 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

The_marsmallowlady skrev (31 minutter siden):

Dette med vipps og spleis har blitt til en bølge i Norge.  

Det starter med en som har fått stor suksess, så flere prøver seg. Blir sur om en med tannproblemer får mer hjelp enn en med ubetalte regninger. Alt bunner i hva som er sosialt akseptabelt å samle inn penger for.

Alle kan forstå en tannlegeregning, men ikke alle forstår en ubetalt regning. Det er jo bare å spare, gi slipp på en livsstil, snakke med Nav, søke om kredittkort. I mange tilfeller kan man gjøre det. Men i noen tilfeller, jeg sier noen, så er ikke det mulig.

For noen er faktisk vipps og spleis den eneste utvei ut fra et mørke de er i. De har gjerne spurt familie, eller har ikke familie de kan spørre. Noen har fått nei til hjelp fra Nav, andre har kanskje for lav inntekt til å kunne dekke et kredittkort, samtidig som de regninger som kredittkortgjeld dekker en mnd. 

Jeg forstår at de dere snakker om, er de som misbruker sin makt for å få penger de kunne spart opp selv ved å leve en litt annen livsstil, i en kort periode. Jeg er helt enig i at det ikke er greit. Men hver sak er unik, og vi kan ikke alltid forstå hvorfor influencere gjør som de gjør.  Vi kan ikke alltid forvente all informasjon på et gullfat, og noen ganger må vi la karma gå sin gang uten at vi påvirker den i form av kritiske spørsmål. 

De sier at mye vil ha mer. Hun utviklingshemmede på tiktok har nok skjønt "enkelheten" av å få penger rett i lomma uten å gjøre en dritt for det. Da vil det naturlig nok være mennesker som er kritiske, særlig når hun har fått den hjelpen hun trengte den første gangen. 

(og ja, jeg vet hvilken influencer denne tråden egentlig handlet om i utgangspunktet. Men kan vi sette et punktum for henne nå?) 

Dette er en generell diskusjon, tolk det som du vil, men uansett hva så kan du ikke kneble folk ved å forsøke å sette munnkurv på dem. De diskuterer og skal få lov til å fortsette å diskutere problematikken rundt det å tigge på spleis og vipps.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bør jo kritikken rettes mot vips eller spleis? De er med å bidrar til at folk kan svindle og tigge skamløst med god samvittighet. Offentlig tigging er vel forbudt ved lov? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lunabelle skrev (5 timer siden):

Hvorfor skal vi sette et punktum for henne, så lenge hun fortsatt tigger veldig aktivt? 

Jeg er enig for ikke mange dagene siden satt hun på live sammen med et par andre og ba om penger. 

 

 

Endret av Heartgirl
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heartgirl skrev (På 7.1.2022 den 12.17):

Tigging på sosiale medier er frekt. 

Jeg kom over en tiktoker som har en form for psykisk utviklingshemming. Hun sitter og tigger etter penger. Ber folk vipse seg penger. Denne tiktokeren bor på en tilrettelagt bolig. Hvor er de ansatte hen? Det er ikke bra at hun får sitte slik. 

Tigge om penger på sosiale medier er ikke bra. 

Det der er faktisk ganske sykt ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...