Gå til innhold

Influensere som tigger: generell debatt


Munti

Anbefalte innlegg

Fra tid til annen så ser vi influensere som bruker følgerskaren sin til å tigge penger til livsopphold/kosmetiske inngrep/forbruk/ymse.

Er dette greit? Går det en grense? Hvis ja, hvor går den?

Presiserer at dette er spurt på generelt grunnlag, ikke med tanke på spesifikk(e) influenser(e). 

Endret av Munti
Rettet grammatikk
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner ikke at det går an å synke så lavt som disse influencerne som holder på med tigging. De utnytter de som følger de og bruker venn/venninne-kortet så det holder, men er også opp til de som sponser de med kroner til ditten og datten å ha litt mer gangsyn enn som så og ukritisk kaste bort penger på disse

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke greit. Ikke skjønner jeg at folk er så «dumme» at de faktisk støtter spleisen eller vippser penger.

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En mer interessant debatt hadde vært å diskutere hvilke mennesker som faktisk gir penger til denne tullskapen.

  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

celmarith skrev (2 minutter siden):

Det er ikke greit. Ikke skjønner jeg at folk er så «dumme» at de faktisk støtter spleisen eller vippser penger.

Greit å skrive dumme her, og ikke "dumme". :):)

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (56 minutter siden):

En mer interessant debatt hadde vært å diskutere hvilke mennesker som faktisk gir penger til denne tullskapen.

Tja, som i den saken jeg sikter til så gav folk av barmhjertighet fordi de ville støtte en god sak. Influenceren har gått til sak mot barnevernet og flere av følgerne kjente seg igjen i barndommen hennes. De støttet derfor en viktig sak.

  • Liker 15
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte influensere må skjermes mot seg selv. Når de plutselig får «bakkekontakt» igjen så vil de angre masse på hvor mye de ydmyket seg selv ved å tigge i innlegg etter innlegg på instagram o.l. Det er bare flaut og gjør at følgerne føler at det er ubehagelig med alt det maset.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke greit i det hele tatt, hverken til det ene eller det andre. 

Men er like skremmende å se at folk gir 🤦‍♀️

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er noe ironisk all den tid de er ment å bruke sosiale medier for å tjene penger på amekredsføring, ikke be om penger direkte. 

Det kan også være uetisk i og med at mange influensere har skapt et forhold til sine følgere hvor de føler de kjenner influerenseren personlig, og til og med er en venn. Da kan man føle seg ekstra presset til å gi. 

Samtidig kan vi alle komme i situasjoner hvor vi må spørre om hjelp, også økonomisk. Jeg syns derfor det er tilnærmet umulig å ha en generell debatt om dette, da det må se på det enkelte tilfelle og vurdere det. 

Endret av pop up bruker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, men skjønner oppriktig ikke hvordan offentlige personer klarer å være så skamløse. Husker da pandemien startet så var det flere kjente komikere som la ut vipps og ba følgerne sine støtte med litt penger for de var i "nød". Alle de tjente ganske godt og hadde rett til dagpenger. Ble så glad da Mads Hansen satt dem på plass😅

Og jeg synes det er DRØYT å utnytte følgerne sine til å vippse deg penger mens vedkommende brukte deler av pengene på hoteller, ikke bar én gang men to hotellopphold!! Syns synd på godtroende mennesker som er så lettlurte😳

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er at helsevesenet skriker etter folk, og det er nok lettere og ta seg et par ekstra vakter og jobbe fremfor og spør andre etter penger. Hardt arbeid lønner seg 😃 

 

Blir litt feil og samle inn til livsopphold når man har penger og nav. Mottar man spons så må man skatte for det en viss prosent. Så får man en jakke så må man betale litt for det. Det er ikke gratis , samme med spons. Innlegg må merkes spons. Samtidig når man jobber for pengene selv så er det lettere og forsvare forbruk. Blir litt feil og få penger av andre til vitale ting - selvfølgelig i frivillig gave og så handle feks klær, takeaway osv. Eller ta i mot spons som faktisk koster og ta i mot. Det er så mange i denne verdenen som har det verre 😃

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nathalie skrev (13 timer siden):

Sorry, men skjønner oppriktig ikke hvordan offentlige personer klarer å være så skamløse. Husker da pandemien startet så var det flere kjente komikere som la ut vipps og ba følgerne sine støtte med litt penger for de var i "nød". Alle de tjente ganske godt og hadde rett til dagpenger. Ble så glad da Mads Hansen satt dem på plass😅

Og jeg synes det er DRØYT å utnytte følgerne sine til å vippse deg penger mens vedkommende brukte deler av pengene på hoteller, ikke bar én gang men to hotellopphold!! Syns synd på godtroende mennesker som er så lettlurte😳

Enig. Spesielt når det mases om den jævla vippsen i hvert bidige innlegg.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Marvelous said:

Enig. Spesielt når det mases om den jævla vippsen i hvert bidige innlegg.

På helt generell basis synes jeg det blir så veldig, veldig kleint når en influenser holder på sånn 🙈

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri i verden om jeg hadde gitt til en sånn spleis. Da gir jeg heller til de som sitter med en kopp på fortauet, det er mer redelig tigging. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...